تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب : ۴۳۲۶۹۲
سنگ‌اندازی دولتی‌ها در قرارداد با چینی‌ها؛

اختلافات میان تیم لاریجانی و اصلاح‌طلبان بالا گرفت!

۰
اختلافات میان تیم لاریجانی و اصلاح‌طلبان بالا گرفت!
کبنا ؛حضور جواد ظریف در یک جلسه شبانه در کلاب هاوس با واکنش نزدیکان علی لاریجانی روبرو شده است!
به گزارش کبنا به نقل از مشرق، گپ پارتی شبانه محمدجواد ظریف کار دست ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان داده است. درحالی‌که تیم رسانه‌ای دولت روحانی با هدایت یکی از وزرای کابینه و برخی اصلاح‌طلبان رادیکال روی اپلیکیشن کلاب هاوس در انتخابات حساب ویژه بازکرده بودند؛ سخنان تعجب‌برانگیز وزیر امور خارجه باعث اختلاف شدید در اردوگاه تاکتیکی اصلاح‌طلبان و علی لاریجانی شده است.
چندی پیش محمدجواد ظریف طی مطالبی در کلاب هاوس گفته بود: «اینکه می‌گویند چینی‌ها لاریجانی را برای تفاهم ایران و چین پیشنهاد کرده باشند، دون شأن کشور است و صحیح نیست. حضور لاریجانی در این تفاهم‌نامه پیشنهاد من بود»
همین جملات کوتاه باعث شد تا برخی کانال‌های خبری ادعا کنند که سخنان ظریف باعث ناراحتی علی لاریجانی شده است. پس‌ازاین ماجرا محمدجواد ظریف در چند نوبت پیام‌هایی را برای لاریجانی فرستاده که با بی‌توجهی و عدم پاسخ رئیس سابق مجلس روبرو می‌شود.
اما بروز اختلافات به همین نقطه ختم نشده و حالا برخی نزدیکان علی لاریجانی دست به افشاگری زده و می‌گویند: طبع غرب‌گرای دولتی‌ها مانع شد تا چند قرارداد مهم با چینی‌ها امضا شود و وزارت امور خارجه؛ بانک مرکزی و اشخاصی مانند آخوندی نه‌تنها کمکی در امضای قرارداد نکردند؛ بلکه دائم مانع بر سرکار می‌گذاشتند!
علاءالدین بروجردی سفیر سابق ایران در پکن و از نزدیکان علی لاریجانی دراین‌باره به مهر می‌گوید: با توجه به اینکه چینی‌ها اولین کشوری هستند که قطارهای سریع‌السیر دارند، به‌طور مشخص اعلام کردند که آمادگی داریم قطار سریع‌السیر در مسیر تهران-مشهد و تهران-تبریز را در عرض چهار سال راه‌اندازی کنیم.
چینی‌ها اعلام کردند که این تسهیلات در قالب فاینانس در اختیار ایران قرار خواهد گرفت و در پروژه‌های زیربنایی دیگر نیز سرمایه‌گذاری خواهیم کرد، پس از پایان پروژه نیز یک سال تنفس به شما می‌دهیم و بعدازآن، بازپرداخت تسهیلات یا به‌صورت نقدی انجام خواهد شد یا چین آمادگی دارد درازای آن به قیمت جهانی از شما نفت خریداری کند.
نماینده سابق مجلس ادامه می‌دهد: نگاه این دولت کاملاً غرب‌گرایانه بود. بعد از برجام با هول و وَلع برای پروژه‌های نفتی، به دنبال «توتال» و «شل» راه افتادند و برای پروژه‌های راه و ترابری به دنبال شرکت‌های فرانسوی رفتند و آقای آخوندی برای خرید ایرباس، تبلیغات گسترده‌ای به راه انداخت.
رئیس گروه دوستی ایران و چین در مجالس نهم و دهم با اشاره به جلسه مشترک دولت و مجلس برای بررسی قرارداد فاینانس با چین می‌گوید: در آن جلسه آقای آخوندی طفره می‌رفت و می‌گفت که «ما نمی‌توانیم ۱۵ درصد پیش‌پرداخت قرارداد را بپردازیم». بنده گفتم «اگر با چینی‌ها صحبت کردیم و ۱۵ درصد را نخواستند، قبول می‌کنید؟ ما از چینی‌ها درخواست ارائه قرارداد و پیشنهاد بدون پیش‌پرداخت کردیم. طرف چینی پیشنهاد مکتوب ارائه داد. بنده در صحن مجلس این پیشنهاد را به‌عنوان رئیس گروه دوستی ایران و چین به آقای آخوندی ارائه دادم و او نیز اعلام کرد «این پیشنهاد فوق‌العاده است»، سپس به آقای کاشان که مشاورشان بود، دستور داد که مذاکرات برای این قرارداد را آغاز کند. مذاکرات آغاز شد اما به دلیل دیدگاه غرب‌گرایانه، آن‌قدر هیئت چینی را معطل و اذیت کردند که قراردادی بسته نشد. نفر اول هیئت چینی، سفیر سابق چین در ایران بود. نفر دوم نیز از نزدیکان رئیس‌جمهور چین بود. این هیئت به چین بازگشت و آقای کاشان آب پاکی را روی دست هیئت چینی ریخت و گفت «خودتان را معطل نکنید»، بعدازآن اتفاق سفیر سابق چین در ایران نامه‌ای به من نوشت که «شما این‌گونه می‌خواهید از منافع ملی خود دفاع کنید؟ ما سه بار چنین تسهیلاتی را به روسیه داده‌ایم و این تسهیلات ویژه برای کشورهای نزدیک به ما است» این نامه به‌عنوان یک سند تاریخی است!
البته حملات اطرافیان علی لاریجانی به ظریف تنها به مسئله فاینانس چینی ختم نشده و بهروز نعمتی نیز به صحنه آمده و می‌گوید: ظریف در مقاطع مختلف مدیون لاریجانی است، تصریح کرد: آقای ظریف وقتی عصبانی می‌شود، حرف‌هایش تنظیم نیست. به نظر من در اوج عصبانیت چنین حرف‌هایی را زده است.

