تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۴۳۳۷۲۸

پیش بینی قیمت دلار در چند قدمی رفع تحریم‌ها / واکنش شدید بازار ارز به اخبار برجام

۰
پیش بینی قیمت دلار در چند قدمی رفع تحریم‌ها / واکنش شدید بازار ارز به اخبار برجام
کبنا ؛
روند نزولی بازار ارز از شب گذشته در پی اعلام خبر لغو تحریم اشخاص و نهادها شدت گرفته و قیمت دلار وارد کانال ۲۱هزار تومان شده است.
د
لار معاملات اول صبح روز گذشته را با قیمت ۲۳۴۰۰تومان آغاز کرد اما طولی نکشید که سرعت آن در مدار نزولی شدت گرفت و تا ساعات پایانی بازار به ۲۳۰۵۰تومان رسید ولی این روند متوقف نشد؛ شب گذشته عراقچی از موافقت تیم مذاکره‌کننده برجام با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها از فهرست تحریم‌ها خبر داد و در پی اعلام این موضوع معاملات پشت‌خطی به سرعت واکنش نشان داد و قیمت دلار فردایی به ۲۲۷۵۰تومان کاهش یافت.
ین موضوع باعث شد امروز بازار نقدی هم کار خود را با همین قیمت آغاز کند ولی باز هم صرافی‌ها در روند کاهشی جلو افتادند چراکه تا زمان انتشار این خبر دلار در صرافی‌ملی یک کانال دیگر از دست داد و قیمت آن به ۲۱۹۶۷تومان رسید؛ همچنین گفتنی است که دلار در ادامه معاملات بازار آزاد هم به حرکت نزولی خود ادامه داد و قیمت آن به ۲۲۱۰۰ و در صرافی‌ها به ۲۲۳۰۰تومان کاهش یافت.
انتخابات آمریکا نقطه آغاز روند نزولی دلار
البته نقطه آغاز روند کاهشی بازار ارز به زمان انتخابات آمریکا یعنی آبان ماه۹۹ برمی‌گردد؛ در آن زمان قیمت دلار تحت تاثیر احتمال بالای بازگشت ترامپ در محدوده ۲۷هزار تومان نوسان داشت اما به مرور زمان با افزایش احتمالات نسبت به پیروزی بایدن دلار هم پا در مسیر کاهشی گذاشت تا جاییکه در دی ماه پارسال با اعلام رسمی پیروزی وی قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۰۵۰۰تومان هم رسید.
در بهمن ماه با مطرح شدن بحث رفع تحریم‌ها و روی خوش نشان ندادن بایدن به حل این مسئله، و همچنین به وجود آمدن کشمکش‌های لفظی بین مقامات ایران و آمریکا و عدم توافق بر سر اینکه کدام طرف باید گام اول را برای عمل به تعهدات برجامی بردارد، بازار ارز مجددا فاز صعودی گرفت و نهایتا دلار با قیمت ۲۴۷۰۰تومان معاملات سال پیش را پایان داد.
افت دمای دلار همگام با نشست وین
اما امسال با اعلام خبر آغاز برگزاری نشست مشترک برجام در وین برای انجام مذاکره در خصوص تحریم‌های ایران، دلار دوباره در مدار کاهشی قرار گرفت و اگرچه معاملات فروردین ماه را در محدوده ۲۵هزار تومان آغاز کرده بود ولی در پی برگزاری دور اول و دوم این نشست به کانال ۲۴هزار تومان رسید.
هفته گذشته با آغاز دور سوم نشست مشترک برجام و انتشار اخبار خوشبین‌کننده پیرامون این موضوع شیب نزولی دلار بیشتر شد تا جاییکه قیمت آن تا روز پنجشنبه به ۲۳۷۰۰تومان رسید؛ اما از روز شنبه در پی تقویت سیگنال‌های مثبت از سوی برجام و افزایش احتمال توافق در آینده نزدیک دلار با سرعت بیشتری در مدار کاهشی حرکت کرد.

در نهایت دلار با قیمت ۲۳۰۵۰تومان به معاملات دیروز پایان داد تا اینکه شب گذشته عباس عراقچی، رییس هیات ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین از موافقت با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها از فهرست تحریم‌ها خبر داد و تاکید کرد که مذاکره درباره این فهرست هنوز ادامه دارد.
با علام این خبر دلار شبانه وارد کانال ۲۲هزار تومان شد و قیمت آن در معاملات پشت‌خطی به ۲۲۷۵۰تومان رسید، امروز هم بازار ارز به این روند ادامه داد و دلار در صرافی‌ها با از دست دادن یک کانال دیگر به ۲۱۹۵۰تومان کاهش یافت.
بازتاب برجام در رسانه‌های خارجی
از طرفی امروز موضوع برجام بازتاب زیادی در رسانه‌های خارجی داشت؛ آسوشییتدپرس در این باره اعلام کرده که فقط چند قدم دیگر تا پایان تحریم‌های ایران باقی‌مانده و بلومبرگ هم در گزارشی نوشته، ایران با آمریکا در مورد برداشتن تحریم افراد حقیقی ایرانی به توافق رسیده است و در مرحله دوم در ازای تعهدات هسته‌ای، تحریم‌های شرکت‌های حقوقی هم برداشته خواهد شد.
اما علاوه بر برجام، افت قیمت درهم از دیگر موارد تاثیرگذار در این روند کاهشی است؛ امروز نرخ درهم با ۱۳۰تومان کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۶۲۳۰تومان قرار گرفته و ادامه این مسیر بر افت بیشتر قیمت دلار موثر خواهد بود.
بر اساس این گزارش، فعلا جو ریزشی در بازار ارز حکم‌فرماست و معامله‌گران از روز گذشته به دلیل ترس از ادامه این روند به سمت فروش ارز‌هایشان هجوم آورده‌اند ولی همچنان آینده بازار برای کسی قابل پیش‌بینی نیست، زیرا با توجه حساسیت بالای برجام و واکنش سریع دلار به این موضوع، هر خبری ممکن است روند بازار ارز را تغییر دهد و یا بر شدت روند فعلی بیفزاید. در این میان نگاه معامله‌گران به سخنرانی عصر امروز مقام معظم رهبری و واکنش ایشان به اتفاقات پیش آمده در نشست وین و آینده برجام است.

منبع: اقتصادآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما

آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
از خاتمی تا ظریف

از خاتمی تا ظریف

پس از نهی آیت‌الله سید‌حسن خمینی برخی رسانه‌های رقیب با طرح این مساله که پروژه انتخاباتی ...
1