کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جهانگیری: سردار سلیمانی فقط فرمانده میدان نبود؛ او در مذاکرات هم نقش تعیین‌کننده داشت

11 ارديبهشت 1400 ساعت 9:57

اسحاق جهانگیری گفت: در ابتدای دولت دوازدهم من به آقای روحانی پیشنهاد دادم که معاون اول دیگری را انتخاب کنند و من را مشاور کنند، اما قبول نکردند.


اسحاق جهانگیری گفت: در ابتدای دولت دوازدهم من به آقای روحانی پیشنهاد دادم که معاون اول دیگری را انتخاب کنند و من را مشاور کنند، اما قبول نکردند.

به گزارش کبنانیوز به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در کلاب‌هاوس، در تشریح اقدامات دولت در زمینه اینترنت گفت: کلاب هاوس فرصت خوبی است؛ به همه ی دوستانی که نگران هستند و طوری اظهار نظر می‌کنند که از فضای مجازی و توسعه آن، می‌ترسند، می‌گویم که چرا می‌ترسید؟ اتفاقاً شفافیت در همین جا معنا پیدا می‌کند؛ بگذارید مردم آزادانه صحبت کنند.
وی‌افزود: دولت از همه فعالیت‌های اجتماعی - اقتصادی حمایت می‌کند اما دولت یک ‌بخش است و‌ بقیه بخش‌ها هم‌ باید همکاری کنند. اپراتورها در کلاب هاوس اخلال ایجاد کرده بودند، اما آقای جهرمی پیشنهاد دادند که جرائم سنگینی برای اخلال‌گران در این شبکه‌ی اجتماعی ایجاد شود.
معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص علت ماندنش در دولت هم گفت: با پیشنهاد آقای هاشمی و آقای خاتمی و موافقت آقای روحانی، در سال 96 وارد صحنه انتخابات شدم؛ وفای به عهد آن بود که وقتی مردم را دعوت کردیم که رای بدهند، باید در دولت می ماندیم که مسائل را پیگیری کنیم. در ابتدای دولت دوازدهم من به آقای روحانی پیشنهاد دادم که معاون اول دیگری را انتخاب کنند و من را مشاور کنند، اما قبول نکردند.
وی خاطرنشان کرد: من مسئول بودم که از 24 میلیون رای رئیس جمهور حفاظت می‌کردم.
معاون اول دولت در خصوص وضعیت اقتصادی هم گفت: در دوره‌ی جنگ اقتصادی، وقت موسعی را گذاشتم که کالاهای اساسی برای مردم تامین شود، همینطور برای داروها، هم مسئول ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بودم، هم مسئول اقتصاد مقاومتی، فکر می‌کنم در این زمینه، از اینکه ماندم و خدمت به مردم کردم، کار خوبی انجام گرفت.
وی اضافه کرد: ما با شروع دولت، سه نرخ ارز داشتیم. ارز 1200، 2477 و ارز آزاد که از اسفند 91 حدود 4 هزارتومان بود، ولی با شروع این دولت روند کاهشی پیدا کرد. روزهای اول، دو ارز اول را باهم ادغام کردیم، چون فکر می‌کردیم که باید تک نرخی شود. مدتی طولانی در زمان دولت یازدهم، نرخ دلار در محدوده‌ی ثابتی حرکت کرد. در پایان دولت یازدهم، دلار در کانال سه هزارتومان بود. در سال 95، شوکی در بازار ایجاد شد، عمدتا دیگر بازار رفت روی ساوزکارهای اقتصادی مثل عرضه سکه ولی معلوم شد که پایدار نیست.
جهانگیری خاطرنشان کرد: برای چند ماه قرار بود ارز 4200 باقی بماند. در مرداد ماه که رئیس جدید بانک مرکزی آمد، جلسه سران سه قوه تشکیل شد. در آن جلسه بحث سیاست‌های ارزی بررسی شد؛ باید تصمیم جدی گرفته می‌شد. آنجا براساس اصرار برخی از سران قوای سه‌گانه، تصمیم بر این شد که ارز 4200 بماند.
معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: اینکه گفته شد ارز جهانگیری، باید بگویم وقتی آن شب تصمیم‌گیری شد. اعضای آن جلسه که شامل تیم اقتصادی دولت و غیر دولت بود، پایان تصمیم‌گیری اعضای دولت و برخی از مشاورین رسانه‌ای آقای رئیس جمهور، پیشنهاد کردند برای اینکه تحت عنوان تصمیم دولت در جامعه جا بیافتد، جهانگیری آن را اعلام کند، اما من مخالف بودم. این ارز 4200 مصوبه جلسه سران سه قوه است؛ اینکه  اقایان در موردش اظهار نظر نکردند بعداً به خودشان بر‌می‌گردد.
