تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۴۳۲۸۷۶
کبنا بررسی کرد

نزاع و تنبلی دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد

۱۷
۲
نزاع و تنبلی دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛شب گذشته در شهرستان چرام از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد، بر اثر درگیری طایفه‌ای، 2 نفر به قتل رسیدند و تعدادی نیز زخمی شدند، شهر چرام کاملاً آرام است و نیروی انتظامی هم برای کنترل اوضاع در صحنه حضور دارد.
به گزارش کبنا، شب گذشته درگیری مسلحانه در شهر چرام رخ داد که متأسفانه دو نفر جوان تحصیل کرده، جان خودشان را از دست دادند، در باره جزئیات این درگیری تاکنون صحبتی به میان نیامده است. اما این درگیری مسلحانه تا حد زیادی آرامش مردم را بهم زد و ناامنی به وجود آورد.
ساجد صدری دادستان شهرستان چرام در گفت‌وگو با کبنا، با بیان اینکه امنیت در شهر برقرار است و نیروی انتظامی نیز حضور دارد، اظهار داشت: شب گذشته نزاع مسلحانه‌ای در شهر چرام اتفاق افتاد که 2 نفر کشته و تعدادی هم زخمی شدند.
وی با بیان اینکه درگیری در ساعت‌های پایانی شب جمعه به وقوع پیوست، افزود: این درگیری‌ها تا صبح ادامه داشت، در حال حاضر وضعیت کنترل و یکی از مظنونین به قتل نیز دستگیر شده است.

