کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

سرنوشت تلخ اعتبارات پروژه‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد در مجلس یازدهم / کی پاسخگو است ( + جداول )

22 فروردين 1400 ساعت 10:35

مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون و عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 بوده و نباید اجازه همچنین کاری را می‌داد. دقیقاً جلوی چشم روشنفکر نام پروژه راه سورمق – اقلید – یاسوج تغییر پیدا می‌کند و او هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد؟ بی توجهی و یا عدم اطلاع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس در دراز مدت ضربات زیادی به پروژه‌های عمرانی خواهد زد، در صورت عدم تزریق اعتبار کافی پروژه‌ها روند فرسایشی می‌گیرند.


برای جذب اعتبارات در پایتخت، علاوه بر اینکه باید ارقام و اعداد، مسیرها و راهروهای تو در تو را بلد باشی، باید قدرت چانه زنی بالایی داشته باشی. نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرصتی دارند تا با افزایش اعتبارات پیشنهادی دولت، طرح‌ها و پروژه‌های حوزه انتخابیه خود را توسعه و تکمیل کنند.
نمایندگان مجلس هر چقدر از قدرت لابی گری و چانه زنی بیشتری برخوردار باشند، قادر هستند که نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه را برای افزایش اعتبارات حوزه انتخابی خود قانع کنند. سال‌های گذشته به دلیل وحدت رویه‌ای که بین سه نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی وجود داشت، اعتبارات پروژه‌های عمرانی رشد قابل توجهی داشت، آن قدر اعتبارات پروژه‌های عمرانی نسبت به سال‌های دور رشد کرده بودند که رشد اعتبارات بهانه‌ای شد برای رد اعتبارنامه یکی از فرزندان کهگیلویه و بویراحمد. در ادامه به جهت اینکه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به خوبی متوجه موضوع و بحث مورد نظر قرار بگیرند، جدول افزایش اعتبارات پروژه‌های عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد را در سال ۹۸ مورد بررسی قرار دادیم و نگاهی هم به تغییرات بودجه پیشنهادی دولت در لایحه ۱۴۰۰ انداختیم تا این مسئله بهتر قابل درک باشد، که اگر اعتبارات این استان مورد توجه ویژه قرار نگیرد چه بلایی برسر پروژه‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد خواهد آمد که عمر بعضی از آنها به ۲۰ سال، ۱۹ سال، کمتر و بیشتر قد می‌کشد.
در لایحه پیشنهادی بودجه ۹۸، دولت برای پروژه پاتاوه _ دهدشت ۵۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفت. در مجلس دهم، زمانی که غلامرضا تاجگردون ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را بر عهده داشت و غلام محمد زارعی و عدل هاشمی پور او را همکاری و هم یاری می‌کردند این بودجه به ۵۷۰ میلیارد ریال افزایش داده شد.

بیشتر بخوانید:

غفلت نماینده بویراحمد یا زیرکی نماینده سپیدان؟! / اعتبارات پروژه مهم سورمق – اقلید و یاسوج به سپیدان می‌رود؟ / آیا روشنفکر و موحد اطلاع دارند؟

در سایر پروژه‌ها نیز هم چنین اتفاق میمونی افتاده بود، برای پروژه بابامیدان - گچساران در لایحه پیشنهادی بودجه 98، ۵۹۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد که این اعتبار در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ به ۶۶۰ میلیارد ریال افزایش داده شد. سد صیدون و آبریز نیز سرنوشت تلخی در لایحه پیشنهادی 98 دولت داشت، اما این پروژه در مجلس به بخشی از حق خود رسید و ۱۵۰ میلیارد ریال دریافت کرد. پروژه راه سورمق - اقلید و یاسوج که یکی از محورهای مهم و اصلی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود و به واسطه این راه مواصلاتی، جنوب به شرق متصل می‌شود و طریق الرضا شکل می‌گیرد، دولت برای این پروژه ۱۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفت که در مجلس 98 به ۱۷۰ میلیارد ریال رسید اما در بودجه ۱۴۰۰ اتفاق عجیب و غریبی در سایه غفلت نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس یازدهم رخ داد و این پروژه به نام راه سپیدان اقلید به یاسوج تغییر یافت و در بودجه ۱۴۰۰، ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار گرفت، نکته ظریفی در اینجا وجود دارد، که قبلاً در گزارشی به آن پرداخته شد، [اینجا کلیک کنید] نماینده سپیدان احتمالاً زیرکانه نام این پروژه را تغییر داده تا از محل اعتبارات این پروژه برای توسعه راه‌های حوزه انتخابیه خود، پولی بیاورد.
در صورتی که جداول زیر مشاهده شود، متوجه می‌شویم که پروژه‌های عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس یازدهم چه سرنوشت تلخی پیدا کرده‌اند، کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ به پروژه‌های عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد توجهی نداشته و شاهد رشد صفر درصدی پروژه‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ هستیم، این در حالی است که پروژه‌های عمرانی شهرستان‌های همجوار کهگیلویه و بویراحمد رشد قابل توجهی پیدا کردند، نمایندگان مجلس استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی یازدهم، باید پاسخگو باشند که چرا بر خلاف رویه سال‌های گذشته، اعتبارات استان کهگیلویه و بویراحمد را در مجلس افزایش ندادند. البته این عدم افزایش دلایل متعددی دارد، حذف یکی از نمایندگان مجلس و البته فرزند کهگیلویه و بویراحمد به درست یا اشتباه آسیب جدی بوده است.
مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون و عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 بوده و نباید اجازه همچنین کاری را می‌داد. دقیقاً جلوی چشم روشنفکر نام پروژه راه سورمق – اقلید – یاسوج تغییر پیدا می‌کند و او هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد؟ بی توجهی و یا عدم اطلاع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی در دراز مدت ضربات زیادی به پروژه‌های عمرانی خواهد زد، در صورت عدم تزریق اعتبار کافی پروژه‌ها روند فرسایشی می‌گیرند. نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه نماینده بویراحمد و دنا باید به جای پاسخ‌هایی از روی عصبانیت، فکری به حال بودجه استان در سال 1400 کند، سید محمد موحد پیرسیاست، تصور می‌شود، متوجه کار نادرست کمیسیون تلفیق بودجه در حق پروژه‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد شده و سکوت کرده است.


کد مطلب: 432915

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/432915/سرنوشت-تلخ-اعتبارات-پروژه-های-عمرانی-کهگیلویه-بویراحمد-مجلس-یازدهم-کی-پاسخگو-جداول

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1