تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۴۳۳۴۵۹
گزارش از مردم؛

انتقاد بازاریان گچسارانی به تمدید تعطیلی بازار / اولتیماتوم فرماندار به بانک ها در جلسه ستاد کرونا

۲
۰
انتقاد بازاریان گچسارانی به تمدید تعطیلی بازار / اولتیماتوم فرماندار به بانک ها در جلسه ستاد کرونا
کبنا ؛
این روزها بازار نیمه تعطیل گچساران، تاب و توانی ندارد. وقتی به بازار اصلی در مرکز شهر سری می‌زنیم با مغازه‌های تعطیل یا نیمه باز و کرکره‌هایی که تا نیمه کشیده شده‌اند مواجه می‌شویم.
به گزارش کبنا نیوز از گچساران، وضعیت قرمز گچساران، پیک کرونا و افزایش فوتی شرایط نامساعدی را ایجاد کرده است. اما وضعیت اقتصادی بازار نیز همچون بیماران کرونایی وارد پیک خاص خود شده است. اولین شنبه بعد از تعطیلات عید بود که به دستور ستاد کرونای شهرستان بازار به مدت 10 روز تعطیل شد، اما بعد از آن در هفته گذشته نیز تمدید شده و روز گذشته نیز فرماندار خبر از تمدید تعطیلی بازار داد.
یکی از بازاریان از قشر بانوان که چند ساعتی در مغازه‌اش را باز کرده در مورد مشکلات اقتصادی می‌گوید: دو هفته اول عید هیچ مشتری‌ای نداشتیم و دقیقاً بعد از تعطیلات، بازار را تعطیل کردند. این باعث می‌شود من بازاری ته جیبم خالی باشد، وقتی دیروز صاحب مغازه خودش به شخصه زنگ می زند و می‌گوید «کرایه رو واریز کن»! من چطور می‌توانم در مغازه‌ام را ببندم! وقتی قسطم عقب می افتد و الان هم دخل مغازه‌ام بیشتر از ده روز خالی است.
این خانم خیاط می‌گوید: بازاری‌ها در وضعیت بدی هستند، خیلی‌هایشان اقساط میلیونی و بالا دارند، آن کسی که زن و بچه دارد چطوری باید خرج زن و بچه‌اش را بدهد؟
این خانم می‌افزاید: کاش حداقل اگر بازار را می‌بستند، تاثیری داشت! آیا واقعاً بستن بازار در کم شدن بیماران کرونایی تأثیر دارد؟
این خانم در اعتراض به بستن بازار اعتقادش بر این است که تعطیلی بازار تاثیری در کاهش بیماران ندارد و می گوید: چطور می‌گویند کرونا در مراسمات عروسی و عزا و دورهمی ها انتقال پیدا می کند، ولی بازار را می‌بندند. نون در آوردن هم گناه شده! بارها اینجا آمده‌اند و بازاری‌ها مجبور شده‌اند مغازه‌شان را ببندند. این کسی که در مجبور است در خانه‌اش بنشیند هزار قسط و مشکلات دارد، واقعاً نون درآوردن گناه شده که می‌آیند مغازه دار بیچاره را جریمه می‌کنند.


