تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۴۳۲۷۶۱
جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی؛

حاشیه‌های جلسه مجلس درباره مرغ / درخواست استیضاح روحانی به خاطر گرانی مرغ / وزیر کشاورزی: از مردم عذرخواهی می‌کنم

۱
۰
حاشیه‌های جلسه مجلس درباره مرغ / درخواست استیضاح روحانی به خاطر گرانی مرغ
کبنا ؛بررسی علل گرانی‌ها و مشکلات کیفیت تامین و توزیع نهاده‌های دامی در دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.  
به گزارش کبنا به نقل از همشهری‌آنلاین، در جلسه بررسی علل گرانی‌ها و مشکلات کیفیت تامین و توزیع نهاده‌های دامی در مجلس که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، علی بابایی‌کارنامی، یکی از نمایندگان طی اخطاری با بیان این‌که اگر رئیس جمهوری در زمان خود مورد سوال و استیضاح قرار می‌گرفت دیگر مردم به خاطر تهیه مرغ تا ساعت دوازده شب در صف نمی‌ایستادند، گفت: آقای وزیر شما باید در زمینه این مشکلات استعفا می‌دادید.
وزیر جهاد کشاورزی هم ضمن عذرخواهی از مردم بابت تلاطم در بازار تاکید کرد: کارگروه ویژه‌ای برای کنترل بازار در بخش مرغ تشکیل شده و به زودی آرامش به کل کشور بازخواهد گشت.
دلایل افزایش قیمت مرغ از زبان رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس
 سیدجواد ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر گفت: ما در ابتدای انقلاب در تولید برخی اقلام اساسی در کشور دچار مشکل بودیم و صف‌های طولانی در توزیع برخی اقلام بوجود می‌آمد اما امروز با تلاش‌های زیاد تولیدکنندگان در ۴۰ سال گذشته در بسیاری از تولیدات به شرایط مطلوب رسیده‌ایم تا جایی که دو و نیم میلیون تن مرغ سالانه در کشور تولید می‌شود اما چه اتفاقی افتاد که شاهد صف‌های طولانی توزیع و واردات ۵۰ هزار تن برای تأمین کمبود بودیم.  
وی با طرح این سوال که ناکارآمدی در مدیریت و بی‌تدبیری‌ها از کجا سرچشمه می‌گیرد و چه کسانی مقصرند؟ ادامه داد: براساس بررسی‌های کمیسیون کشاورزی در مورد هرج و مرج و آشفتگی قیمت مرغ پنج مقصر اصلی وجود دارد: تصمیمات غیرکارشناسی رئیس جمهوری، عدم نظارت وزارت کشور، تصمیمات غیر کارشناسی و نقص نظارت وزارت صمت، تصمیمات غیرصحیح وزارت جهاد و عدم تأمین ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی.  
رئیس کمیسیون کشاورزی همچنین خاطرنشان کرد: از دلایل اصلی شرایط حاضر وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی و فساد و رانت و ناتوانی در نظارت بر آن است. مثلا مابه التفاوت قیمت سویا ۱۴ هزار تومان است. ببینید همین چه فسادی ایجاد می‌کند؟
یک تریلر نهاده ۵ میلیارد تومان سود دارد و این‌ام الفساد این اتفاقات است. علیرغم نظر کمیسیون کشاورزی و متخصصان و کارشناسان در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نهاده‌های دامی در سال ۱۴۰۰ نهایتا مجددا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده‌ها را در سال ۱۴۰۰ داریم.  نماینده مردم کاشان در مجلس با بیان اینکه در واردات نهاده‌های دامی سقف قیمت در نظر گرفته می‌شود که این تفاوت قیمت موجب ایجاد رانت خواهد شد، گفت: لغو قانون مصوب مجلس یعنی قانون انتزاع و برگشت اختیارات وزارت جهاد از مشکلات اصلی در این زمینه بوده است. رئیس جمهوری حتی در مقابل توافق وزرای صمت و جهاد وارد شدند و آن را ابطال کردند لذا ساماندهی و کنترل بر بازار به دلیل واگذاری به وزارت صمت وجود ندارد.  
وی با بیان اینکه ایجاد قرارگاه مرغ و بازگرداندن اختیارات به وزیر جهاد کشاورزی آرامش را بازگردانده است، یادآور شد: متأسفانه در این زمینه تأخیر و مقاومت شد. همچنین بانک مرکزی در سال ۹۹ مدیریت مناسبی برای تخصیص ارز به نهاده‌های دامی نداشت و ما با کمبود نهاده‌های دامی مواجه شدیم که این به معنی کمبود مرغ و صف‌های طولانی است. همچنین سه میلیون تن نهاده دامی در گمرک رسوب کرد.  
