تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۴۳۲۰۲۳
کبنا گزارش می دهد؛

چرا روسیه و چین قطره چکانی واکسن می‌دهند؟

۰
چرا روسیه و چین قطره چکانی واکسن می‌دهند؟
کبنا ؛یک مقام مسئول با تاکید بر این نکته که سیاستگذار در امر خرید و واردات واکسن کرونا معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت است به آفتاب یزد گفت: «این که واکسن به میزان کافی از روسیه وارد نمی‌شود به مشکلات فنی ماجرا مربوط است.»
به گزارش کبنا نیوز آفتاب یزد نوشت: علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران این را نیز گفت که: «روسیه برای تحویل واکسن اسپوتنیک به دلیل حجم بالای درخواست‌هایی که وجود دارد در محدودیت کامل قرار دارد و به طور طبیعی نخواهد توانست
خواسته‌های ایران را تمام و کمال برطرف کند.»
به جای التماس، واکسینه کنید
ادبیات التماسی وزیربهداشت در جامعه و رسانه واکنش‌های مختلفی به همراه داشت. دکتر سیف الرضا شهابی - داروساز - و نویسنده‌ی کتاب: «کارنامه سیاسی قائم مقام فراهانی» در مطلبی با عنوان: «به جای التماس، واکسینه کنید» در روزنامه اطلاعات می‌نویسد: «بعد از گذشت بیش از یک سال از ورود ویروس کووید ۱۹ و ابتلای حدود یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تن به بیماری کرونا و فوت متجاوز از شصت هزار نفر در کشور، به مناسبت فرا رسیدن تعطیلات سال جدید، مسئولان جمهوری اسلامی وبه ویژه وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی درمانی کشور از راه التماس و قسم دادن به حضرت عباس از مردم خواستند در خانه‌هایشان بمانند و از رفتن به سفر اجتناب بورزند تا زنجیره بیماری مزبور قطع شود و آمارهای مبتلایان و فوتی‌ها افزایش پیدا نکند و این تذکر هم داده می‌شود اگر مسافرت بکنند سوغات مرگ را به خانواده می‌برند.»
آن طور که این دکتر دارو ساز نوشته: «بهترین کار برای جلوگیری از شیوع رو به تزاید بیماری کرونا، واکسینه کردن مردم است و در این زمینه کم کاری کاملا محسوس است و در صد بسیار اندک افرادی که تا کنون واکسینه شدند گواه بر این ادعا است. آمارها حکایت از آن دارد افرادی که در کل جمعیت واجد دریافت واکسینه در کشور یک دوز واکسن را تزریق کرده باشند به یک درصد نمی‌رسد و این ضایعه بزرگ برای کشور است.»
بخش دیگری از این یادداشت به این موضوع اشاره دارد که: «واردات واکسن حتی از کشورهایی که جمهوری اسلامی روابط حسنه با آن‌ها دارد نظیر روسیه و چین به صورت قطره چکانی انجام می‌شود و هردفعه حداکثر در حد چند صد هزار دوز وارد می‌شود که به نظر می‌رسد برای خالی نبودن عریضه و دل خوش کردن است تا یک اقدام جدی که آحاد مردم کشور را در بر بگیرد و مقابله جدی با این ویروس خطرناک و مهلک باشد. این مقدار و با این حالت قطره چکانی هرگز کفاف جمعیت کشور را نخواهد کرد. آمارهای واکسینه کردن شهروندان در سایر کشورها حتی کشورهای خاورمیانه که توسط منابع معتبر اعلام می‌شود با ایران تفاوت فاحش دارد.»
> مشکل فنی است نه سیاسی! علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران در گفتگویی کوتاه با آفتاب یزد ضمن اشاره به این موضوع که در ابتدا چینی‌ها برای تحویل «واکسن کرونا» دچار محدودیت‌های شدیدی بودند اما اینک آن محدودیت‌ها کمتر شده است؛ اظهار می‌دارد: «در ارتباط با روسیه، بیشتر از آن که پای مسائل سیاسی در میان باشد، مشکل فنی است و روسیه به عنوان تولید کننده‌ی واکسن اسپوتنیک که در مقایسه با بسیاری از واکسن‌ها از کارایی بسیار بالایی برخوردار است برای تحویل واکسن به هر میزانی که ما می‌خواهیم قطعا توانایی ندارد چون تنها درخواست کننده‌ی واکسن روسی ایرانی‌ها نیستند و دیگر کشورها نیز خواهان دریافت واکسن از کشور روسیه می‌باشند.»
رئیس انستیتو پاستور ایران که خود از متخصصان امر واکسن در کشور است تاکید می‌کند: «اثر بخشی قابل تامل واکسن روسی باعث شده تا برای خرید واکسن از روسیه نه ایران که بسیاری از کشورها دچار زحمت شوند و این قطعا با انتظاراتی که جامعه برای دریافت واکسن دارد نمی‌تواند همخوانی داشته باشد.»
> چشم امید مسئولان به واکسن تولید داخل است!؟
