تاریخ انتشار
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۲۲
کد مطلب : ۴۳۱۲۸۵
کارشناسان صنعتی در گفت‌وگو با کبنا مطرح کردند

آبروشن: نبود شایسته سالاری موجب عدم میدان داری جوانان متخصص و متعهد در مناسبات کهگیلویه و بویراحمد شده است / صداقت‌مهر: مسائل قومی و جناحی نباید سبب هدر رفتن منابع استان شود

۵
۶
آبروشن: نبود شایسته سالاری موجب عدم میدان داری جوانان متخصص و متعهد در مناسبات کهگیلویه و بویراحمد شده است / صداقت‌مهر: مسائل قومی و جناحی نباید سبب هدر رفتن منابع استان شود
کبنا ؛توسعه صنعتی از مهم‌ترین اهداف دولت‌ها در سال‌های اخیر بوده است، سیاستی که در نهایت در استان‌های مانند؛ یزد، اصفهان و ...محقق شد اما در استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان مغفول مانده است.
استانی با منابعِ طبیعی و خدادادیِ نفت و گازِ فراوان، طبیعتِ بِکر و مناسب برایِ گردشگری، آبشارهایِ فراوان، رودهایِ پُرآب، گیاهانِ داروئیِ متنوّع، جنگل‌هایِ انبوه، آب‌وهوایِ چهارفصل، استعدادِ سرشارِ هوشی و ذوقِ فراوانِ جوانانِ این دیار که می‌تواند زمینه‌سازِ توسعه‌ی پیشرو باشد، اما می‌بینیم همچنان اندر خم کوچه یک کوچه‌ایم و در طی سال‌های اخیر اقدام مثبت و رو به جلوی در این زمینه صورت نگرفته است.
بدین ترتیب کبنا نیوز با هدف بررسی موانع و آسیب شناسی این جریان به پای صحبت‌های دو تن از صنعتگرهای متخصص هم استانی شاغل در واحدهای صنعتی برتر کشور نشسته است.
علیرضا آبروشن کارشناس ارشد مهندسی برق قدرت، ریاست تعمیرات نوبت‌کاری پالایشگاه سوم پارس جنوبی، مدرس دانشگاه و دوره‌های حرفه‌ای صنایع نفت گاز پتروشیمی و فولاد، عضو کمیته فنی برنامه ریزی موسسه آموزشی شهید بهشتی جم وابسته به شرکت ملی گاز ایران و ابراهیم صداقت مهر کارشناسی ارشد مهندسی شیمی و کارشناسی مهندسی مکانیک، رئیس عملیات نوبتکاری پالایشگاه سوم پارس جنوبی، عضو هیئت رئیسه پالایشگاه سوم، عضو کمیته ایمنی و بهداشت و عضو ERC پالایشگاه سوم می‌باشند.
 
کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد چرا برچسب محرومیت بر پیشانی دارد؟
آبروشن: برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید به تعریف درست واژه محرومیت پرداخت. واژه محرومیت از دیدگاه‌های مختلفی تعریف شده است برخی از جاممه شناسان عدم تغییر ساختارها از سنتی به مدرن را محرومیت تعریف نموده‌اند.
برخی منطقه محروم را منطقه‌ای می‌دانند که از نظر امکانات عمومی و ظرفیت‌های خصوصی حداقل‌های لازم را نسبت به مناطق دیگر ندارد و لذا استعدادهای بالقوه این مناطق، هرچند از مناطق دیگر بیشتر باشد، اما نمی‌توانند بالفعل و شکوفا شوند.
با نگاهی آسیب شناسانه به مقوله محرومیت در می‌یابیم که معمولاً مناطق محروم از نظر مشارکت سیاسی نیز در تنگنا به سر می‌برند. به شکلی که معمولاً در ساختارهای قدرت و تصمیم‌گیری، نماینده و صدای موثری ندارند. این در حالی است که در جوامعی دموکراتیک وحتی جوامعی که سطحی حداقلی از دموکراسی را دارا هستند عامه مردم می‌توانند با مشارکت در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی مانند انتخابات و غیره نقش موثری در تصمیم سازی های کلان داشته باشند. و حالا سؤال این است که چرا استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود مشارکت‌های حداکثری در برهه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی فاقد صدای مؤثر و محسوسی در تصمیم گیری‌های کلان می‌باشد؟
به نظر من یکی از مهمترین دلایل این تناقض، عدم توسعه اجتماعی، فرهنگی و نداشتن نگاه توسعه محور و عدم اولویت و ارجحیت منافع عمومی بر منافع شخصی و گاها قبیله‌ای از طرف عامه مردم و در نتیجه از نگاه مسؤلان و تصمیم سازان می‌باشد. در جمع بندی تعاریف مختلف باید عرض کنم که منطقه محروم جای است که منابع لازم برای بهره‌گیری از فرصت‌ها و قابلیت‌های موجود خود را ندارد. 
که عدم آگاهی کافی، فقدان نیروی انسانی لازم، تهدیدات محیطی عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و محدودیت‌های مالی در مجموع باعث شکل گیری مفهومی به نام محرومیت می‌شود.
این دلایل در کنار توسعه ناموزون منابع و پتانسیل‌های موجود متاسفانه باعث گردیده است که استان ما در بخش‌های زیادی از اقلیم‌های خود فاقد نیازهای اولیه باشد. استان ما بر اساس آمار و ارقام یک درصد از خاک کشوراست که هشت درصد از منابع آب را به خود اختصاص داده، با احتساب درآمدهای فسیلی از جمله نفت و گاز به تناسب وسعت و جمعیت در حالی رتبه اول را داراست که از نظر توسعه یافتگی در رتبه آخر قرار دارد. نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که اگراطلاق برچسب محرومیت از نگاه دقیق آسیب شناسانه مورد توجه قرار نگیرد نه تنها مشکلی حل نمی‌شود بلکه موجب نگاهی تحقیر آمیز به مناطق محروم می‌گردد.
کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد برای رسیدن به توسعه دارای چه ظرفیت‌های کشف نشده‌ای است؟
آبروشن:
معمولاً ابزارهای توسعه در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری دسته بندی می‌شوند که ملزومات سخت افزاری شامل: منابع اقلیمی، منابع زیر زمینی شرایط مناسب آب و هوایی و محیطی، شرایط ژئوپلتیک و بطور کلی قابلیت‌های سرزمینی است در حالی که ملزومات نرم افزاری  بسترهای فرهنگی و منابع انسانی را شامل می‌شود با نگاهی اجمالی به تاریخ بشر که از گونه‌های انسانی شکارگر ـ خوراک جو به جوامع مدرن امروزی بدل شده، درمیابیم که نقش پتانسیل‌های سخت افزاری به سمت داشته‌های نرم افزاری به شدت کمرنگ شده است بطوری که جوامعی با منابع غنی سرزمینی (مانند کشورهای جهان سوم) نسبت به کشورهای فاقد منابع سخت افزاری مانند کشور ژاپن دچار چنان عقب افتادگی شده‌اند که جبران آن به سادگی امکان پذیر نیست.
استان ما هم در زمینه پتانسیل‌های سخت افزاری و هم در زمینه منابع انسانی مستعد، متخصص و توانمند نه تنها دچار کمبود نیست بلکه هرکدام از این داشته‌های متعدد برای توسعه یک جامعه کافی و وافی می‌باشد. بنابراین برای یافتن دلیل عدم توسعه یافتگی در استان باید به دنبال علل دیگری بود.
به نظر بنده گاهاً بسترهای نامناسب فرهنگی از جمله گرایش‌های سنتی قومی قبیله‌ای، عدم شایسته سالاری و ... موجب افتراق و دور شدن نیروی انسانی جوان، متعهد، متخصص و دانش محور ما و عدم میدان داری آن‌ها در مناسبات استان کهگیلویه و بویراحمد و در نتیجه هدر رفت هم منابع انسانی و هم پتانسیل‌هایی سخت افزار ما گردیده است.
کبنا: به عنوان یک کهگیلویه و بویراحمدی شاغل در بخش مهم صنعت کشور علت عدم ورود صنعت به استان را چه می‌دانید؟

