تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۴۳۲۳۰۴

بمباران صنعا توسط جنگنده‌های سعودی/ تصمیم عراق برای لغو روادید اتباع ۳۷ کشور/ تلاش لابی اسرائیل در کنگره آمریکا برای عدم احیای برجام/ حمله هوایی به گروه‌های تروریستی در مرز سوریه با ترکیه

۰
بمباران صنعا توسط جنگنده‌های سعودی/ تصمیم عراق برای لغو روادید اتباع ۳۷ کشور
کبنا ؛بمباران صنعا توسط جنگنده‌های سعودی، تصمیم عراق برای لغو روادید اتباع ۳۷ کشور، تلاش لابی اسرائیل در کنگره آمریکا برای عدم احیای برجام، حمله هوایی به گروه‌های تروریستی در مرز سوریه با ترکیه و حمله به کاروان لجستیک آمریکا در عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
به گزارش کبنا نیوز تابناک نوشت: بامداد دوشنبه منابع محلی در یمن از حمله تجاوزکارانه جنگنده‌های ائتلاف سعودی به صنعاء خبر دادند.
شبکه «المسیره» گزارش داد، جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی، چهار بار به منطقه «النهدین» و یک بار به محله «النهضه» در صنعاء حمله کردند.
ائتلاف جنایتکار سعودی نیز در بیانیه‌ای مدعی شد، کارگاه‌های ساخت موشک و پهپاد نیروهای یمنی در صنعاء را هدف قرار داده است.


به نوشته «رویترز»، در این بیانیه ادعا شده است: «هدف این عملیات، خنثی‌سازی و نابود کردن منبع حمله قریب‌الوقوع به عربستان سعودی بود»؛ جزئیات بیشتری از این خبر هنوز منتشر نشده است.
خبرگزاری رسمی سعودی (واس) نیز فیلمی منتشر کرد که مدعی است مربوط به حملات امشب است.
عصر یکشنبه بود که سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت، ائتلاف سعودی در شش سال گذشته، بیش از ۲۶۰ هزار بار و از ابتدای سال جاری میلادی بیش از هزار بار مناطق مختلف یمن را بمباران کرده است.
تصمیم عراق برای لغو روادید اتباع ۳۷ کشور
وزارت کشور عراق اعلام کرد، دولت این کشور تصمیم گرفته است، شهروندان ۳۷ کشور را از اخذ ویزا معاف و ورود آنان به کشور را بدون ویزا فراهم شود، زیرا این کار باعث تشویق برای سرمایه‌گذاری خارجی و رونق گردشگری در عراق خواهد شد.
«خالد المحنا» سخنگوی وزارت کشور عراق در این خصوص گفت: دولت تصمیم به ورود شهروندان ۳۷ کشور بدون ویزا گرفته و این تصمیمی بسیار جسورانه از زمان تشکیل دولت بوده است.
وی افزود: هدف از این تصمیم جذب سرمایه گذاران خارجی و حمایت از اقتصاد عراق است و از زمان ۱۵ مارس مراحل اجرای آن آغاز شده است.
المحنا گفت: این تصمیم شامل بازرگانان، شرکت‌های عضو دائمی شورای امنیت، کشور‌های اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و سوئیس است که برای ورود به عراق از طریق بندر‌های هوایی، زمینی و دریایی، در ازای پرداخت هزینه ویزای تنها ۷۵ دلار برای مدت دو ماه اقامت پرداخت خواهند کرد.