ساداتی‌نژاد با اشاره به برخی ایرادات در حوزه وزارت صنایع نیز گفت: اصلی‌ترین این مشکلات تعیین قیمت غیرواقعی و دستوری بود که نقش اصلی را در آشفتگی قیمت مرغ داشت. زمانی که مرغ ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان تمام شده قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان برای آن در نظر گرفته شد در حالی که مرغداری یک بنگاه اقتصادی است نه خیریه و وقتی ما می‌خواهیم آن‌ها را زیر قیمت تمام شده عرضه کنند این امر به تعطیلی تولید و افزایش قیمت می‌انجامد.
همچنین ستاد تنظیم بازار نقشش را در حوزه کشاورزی خوب ایفا نکرد و شبکه توزیع مناسب هم وجود نداشت. علاوه بر این آمار خطا و غیرواقعی در مورد جوجه ریزی ارائه شد و اجبار به تحویل مرغ ۴۵ روزه باعث شد در دو ماه ۵۰، ۶۰ هزار تن کاهش گوشت داشته باشیم. متأسفانه ما برای تولید نهاده‌های دامی در داخل کشور نیز دچار مشکل هستیم.  
رئیس کمیسیون کشاورزی با تأکید بر ضرورت اجرای کامل قانون انتزاع و بازگرداندن اختیارات وزارت جهاد کشاورزی گفت: سران قوا در اولین جلسه خود در این باره تصمیم بگیرند وگرنه آشفتگی ادامه خواهد یافت.
ساداتی‌نژاد همچنین گفت: توصیه دیگر ما تعیین قیمت محصولات کشاورزی توسط شورای قیمت‌گذاری وزارت جهاد و سپردن تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد است. همچنین بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز را تأمین کند و واردات نهاده‌های دامی نیز از انحصار خارج شود. علاوه بر این وزارت جهاد نیز باید جوجه‌ریزی را به ۱۴۰ میلیون قطعه افزایش دهد.  
 وزیر جهاد کشاورزی: از مردم عذرخواهی می‌کنم، به زودی آرامش به بازار مرغ بر می‌گردد
کاظم خاوازی، وزیر جهادکشاورزی هم در این جلسه و در جریان بررسی وضعیت تامین و توزیع نهاده‌های دامی و کشاورزی بیان کرد: مهمترین بخشی که در کشاورزی مورد توجه است بحث زارعت می‌باشد و ۷۰ درصد بخش زارعت را گندم تشکیل می‌دهد. برنامه ریزی‌های خوبی برای تولید گندم صورت گرفته است. در سال زارعی۹۸، ۳۱۵ هزار تن بذر درجه یک در اختیار کشاورزان قرار گرفت و در سال ۹۹ به ۴۱۳ هزار تن رسید و رشد ۳۶ درصدی داشت. سن زدگی برای اولین بار به ۰. ۳ درصد کاهش یافت و کشاورزی قراردادی از ۹۳ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن رسید.  
وی در ادامه اظهار کرد: یکی از هجمه‌هایی که به بحث صادرات وارد می‌شد این بود که کیفیت گندم ایران خوب نیست اما با نمونه برداری‌هایی که در سطح کشور صورت گرفت ۹۲ درصد گندم از کیفیت بالایی برخوردار است. خرید تضمینی گندم در سال ۹۸، ۷. ۷ میلیون تن، در سال ۹۹، ۸. ۵ میلیون تن و در سال جاری پیش بینی می‌شود به ۸. ۸ میلیون تن برسد.  
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: در بحث دانه‌های روغنی که مورد تاکید رهبری بوده و از برنامه‌های اصلی وزارت خانه است واردات به شدت کاهش یافته و حدود ۲ هزار تن بذر را خودمان در داخل کشور تهیه می‌کنیم.
کشت قراردادی دانه‌های روغنی را تا ۲۰۰ هزار هکتار افزایش دادیم از مجلس بابت قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی تشکر می‌کنیم. به واسطه این قانون ما تصمیمات خوبی را گرفتیم که عواید آن در سال زارعی پیش رو مشخص خواهد شد. در بحث چغندر نیز تصمیمات خوبی گرفته شد.
سه ارقام آفتابگردان، گلرنگ و کلزا که از دانه‌های روغنی هستند که در برنامه ما قرار دارد، گیاه کاملینا که گیاه جدیدی است در تولید دانه‌های روغنی مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند سیمای آن را تغییر دهد.  براساس طرح جهش تولید به راحتی در ظرف ۴ سال آینده می‌توانیم ۸۰۰ هزار تن روغن در داخل کشور تولید کنیم.  
