تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۲۷
کد مطلب : ۴۳۲۳۴۳
در گفت‌وگو با کبنانیوز؛

قوام ارشدی: صدای خرد شدن استخوان همشهریانم را زیر بار گرانی می‌شنوم/ نفس‌ها از گرانی بالا نمی‌آید

۲
۰
قوام ارشدی: صدای خرد شدن استخوان همشهریانم را زیر بار گرانی می‌شنوم/ نفس‌ها از گرانی بالا نمی‌آید
کبنا ؛قوام ارشدی سه‌شنبه (سوم فروردین) در گفت‌وگو با کبنا نیوز در خصوص گرانی کالاهای اساسی در شهرستان گچساران گفت: در این شهر وقتی زمزمه گرانی کالایی به گوش می‌رسد، مردم چنان برای خرید آن هجوم می‌برند که قیمت آن کالا دو تا چند برابر می‌شود. اگر چه بخشی از مشکلات اقتصادی فعلی به ضعف‌های مدیریتی و نظارتی برمی‌گردد، اما نحوه‌ی رفتار همشهریانم و در واقع همه مصرف‌کنندگان نیز تا حدود زیادی در این زمینه تاثیرگذار است. اینکه تعدادی از افرادی که به این کار دست می‌زنند، مصرف‌کنندگان واقعی نیستند و دلالانی هستند که خود را به‌عنوان مصرف‌کننده نشان می‌دهند، تا از این آشفته بازار سودی به جیب بزنند یک سمت ماجراست که دانسته یا نادانسته، آب در آسیاب دلالان و کاسبانی می‌ریزند که قصد دارند بازار داخلی را به هم بریزند.

به گزارش کبنا، متن این گفت‌وگو را می‌خوانید؛
در این شرایط نامساعد طرف دیگر، دقیقا همین مردمی قرار دارند که می‌خواهیم از این معامله دو سر ضرر یا ارزش پولمان را حفظ کنیم و یا در تقلای اندکی سود مالی بیشتر باشیم. همین رفتار باعث می‌شود، سود جویان و دلالان، کیسه خود را از رفتار نادرست مردم در مقابل گرانی‌ها پرکنند.
به این صورت که فقط کافی است، کالایی را یا عرضه نکنند یا شائبه گرانی آن را، یک‌شبه در سطح شهرستان مطرح نمایند. از آنجایی که مردم تصور این را دارند که زودتر خرید بکنند تا در آینده گران نشود، بسته به یک اصل خیلی طبیعی یعنی عرضه و تقاضا، کالا‌های سودجویان و دلالان هر روز گران‌‌تر می‌شود و مردم باید پول بیشتری بابت آن پرداخت کنند. غافل از آنکه در شرایطی که به‌دست خودمان ایجاد می‌شود در هر صورت هم سرنوشت و همه بازنده‌ایم.
جامعه‌ای که با خود بیاندیشد که در کوتاه‌مدت با خرید یک کالا مانند روغن یا برنج و گوشت سود می‌کنند، از یک موضوع مهم غافل است، که قیمت بسیاری از کالاها سلسله‌وار به هم متصل است و با افزایش قیمت یک کالا، کالاهای دیگر نیز گران می‌شود و تاثیر آن بر زندگی همه‌ نمایان خواهد شد.
اما این تفاوت در نحوه‌‌ی رفتار و عکس‌العمل جامعه به افزایش قیمت‌ها و هجوم بیشتر به سمت خریداری کالای گران شده، حاکی از آن است که مردم بسیاری از کشورها یاد گرفته‌اند که «به‌عنوان مصرف‌کننده حرف اول را بزنند و تعیین کننده‌ی شرایط نهایی بازار باشند.» بنا بر این تصمیم جمعی یک جامعه به عدم خرید باعث می شود، تولید کننده برای اینکه ضرر نکند، ناچار به شکستن قیمت شود و کالا را به بهای مناسب به بازار عرضه کند.


