تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۴۳۱۵۶۶
مجددا سروکله مشاور سابق احمدی نژاد پیدا شده است؟

در جستجوی حمید مولانا

۳
در جستجوی حمید مولانا
کبنا ؛روزگاری او را با «اوا گالینجر» در ونزوئلا مقایسه می‌کردند در حالی که گالینجر ۳۷ و مولانا ۷۴ساله بود (۱۱ سال قبل این روزها حمید مولانا ۸۵ساله است) نکته‌ مهم این که هر دو یعنی مولانا و گالینجر شهروند آمریکا بودند و سال‌ها در آمریکا زندگی می‌کردند جالب توجه‌تر این که گالینجر و مولانا در دهه ۹۰راهی ایران و نزوئلا شدند...
به گزارش کبنا نیوز آفتاب یزد نوشت: در همه سفرهای احمدی‌نژاد به نیویورک وی را همراهی می‌کرد. در حالیکه برخی سید حمید مولانامشاور سابق احمدی‌نژاد را عامل بسیاری از سخنرانی‌های جنجالی او می‌دانستند وی سالهاست که نه در مورد رئیس دولت سابق سخن می‌گوید و نه بودجه‌هایی که تحت عنوان بنیاد فرهنگی مولانا به او اختصاص پیدا کرد. شاید برای خیلی‌ها سخت باشد که بپذیرند چگونه می‌توان باور کرد که محمود احمدی‌نژاد مدعی مبارزه با امپریالیسم آمریکا یک مشاوررسانه‌ای تبلیغاتی داشته که خود سال‌ها در آمریکا بوده و تبعه آنجاست.
نام سید حمید مولانا که در روزهای اوج احمدی‌نژاد، اورا پروفسور مولانا می‌نامیدند در رسانه‌ها ی آن زمان زیادی خودنمایی می‌کرد و پیوستن او به تیم رسانه‌ای رئیس دولت سابق یک افتخار محسوب میشد. شاید به خاطر اسم و رسم و تحصیلاتی که داشت. روزی روزگاری حمید مولانا در سفرهای احمدی‌نژاد به نیویورک با او همراه و همگام بود. کسی که از برنامه‌های تبلیغاتی احمدی‌نژاد با عنوان دیپلماسی عمومی یاد می‌کرد.
کسی که شاید منشا بسیاری از سخنرانی‌های جنجالی رئیس دولت سابق نام گرفته بود وخیلی از اظهارنظرهایی که در سازمان ملل اگرچه سرو صداهای بسیار به پا کرد. مولانا خودش به صراحت گفته ماجرای سخنرانی معروف احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا کار او بوده است. می‌گفتند وی مسئول گروهی است که راهبردها و تاکتیک‌های تبلیغاتی را براساس روش‌های رسانه‌ها در آمریکا تنظیم و پاسخ به پرسش‌ها را برای احمدی‌نژاد تهیه می‌کند. چه بسا در متن بسیاری از سخنرانی‌ها نیز او دخالت داشته. حمیدمولانا که اصالتا تبریزی است احتمالا سال‌ها انتظار فردی مثل احمدی‌نژاد را می‌کشیده تا بخش‌هایی از برنامه ها، آمال و آرزوهای خود را عملیاتی کند. می‌گویند این که احمدی‌نژاد برخلاف روسای جمهوری پیشین ایران هر سال به نیویورک سفر می‌کرد به توصیه کسانی مثل حمید مولانا بود چون وی می‌دانست فضای رسانه‌ای نیویورک خریدار چهره‌ها و گفته‌ها و اعمال عجیب و غیرعادی است تا از این طریق بر شمار بینندگان برنامه‌های تلویزیونی افزوده شود. حتی برخی مدعی بودند اعلام آزادی گروگان‌های آمریکایی قبل از سفر احمدی‌نژاد به نیویورک (سارا شورد، جاش فتال و شین باوئر) دقیقا با هدف مورد توجه قرار گرفتن سفر احمدی‌نژاد و کسب دقایق بیشتری از شبکه‌های خبری و غیرخبری تلویزیونی در ایالات متحده برای وی صورت گرفت!
درباره زندگی حمید مولانا دو کتاب با عنوان‌های «پروفسور مولانا طنین تعهد» (۱۳۸۰) و «سفیر صداقت، زندگی، افکار و اندیشه‌های پروفسور سید حمید مولانا» (۱۳۸۱) در تهران به چاپ رسیده است. عمده مطالبی که در مورد زندگی‌نامه وی آمده‌است بر اساس گفته‌های مولانا در این دو کتاب می‌باشد. حمید مولانا در ۶ اسفند ۱۳۱۵ در تبریز متولد شد. او در شهریور ۱۳۲۰ و در حدود پنج سالگی خود شاهد اشغال ایران توسط نیروهای خارجی شد و اولین دیدگاه‌های خود را در امور ملی و بین‌المللی شکل داد: «غم انگیزترین روزهای من در تبریز حمله متفقین در جنگ جهانی دوم به ایران و اشغال تبریز توسط قوای شوروی بود.»
> بنیاد فرهنگی مولانا و سرانجامی نامشخص!