روز گذشته فرماندار گچساران با توجه به وضعیت بحرانی شیوع ویروس کرونا گفت: تعطیلی برخی از واحدهای صنفی بازار شهر دوگنبدان برای یک هفته دیگر تمدید می شود.
علیرضا اتابک افزود: بر این اساس فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ در این شهرستان‌ها از ۶ اردیبهشت به مدت یک هفته همچنان متوقف و تعطیل است.
وی بیان کرد: محدودیت‌های کرونایی در شهرستان گچساران به عنوان یکی از شهرستان‌های پرخطر کرونا در سطح کشور به مدت یک هفته دیگر تمدید شد.
تمدید محدودیت های کرونایی در حالی است که بازاری ها دست استمداد به سمت دادستان گچساران دراز کرده اند. دادستان گچساران با حضور در جمع بازاری ها، از درخواست آنها برای کاهش فشار بانک‌ها خبر داد.
حجت الاسلام محمدصدرا ادیبان در نشست ستاد کرونا گفت:
«بازاریان از شورای تأمین درخواست دارند. باتوجه به تعطیلی بازار و نبود هیچ گونه درآمدی، دولت از بازاریان مالیات می‌خواهد و بازاریان اکنون دغدغه پرداخت مالیات را دارند». «حداقل در اخذ مالیات از واحدها و صنوف تعطیل شده تدابیری اندیشیده شود». «دغدغه دیگر بازاریان در ایام تعطیلی کرونا بدهی است که نسبت به بانک‌ها دارند». «برخی از واحدها و صنوف قریب بر یک سال است که تعطیل هستند و بانک‌ها علیه آنها دادخواست دارند و به دادگاه و مراجع قضایی مراجعه می‌کنند. بازاریان با مراجعه به دادگاه بیان دارند که از آنجا کسب و کار را به دلیل شیوع کرونا و جلوگیری از انتشار آن تعطیل و از آنجا بانک‌ها هم درخواست پرداخت طلب خود را از بازار دارند». «بانک‌ها هم شاکی خصوصی هستند و باید قانون اجرایی شود، اما این حق است که بانک‌ها رعایت حال مردم و اصناف را که در این ایام کرونایی که کسب و کار خود را متوقف و تعطیل کردند را داشته باشند».
علیرضا اتابک فرماندار گچساران نیز نسبت به وضعیت نامساعد بازاریان و هزینه‌های بالای درمان کرونایی ابراز نارضایتی کرده و گفته است «ادارات باید کمک کنند این بار از دوش مردم برداشته شود، همیشه نباید انگشت اتهام را به سمت مردم بگیریم و بازار را تعطیل کنیم، باید کمک کنیم، مردم ندارند و نمی‌توانند هزینه‌های درمانی را پرداخت کنند».
اتابک در نشست ستاد کرونای امروز نسبت به بانک ها تذکر داده و گفت: توصیه می‌کنم که بانک‌ها با بازاریان همکاری داشته باشند و چنانچه بانک‌ها چک یک بازاری را برگشت بزند با آن بانک برخورد جدی صورت می‌گیرد.
رئیس بیمارستان شهید رجایی نیز در جلسه ستاد کرونا از بانک‌ها درخواست کرده بود بازپرداخت اقساط تسهیلات بازاریان را به تعویق بیاندازند.
با این وجود این هفته باز هم تعطیلی بازار تمدید شد، بازاریان نسبت به این وضعیت ناراضی هستند، از طرفی نسبت به باز بودن اصناف در مناطق پراکنده‌ شهر اعتراض دارند. اگر بازاریان ملزم به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی می‌شدند، قطعاً باز نگهداشتن بازار می‌توانست مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

یاسوج
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی بگو چکاره ای که به بانک تذکر میدی
مگه تصمیم گیرنده سیستم بانکی فرررررمان داره
Iran, Islamic Republic of
کو گوش شنوا کدام بانک‌ به تدکر دادستان .فرماندار .گوش می دهد خدایی انگار ارثیه پدری رئیس وکارمندان بانک است اگر یک ماه به تاخیر بیافتد حساب ضامن وحساب مشتری را فورا می بندند
نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

ممکن است در برهه‌هایی از زمان نزدیکی نظر بدنه نیروهای نظامی و فرماندهان کم و زیاد شده ...
معمای علیرضا بیرانوند

معمای علیرضا بیرانوند

اگر علیرضا حرفه‌ای فکر کند و فقط به پرسپولیس فکر نکند چه؟ شاید برایش چند گزینه در دسترس ...
نامزدها در انتظار 7 رأی

نامزدها در انتظار 7 رأی

سخنگوی شورای نگهبان از آغاز بررسی صلاحیت نامزدها خبر داده و وعده داده است تا پایان مهلت ...
1