کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صوفی: مشارکت حداکثری منوط به حضور آرای خاکستری است

13 فروردين 1400 ساعت 11:56

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات گفت: بررسی دوره‌های مختلف انتخابات نشان می‌دهد علاوه بر آرای ثابت به اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان، آرای خاکستری مشارکت حداکثری را شکل می‌دهد این آرا همواره به ضرر اصولگرایان بوده است برای همین بخش‌هایی از اصولگرایان با مشارکت حداکثری مخالف هستند.


دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات گفت: بررسی دوره‌های مختلف انتخابات نشان می‌دهد علاوه بر آرای ثابت به اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان، آرای خاکستری مشارکت حداکثری را شکل می‌دهد این آرا همواره به ضرر اصولگرایان بوده است برای همین بخش‌هایی از اصولگرایان با مشارکت حداکثری مخالف هستند.
 «علی صوفی» به ایرنا، گفت: معمولاً میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل رقابت‌های محلی از انتخابات ریاست جمهوری همیشه بیشتر بوده است، این بار قضیه برعکس می‌شود زیرا شرایط کشور از نظر داخلی و بین المللی ایجاب می‌کند تا مردم حساسیت بیشتری نسبت به انتخاب رییس جمهوری داشته باشند.
  وی با بیان اینکه ارتباط انتخابات ریاست جمهوری از جهاتی با زندگی و معیشت مردم ملموس و عینی است، گفت: احتمال می‌رود بخشی از مردم با این ادراک از حساسیت اوضاع به صحنه انتخابات برگردند و سعی کنند رییس جمهوری را انتخاب کنند که هم معتقد به تنش زدایی بین المللی باشد و هم توانایی یک اجرای دیپلماسی فعال را برای تحقق این هدف داشته باشد.
 دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات افزود: این امر به عادی شدن روابط ایران با دنیا و به تبع آن عادی شدن روابط و مناسبات اقتصادی منجر خواهد شد و می‌توان انتظار داشت با رفع تحریم‌ها همانند اتفاقی که در ابتدای تصویب برجام رخ داد و موجی از سرمایه گذاران خارجی را به طرف ایران کشاند، رخ دهد.
  صوفی افزود: این موضوع سبب رشد شاخص‌های اقتصادی مانند رونق اقتصادی، رشد سرمایه گذاری، در نتیجه خروج از رکود و بهبود وضعیت به تبع آن کاهش تورم و نرخ بیکاری می‌شود.
  این فعال اصلاح طلب در ادامه از الزامات تحقق مشارکت حداکثری گفت و خاطرنشان کرد: برای دستیابی به مشارکت حداکثری باید رویکرد دستگاه‌های نظارتی و اجرایی تغییر کند.
 دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات با اشاره به بیانات رهبر انقلاب و رویکرد ایشان درباره انتخابات گفت: رویکرد مقام معظم رهبری مشخص هست. ایشان همواره بر مشارکت حداکثری تاکید داشتند اما نباید فراموش کرد برای تحقق مشارکت حداکثری باید اقشار مختلف نامزدهای مد نظر خود را داشته باشند.
 وی با تاکید بر لزوم پرهیز از رویکرد و سیاست انقباضی اظهار کرد: اگر مردم سلایق خود را در بین نامزدها ببینند، بر اساس سلایق خود در انتخابات شرکت می‌کنند و رأی می‌دهند.
  در بررسی صلاحیت نامزدها به منابع چهارگانه اکتفا شود
 دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات با بیان اینکه در بررسی صلاحیت نامزدها باید به منابع چهارگانه‌ای که هیات‌های اجرایی استعلام می‌کنند اکتفا شود، گفت: در فرایند بررسی صلاحیت‌ها پاسخ استعلام باید تعیین کننده باشد و بررسی مجدد صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان بدون توجه به نظر منابع چهارگانه اساساً نه ممکن و نه به مصلحت هست.
  صوفی اضافه کرد: در انتخابات ریاست جمهوری چون تعداد نامزدها کمتر است شاید شورای نگهبان بتواند این کار را انجام دهد اما شورا باید سعی کند در بررسی تأیید و رد صلاحیت‌ها مشارکت حداکثری را مدنظر قرار دهد و نامزدهایی که با سلایق مخلتف در صحنه می‌آیند، را تأیید کند.
  این فعال اصلاح طلب با تاکید بر لزوم برگزاری انتخابات رقابتی و اجرای قانون در این زمینه گفت: موضوع دیگر دقت و عادلانه بودن در روند رسیدگی به شکایات نامزدهاست که باید با دقت بررسی شود و صندوق‌های رأی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، به عنوان حق الناس محترم شمرده شود و خیلی شفاف و کاملاً شیشه‌ای باشد.

 دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات با تفکیک الگوی رأی دهی جریانات مختلف گفت: بررسی دوره‌های مختلف انتخابات در ایران نشان داده که ما سه گونه رأی داریم؛ یک رأی ثابت اصولگرایان و اصلاح طلبان است. اما در این بین این آرای خاکستری است که مشارکت حداکثری را شکل می‌دهد. واقعیت این است که هر وقت این آرا به میدان آمده به ضرر اصولگرایان بوده است. برای همین بخش‌هایی از اصولگرایان با مشارکت حداکثری مخالف هستند.
 وی با بیان اینکه در صورت عدم تحقق مشارکت حداکثری نباید انتظار شایسته سالاری و کارآمدی داشت، افزود: در صورتی که مشارکت حداکثری رقم نخورد، کلاً یک سلیقه، ظرفیت و پتانسیل به کارگرفته می‌شود که الان نمونه آن را در مجلس می‌بینیم.
 صوفی با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: با رد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از طرف شورای نگهبان، این طرح به انتخابات ۱۴۰۰ نمی‌رسد. اما اشکال و ایرادی که این طرح دارد، این است که جمهوریت بعنوان مبنا و اساس نظام در این قانون محدود شده و شورای نگهبان هم به این موضوع اشاره کرده که تعیین شرایط و خصوصیات کاندیداهای ریاست جمهوری در قانون اساسی کاملاً مشخص است. بنابراین این طرح خلاف قانون اساسی است.
دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات همچنین درباره ورود برخی نامزدهای نظامی در انتخابات ریاست جمهوری و پیش بینی تصریح کرد: مگر شمخانی که در سال ۷۰ نامزد شد، نظامی نبود؟ هیچ حساسیتی هم نسبت به این موضوع ایجاد نشد و حتی قالیباف که در چند دوره نامزد شد، نظامی بود.
 وی در عین حال با بیان اینکه شاکله نظامی‌ها با کار سیاسی نمی‌خواند، گفت: مثل این می‌ماند که فردی را از ابتدای کودکی در یک رشته خاص ورزشی تربیت کنید و حالا بخواهید وی نقاش شود و این کار شدنی نیست.
 صوفی اظهار کرد: بنابراین حضور نظامی‌ها بد نیست اما اقتضای نظامی‌گری است که چنین شاکله‌ای داشته باشند. نظامی طرف مقابلش را حتماً دشمن می‌بیند اما در داخل به عنوان نمونه آقای خاتمی می‌گفت زنده باد مخالف من! اما نظامی نمی‌تواند این کلمه را بگوید.
 دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات با اشاره به اینکه فضای انتخابات ۱۴۰۰ دوقطبی اصولگرا و اصلاح طلب است، گفت: رفتن ترامپ بین مردم امید ایجاد کرده است. در این شرایط اگر یک نامزد تعامل‌گرای رییس جمهوری و اهل مذاکره در مقابل فردی که اعتقادی به مذاکره ندارد، قرار بگیرد، قطعاً انتخابات دو قطبی می‌شود.
 وی بابیان اینکه در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ اصلاج‌طلبان از نامزد نیابتی حمایت نمی‌کنند، یادآور شد: در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ایران تاکید شده است که اصلاح طلبان با نامزد واحد اصلاح‌طلب مورد تأیید نهاد اجماع ساز در انتخابات شرکت می‌کند.


کد مطلب: 432600

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/432600/صوفی-مشارکت-حداکثری-منوط-حضور-آرای-خاکستری

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1