  
ابراهیم صداقت مهر کارشناس ارشد مهندسی شیمی و کارشناسی مهندسی مکانیک

صداقت مهر: به طور کلی صنعت مقوله‌ای است که نیاز به بستر سازی دقیق و کارشناسانه‌ای دارد. چنانچه صنعت با این بستر سازی همراه نباشد در کنار محاسن متعدد خود می‌تواند صدمات جبران ناپذیر اجتماعی زیست محیطی و حتی اقتصادی دراز مدتی را به بار آورد کما اینک اگر به طرح‌های صنعتی و تولیدی بنیان گذاری شده در استان نگاهی اجمالی داشته باشیم می‌بینیم که اکثراً از این موضوع رنج می‌برند که از این آسیب‌ها اثرات مخرب زیست محیطی، ورشکستگی سرمایه گذاران و تعطیلی واحدهای مربوطه، عدم توجیه اقتصادی طرح‌ها فقط بخشی از مشکلات عدم پایه گذاری با نگاه کارشناسانه است.
ولی برای پاسخ دقیق‌تر به این سؤال شاید بتوان از دو دلیل عمده نام برد.
یک: حجم و عمق بسیار بالای محرومیت بخش‌های گسترده (همان گونه که در پاسخ سؤال اول ذکر شد این محرومیت‌ها در حد عدم برخورداری از نیازهای اولیه یک جامعه است) استان که باعث می‌شود هم مردم و هم مسولین فرصت اندیشیدن به موضوعات توسعه پایدار را نداشته باشند.
دو: به دلیل عدم وجود بسترهای فرهنگی مناسب، عدم آگاهی، عدم حضور مؤثر نخبگان و صاحب نظران در میدان تصمیم سازی و اجرا نگاه اکثریت جامعه از مردم عادی گرفته تا سطوح بالای مدیریتی استان یک نگاه روزمرگی و گذران امروز و فردای است و نه یک نگاه توسعه محور.
بنابراین در جامعه‌ای که قرارگرفتن در ریل توسعه جایگاهی در دغدغه‌های اقشار مختلف آن جامعه ندارد و از حد شعار، سخنرانی و مقالات فراتر نمی‌رود ورود مؤثر و تحول ساز صنعت را علی رغم تمام پتانسیل‌های بالقوه نمی‌توان متصور بود.
کبنا: در حوزه صنعت کهگیلویه و بویراحمدی‌ها از نظر سرمایه انسانی و نیروی کار چه وضعیتی دارند؟
آبروشن:
بر کسی پوشیده نیست که استان کهگیلویه و بویراحمد به تناسب وسعت و جمعیت از نظر سرمایه‌های انسانی در اکثر حوزه‌های صنعت دارای نیروهای متخصص و متعهد فراوانی است. شاید بیان این نکته از طرف بنده به عنوان کسی که در صنعت مشغول هستم جالب نباشد و خدای ناکرده حمل بر خودستایی و موجب ایجاد سو تفاهم برای خواننده‌های شما باشد ولی برای راستی آزمایی دو واژه متعهد و متخصص در مورد نیروهای استان در صنایع مختلف در اقصی نقاط  کشور از جمله صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد، صنایع ساختمانی، خودرو و ... می‌توان با یک جستجوی ساده شاهدی بر این مدعا بود بنده به شما خبرنگاران و فعالین عرصه رسانه پیشنهاد می‌کنم در قالب گزارشی از فرزندان استان در سازمان‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلفی که در خارج از این مرزوبوم مشغول هستند، میزان نقش، تعهد و تخصص ایشان را در مشاغل یاد شده به تصویر کشیده و به افکار عمومی و مدیریت کلان استان این پتانسیل‌های ارزشمند که بنظر بنده به صورت گنجی پنهان مانده‌اند را بشناسانید.   
کبنا، برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد و بسترسازی برای ورود صنعت به استان چه پیشنهادهایی دارید؟