سیف الرضا شهابی در قسمت‌هایی از مطلب: «به جای التماس، واکسینه کنید» دست روی موضوعی می‌گذارد که فاصله‌ای با واقعیت ندارد: «اگر مسئولان چشم امید به واکسن تولید داخل دوخته‌اند تا وارد بازار مصرف بشود انتظاری خوب و بر اساس احساسات تولید ملی قابل تقدیر است ولی اولا - دقیقا مشخص نیست واکسن تولید داخل چه زمانی تاییدیه دریافت می‌کند و بعد از دریافت تاییدیه نهایی، چه زمان به تولید انبوه می‌رسد. ثانیا - اگر آن طور که اعلام می‌شود در اواخر بهار تاییدیه دریافت کند و به تولید انبوه برسد آیا از نظر اخلاق پزشکی، یک روز تاخیر در واکسینه کردن مردم خیلی دیر نیست؟ تا فصل بهار و در این فاصله هر روز تعدادی از افراد به کام مرگ می‌روند و چند هزار تن هم مبتلا می‌شوند و چه بسا در افراد مبتلا، عوارض آن، تا سال‌ها در شخص باقی خواهد ماند. بهتر آن بود که از چند ماه جلوتر موضوع واردات واکسن از همان کشورهای بلا مانع جدی گرفته می‌شد تا نیاز به قسم دادن مردم به حضرت عباس نباشد.» بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران در گفتگوی کوتاه خود با آفتاب یزد - نه تصریحاً که تلویحاً - تایید می‌کند بخشی ازعدم اقبال مسئولان برای خرید واکسن به میزان لازم از دیگر منابع - روسی، چینی، کوبایی و... - به امیدواری آنان به تایید واکسن ساخت داخل مربوط می‌شود.
این مقام مسئول البته در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در توضیحاتی مفصل نیز گفته بود: «قراردادی برای تولید واکسن کووید۱۹ داریم که حاصل آن دو واکسن مجزاست، واکسنی که در هفته دوم یا سوم فروردین وارد کارآزمایی بالینی می‌شود. همراه با این واکسن، واکسنی دیگری را هم در دستور کار داریم و کاربرد آن برای افرادی است که مبتلا به بیماری شده‌اند و واکسینه شدن آن‌ها برای تقویت سیستم ایمنی است. در واکسن نوع دوم، تزریق فقط یک بار خواهد بود که با سه ماه فاصله وارد چرخه کار می‌شود و در کارآزمایی‌های بالینی عملکرد آن معلوم خواهد شد. این واکسن‌ها بر ویروس جهش یافته کارایی لازم را خواهند داشت. این واکسن‌ها کاملا تولید انستیتو پاستور است. آزمون حیوانی آن تمام شده و به راحتی قابل بازطراحی است تا به هر جهشی پاسخ دهد، تمام روند کار کاملا بومی است.»
> مردم فعلاً صبر کنند؛ سفر هم نروند!
با بررسی‌های به عمل آمده از سوی آفتاب یزد در کلام عالی‌ترین مقامات سیاسی - بهداشتی؛ به این نتیجه رسیده‌ایم که «سعید نمکی» اگر به جای گفتنِ عبارت: «حضرت عباسی، سفر نروید» گفته بود: «حضرت عباسی صبر کنید واکسن ایرانی برسد!» پذیرفتنی‌تر بود زیرا در تدوین همین گزارش؛ نخست با دکتر مردانی تماس گرفتیم که وی ما را به بیگلری و محرز حواله داد، بیگلری در مجموع بحث خرید، چگونگی خرید، میزان خرید و چرایی خرید وعدم خرید را به حوزه‌ی غذا و داروی وزارت بهداشت و سیاست‌های آن بخش مربوط دانست، جهانپور و محرز پاسخگو نبودند، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز
مثل بقیه!
آن چه در نهایت به عنوان جمعبندی می‌توانیم ارائه دهیم آن است که:
= روسیه قرار نیست چون متحد ما است کل تولید واکسن اسپوتنیک را به ایران ارسال کند!
= مقامات ایرانی نیز چنین مطالبه‌ای ندارند. = این سفر نروید و حضرت عباسی گفتن در لفافه یعنی‌ای مردم صبر کنید واکسن ایرانی برسد.
= واکسن ایرانی در بهترین حالت در بهار وارد چرخه‌ی تولید - به شرط تایید نهایی - خواهد شد.
= واکسن ایرانی تایید و وارد چرخه‌ی تولید نیز بشود به این زودی‌ها همه‌ی ۸۵ میلیون جمعیت ایرانی واکسینه نخواهند شد.
اخلاق پزشکی چه می‌گوید، علم پزشکی چه اعتقادی دارد، مردم چه انتظاری دارند، بین ایران و چین - روسیه چه گذشته و چه می‌گذرد، ایران توان تامین واکسن از چه کشورهایی دارد و... فرع ماجرا است زیرا از فحوای کلام این مقام و آن مسئول می‌توان فهمید که ایران می‌خواهد با سری بلند در جهان اعلام کند که توانست به تنهایی واکسن کرونا تهیه کند که البته اگر چنین شود موفقیت ارزنده‌ای است اما نه به قیمت اذیت شدن، تلفات انسانی دادن و منتظر گذاشتن مردمی که بیشتر از یک سال با همه‌ی اقسام فرامین مسئولان
کنار آمده اند!
همه‌ی مسئولان وزارت بهداشت و سیاسی بارها گفته‌اند واکسن کرونا رایگان خواهد بود که اگر چنین باشد که باید باشد باعث خرسندی است اما اگر واکسن نیز پولی شود برای این همه تاخیر و منتظر گذاشتن چه پاسخی وجود خواهد داشت؟!
نام شما

آدرس ايميل شما

بدترین دشنام بین‌المللی کدام کلمه است؟

بدترین دشنام بین‌المللی کدام کلمه است؟

همه مردمان عالم، اجماع دارند بر این نکته که فرهنگ اهمیتی حیثیتی و حیاتی برای نوع بشر ...
رییسی، رقیب احمدی‌نژاد؟

رییسی، رقیب احمدی‌نژاد؟

زیباکلام با اشاره به اینکه اصول‌گرایان به دنبال این هستند، که بتوانند نامزد خود را با ...
(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

مدیر کل بخش حمل و نقل و نجات پلیس دبی گفته که افزایش سوپراسپرت‌های پرقدرت این بخش به ...
1