 دادستان چرام با بیان اینکه با ناامن کنندگان فضای شهر با قاطعیت و جدیت برخورد خواهد شد، گفت: تعدادی از منازل و اموال مردم در این نزاع دسته جمعی تخریب و خسارت دیدند.
صدری از مردم خواست تا مطالبات خودشان را از طریق قانون پیگیری کنند.
 حجت الاسلام والمسلمین سید نوراله افشارامام جمعه چرام، در پی وقوع دوقتل در شهرستان چرام بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت:
إنا لله و إنا الیه راجعـون
قال الله تعالی: ((مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا)) مائده؛ آیه ۲۳
متاسفانه در فرودین ماه که فصل رویش گل و سرسبزی طبیعت است، شهرستان چرام در آتش تعصب طایفه‌ای و عدم تربیت صحیح دینی؛ سیاه شد؛ و دونفر از جوانان این شهر با اسلحه به قتل رسیدند. این حادثه همه‌ی طوایف و افراد را نگران کرد.
وقطعا باعث رنجش خاطر اینجانب نیز گردید. که باید به نکاتی اشاره نمایم.
۱-هر چند درنگاه اول برای دوستداران مقتولین کاری سخت است اما برای دستگیری قاتل و خاطیان باید با حفظ آرامش؛ مسولین مربوطه با مسائل امنیتی را یاری کرد. و هر گونه تنش و نزاع باعث اطاله دادرسی و هدر رفتن خون آن دو جوان خواهد شد.
۲-هر گونه نا امنی روح آن دو جوان عزیز را مکدر خواهد کرد. دو جوانی که جزو نخبگان شهرستان بودند. و قطعاً اگر در بین ما می‌بودند توصیه به حفظ آرامش می‌نمودند.
۳-تقاضایم از اعضای محترم شورای تأمین؛ بویژه دستگاه قضایی و نیروی محترم انتظامی آن است؛ که با سرعت و دقت نسبت به دستگیری متهمین اقدام نمایند و برای حفظ امنیت سایر شهروندان تلاش مضاعف نمایند.
۴-مجدداً تقاضایم از طایفه و دوستدران مرحومین آن است که با حفظ آرامش به بررسی ابعاد این دو قتل توسط دستگاه قضایی کمک نمایید و اینجانب نیز به عنوان یک خادم، مطالبه گری از مسئولین مربوطه را خواهم داشت.
۵-از نماینده معزز و مکرم ولی فقیه و رئیس دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد که دلسوزانه پیگیر موضوع هستند و تاکید ویژه به دستگاه قضایی وانتظامی در استان را دارند کمال امتنان وتشکر را دارم.
مروت برادران «خانی» از مقتولین دیشب شهرک
مأمور اورژانس ۱۱۵ چرام در باره شب تلخ واقعه می‌گوید: در پی این اتفاق و با وجود اینکه «مهندس خانی» ناخواسته در این درگیری و برای میانجی گری کشته شد. برادران خانی علیرغم اینکه برادر خود را از دست داده بودند، ولی به کمک نیروهای اورژانس ۱۱۵ آمدند تا زن و بچه‌های گروه قاتل را از صحنه درگیری نجات دهند. این اقدام برادران «مرحوم خانی» نشان می‌دهد که مروت، شجاعت و جوانمردی هنوز وجود دارد.
به گزارش کبنا، قبل از این، هم، نزاع مسلحانه‌ای دیگری در شهر چرام رخ داد که منجر به قتل شده بود، متولیان فرهنگ و امور اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان چرام، باید توضیح بدهند که چه برنامه‌های پیشگیرانه، آموزشی و فرهنگی برای جلوگیری از این رخدادهای ناگوار اجرا کردند. متأسفانه، گاهاً به دلیل ترک فعل از سوی مدیران فرهنگی و اجتماعی، مشاهده می‌شود که در برخی مناطق، آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند و تازه، صدایی از بعضی از مدیران بلند می‌شود که باید این و آن شود. اگر متولیان پای کار بودند و برنامه داشتند، و نزاع‌های مسلحانه را آسیب شناسی می‌کردند، ضعف‌ها و کاستی‌ها را می‌پوشاندند، یقیناً این اتفاق ناگوار رخ نمی‌داد. گرد تنبلی بر تن بعضی از دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد نشسته و آنها از دور فقط نظاره‌گر معضلات اجتماعی هستند. کرونا هم بهانه‌ی شده که کاملاً دست از کار شسته و هر کدام به کناری بروند. این در حالی است که در همچنین مواقعی، باید دستگاه‌های فرهنگی با تشکیل کارگروه‌های خبره و کاردان، علل نزاع‌های دسته جمعی و افزایش آسیب‌های اجتماعی را شناسایی و رصد کنند و برای رفع آنها چاره‌اندیشی کنند.
ساجد صدری دادستان شهرستان چرام در پاسخ به سئوال کبنا مبنی بر اینکه برای کاهش همچنین آسیب‌های اجتماعی، عملکرد دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی چگونه است؟ اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی برای کاهش آسیب اجتماعی لازم و ضروری است و در واقع جهت فرهنگ سازی هر مسئله‌ای باید کار فرهنگی کرد. الان هم نمی‌توان گفت که آیا دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی به وظایف‌شان به خوبی عمل کرده‌اند یا خیر؟ نیاز به بررسی بیشتر دارد.