 بررسی شرایط کنونی گچساران نشان می دهد که متاسفانه در این شهر چنین آگاهی در جامعه وجود ندارد و چون آینده‌ی اقتصادی خود را در هاله‌ای از ابهام می بینند و برایشان غیرقابل پیش بینی است، لذا تصور می کنند، اگر امروز جنس و کالایی را نخرند، فردا قیمت آن گران‌تر می شود و بیش‌تر از قبل متضرر خواهیم شد، بنابراین تصمیم می گیرند، بین گران و گران‌تر خریدن، گزینه اول را انتخاب کنند و بی‌آنکه بدانند به التهابات بازار می افزایند.
البته این عمل نشات گرفته از یک ناآگاهی اقتصادی و بسیاری از سیاست های اجتماعی و اقتصادی نادرست جامعه دارد.
عدم حمایت و نظارت مسئولین ذی‌ربط و سازمان های دست‌اندرکار چون صنعت و معدن و تجارت نیز برهم افزایی این موج تخریب کننده می افزاید.
مردم از یک سو، مدام شاهد بالا رفتن قیمت ها هستند و از سوی دیگر هیچ اقدام عملی و قاطعی برای ثابت نگهداشتن قیمت ها صورت نمی پذیرد.
به نظر می‌رسد، جامعه و مردم در برخی زمینه‌ ها دچار مشکلات و آموزش‌های نادرستی شده اند، و تا مادامی که این رفتارها اصلاح نگردد، شاهد اتفاقاتی چون صف کشیدن های طولانی برای خرید اجناس گران شده خواهیم بود و این چنین همه با هم در پیشبرد یک اقتصاد و بازار  ناسالم سهیم خواهیم بود.
یک بار تخم‌مرغ، یک بار رب گوجه‌فرنگی، روغن نباتی، یک بار سیب‌زمینی و پیاز و حتی در سال گذشته پوشک بچه نیز چندین برابر شد.
افزایش قیمت کالاهای اساسی بر زندگی اقشار متوسط جامعه تأثیر زیادی گذاشته و باعث سقوط این قشر به زیر خط فقر شدهاست.
گرانی‌ها سبب حذف فرآورده‌های دامی و پروتینی از سفره‌های برخی از مردم شهر شده و دیگر تحمل این شرایط برای‌ بنده به‌عنوان وکیل این مردم سخت شده است.
این اعتراض به گرانی و گلایه از برطرف نشدن مشکل این روزها در میان مردم در همه جا شنیده می‌شود، از  صبح تا بعدازظهر قیمت‌ها در مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها، کوچه و بازار و حتی در میان مسافران تاکسی، فرق دارد.

صبح تا بعدازظهر قیمت‌ها فرق دارد
صبح تا بعدازظهر قیمت‌ها فرق می‌کند و هیچ نظارتی وجود ندارد، همیشه افزایش قیمت در بازار شهرستان گچساران وجود داشته، همچنین افزایش قیمت دلار تأثیر زیادی بر قیمت‌ها داشته که دولت در جلوگیری از افزایش ارز و ثبات بازار آن ناتوان بوده است.

پدر مردم از گرانی درآمده است
صدای خرد شدن استخوان‌های مردم شهرم را زیر بار گرانی شنیده‌ام؛ پدرِ مردم از گرانی درآمده است. صدای ما هم از گرانی در آمده اما صدای‌مان بیشتر از بی‌توجهی و بی‌عرضگی متولیان کنترل قیمت‌ها درآمده است، اینکه می‌بینیم مسؤولانی که انتخاب کرده‌ایم درست کار نمی‌کنند و آزارمان می‌دهند.

هدف عصبانی‌کردن مردم است
همه این اتفاقات در کشور از گرانی، تورم، افزایش دلار و از عدم ناتوانی متصدیان نظارت خصوصا صنعت و معدن و تجارت است. در عرض چند ماه چند موادغذایی که مورد نیاز و از اصلی‌ترین موارد در سبد غذایی مردم است، گران می‌شود! یک برهه پیاز، یک برهه رب گوجه‌فرنگی یک برهه لبنیات و همینطور بحران ادامه دارد، آیا هدف این چیزی جز عصبانی‌کردن مردم نیست؟
در همه دولت‌ها افزایش قیمت وجود داشته اما در جایی متوقف می‌شود این گرانی افسارگسیخته به نظرم اصلاً اتفاقی نیست و افکار را به سمت اینکه افرادی برای ناامید کردن مردم از مسؤولان و البته از نظام نقشه کشیده‌اند، می‌برد.
نائب رئیس شورای شهرستان و بخش مرکزی گچساران در پاسخ به سؤالی که آیا مردم در گرانی‌ها نقشی ندارند، گفت: مردم وقتی می‌بینند که ارزش سرمایه‌ای که دارند با سوءمدیریت آقایان روزبه‌روز کمتر می‌شود، به‌دنبال افزایش آن هستند و البته ناچارند، آیا چاره دیگری دارند؟
کسی شاید ۳۰ سال زحمت کشیده است و مثلاً بازنشسته شده و ۱۰۰ میلیون گرفته وقتی با ۱۰۰ میلیون در سال قبل می‌توانست سه خودرو بخرد اما الان فقط می‌تواند یک خورود بخرد، معلوم است که به‌دنبال افزایش سرمایه خود می‌رود، شب می‌خوابد صبح روز بعد از ارزش پولش کم شده، پس برای بالا بردن ارزش پول خود به خرید و فروش خودرو و یا هرچیز دیگری روی می‌آورد، وقتی ثباتی در بازار وجود ندارد و سرمایه فرد در حال تحلیل است چه کاری باید انجام دهد؟
 مردم می‌دانند گرانی به اقشار متوسط فشار زیادی آورده است اما فاصله طبقاتی مردم و مسؤولان زیاد است.

