کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در مصاحبه با پی‌بی‌اس؛

مالی: ایران به برجام بازگردد تمامی تحریم‌های اعمالی ترامپ برداشته می‌شود

16 فروردين 1400 ساعت 10:46

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای مدعی شد در صورتی که ایران به برجام بازگردد بیش از ۵۰۰تحریمی که دولت ترامپ پس از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرد،‌ برداشته خواهد شد.


نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای مدعی شد در صورتی که ایران به برجام بازگردد بیش از ۵۰۰تحریمی که دولت ترامپ پس از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرد،‌ برداشته خواهد شد.
به گزارش کبنانیوز به نقل از فارس، «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت هدف آمریکا از حضور در نشست وین اتریش این است که آمریکا چه گام‌هایی می‌تواند برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای اتخاذ کند و همچنین ایران چه گام‌هایی باید برای بازگشت به پایبندی به برجام بردارد. برای سال‌هاست که آمریکا چنین تعامل غیرمستقیمی با ایران داشته است.
وی که با شبکه خبری پی‌بی‌اس مصاحبه می‌کرد در ادامه این مصاحبه به سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران پرداخت و گفت که در نتیجه این سیاست،‌ برنامه هسته‌ای ایران توسعه بیشتر یافت و رفتار ایران در منطقه نیز تهاجمی‌تر شد. بنابراین هدف این است که نقشه راهی برای بازگشت به پایبندی به برجام از سوی دو طرف را مشخص کنیم.
نماینده آمریکا در امور ایران نشست وین را نخستین گام توصیف کرد و گفت که مسیر سختی در پیش است.رابرت مالی گفت: «از طریق شرکای اروپایی به دنبال مشخص کردن گام‌هایی هستیم که برای بازگشت ایران و آمریکا به برجام مشخص شود. دولت بایدن گفته است که آماده بازگشت دوجانبه به برجام است».
 
رابرت مالی گفت که ایران در حال حاضر 10 برابر اورانیوم غنی سازی شده در مقایسه با سال 2017 و زمانی که در برجام بوده،‌ دارد و واشنگتن می‌داند که برای بازگشت به برجام باید تحریم‌هایی که اعمال شده را لغو کند.
خبرنگار پی‌بی‌اس از رابرت مالی پرسید که دولت بایدن با بیش از 500 تحریمی که در دوران ترامپ علیه ایران اعمال شده چه خواهد کرد،‌ که وی پاسخ داد: «ایران باید از مزایای توافق هسته‌ای بهره‌مند شود در صورتی که تهران تمامی گام‌هایی که برخلاف برجام بوده را بازگرداند، دولت بایدن باید تمامی این تحریم‌ها را که بر خلاف توافق هستند، لغو کند».
وی بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 توسط ایران و آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران را ممکن دانست اما گفت که برای واشنگتن بازگشت صحیح به این توافق مهم است.
روز گذشته شبکه خبری سی‌ان‌ان امروز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی خبر داد که راب مالی» هدایت تیم آمریکا در نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است روز سه‌شنبه در وین اتریش برگزار شود را بر عهده خواهد داشت. 
نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روز جمعه ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ برابر با ۲ آوریل ۲۰۲۱ به صورت مجازی و به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی از طرف «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزرای امور خارجه برگزار شد.
 «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران بعد از پایان نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در گزارشی توییتری درباره این نشست نوشت: «در نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام، ایران، اتحادیه اروپا، سه کشور اروپایی به اضافه ۲ کشور (چین و روسیه) موافقت کردند که مذاکرات حضوری را سه شنبه هفته آینده در وین از سر بگیرند. هدف: سریعاً نهایی‌کردن رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای، از طریق طراحی مسیر رفع تمام تحریم‌ها و پس از آن توقف تدابیر جبرانی از سوی ایران».


کد مطلب: 432717

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/432717/مالی-ایران-برجام-بازگردد-تمامی-تحریم-های-اعمالی-ترامپ-برداشته-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1