به گزارش کبنا، در سال گذشته کمترین برنامه‌های فرهنگی و آموزشی از سوی دستگاه‌های متولی دیده شد. مدیران می‌توانند با برگزاری مرتب کارگاه‌های آموزشی؛ (به شیوه حضوری (با رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا) و مجازی) اخلاق اسلامی، سبک زندگی اسلامی، کنترل خشم و... با حضور معتمدین، صاحبان نفوذ، جوانان، تحصیل کرده‌ها و... تا حدودی آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهند. سازمان‌های مردم نهاد استان کهگیلویه و بویراحمد در همچنین مواقعی دستشان از برنامه‌های مفید، اثرگذار و با کارآیی بالا خالی است. باید جلوی مرداب آسیب‌های اجتماعی را هر چه سریعتر گرفت، والا این مرداب چیزهای زیادی را با خود می‌برد.
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
اول از همه باید صاحب عروسی را دستگیر کنن که تو این شرایط کرونایی باعث این تجمع شد
بعدش مدیریت شهرستان خیلی ضعیف عمل کرد
United Arab Emirates
اصلا کار صاحب عروسی نبود یه تصادف شد و در اونجا درگیر شدن
Iran, Islamic Republic of
کبنای عزیز چه قدر درست فرمودید .این همه دستگاه عریض و طویل به اضافه سایر موسسات خصوصی و دولتی که متولی امور فرهنگی و اجتماعی هستند وماشاالله تعدادشان هم کم نیستند وهرساله از بودجه عمومی کشور سهم خاص خود وردیف بودجه‌ای دارند بفرمایند دراین کشور چه کار می کنند ؟چرا گزارش عملکرد نمی دهند؟امیدوارم همه این دستگاهها دریک فضای آرام و خداپسندانه وبدون از مسائل جناحی و حزبی وحب وبغض دنیوی و جناحی دلیل اینکه در جامعه اسلامی ما و خاصه استان ما میزان جرم وجنایت وخشونت های اجتماعی بالاست را تجزیه و تحلیل نمایند و همه ما ومسولین خداراناظروحاضر براعمال و عملکرد خود قرار دهیم.
Iran, Islamic Republic of
مشکل اصلی مردم فقره چه دارید میگید برنامه فرهنگی مشکلات اقتصادی کشور جان همه را به لب رسانده
Iran, Islamic Republic of
ببخشید یعنی فقط استان فقر، تورم و بیکاری دارد ک اینهمه انسان ب خاطر نزلع های دسته جمعی کشته میشن
در استانهای دیگر فقر و بیکاری وجود ندارد؟!!
Iran, Islamic Republic of
ما نظرمون این نیست که برنامه‌های فرهنگی چنان هم تأثیری داره اما مشکل هم زیاد به فقر ربطی نداشته، مثال هر چه داد میزنند مراسمات اسلحه استفاده نکنید بعدش طرف با فقری که داره حاضره هم هر چه داره خرج فشنگ و مهماتش کنه برا تیراندازی
ژنرال
Iran, Islamic Republic of
. تبعید کنید شهر هرت شده مسئولین ول کنید کرسی های نرم و گرم را بیدار شوید چرام در اتش کوتاهی و غفلت مسئولان سوخت
Iran, Islamic Republic of
چرا افراد شروری که سابقه دار هستن تبعید وجریمه نمیکنید چرا فورا آزاد میکنید؟؟؟
چرا؟ چرا؟ چرا؟ چرا؟
ال
Iran, Islamic Republic of
هیچ دلیلی نداره بجز سهل انگاری مسئولین شهری به سمت افراد با افراد متملک و صاحب نفوذ
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر شما،،، کجاش دادی به مجرمان مرخصی هم میدن
Iran, Islamic Republic of
اقدام اصلی واساسی انتخاب مسئولینی خارج ازاستان حتی خود...
چون درگیری چندین ساله وفورا عاملان رو آزاد می‌کنند
حالا علت چیه اللله اعلم
Iran, Islamic Republic of
کبنانیور ماشین مطالبی نوشتی صحت نداره
هیچ درگیری نبوده
.
Iran, Islamic Republic of
فردی ک مشکل دارد
چندی پیش یه جوان دیگه هم تو شهر کشته شد آنقدر طولش میدن قضیه رو که از یاد میره باید تاوان پس بدن
تو همه ی خبرگزاری ها و فلان صحبت میشه ک فلانی و فلانی صحبت کردند و چ گفتند مثلا
اولین افرادی که هیچ سودی برای شهر نداشتند همین هایی هستند ک درمورد اینجور اتفاقات نظر علکی میدن
اگر راست میگن بیان تبعید کنند...
شما خودتون رو جای خانواده داغدار بزارید با کشتن فرزندتون چه واکنشی داشتید؟
نگران آینده
Iran, Islamic Republic of
چن وقت دیگه کاروان را میافته برای پا در میانی و رضایت گرفتن و افتخار هم میکنند . جوانان هم با خود فکر میکنند بهتر است.....
Iran, Islamic Republic of
سلام مسئولین این استان هیچ گونه تلاشی برای تعغیر فرهنگ مردم انجام ندادن نه فرهنگ نه چهره شهر .
Japan
بابا من ای دوره کی گوش وای حرفل ایکنه اون هم ای جوانان امروزی واقعا چرا اینجوریه ای کارا زندگی مردم خراب کردن خیلی کار ناسایستی بود
منتقد
Iran, Islamic Republic of
..از کی تا حالا بهش میگن نزاع دسته جمعی ....
برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی به بیان توضیحاتی درباره رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ...
اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

براساس پیشنهاد دیگری همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری هلال احمر و با افزایش ...
حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

سيدهادي خامنه‌اي با اصلاح‌طلبان حشر و نشر داشته و دم‌خور بوده و يك مجلس‌ششمي به شمار ...
1