نمایندگان مجلس وکیل مردم نیستند وکیل دولت‌اند
متاسفانه مجمع  نمایندگان مجلس در استان ما به جای اینکه وکیل مردم باشند وکیل دولت‌اند،  اگر نمایندگان با مردم و وکیل مردم بودند الان شهر ما  به این شکل نبود.
بعنوان یک رزمنده سال های دفاع مقدس به صراحت می گویم که ما برای این وضعیت انقلاب نکردیم و اما ترکش‌های گلایه‌های مردم نه تنها به دولت و مجلس بلکه به نظام جمهوری اسلامی نیز رسیده است، برخی که مخالف نظام هستند و همواره به فحش و ناسزا می‌پردازند حساب‌شان جداست، اما افرادی که نظام را قبول داشته به‌دلیل این گرانی و شرایط اقتصادی و کوچک‌شدن سفره خود و شرمندگی در برابر زن و فرزندان خود زبان از گلایه باز کرده‌اند و سوی پیکان این ‌بار از سوءمدیریت از چند سال اخیر به بیشتر از آن رسیده و کل نظام را نشانه گرفته است.
صحبت‌های مسافران و مردم در خیابان و کوچه پس کوچه ها و تاکسی‌ها و هر محفلی که از گرانی صحبت می‌شود این را هم زمزمه می‌کنند که انقلاب را پابرهنگان کردند تا از فساد تبعیض و فاصله طبقاتی نجات یابند اما هنوز هم پابرهنه و مستضعفند،  این عدم مدیریت و گرانی استخوان‌شکن برای مردم به خصوص قشر متوسط باعث شده که همه را به یک چشم می‌بینند.
این جملات از مردم در محافلی که صحبت از گرانی است، شنیده می‌شود و تعمیم چند سال فشار اقتصادی و گرانی بیش از حد و اندازه به کل نظام و بدبینی نسبت به تمام مدیران، مسؤولان نظام در رهاکردن مردم از دید آنان چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن عبور کرد و باید برای رهایی از این وضعیت فکری جدی شود.
مردم همیشه پای کار بوده‌اند و حتی با وجود فشار اقتصادی تنها مشکل‌شان در این برهه از زمان مسئله گرانی بوده که لازم است دولت با کنترل و نظارت بر قیمت‌ها و همچنین مقابله با گران‌فروشی و کم فروشی  شرایط زندگی برای مردمی که واقعاً حق‌شان این نبوده و نیست را بهبود بخشد و امید دوباره و به خصوص اعتماد نسبت به نظام را در دل مردم زنده کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

یاسوج
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر جناب ارشدی
چه منطقی و دقیق حرف دل محرومان وفق را را روی
واقعا گرانی وهرج ومرجی که الان در بازار است فقط یک جنگ اقتصادی تمام عیاری است که توسط دولت انجام گرفته
Iran, Islamic Republic of
مردم بقول امام ولی نعمتان این انقلاب بوده و هستند و ما به عنوان نماینده مردم وظیفه داریم صدای انها را به گوش مردم مسولینی برسانیم که دلسوز مردم باشند والا دنیا بر همه خواهد گذشت
نفت؛ مسئله ناتمام ما

نفت؛ مسئله ناتمام ما

دشمنان مصدق اصلاً طاقت آن را ندارند که از هنرهای او چیزی بشنوند و دوستانش هم مطلقاً تحمل ...
بازارِ داغ نامزدهاي انتخابات

بازارِ داغ نامزدهاي انتخابات

آخرین روز کاری سال 99 همراه با اتفاقات بسیاری بود؛ اما شاید مهم‌ترین یا عجیب‌ترین رویداد ...
مروری بر فجیع‌ترین قتل‌های سال؛ جنایت‌های جنون‌آمیز

مروری بر فجیع‌ترین قتل‌های سال؛ جنایت‌های جنون‌آمیز

در جنایت فجیعی مردی سه عضو خانواده‌ای را قربانی کرد تا بتواند سرقت کند. در این جنایت ...
1