 اصلاح‌طلبان خواب هاشمی را برای لاریجانی نیز می‌بینند!
اخبار رسیده حکایت از آن دارد که زعمای اصلاح‌طلب و گعده تندرو در اطراف خاتمی به‌صورت سفت‌وسخت به دنبال ایجاد یک ائتلاف سیاسی با لاریجانی هستند. در طی چند روز گذشته ناطق نوری از سران اصلاحات در مصاحبه‌ای گفته است که اصلاح‌طلبان باید با لاریجانی وارد انتخابات شوند.
برخی می‌گویند لاریجانی و اطرافیانش از هوش سیاسی برخوردار بوده و وارد «تله اصلاحات» نخواهند شد. تاریخ سیاسی اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که آن‌ها رویکردهای اخلاقی در سیاست ندارند. سرنوشت هاشمی رفسنجانی پس از ماجراهای مجلس ششم نشان داد این جماعت وفا ندارد.
رفتارهای اصلاح‌طلبان با معین و رأی ندادن به او در سال 84 و یا بایکوت کردن عارف نشانه‌ای از نفاق و بی‌اخلاقی اصلاح‌طلبان است. تیم انتخاباتی علی لاریجانی احتمالاً هنوز یادش مانده است که مرعشی سخنگوی کارگزاران پس از عدم ثبت‌نام رئیس سابق مجلس در روزنامه اعتماد نوشت: کناره‌گیری چهره‌هایی همچون آقای علی لاریجانی از انتخابات مجلس پیامی روشن دارد و آن اینکه نه‌تنها اصلاح‌طلبان، بلکه اصولگرایان نیز دیگر جایی برای سیاست‌ورزی نمی‌بینند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

انتخابات؛ خودرو يا راننده؟

انتخابات؛ خودرو يا راننده؟

انتخابات خوب و با معيارهاي پذيرفته شده، چنان اينرسي قدرتمندي ايجاد مي‌كند كه كل جامعه ...
انتخابات زير پوستِ تعطيلات

انتخابات زير پوستِ تعطيلات

همچنان نوعي بلاتكليفي ميان جريان‌ها و چهره‌هاي سياسي ديده مي‌شود و اين يعني براي اظهارنظر ...
چرا جزئیات توافق ایران و چین منتشر نمی‌شود / نقش لاریجانی چیست؟

چرا جزئیات توافق ایران و چین منتشر نمی‌شود / نقش لاریجانی چیست؟

رییس شورای راهبردی روابط خارجی درباره دلایل منتشر نشدن سند همکاری با چین گفت: اسناد این ...
1