کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عنایت بهرامی نیا:

المان‌های شهر یاسوج هیچ گونه رابطه مطلوبی با هویت شهر ندارند + (فیلم)

8 ارديبهشت 1400 ساعت 23:09

متاسفانه در شهر زیبای یاسوج به المان شهری در بحث زیباسازی شهری به درستی توجه نشده است. عدم توجه به دلایل مختلف نظیر کمبود دانش مدیریت، برنامه ریزی و طراحی عناصر زیباسازی شهری مشکلات زیادی را در این خصوص ایجاد نموده است.


عنایت بهرامی‌نیا در یادداشتی نوشت: شهر یاسوج به عنوان پیشانی و مرکز استان، با زیبایی‌های بسیار زیادی که در حوزه مناظر طبیعی و بکر داره، ولی متاسفانه حلقه مفقوده‌ای را در خود می‌بیند به نام مبلمان شهری. از اجزای مهم مبلمان شهری می‌توان المان شهری را نام برد که می‌توانند در ارتقای حس مکان و هویت شهروندان تأثیر بسزایی داشته باشند و در طراحی آن باید دقت نمود به گونه‌ای طراحی شود که با محیطی که در آن قرار می‌گیرد به لحاظ بصری و به صورت منطقی سازگار باشد از طرفی باعث راحتی و احساس خوب در افراد گردد.
   
اگرچه در این سال‌ها تلاش‌های زیادی در جهت بهبود فضای مبلمان شهری و به خصوص المان‌ها یا همان نمادها در شهر یاسوج صورت گرفته ولی هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی وجو داره. المان‌های شهری نه تنها به غنای بصری شهر و فضای زیست اجتماعی ما کمک می‌کنند، بلکه به عنوان نمادها و نشانه‌هایی از فرهنگ و هویت جمعی ما قابل استناد هستند و از این بابت است که باید رویکردی تازه‌تر و جدی‌تر به آنها داشت. شما ببینید در شهر یاسوج علی رغم این ک المان‌های زیادی را در سطح شهر می‌بینیم اما متاسفانه این المان‌ها هیچ گونه رابطه مطلوبی با هویت شهر یاسوج ندارند.
 المان‌های شهری درعین بی جانی و بی روحی به فضاهای شهری جان وروح می‌بخشند و جنبه‌های تاریخی یا فرهنگی و اجتماعی را در خود می‌پرورانند و به دلیل فرم و عملکرد خاص خود زبان ناطق هویت شهر می‌باشند و به ثبت خاطرات و تعاملات در اذهان کمک می‌کنند. نمادهای مطلوب، علاوه بر بومی کردن فضای شهرها، تقویت احساس تعلق خاطر به محل سکونت و ترغیب شهروندان به مشارکت در اداره امور شهرشان، کمک شایانی به شناساندن شهر در سطح ملی و بین المللی نموده و به توسعه آن کمک می‌کند.
المان (نماد) های شهری نقش مهمی در فرایند شکل گیری، تغییر و بازتولید هویت شهری دارند. در شرایط امروز که هویت شهرها با شتاب زیادی دستخوش تغییرات است، جایگاه المان‌های شهری به عنوان عناصر هویت بخش شهر دوچندان می‌نماید.
. وجود المان‌های شاخص علاوه بر زیبایی٬ کیفیت فضا را ارتقا می‌دهد و این کیفیت است که بر ذهن انسان نقش می‌بندد و بر حس مکان و خاطرات جمعی شهروندان تأثیر می‌گذارد. لذا طراحان شهری باید در فضاهای شهری، المان‌هایی را در نظر بگیرند که سبب انتقال هویت شهری در اذهان شود که به رضایتمندی شهروندان و بهبود کیفیت محیط شهری کمک کند.
 متاسفانه در شهر زیبای یاسوج به المان شهری در بحث زیباسازی شهری به درستی توجه نشده است. عدم توجه به دلایل مختلف نظیر کمبود دانش مدیریت، برنامه ریزی و طراحی عناصر زیباسازی شهری مشکلات زیادی را در این خصوص ایجاد نموده است.
المان‌های شهری از آن دسته آثار هنری هستند که کارکرد در آنها یکی از مهمترین فاکتورهاست. کارکرد فیزیکی و نیز کارکرد معنایی و مفهومی. مجسمه‌هایی هستند برای تمامی فصول و یکی از بهترین امکانات را برای تغییر فضا و سیمای شهرها به دست می‌دهند. شاید لازم باشد حالا که در شهر یاسوج هنرمندان توانا کم نداریم و امکانات هم به وفور، به ضرورت وجودی آنها بیشتر بیاندیشیم.
متاسفانه در شهر یاسوج سوء برداشتها و تا حدی نیز عدم اطلاع و آگاهی کافی از این مقوله سبب شده که متولیان شهرسازی و معماری ما در سطح شهرها خیلی سبک و پیش پا افتاده با مسئله‌ی فوق برخورد کنند و به قولی با قرار دادن چند مجسمه در جاهای مختلف شهر سر و ته قضیه را به گونه‌ای به هم بیاورند….! مجسمه‌هایی که بدون اینکه هیچگونه فکر و جاذبه‌ای در شخص ایجاد کنند مستقیماً منظور خود را بیان می‌کنند و در نتیجه حتی برای لحظه‌ای نیز نمی‌توانند نگاه مخاطب را روی خود حفظ نمایند و طبعاً نمی‌توانند در دراز مدت اثری ماندگار و جزو ویژگی‌های منطقه به حساب آیند.

فضاهای شهری شهر یاسوج باید با ترکیبی مناسب و زیبا از المان‌ها و نشانه‌های شهری شاخص که در راستای بستر طبیعی و فرهنگی- اجتماعی شهر عمل می‌نمایند تزیین شود؛ که می‌توانند بازگوکننده مکانی سرزنده و خوانا و معنی دار برای ساکنین این شهر و دیگران باشند. المان‌های شهری در یاسوج باید با الهام از ارزشهای فرهنگی- تاریخی، مکان یابی و مقیاس مناسب و با انتقال معانی و مفاهیم انتزاعی به نماد و سمبل شهر تبدیل شوند. با تبدیل شدن این نشانه‌ها به نماد، می‌توانند هویتی خاص برای شهر و ساکنین آن به وجودآورند.
پس بدون شک در ترسیم این المان‌ها باید به گونه‌ای عمل شود که مبتنی بر تمدن، فرهنگ، سنن و آئین این مرز و بوم باشد نه صرفاً یک مجسمه خاص.
 


کد مطلب: 433557

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/433557/المان-های-شهر-یاسوج-هیچ-گونه-رابطه-مطلوبی-هویت-ندارند-فیلم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1