تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۵۷
کد مطلب : ۴۳۱۵۶۳
افزایش شمار بیماران کرونایی در کشور؛

واكسن معتبر وارد نمي كنيد؛ مردم مقصرند؟

۰
واكسن معتبر وارد نمي كنيد؛ مردم مقصرند؟
کبنا ؛آرمان ملی نوشت: «شنیدن خبرهای بد» این تنها چیزی است که به آن عادت کرده‌ایم و البته «ترساندن و مقصر دانستن مردم در اینکه آنها پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند»، این هم تنها روشی است که مسئولان ما در مقابله با کرونا به کار می‌برند؛ مسئولانی که در طول این یکسال چیزی جز تناقض‌گویی در زبان و اظهاراتشان نبوده است. یک زمانی میان شورای شهر و وزارت بهداشت در آمار مرگ‌ومیر اختلاف می‌افتد، زمانی در اینکه چه واکسنی از کجا تهیه شود شاهد این اختلافات هستیم، دولت سفارش واکسن فایزر داده و بعد مجبور می‌شود از این کار انصراف دهد. وقتی خبر ورود واکسن روسی به گوش می‌رسد، گروهی از چهره‌ها می‌گویند که واکسن‌های روسی، چون مورد تایید سازمان جهانی بهداشت نیست اگر به ایران بیاید از آن استفاده نمی‌کنند و از طرفی هم مقامات وزارت بهداشت که راهی جز ورود این واکسن‌ها ندارند می‌گویند که واکسن‌‌های روسی معتبرند و بقیه شانیت اظهارنظر درباره اعتبار این واکسن را ندارند. یکبار وزیر بهداشت می‌گوید که شده است مدیرکل مرده‌شورخانه و یک هفته بعدش اظهار می‌کند که جهان به‌خاطر مدیریت و کنترل کرونا در کشور ما حیرت‌زده است. درست فردای این حیرت جهانی دوباره از افزایش مرگ‌ومیر و مبتلایان به کرونا سخن گفته می‌شود و شدت گرفتن بیماری. در ایام بهمن‌ماه از کاهش 80درصدی مرگ‌ومیر و مبتلایان تهرانی و حتی ایرانی خبرها در رسانه‌های داخلی منتشر می‌شود و به فاصله دوسه هفته بعد در نزدیکی نوروز از افزایش آن(!) گاهی هم مقامات گناه‌ها را به گردن هم می‌اندازند؛ یکی می‌گوید که مقصر کسانی هستند که مرز عراق را باز گذاشتند تا کرونای انگلیسی به کشور بیاید و دیگری می‌گوید مقصر خودتان هستید که نمی‌توانید اهواز را قرنطینه کنید، اما دست آخر همه چیز بر سر مردمی خراب می‌شود که می‌گویند چون پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، باعث موج چهارم شده‌اند. مردم امروز پرسش‌شان این است که چرا در جشن‌ها و ایام نوروز و برخی سالگردهای خاص مدیریت بحران نداریم. هرچه هست اینکه بازهم منتظر شنیدن اخبار بد و داستان‌هایی در مورد شیوع کرونای انگلیسی و موج چهارم هستیم؛ البته که در راستای کنترل بحران مقامات با ترس انداختن در جان مردم از یکسو و البته اینکه عامل افزایش‌های بیماری عدم رعایت بهداشت از سوی خود ملت است سعی در کنترل اوضاع دارند.
  واکسیناسیون لاکپشتی 
ولی در پس همه این ماجرا نکته‌ای که کمتر بدان توجه می‌شود و البته رسانه‌هایی مثل صداوسیما علاقه‌ای ندارند به آن بپردازند سستی و روند فوق لاکپشتی در واکسیناسیون کشور است؛ روندی که ظاهرا قرار نیست مورد نقد مقامات کشورمان قرار گیرد و مقصر دانستن ملت در اوضاع کنونی بهتر از مقصر دانستن خودشان پیرامون واکسیناسیون در ایران است. حتی وعده‌هایی که درباره واکسیناسیون داده می‌شود هم چنگی به دل نمی‌زند چه برسد به آنچه در واقعیت انجام می‌شود و نه در وعده. ایران که قرار نیست از معتبرترین واکسن‌های جهان که ظاهرا اثرات مطلوبی هم در کشورهای مختلف داشته‌اند و اثربخشی بالای 95 درصد آنها اثبات شده است به کشور وارد کند، از واکسن‌های روسی و چینی و البته سازوکار کوواکس برای ورود واکسن آسترازنکا سخن می‌گوید. یکبار وعده دو میلیون واکسن روسی، یکبار وعده چهار میلیون واکسن آسترازنکا و... می‌دهد. اما آنچه تا به امروز در عمل صورت گرفته واکسیناسیون تنها با ده‌هزار دوز بوده است. صدهزار دوز واکسن روسی دیگر نیز به ایران آمده و فقط ورود 250هزار دوز واکسن سینوفارم چینی هم عملی شده است. در این اوضاع عجیب اما مقامات از توانشان برای واکسیناسیون ماهی 20میلیون نفر در آینده سخن می‌گویند؛ آینده‌ای که تا آن موقع خیلی دیر شده است(!) محرومیت خودخواسته ایران از واکسن فایزر، مدرنا و جانسون–که اخیرا به تایید نهایی رسیده است- در حالی است که دنیا در رقابت واکسیناسیون میلیونی مردم است، قطر و امارات نیز واکسیناسیون را با جدیت آغاز کرده‌اند یا حتی انگلیس که هفته‌هاست در دام کرونای انگلیسی افتاده است، اکنون با کاهش چشمگیر بیش از 30درصدی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا بعد از واکسیناسیون حتی با وجود کرونای انگلیسی روبه‌رو است. این در حالی است که تاکنون بیش از بیست‌میلیون نفر از جمعیت این کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

