تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۴۳۲۱۶۶
اصلاح طلبان برای انتخابات 1400 چه برنامه‌ای دارند؟

بازارِ داغ نامزدهاي انتخابات

۳
۰
بازارِ داغ نامزدهاي انتخابات
کبنا ؛آرمان ملی نوشت: آخرین روز کاری سال 99 همراه با اتفاقات بسیاری بود؛ اما شاید مهم‌ترین یا عجیب‌ترین رویداد آن، اعلام آمادگی تعداد زیادی از چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری بود؛ فائزه هاشمی، محسن مهرعلیزاده و 5 عضو حزب موتلفه. درحالی‌که دعوت از افراد دیگری نیز برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری انجام گرفت.
 در جبهه اصلاحات
در حالی که بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب مانند محمدعلی افشانی، مصطفی کواکبیان، علی مطهری و محسن رهامی نامزدی خود را در انتخابات اعلام کرده‌اند و چهره‌های اصلاح‌طلبی مانند آیت الله سید‌حسن خمینی، محمدجواد ظریف، محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان، محسن هاشمی و بسیاری افراد دیگر نیز گزینه محتمل نامزدی در انتخابات هستند، امروز فائزه هاشمی، فرزند آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی نیز نامزدی نمادین خود را در انتخابات اعلام کرد. هاشمی در گفت‌وگویی تصریح کرد: «از آنجایی که من سابقه‌ زندان، پرونده و حکم دارم قطعا رد‌صلاحیت می‌شوم. وقتی برای تدریس در دانشگاه با صدتا دانشجو تحملم نکردند، معلوم است وضعیتم در شورای نگهبان و به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری به چه شکل است؛ اما از آنجایی که اعتقادم به ثبت‌نام زنان در انتخابات است اگر لازم باشد این کار را به‌صورت نمادین انجام خواهم داد، فقط برای ثبت‌نام، نه ادامه‌ ماجرا، چون با شرایط فعلی بنای ورود به انتخابات حتی برای رأی دادن را ندارم.» نامزدی نمادین یک زن در انتخابات یادآور اقدام مرحوم اعظم طالقانی است. هرچند این دو اقدام به احتمال زیاد علل متفاوتی دارند.
موتلفه از اصولگرایان پیشی گرفت

   


در جبهــه اصــولگرایان نیز تعــدد نامزد مشــاهده می‌شــود و چهــره‌هایی ماننــد عزت‌الله ضرغامی و سردار سعید محمد اعلام نامزدی کرده‌اند. سردار سعید دهقان نیز شاید در همین گروه دسته‌بندی شود. همچنین افرادی مانند محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، سید‌ابراهیم رئیسی و برخی افراد کمتر شناخته شده دیگر، گزینه‌های احتمالی برای نامزدی در انتخابات هستند که حالا افراد دیگری نیز به جمع آنان اضافه شده‌اند. روز گذشته حزب موتلفه اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تیم نامزدهای در تراز ریاست‌جمهوری شامل شخصیت‌هایی چون آقایــان دکتر اسد الله بادامچیــان، مهندس سید‌مصطفی میرسلیم، دکتر محمد‌حسین نیکنام، مهندس حسین انواری و حمیدرضا ترقی هستند که جملگی مورد اعتماد ملت و بزرگان روحانی و ملی‌اند و از بین آنان متعاقبا نامزد واحد معرفی خواهد شد. این نیروهای ارزشمند دارای تخصص‌های لازم و تجربیات کافی بوده و هر یک از آنان برنامه‌های اقدامی و عملی برای حل مشکلات مردم و پیشرفت کشور و تعامل با همه نیروهای علاقه‌مند به خدمت به میهن، ملت و نظام را در دستور کار خود دارند.» در این میان شاید بتوان بر صحبت‌های ضرغامی مبنی بر اینکه یک مینی‌بوس نامزد انتخاباتی داریم، صحه گذاشت.
نامزد دیگر اصلاحات
در این میان چهره اصلاح‌طلب دیگری که نامزدی خود را در انتخابات اعلام کرده، محسن مهرعلیزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو کابینه دولت اصلاحات است. روزنامه مستقل نوشت: «محسن مهرعلیزاده از فعالان اقتصادی و سیاسی اصلاح‌طلبان، در مشهد اعلام کرده است که در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهد کرد. مهرعلیزاده در جلسه‌ای که با برخی اعضای مجمع روحانیون مبارز داشته، کاندیداتوری‌اش را اعلام کرده است.» با این حساب تعداد نامزدهای جریان اصلاحات از قبل نیز بیشتر خواهد شد.
  پزشکیان نامزد اصلاح‌طلبان می‌شود؟
در همین راستا روز گذشته عباس سلیمی‌نمین تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با نامه‌نیوز درباره برخی نامزدهای احتمالی انتخابات اظهار کرد: «آقای مسعود پزشکیان نامزد اصلاح‌طلبان می‌شود. او ضمن آنکه اصلاح‌طلب است، وزانت سیاسی دارد و در ۸ سال گذشته انتقادهایی را متوجه نوع مدیریت دولت آقای روحانی کرده است. به عبارت دیگر خودش را برای دولت فعلی هزینه نکرده است. البته شاید برخی بگویند محمدجواد ظریف مورد توجه اصلاح‌طلبان است، اما خود او تمایلی به کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. ضمن آنکه شخصیت شکننده‌ای است، یعنی خیلی در فراز‌ونشیب‌های سیاسی نمی‌تواند صلابت و استحکام خودش را حفظ کند و به هم می‌ریزد. همان تاکتیکی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ به کار گرفته شد تا نامزد اصلی جریان اصلاحات بتواند از شانس بالاتری برای پیروزی برخوردار شود، همین تاکتیک الان نیز دارد به کار گرفته می‌شود. یعنی آقای جهانگیری نه برای کسب رأی بلکه برای تطهیر یک جریان می‌خواهد به صحنه بیاید.»
نام شما

آدرس ايميل شما

احمد
Iran, Islamic Republic of
اینها هم این دور شدن مثل شورای شهر یاسوج که هر کی خودشو میکشه تا بره به دنبال تریلیاردر شدن خویش ، غافل از فکر شهر و شهرداری و مردم.
Romania
کاش دکترقاضی زاده یالاریجانی بیان جانانه رای میدیم خدانگهدارشان
Romania
کاش دکترقاضی زاده یالاریجانی بیان جانانه رای میدیم خدانگهدارشان
آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
از خاتمی تا ظریف

از خاتمی تا ظریف

پس از نهی آیت‌الله سید‌حسن خمینی برخی رسانه‌های رقیب با طرح این مساله که پروژه انتخاباتی ...
1