صداقت مهر: در پاسخ به این سؤال شاید در چند جمله نتوان حق مطلب را ادا کرد ولی به نظر من برای پاسخ باید تکلیف این مشخص شود که ما چگونه ما شدیم به عبارت بهتر برای هر اقدامی باید شرایط موجود بررسی و آسیب شناسی شود چرا که بدون آسیب شناسی شرایط موجود و شناخت نقاط ضعف و قوت نمی‌توان اقدام موثری انجام داد. به نظر من قبل از هر چیز باید به تغییر نگاه جامعه به توسعه اندیشید. ما باید با کمک ابزارهای قدرتمندی که فضای مجازی و دنیای انتقال داده به ما داده به صورت همه جانبه به تغییر بنیادین زاویه دید اقشار مختلف جامعه به خواسته‌ها و مطالبات افکار عمومی از عوض کردن این مسئول و آن مدیر به بستر سازی زیر ساخت‌های خود جهت آماده سازی شرایط ورود سرمایه گذار و شرکت‌های تولیدی و صنعتی اقدام کنیم که نقش شما دوستان رسانه‌ای در این مرحله بسیار پررنگ و تعیین کننده خواهد بود. متاسفانه اکثریت جامعه ما هنوز درک درستی از زیرساخت‌های لازم صنعتی ندارند. شما فرض کنید الان آقای نماینده و یا هر عزیز دلسوز دیگری سرمایه‌گذاری بود. متاسفانه اکثریت جامعه ما هنوز درک درستی از زیرساخت‌های لازم صنعتی ندارند. شما فرض کنید الان آقای نماینده و یا هر عزیز دلسوز دیگری سرمایه‌گذاری برای احداث یک مجموعه صنعتی پیدا کردند. سرمایه گذار اولین موضوعی که مد نظر دارد صنایع جانبی تأمین کننده شرایط اولیه آب، برق، گاز، جاده دسترسی و غیره می‌باشد. قطعاً شبکه برق کنونی ما پاسخگوی چنین خواسته‌ای نیست، جاده‌های دسترسی و ارتباطی ما، شبکه‌های آبرسانی و بسترهای سنتی ما با وضع موجود نمی‌توانند تأمین کننده چنین شرایطی باشد. بنابراین در کنار طرح‌های کوچک زود بازده باید به فکر آماده سازی زیرساخت‌های شبکه برق، نیروگاه، شبکه آبرسانی و جاده‌های ارتباطی بود. موضوع مهم دیگری که موجب هدر رفتن اکثر منابع ما گردیده گرایش‌های سنتی قبیله‌ای است.
بزرگی می‌فرمایند: «به خرد و خردورزی چنگ بزنید نه به استخوانهای پوسیده" و یا مولا علی (ع) می‌فرمایند:کسی که اعمالش او را به عقب ببرد نسبش او را پیش نخواهد برد.» خیلی باعث تأسف است که در جهانی که بشر به دنیای پس از سینگولاریتی و اسکان در کره‌های دیگر فکر می‌کند ما هنوز گرفتار استخوان‌های پوسیده این گرایش‌های طایفه‌ای و قبیله‌ای خانمان سوز هستیم.
گام مهم و کلیدی دیگر، فراهم کردن شرایط ورود جوانان، نخبگان، تحصیل‌کردگان و متخصصین استان کهگیلویه و بویراحمد (چه کسانی که داخل استان و چه کسانی که خارج از استان مشغول می‌باشند) به میدان کار و عمل در سطوح مختلف کارشناسی، تصمیم گیری، مدیریت، سرمایه گذاری و فضای کسب و کار می‌باشد.
کبنا؛ با توجه به اینکه خود شما به عنوان یکی از فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد سال‌ها است در صنعت نفت، گازو پتروشیمی هم در مشاغل عملیاتی و هم به عنوان مدرس حرفه‌ای صنعت حضور دارید به صورت شفاف بفرمایید که نیروهای مجرب و متخصص چگونه می‌توانند در توسعه استان مؤثر باشند؟
آبروشن:
نیروهای مجرب و متخصصی که خوشبختانه ما در تمام زمینه‌ها داریم به چند صورت می‌توانند در توسعه و تقویت زیر ساخت‌های استان نقش آفرینی کنند.