حمید مولانا در سال ۱۳۸۷ به‌طور رسمی به عنوان مشاور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران برگزیده شد. مولانا را پیش از آنکه به عنوان مشاوراحمدی‌نژاد بشناسند به عنوان استاد دانشکده ارتباطات دانشگاه امریکن دی سی واشینگتن میشناسند. یک استاد روزنامه نگاری و علوم سیاسی. مولانا چهل سال بود که در سمت استادی در دانشگاه‌های آمریکا تدریس می‌کرد. وی را البته موسس رشته ارتباطات بین‌الملل و بخش مطالعات عالی ارتباطات در دانشگاه آمریکن در واشنگتن میدانند که در طول این مدت ریاست آن را به عهده داشته است. همچنین ملک وسیعی در نزدیکی ونک تهران برای راه‌اندازی بنیاد فرهنگی مولانا در اختیار او گذاشته شد. مولانا همچنین اعلام کردکه سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا را در هنگام سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک او به احمدی‌نژاد پیشنهاد داده‌است. در سال ۱۳۸۸ بودجه‌ای بالغ بر ۳۳۷ میلیون تومان برای بنیاد فرهنگی مولانا اختصاص یافت. همین میزان بودجه در بودجه سال ۱۳۸۹ لحاظ شده بود که ردیف مربوط به آن در کمیسون تلفیق مجلس رد شد. در همان ایامی که حمید مولانا از سوی احمدی‌نژاد به عنوان مشاور رئیس‌جمهور منصوب شده بود، حسام‌الدین آشنا در یادداشتی در وبلاگ خود در خصوص دانشکده و دانشگاهی که حمید مولانا در آن تحصیل و فعالیت می‌کرد، نوشت: «دانشکده خدمات بین‌المللی دانشگاه آمریکن مکانی ویژه است برای تربیت کادرهای وزارت خارجه، کاخ سفید، وزارت دفاع، سیا در سطح داخلی آمریکا و متناظران آن‌ها در دیگر کشورها».
> مشاور بین‌الملل احمدی‌نژاد که با ۶۷۴ هزار دلار ناپدید شد
هیچ وقت مشخص نشد که حمید مولانا با ۶۷۴ هزار دلار دریافتی چه کرد؟ این بودجه دقیقا در چه محلی هزینه شد؟ و از آن مهم‌تر اینکه پروفسور حمید مولانا در حال حاضر کجاست و به چه کاری
مشغول است؟ کنعانی مقدم در گفتگویی که چندهفته قبل با روزنامه آفتاب یزد انجام داد با تاکید روش و رفتار و اندیشه‌های احمدی‌نژاد را «تلاش برای بنی صدر شدن» نامید، تلاش‌هایی که گویی چون به نتیجه نرسیده، در شکل و شمایل انتحاری بروز پیدا کرده است!
این روزها دوباره محمود احمدی‌نژاد جنجال آفرینی کرده است آن هم با مطرح کردن فرضیه‌ی ترور! او این بار می‌خواهد چالشی جدی پیش روی حاکمیت به وجود آورد و اما پیش کشیدن فرضیه‌ی ترور ما را به یک دهه قبل باز می‌کرداند به سال ۱۳۸۷ در کنار مشاوری که پیشنهاداتی جنجالی به او می‌داد برخی بی‌آن که به صراحت بگویند با اشاراتی تمایل دارند یک آدرس آن هم در بیرون از کشور بدهند که گویی فرضیه‌ی ترور و بسیاری رفتارهای پوپولیستی که بسیاری از خطوط قرمز را رد کرده، از آن سوی مرزها می‌آید و چه بسا ریشه‌ی این تفکر می‌تواند اندیشکده‌های آمریکایی باشد جایی که شبانه روز برای حاشیه‌سازی برای جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند.
چهره و عادات خاص احمدی‌نژاد و برخی شباهت‌های رفتاری به ما می‌گوید این بار شاید باید جدی‌تر به دنبال حمیدمولانا بگردیم و از او بپرسیم آیا فرضیه‌ی تاکیدی ترور نیز ساخته ذهن او است؟!
مطالب پیشنهادی از سراسر وب
نام شما

آدرس ايميل شما

خاطره بد بورس از دخالت

خاطره بد بورس از دخالت

ریزش‌های اخیر بورس باعث شده که طرح تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در دستور کار مجلس قرار ...
علی کریمی از خودی‌ها بنالد یا کت‌و‌شلواری‌ها؟

علی کریمی از خودی‌ها بنالد یا کت‌و‌شلواری‌ها؟

‌انتخابات فدراسیون فوتبال ایران فردا یکشنبه برگزار می‌شود تا تکلیف جانشین مهدی تاج، رئیس ...
بایدن نقاب برداشت / بازی جدید آمریکا

بایدن نقاب برداشت / بازی جدید آمریکا

همزمان با اقدام جدید آمریکا در ارائه قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی به شورای حکام ، ایران ...
1