تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۴۳۲۳۰۳
تازه‌ترین ارزیابی‌های مرکز تحقیقات در خصوص زلزله سی‌سخت؛

گسل دنا تدقیق می‌شود / ضرورت شناسایی زون‌های ناپایدار منطقه زاگرس برای خطر فروریزش در بحران زلزله

۰
گسل دنا تدقیق می‌شود / ضرورت شناسایی زون‌های ناپایدار منطقه زاگرس برای خطر فروریزش در بحران زلزله
کبنا ؛رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه گسل دنا که در منطقه زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد سبب بروز زلزله با خسارت‌های فراوان در سال گذشته شد، تدقیق می‌شود.
به گزارش کبنا نیوز، امروز دوشنبه (2 فروردین 1400) محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص مطالعات و ارزیابی آن مرکز در خصوص آسیب‌های وارده به واحدهای مسکونی زلزله سی‌سخت که با بزرگی ۵/۶ مورخ ۲۹ اسفند در استان کهگیلویه و بویراحمد به وقوع پیوست، توضیحاتی را ارایه کرد.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: از چند سال گذشته در منطقه زاگرس زلزله‌های متعددی به وقوع پیوست که شاخص‌ترین آن زلزله آبان ۹۶ کرمانشاه و همچنین بهمن سال گذشته زلزله سی‌سخت در منطقه دنا بود که علت زلزله معروف به سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد، فعالیت گسل‌های دنا و یا گسل زاگرس مرتفع گزارش شد.
شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه شمال غرب ایران در مجموع منطقه لرزه‌خیزی است، یادآور شد:  در ۱۶ سال گذشته بیش از ۶ زلزله با بزرگای ۵ و بیش از ۱۱۰۰ زمین لرزه  با بزرگای بیش از ۲/۵ در منطقه زاگرس، رخ داد.
رییس مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه زلزله‌های با بزرگی ۵ معمولا زلزله‌های ویرانگری نیستند، توضیح داد: منطقه زاگرس، منطقه نسبتا ناآرامی است و می‌شود انتظار داشت که زلزله‌های بزرگتر نیز اتفاق بیفتد. در عین حال، این منطقه، منطقه پرشیبی بوده و مستعد ریزش است. بنابراین شناسایی زون‌های ناپایدار در منطقه ضرورت دارد زیرا که با وقوع زمین‌لرزه و ریزش، احتمال مسدود شدن جاده‌ها وجود دارد و در زلزله‌های شدیدتر می‌توان انتظار داشت که امتداد جاده‌ها، انتقال کمک‌ها و امدادرسانی را با مشکل مواجه کند. بنابراین از دیدگاه راهداری و شبکه شریان‌های حیاتی باید تامل بییشتر داشته باشیم تا خسارت‌های احتمالی کاهش یابد.
وی در خصوص ارزیابی‌های مرکز تحقیقات برای واحدهای مسکونی، توضیح داد: با وقوع زلزله سی‌سخت در ۲۹ بهمن هیچکدام از واحدهای مسکونی دچار فروریزش نشدند. بلکه عموما، ساختمان‌های بنایی با مصالح کوهستانی، گل و سنگی در روستاها خسارت دیدند. همچنین،ساختمان‌های دارای اسکلت در شهر سی‌سخت، خسارت‌های کمتری به آنها وارد شد. ارزیابی‌ها حاکی است که بیشتر میان‌قاب‌ها و اجزای غیرسازه‌ای آسیب دیدند که این خسارتی که به میان‌قاب‌ها وارد می‌شود به شکل گسترده در زلزله سال ۹۶ کرمانشاه نیز مشهود بود که در همان سال با بررسی‌ها و ارزیابی انجام شده، پیوست ششم ۲۸۰۰ ابلاغ شد که به ما کمک می‌کند اجزای غیرسازه‌ای آسیب کمتری ببینند.
شکرچی‌‌زاده افزود: اطلاعات آماری نشان می‌دهد که از ۳ هزار واحد مسکونی در منطقه سی‌سخت حدود ۹۰۰ واحد فاقد اسکلت هستند و سازه‌های  فاقد اسکلت در زلزله، آسیب بیشتری می‌بینند. در مجموع ساختمان‌های بنایی که خوب ساخته شده بودند و شرایط اجرایی آنها نسبتا مناسب بود آسیب کمتری دیدند و بیشتر آنهایی که ساختمان های با مصالح کوهستانی بودند خسارت بیشتری داشتند.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به وجود تعدادی گسل در منطقه زاگرس به دستور وزیر راه، مقرر شد گسل‌ها به ویژه گسل دنا تدقیق شود که با توجه به طول این مجموعه گسل‌ها، مقرر است تا بر اساس دستورالعمل جدیدی که تصویب و ابلاغ شد،شرایط سختگیرانه تری نسبت به آنچه که در آیین‌نامه ۲۸۰۰ وجود دارد در ساخت و ساز، در این منطقه رعایت شود.
شکرچی‌زاده همچنین از تعامل با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد و افزود: همکاران مرکز در تماس و ارتباط با مدیران بنیاد مسکن هستند. در تلاش هستیم تا در بازسازی حداکثر رعایت مسائل فنی و ایمنی را انجام دهیم تا اگر در آینده با زلزله های بزرگتر مواجه شدیم خسارت ها کم باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

نفت؛ مسئله ناتمام ما

نفت؛ مسئله ناتمام ما

دشمنان مصدق اصلاً طاقت آن را ندارند که از هنرهای او چیزی بشنوند و دوستانش هم مطلقاً تحمل ...
بازارِ داغ نامزدهاي انتخابات

بازارِ داغ نامزدهاي انتخابات

آخرین روز کاری سال 99 همراه با اتفاقات بسیاری بود؛ اما شاید مهم‌ترین یا عجیب‌ترین رویداد ...
مروری بر فجیع‌ترین قتل‌های سال؛ جنایت‌های جنون‌آمیز

مروری بر فجیع‌ترین قتل‌های سال؛ جنایت‌های جنون‌آمیز

در جنایت فجیعی مردی سه عضو خانواده‌ای را قربانی کرد تا بتواند سرقت کند. در این جنایت ...
1