  
علیرضا آبروشن ریاست تعمیرات نوبت‌کاری پالایشگاه سوم پارس جنوبی

اول: ما نیروهای خیلی خوب و ارزشمندی داریم که پس از سالها تلاش و کار شبانه روزی و کسب تجربیاتی گرانبها اگر چه از نظر زندگی شخصی در شرایط مطلوبی قرار دارند ولی به خاطر دلی که در گرو زادگاه خویش دارند خواهان حضور در استان و کمک به توسعه و پیشرفت این مرز و بوم هستند. بنابراین از مدیران کلان استان، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، معتمدین و بزرگان استان مانند نماینده محترم ولی فقیه، امامان  محترم جمعه در شهرستان‌ها و کلیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی استان انتظار می‌رود که بستر حضور این نیروها را در استان فراهم کنند.
دو: این نیروها می‌توانند به صورت مشاور در کنار مدیران و به خصوص در طراحی و ساخت پروژه‌های استان مانند پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌های برق، کارخانجات و غیره نقش مؤثر و مهمی ایفا کنند.
سه: یکی از مهمترین و اساسی‌ترین کارهایی که می‌توان به دست متخصصین مجرب و صد البته با اراده، کمک و حمایت مسولین امر در استان انجام داد بحث آموزش تخصصی و حرفه‌ای نیروهای مستعد و تحصیل کردگانی است که دارای مدارج و مدارک دانشگاهی بوده ولی به دلیل نداشتن تجربه لازم قابلیت و توانایی یافتن شغل مناسب را ندارند. تعداد زیادی از نیروهای مجرب ما علاوه برتجربیات عملیاتی و آشنایی با سیستم‌های صنعتی روز دنیا، دارای سالها تجربه آموزش و مهارت آموزی و انتقال تجربیات به نسل‌های پس از خود در زمینه‌های مختلف (برق، مکانیک، ابزاردقیق، بهره برداری، و ...) می‌باشند. اگر سازو کار مناسب در استان فراهم گردد این نیروها می‌توانند به عنوان مربی و مدرس نیروهای متخصص زیادی را در استان تربیت نموده به طوری که استان ما با توجه به پتانسیل‌های مستعدی که دارد نه تنها آر نیروی انسانی متخصص برای توسعه بی نیاز شود بلکه برای پروژه‌های خارج از استان نیز نیرو تأمین کند.
چهار: یکی از ملزومات توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد یافتن و ترغیب سرمایه گذار برای ورود به استان است. اگر چه این مهم باید توسط  بزرگان سیاسی و اجتماعی استان که با مرکز در ارتباط هستند و افراد شناخته شده مانند نمایندگان استان و افرادی که در مناصب مهم حاکمیتی مشغول هستند صورت پذیرد ولی نکته مهم اینجاست که قطعاً شناخت و معرفی نیروی متخصص بومی استان و اطمینان از تأمین نیروی انسانی مورد نیاز می‌تواند عامل بسیار مهمی در ترغیب سرمایه گذار برای ورود و پایه گذاری صنایع مختلف در استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

  