وی در ادامه تاکید کرد: در سال ۹۸ تولید چغندر قند ما ۳. ۵ میلیون تن و در سال ۹۹، ۵. ۵ میلیون تن است و قطعا در سال پیش رو به خودکفایی در شکر خواهیم رسید.
در بحث پنبه در سال ۹۸، ۲۲۹ هزار تن برداشت داشتیم و در سال زراعی قبل ۲۷۰ هزار تن برداشت داشته و پیش بینی می‌شود در سال زراعی جدید به ۳۲۷ هزار تن برسد.
 در بحث دیم زارها که کمتر مورد توجه قرار گرفته بود کار گسترده‌ای در حال انجام است که می‌تواند به جهش تولید انجامیده و هم تثبیت شغل باشد و هم درآمد خوبی برای کشاورزان ایجاد کنند. تراز تجاری ما به دو میلیارد و ۳۶۳ ارتقا یافته که با زحمات کشاورزان است.  
وزیر جهاد کشاورزی افزود: در محصولات پروتئینی چه گوشت قرمز که به تولید ۸۸۱ هزار تن رسیدیم و چه شیر که بالغ بر ۱۱ میلیون تن تولید داریم و چه گوشت مرغ که دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید داریم امروز با مشکل تولید مواجه نیستیم، از ابتدای سال گذشته تا بهمن ماه ما با بالاترین میزان جوجه ریزی مواجه بودیم و جوجه ریزی توسط چند سیستم تحت کنترل است میزان انحراف از جوجه ریزی ۱. ۲ می‌باشد و فلذا تولید به‌اندازه کافی در کشور می‌باشد.
اتفاقات دیگری در بازار رخ داد که وضعیت را برهم ریخت ما امروز با احتکار و منجمدکردن رو به رو هستیم در شهر تهران که نیاز ۱۲۰۰ تن می‌باشد به ترتیب در سه شیفت هزار تن بسته‌بندی اتفاق افتاده است در نهایت دولت تصمیم گرفت کارگروهی را تشکیل دهد و مسئولیت آن با وزیر جهاد است، سه روز کاری از تشکیل این کارگروه می‌گذرد اما اقدامات خوبی در حال انجام است ما در تلاش هستیم تا فضای مناسبی را در بازار ایجاد کنیم تنها در استان کهگیلویه و چند استان دیگر در تامین مرغ مشکل وجود دارد که برای آن‌ها نیز استان معین تعیین شده است.  
خاوازی در پایان تصریح کرد: در سال ۹۹ ما در تولید کره به خودکفایی رسیدیم و واردات گوشت ما به یک پنجم کاهش یافت براساس تصمیم سران قوا تمامی مسئولیتها در بخش کشاورزی چه صادرات و چه واردات و چه تنظیم بازار به عهده وزارت جهاد نیست.
اما بنده به نمایندگی از دولت از مردم عذرخواهی کرده و ان شاءالله با کارگروه تشکیل شده قول می‌دهم که به زودی آرامش به بازار کشور بازگردد. در باغستانها وضعیت بسیار خوبی داریم. هزینه‌های حمل و نقل، خدمات ماشینی و نیروی کار افزایش یافته و بر روی قیمت نهایی که کشاورز ارائه می‌دهد تاثیرگذار است.  
نماینده مجلس: آقای وزیر شما باید در زمینه این مشکلات استعفا می‌دادید
علی بابایی کارنامی طی اخطاری در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: اگر رئیس جمهور در زمان خود مورد سوال و استیضاح قرار می‌گرفت دیگر مردم به خاطر تهیه مرغ تا ساعت دوازده شب در صف نمی‌ایستادند. آقای وزیر شما باید در زمینه این مشکلات استعفا می‌دادید.  
 وی تاکید کرد: آقای روحانی فکر می‌کنند همه امور کشور در اختیار خودش است؛ خواهش می‌کنیم موضوع استیضاح رئیس جمهور را مجددا در دستور کار مجلس قرار دهید.  
 نماینده مجلس: وزارت صمت علاوه بر جهادکشاورزی باید در این زمینه پاسخگو باشد
محمد تقی نقدعلی طی تذکری در صحن علنی مجلس گفت: همانطور که می‌دانید یکی از مباحث مهم از روز اول مجلس، بحث حمایت از کشاورزان و دامداران بوده است.  
وی افزود: جناب آقای قالیباف. ما جلسات متعددی در کمیسیون داشتیم و به بنادر سفر کردیم و نحوه ترخیص نهادهای دامی از گمرک را مشاهده کردیم و معتقدیم برخی از مشکلات به وزرات صمت باز می‌گردد.  
 این نماینده مجلس بیان داشت: در حا حاضر ۳ هزار ۴۶۰ واحد مرغ داری نهاده دامی گرفته و، اما از تحویل مرغ خودراری کردند و مرغ را احتکار می‌کنند بنابراین سزاوار بود جناب آقای رزم حسینی به همراه معاونین خود به مجلس می‌آمدند چراکه مشکل در کیفیت توزیع است.  