جهانگیری همچنین گفت: هیچ راهی جز رای دادن برای اصلاح امور نداریم؛ اگر راه دیگری داشتیم که از طریق آن بتوانیم اصلاحات کنیم و شهر را حفظ کنیم و شهر را به مافیا واگذار نکنیم، خب کار دیگری می‌کردیم. نباید بگذاریم کسانی که برای رای مردم ارزش قائل نیستند، به اسم رای مردم پیروز شوند.
وی در خصوص تحریم‌ها هم بیان کرد: آمریکایی‌ها تمام سفارتخانه‌هایشان را مامور کردند که پیگیری و نظارت کنند کدام کشورها با ما همکاری می‌کنند. آمریکایی‌ها اصرار بر این داشند که صادرات نفت صفر شود و سیستم حمل و نقل دریایی ایران را فلج کنند.
معاون اول دولت عنوان کرد: آقای روحانی خودشان هیچ وقت نگفته‌اند که اصلاح طلب است، هیچ وقت هم نگفته دولت اصلاح طلب تشکیل داده، همیشه گفته دولت فراجناحی تشکیل داده است. اتفاقا پست‌های کلیدی هم در دست کسانی است که سبقه اصلاح‌طلبی دارند.
جهانگیری خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان در دو انتخابات گذشته با حمایت از روحانی می‌خواستند، قطعنامه‌های تحریمی رفع شود و روند توسعه ایجاد شود.
معاون اول دولت در پاسخ به سوالی گفت: مجلس فعلی مجلس طرح‌هاست، درحالی که 100 لایحه دولت دارد خاک می‌خورد. لایحه شفافیت و تعارض منافع و هشت لایحه دیگر دولت، علی‌رغم گذشت زمان بسیار، حتی در مجلس اعلام وصول نشده و این حتماً خلاف قانون اساسی است. البته مجلس حق دارد رد کند، ولی حق ندارد آن را اعلام وصول نکند.
وی خاطرنشان کرد: آقای احمدی نژاد در 11 بند از من شکایت کرد. در مرحله دادسرا رفتم و دفاع کردم از خودم و در نهایت منع تقعیب صادر شد. یکی از فسادهای دوره احمدی نژاد بابک زنجانی بود. با 4 امضای وزیرش، بیش از 1.7 میلیارد دلار به زنجانی نفت دادند. نفت به نیروهای مسلح دادند، به نیروی انتظامی دادند؛ هیچکدام پولش برنگشت. ایشان یک کاری کرده که ما تا 50 سال دیگر نمی‌توانیم به پول‌هایمان دسترسی پیدا کنیم .
جهانگیری بیان کرد: هر وقت درمورد شرایط دولت احمدی‌نژاد صحبت می‌شود، آدم اعصابش خورد می‌شود، چراکه شرایط بسیار بدی ایجاد کردند. حرف‌های زیادی برای گفتن با مردم دارم.
معاون اول رئیس جمهور در رابطه با مطالب مطرح شده در فایل صوتی ظریف نسبت به میدان و دیپلماسی گفت: سردار سلیمانی فقط فرمانده میدان نبود بلکه او به نقش تعیین کننده مذاکره در حل مسایل باور داشت داشت. او در خیلی از مذاکرات حضور داشت و بسیار مذاکره می‌کرد.
او اساساً در سفری شهید شد میخواست با نخست وزیر عراق درباره مذاکره با عربستان و موضوع یمن مذاکره کند.
سردار سلیمانی از هوشمندی و دلسوزی بالا برخوردار بود و شخصیت همه‌جانبه‌ای داشت.
لقب سردار دلها که مردم به او دادند فقط از میدان برآمده نبود بلکه این لقب محصول گذشتنش از منافع شخصی و جناحی و دغدغه ایران داشتن و از تلاشهای بسیارش برای حل مسایل و‌ دشواری‌های سیاسی به وجود امده بود.
رییس‌‌جمهور به وزارت اطلاعات ماموریت جدی داده که منشا افشای فایل صوتی و رسیدن آن به شبکه سعودی ایران اینترنشنال را پیدا کنند.
باید مواظب باشیم در میدانهای بازی که دیگران با اهداف مختلف میخواهند وضع کنند، قرار نگیریم.
میدان و دیپلماسی هر دو‌نقش جدی دارند و میدان در منطقه ما موضوعی بسیار حساس است.
حاج قاسم میدانست که اگر داعش سوریه را بگیرد به سمت ایران خواهد آمد لذا همه تلاش خود را گذاشت تا داعش را شکست بدهد.


کد مطلب: 433638

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/433638/جهانگیری-سردار-سلیمانی-فقط-فرمانده-میدان-نبود-او-مذاکرات-هم-نقش-تعیین-کننده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1