کبنا، در پایان اگر سخنی با خوانندگان و به خصوص مسؤلین استان کهگیلویه و بویراحمد دارید، بفرمایید؟
صداقت مهر: ضمن تشکر و قدردانی از شما به خاطر دعوت و فراهم آوردن شرایط حضور ما در این مصاحبه باید عرض کنم که مطالب عرض شده به معنای این نیست که کاری انجام نشده است، بلکه همه ما واقفیم که مسؤلین و نمایندگان استان در ادوار مختلف هر کدام به سهم خود زحمات زیادی را برای توسعه و بهتر شدن شرایط متحمل شده‌اند. ولی برای همه ما قابل درک است که استان کهگیلویه و بویراحمد به دلایل تاریخی و شرایط اقلیمی و فرهنگی خاص خود دچار کمبودها و محرومیت‌های متعدد و عمیقی بوده و متحول کردن چنین شرایط وخیمی نیازمند کار و همت همه جانبه همه اقشار جامعه بوده و امری مستمر و زمان بر می‌باشد. لذا از همه عزیزان از عامه مردم گرفته تا سطوح تصمیم ساز خواهشمندیم که با چشم پوشی از مرزبندی‌های جناحی و قومی و هر گونه اختلاف‌های تفرقه افکن دست در دست هم گذاشته و با همت بلند خود و با کمک توانمندی‌های فرزندان برومند خویش فردایی بهتر و آباد را برای سرزمین مادری خویش رقم بزنیم. از شما اصحاب رسانه نیز خواهشمندیم که به کمک ابزارهای قدرتمندی که در اختیار دارید نسبت به تغییر ذاوقه فرهنگی مردم و هدایت افکار عمومی به سمت اتحاد و یک دلی اقشار مختلف در جهت مطالبات بستر ساز و توسعه محور که لازمه یک جامعه آباد و مرفه هستند گام بردارید.
نام شما

آدرس ايميل شما

دوست
Iran, Islamic Republic of
دقیق متوجه نشدم چی شد؟
واقعا بحث اصلی توسعه صنعتی استان بود؟ این دو بنده خدا که در همون نفت و گاز هم جز مدیران رده دهم هم حساب نمیشن اونوقت چرا باید باهاشون مصاحبه بشه؟
قصد دارند برای شورای شهر ثبت نام کنند؟
پول دادن مصاحبه سفارشی گرفتن که بقیه ببینند؟

دقیقا منظورشون چی بود؟ من که نفهمیدم.
سپهر
Iran, Islamic Republic of
شما با این سطح از شعورتون انتظاری نیست که مطالب محتوایی و با مغز و معنا رو متوجه بشید
شما در همون بمونید بهتره
سپهر
Iran, Islamic Republic of
جناب دوست
شما با این سطح شعورتون توانایی درک این مطالب رو ندارید نمیخواد خیلی خودتون رو اذیت کنید
محمدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام ونشر مطلب خوب و مفیدتون .
متاسفانه تمام جوانان این استان در عسلوبه و مکان های دور دست با تمام تحصیلات و دوری از خانواده باز مشغول هستند که متاسفانه از طرف مجموعه مسولین و نمایندگان استان حمایت نمیشوند و نگاه کنید تمام هیت مدیرهای پتروشیمی های گچساران و دهدشت رو به غیر از عیر بومی کسی پیدا نمیکنید و هیچ یک از فرزندان استان جایگاهی ندارند امیدوارم فکری به حال فرزندان استان شود ضمن تشکر از مطلب خوب شما .سپاس
حیدری پوذ
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب است استفاده از فضای رسانه‌ای و مجازی و معرفی نیروهای مجرب به همدیگر و به مسئولان....تا جایی که شناخت دارم عزیزان هم آستانی عموما شیفته خدمت هستند در استان ولی به دلایل مختلف مجال پیدا نمی‌کنند.
(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

مدیر کل بخش حمل و نقل و نجات پلیس دبی گفته که افزایش سوپراسپرت‌های پرقدرت این بخش به ...
(تصاویر) مسجدی که ۹۹ گنبد دارد

(تصاویر) مسجدی که ۹۹ گنبد دارد

مسجدی با ۹۹ گنبد در شهر ماکاسار مرکز استان سولاوسی جنوبی اندونزی واقع شده است که با طراحی ...
خاطره بد بورس از دخالت

خاطره بد بورس از دخالت

ریزش‌های اخیر بورس باعث شده که طرح تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در دستور کار مجلس قرار ...
1