  

پاک کردن صورت‌مساله توسط صداوسیما 
در شرایطی که به نظر می‌آید واکسیناسیون سراسری در دنیا علی‌رغم وجود کروناهای جهش‌یافته تا حدی موثر بوده و لااقل تا به امروز روند نزولی به بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از آن داده است، در ایران و در نبود امکان چنین واکسیناسیونی شاهد نمایش عجیب صداوسیما در ساخت برنامه‌هایش ضد واکسیناسیون‌های جهانی از جمله فایزر و مدرنا هستیم. حتی در این گزارش‌ها، صداوسیما در اقدامی باورنکردنی تلاش دارد تا این واکسیناسیون را مضر و بی‌هدف معرفی کند و با تبلیغات علیه آن از پشت پرده‌های سیاسی و اقتصادی واکسن آمریکایی سخن به میان آورد؛ موضوعی که قطعا چیزی جز پاک کردن صورت‌مساله و ناتوانی کشور در شرایط فعلی در بهره بردن از واکسن‌های معتبر در چنین شرایطی نیست. امروز که مقامات با هشدارهای مختلف و فریاد وامصیبتا سر دادن از ورود و شیوع کرونای انگلیسی در کشور سخن به میان می‌آورند و اینکه شدت همه‌گیری در آستانه نوروز بالا رفته است و هیچ راهی به‌جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کنترل آن نیست، شاید بد نباشد که به همین مقامات یادآوری کنیم امروز در وطن کرونای انگلیسی، به دلیل واکسیناسیون، آمار مبتلایان روبه کاهش گذاشته است. پس اکنون به جای مقصر دانستن همیشگی مردم در بحران‌ها بهتر است تا تمرکز بیشتر مقامات در ورود هر نوع واکسن معتبری به تعداد قابل‌قبول در کشور باشد و نه صرفا برای نمایش در جلوی دوربین‌ها و تلقین اینکه ما هم قرار است در آینده واکسیناسیون سراسری داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

خاطره بد بورس از دخالت

خاطره بد بورس از دخالت

ریزش‌های اخیر بورس باعث شده که طرح تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در دستور کار مجلس قرار ...
علی کریمی از خودی‌ها بنالد یا کت‌و‌شلواری‌ها؟

علی کریمی از خودی‌ها بنالد یا کت‌و‌شلواری‌ها؟

‌انتخابات فدراسیون فوتبال ایران فردا یکشنبه برگزار می‌شود تا تکلیف جانشین مهدی تاج، رئیس ...
بایدن نقاب برداشت / بازی جدید آمریکا

بایدن نقاب برداشت / بازی جدید آمریکا

همزمان با اقدام جدید آمریکا در ارائه قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی به شورای حکام ، ایران ...
1