سخنگوی وزارت کشور عراق تأکید کرد، با توجه به شرایط بهداشتی-درمانی که عراق از آن عبور می‌کند، مسافران بر اساس تصمیم کمیته عالی بهداشت و ایمنی باید کلیه اقدامات بهداشتی پیشگیرانه را رعایت کنند و معاینات بیماری همه‌گیر کرونا را انجام دهند.
روسیا الیوم گزارش داد: عراق به دنبال جذب سرمایه گذاران و تسهیل شرایط ورود آنها به عراق از طریق معافیت برخی کشورها از روادید است، در حالی که ورود به داخل اراضی عراق نیاز به وقت طولانی برای صدور ویزا بود که در برخی موارد صادر هم نمی‌شد.
تلاش لابی اسرائیل در کنگره آمریکا برای عدم احیای برجام
در شرایطی که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده از احیای احتمالی توافق هسته‌ای ایران به نام «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خبر می‌دهد، «کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل» (آیپک) در پیامی خطاب به حامیان خود از آنها خواست تا سناتورهای ایالات متحده را به تهیه و تدوین یک توافق هسته‌ای جامع‌تر با ایران ترغیب کنند.
آیپک مدعی است، ایران «بزرگترین تهدید علیه اسرائیل و آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود» و از این روی از حامیانش می‌خواهد تا قانونگذاران ایالات متحده را به امضای پیش‌نویس نامه «منندز / گراهام» که در آن با احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در چارچوب کنونی خود مخالفت می‌شود، متقاعد کنند.
این لابی صهیونیستی در پیامی خطاب به حامیان خود می‌نویسد: «لطفا سناتورهای خود را به امضای نامه‌ای دوحزبی خطاب به رئیس جمهور بایدن ترغیب کنید؛ نامه‌ای که گویای اجماع دوحزبی نسبت به این موضوع است که ایران مسلح به جنگ افزار هسته‌ای تهدیدی بزرگ علیه منافع امنیت ملی آمریکا و متحدان و شرکای ماست.»
گفتنی است، در نامه‌ای که به ابتکار «باب منندز» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی و «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه کارولینای جنوبی تنظیم شده است، واشنگتن باید «توافقنامه‌ای امضا کند که ایران را برای همیشه از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای بازدارد و به طرز سودمندی فعالیت بی ثبات کننده ایران در سرتاسر خاورمیانه و همچنین برنامه موشک بالستیک این کشور را محدود کند.»
این نامه همچنین از دولت بایدن می‌خواهد تا پیش از آغاز دور جدیدی از گفتگوها با ایران، با رژیم صهیونیستی و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس- که بخشی از توافق هسته‌ای ایران نیستند- مشاوره و رایزنی کند.
این در حالی است که نزدیک به یک دهه پیش، سناتور گراهام عملاً گفته بود که زمان برای گفتگو با ایران «به پایان رسیده است». وی پیش از آن نیز مدعی شده بود در صورتی که جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند، ایالات متحده باید جنگی علیه ایران آغاز کند و حتی در کنگره برای صدور مجوز جنگ علیه ایران اقدام کرد.
در همین ارتباط، این سناتور جنگ طلب آمریکایی ماه ژانویه در پیامی توئیتری نوشت: «امیدوارم دولت بایدن پیش از آنکه برای دومین بار با ایران درگیر گفت وگو و مذاکره شود، ماهیت حقیقی حکومت ایران را دریابد!»
در مقابل، جمهوری اسلامی ایران نیز کشورهای غربی را در پایبندی و عمل به تعهدات خود در حوزه موضوعات مربوط به امنیت هسته‌ای به بکارگیری «استانداردهای دوگانه» متهم می‌کند. روز شنبه، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران از طرف‌های اروپایی امضاکننده برجام (موسوم به تروئیکای اروپایی) به دلیل ابراز نگرانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران و در عین حال چشم پوشی از زرادخانه هسته‌ای اسرائیل به شدت انتقاد کرد. وی گفت که کشورهای اروپایی و ایالات متحده به جای هماهنگ سازی سیاست‌های خود با رویکرد تل آویو که دشمن شماره یک توافق هسته‌ای ایران است، باید به تعهداتشان ذیل برجام عمل کنند.
حمله هوایی به گروه‌های تروریستی در مرز سوریه با ترکیه
منابع و رسانه‌های فعال در شمال سوریه از حمله جنگنده‌های روسیه به شمال استان ادلب خبر دادند.
رسانه‌های نزدیک به مخالفان دولت سوریه یکشنبه شب با انتشار تصاویری از این حمله مدعی شدند که جنگنده‌‌های روسیه تأسیسات گاز در شهر «سرمدا» ادلب را که دو کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد، در دو نوبت برای چندبار هدف قرار دادند.

وزارت دفاع روسیه و سوریه تاکنون به این خبر واکنشی نشان نداده‌‌اند و ترکیه نیز به عنوان کشوری که نیروهایش در استان ادلب حضور دارد و از مخالفان دمشق، گروه‌های مسلح و ترویستی در این منطقه حمایت می‌کند، هیچ واکنشی نشان نداده است.
حسین مرتضی، خبرنگار لبنانی شبکه العالم گزارش داد که در این حمله، جنگنده‌های روسیه و سوریه در چند نوبت اهداف و مواضع متعلق به گروه‌های مسلح را در محور گذرگاه «باب الهوی» و اطراف شهر سرمدا واقع در ریف شمالی ادلب هدف قرار داده است.
به گفته‌ وی، اخبار تأیید نشده حکایت از آن دارد که گروه‌های مسلح در این حمله متحمل خسارت زیادی شده‌اند.
اکانت خبری «اخبار الوطن» نیز نوشت که عناصر تروریستی از مرکز تأسیسات گازی سرمدا به عنوان پناهگاهی برای در امان ماندن از حملات استفاده می‌کردند.
پیشتر جنگنده‌های ناشناس نیز در دو نوبت به کوره‌های نفت و بازار مشتقات نفتی در مناطق تحت کنترل تروریست‌ها و ارتش ترکیه حمله کرده بودند که خسارت زیادی به گروه‌های مخالف دولت سوریه زد.
حمله به کاروان لجستیک آمریکا در عراق
یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد که یک کاروان لجستیک آمریکا هدف انفجار قرار گرفت.
بنا بر اعلام منابع امنیتی عراق، یک بمب دست ساز حین عبور کاروان لجستیک ائتلاف آمریکایی در اتوبان بابل واقع در مرکز عراق منفجر شد.
به میزان تلفات جانی و خسارت وارده به این کاروان اشاره‌ای نشده است.
طی ماه‌های گذشته انفجارهای مشابهی بر سر راه کاروان‌های نظامی آمریکا در عراق رخ داده است. ائتلاف آمریکایی برای در امان ماندن از این انفجارها و انتقال تجهیزات خود از شرکت‌های بومی عراقی کمک گرفته است.
حمله به کاروان لجستیک آمریکا در حالی است که پارلمان عراق دی ماه سال گذشته در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا مبنی بر ترور شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان حشد شعبی، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از عراق را تصویب کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

نفت؛ مسئله ناتمام ما

نفت؛ مسئله ناتمام ما

دشمنان مصدق اصلاً طاقت آن را ندارند که از هنرهای او چیزی بشنوند و دوستانش هم مطلقاً تحمل ...
بازارِ داغ نامزدهاي انتخابات

بازارِ داغ نامزدهاي انتخابات

آخرین روز کاری سال 99 همراه با اتفاقات بسیاری بود؛ اما شاید مهم‌ترین یا عجیب‌ترین رویداد ...
مروری بر فجیع‌ترین قتل‌های سال؛ جنایت‌های جنون‌آمیز

مروری بر فجیع‌ترین قتل‌های سال؛ جنایت‌های جنون‌آمیز

در جنایت فجیعی مردی سه عضو خانواده‌ای را قربانی کرد تا بتواند سرقت کند. در این جنایت ...
1