نقدعلی ادامه داد: متاسفانه سامانه تولید و توزیع مرغ باهم مرتبط نیستند و باید برای این مسئله فکری کرد. با این حال وزارت صمت علاوه بر جهادکشاورزی یکی از نهادهایی است که باید در این زمینه پاسخگو باشد.  
 رئیس مجلس: قیمت گذاری در محصولاتی اعم از گندم، جو و کلزا باید براساس قانون شکل گیرد 
محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان این جلسه خطاب به خاوازی گفت: باید قیمت گذاری در محصولاتی اعم از گندم، جو و کلزا براساس قانون شکل گیرد و مجلس مصمم است که قیمت گذاری باید توسط شورای قیمت گذاری انجام شود.  
نماینده مجلس: چرا مرغی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی قیمت گذاری شده، مفقود است
سهراب گیلانی در جریان این جلسه با اشاره به مشکلات در زمینه توزیع محصولات کشاورزی گفت: ما ۳ هزار ۴۶۰ واحد تولید مرغ داری داریم که نهاده را با ارز دولتی دریافت کردند و، اما مرغ را به بازار تحویل نداند چرا این افراد دلار ۴۲۰۰ تومانی را گرفتند و، اما مرغ را احتکار کردند؟ وزرات جهاد کشاورزی، ستاد تنظیم بازار و سایر دستگاه‌ها چه می‌کنند؟ این همه سازمان برای کنترل و توزیع بازار چه می‌کنند؟  
وی تاکید کرد: تهیه و تولید نهاده‌های دامی در کشور ممکن است و نمی‌دانیم چرا وزرات جهادکشاورزی سیاستی برای این مسئله ندارد. باید وزرات جهاد در سال جاری برنامه‌ریزی و کمیسیون کشاورزی هم نظارت کند تا این عیب بزرگ برطرف شود.  
این نماینده مجلس گفت: سامانه‌های مربوطه متاسفانه با هم هماهنگی ندارند و این عدم هماهنگی موجب فساد و رانت در قیمت محصولاتی از جمله مرغ و گوشت شده است. این عدم هماهنگی موجب می‌شود که مرغ شب عید در بازار نباشد و چند نرخی باشد. مرغ همچون ایام عید، نباید در ایام ماه مبارک رمضان پرواز کند.  
گیلانی تاکید کرد: چرا مرغی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی قیمت گذاری شده، مفقود است و هنوز مشخص نیست چه سازمانی باید در این زمینه پاسخگو باشد. چرا چند قیمتی در زمینه مرغ وجود دارد؟ چرا این فسادها و رانت‌ها برداشته نمی‌شود؟  
نماینده مجلس: متاسفانه ما هیچگونه تدبیر از دولت مستقر ندیدیم
محمد علی‌پور در جریان این جلسه گفت: اشکال کار در این است که دولتی که می‌خواست مشکلات را در ۱۰۰ روز حل کند آنچنان مدیریت کرد که فعلا کل کابینه به کار گرفته شده تا مشکل مرغ حل شود.  
وی با بیان اینکه مشکل اصلی در مدیریت کلان کشور است، بیان داشت: بودجه در اخیار دولت است. بانک مرکزی در اختیار دولت است لذا دولت باید قاعدتا نیازهای اساسی کشور را برآورد کند و درآمدهای کشور را براساس اولویت تخصیص دهد.  
این نماینده مجلس اظهار کرد: حدود ۷ الی ۸ ماه قبل از دولت بازخواست شد که دولت برای تامین کالای اساسی چه برنامه‌ای دارید بنابراین مجلس این موضوعات را ۷ الی ۸ ماه قبل به دولت گفته بود و مشکلات مردم انتقال داده شده بود.  
علی‌پور با بیان اینکه ما با ظرفیت‌هایی که داریم می‌توانیم کالاهای اساسی را در داخل کشور تامین کنیم، بیان داشت: ما نباید در حال حاضر مشکل مرغ داشته باشیم. متاسفانه ما هیچگونه تدبیر از دولت مستقر ندیدیم.  

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آقایان نماینده مجلس و دولت دیگه حنای شما رنگی نداره، همتون.........
برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی به بیان توضیحاتی درباره رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ...
اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

اعمال محدودیت ۱۰ روزه در همه شهرهای قرمز

براساس پیشنهاد دیگری همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی با همکاری هلال احمر و با افزایش ...
حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

سيدهادي خامنه‌اي با اصلاح‌طلبان حشر و نشر داشته و دم‌خور بوده و يك مجلس‌ششمي به شمار ...
1