تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۴۳۱۰۹۹
ابعاد زلزله شهر سی‌سخت بررسی شد

خدمات در راه شهر زلزله زده سی‌سخت / علت نگرانی مردم چیست؟

۱
خدمات در راه شهر زلزله زده سی‌سخت /  علت نگرانی مردم چیست؟
کبنا ؛زلزله 5.6 ریشتری شهر سی‌سخت؛ تلخی و شیرینی‌های زیادی دارد. سیلی سرما و زلزله بر تن مردم شهر زلزله زده سی‌سخت فشار می‌آورد، از آن طرف همدردی و کمک‌های مومنانه مردم و اقشار مختلف نیز اتحاد و همدلی جامعه ایرانی را به رخ می‌کشد.
ایرنا نوشت: حالا که هیجان و شوک اولیه ناشی از وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری شهر سی سخت فروکش کرده است برخی کمبودها شرایط مردم را سخت‌تر و آنها را نگران کرده است. 
با اینکه مسئولان بلافاصله اقدام به راه اندازی ۲ کمپ اسکان برای زلزله زدگان کردند اما این کمپ‌ها با استقبال مردم روبه رو نشده و خالی مانده است این در حالی است که منازل مسکونی در این زمین لرزه آسیب جدی دیده‌اند و وسایل درون ساختمانها نیز از بین رفته‌اند. در واقع این عدم تمایل مردم به حضور در کمپ‌های اسکان موضوعی کاملاً طبیعی است.
 از یک سو ازدحام در کمپ‌ها خطر شیوع ویروس کرونا را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر در هیچ بحرانی مردم حاضر به ترک خانه‌های خود نیستند چون همیشه با همه تمهیدات امنیتی و انتظامی که اندیشیده می‌شود باز هم مردم نگران هستند که با رها کردن خانه و زندگی خود مورد سرقت قرار گیرند.
 برخی نارضایتی‌ها به روند امداد رسانی نیز به همین مساله باز می‌گردد. مسِئولان برای سرعت و نظم بخشیدن به روند امداد رسانی چادرهای هلال احمر را در یک مکان واحد برپا می‌کنند اما مردم ترجیح می‌دهند اگر قرار است در چادر مستقر باشند به خانه‌هایشان نزدیک باشند.
 اما یکی از مشکلاتی که پس از هیجانات و شوک اولیه مردم را اذیت می‌کند تعطیلی تمامی نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، رستوران و به طور کلی فروشگاه‌ها است. در شرایطی که ساعتهای زیادی از زلزله گذشته و مردم همچنان جرات حضور در خانه‌ها را ندارند دسترسی به فروشگاه‌هایی که بتوانند نیازهای اولیه خود را تأمین کنند می‌تواند بار و فشار روانی ناشی از خسارات را کمتر کند.
 ترس از کوچک نمایی زلزله و خسارت‌های ناشی از آن نیز یکی از مسائلی است که هم در سطح شهر و هم در فضای مجازی مطرح است. ساکنان این شهر نگران هستند گزارشهای رسانه ملی مبنی بر جزئی بودن خسارت‌ها مبنای تصمیم و اقدام مسئولان در سطح ملی قرار گیرد و این شهر با همه مشکلات و خسارات تنها رها شود.
  بارش حدود ۵۰ میلیمتری باران و برف و در شهر سی سخت و تداوم بارندگی تا شب، ترس و نگرانی را برای سخت‌تر شدن شب بیشتر کرده است.
 رواج شایعات همواره بخش لاینفک حوادث در همه جای دنیاست که سی سخت نیز از این شایعات دور نمانده است و این شایعات به دغدغه‌های مردم دامن زده است. 
  
طبخ و توزیع بیش از ۶ هزار پرس غذای گرم در شهر زلزله زده سی سخت
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد از توزیع بیش از ۶ هزار پرس غذای گرم در بین مردم زلزله زده شهر سی سخت خبر داد.
 «آذر صفایی نیا» افزود: طبخ و توزیع این میزان غذای گرم در راستای کمک به مردم زلزله زده سی سخت و مبنی بر رفتار همدلانه انجام شده است.
وی تصریح کرد: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم جدی گرفتن اصول بهداشتی، کار طبخ، بسته بندی و توزیع این غذاها با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی انجام شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: به منظور تکریم خانواده‌های عزیز سی سختی، این اقدام انجام شد تا ان شاء الله به برکت وجود امام زمان (عج) بتوانیم در این روزهای سخت خدمت کوچکی به مردم ارائه دهیم.
صفایی نیا با تاکید بر اینکه مسئولان و تیم‌های امدادی و عملیاتی به صورت شبانه روزی در بین مردم شهرستان دنا حضور دارند، بیان کرد: امید است با توکل بر خدا و کمک و همراهی مردم و مسئولان در آینده نزدیک مشکلات مردم سی سخت ناشی از زلزله بوقوع پیوسته حل شده و با آرامش به زندگی طبیعی خود ادامه دهند.
وی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات امدادی و تغذیه اضطراری در مناطق زلزله زده در این شهرستان ادامه خواهد داشت.
 
۶ مدرسه در شهرستان زلزله زده دنا خسارت دیده‌اند
 مدیرکل نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در کنار برخی از مدارس آسیب دیده چند مدرسه در حال ساخت داشته‌ایم که با آماده شدن این مدارس نوساز مشکل نیاز به فضای آموزشی برطرف خواهد شد و قطعاً برای مهرماه مشکلی از نظر فضای آموزشی نخواهیم داشت.
 «پیروز کرمی» به همراه "داریوش ورناصری" معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور در بازدید از مدارس مناطق زلزله زده سی سخت، مرکز شهرستان دنا افزود: خوشبختانه مدارس و فضاهای آموزشی و ورزشی که در سال‌های اخیر احداث شده‌اند به لحاظ داشتن استحکام کافی در برابر زلزله و حوادث طبیعی به محل اسکان مردم و استقرار نیروهای امدادی تبدیل شده و از همان دقایق اولیه در اختیار ستاد مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویر احمد قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: مدارس به لحاظ داشتن مقاومت سازه‌ای کافی همواره پناه امنی برای مردم حادثه دیده می‌باشند که بیانگر اتخاذ رویکردهای اصولی مبتی بر استانداردهای روز دنیا و نظارت‌های دقیق در ساخت مدارس است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تشکیل ستاد بررسی وضعیت فضاهای آموزشی استان بلافاصله پس از وقوع زمین‌لرزه، اظهار کرد: در حوزه شهرستان دنا حدود ۱۶۰ فضای آموزشی، ورزشی و پرورشی داریم، و با توجه به شرایط جغرافیایی "سی‌سخت" که در دامنه کوه دنا و رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است، همچنین پراکندگی روستاها و اسکان‌های عشایری در دامنه این کوه‌ها، مقرر شد تا بررسی میدانی دقیق و کارشناسی از تمامی مناطق انجام شود.
کرمی با بیان اینکه از صبح پنجشنبه ۶ تیم کارشناسی با نظارت میدانی داریوش ورناصری معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور جهت بررسی وضعیت مدارس مناطق زلزله‌زده به روستاها و بخش‌های مختلف شهرستان دنا اعزام شدند، تاکید کرد: خوشبختانه استحکام سازه مدارس موجب شده غالباً فاقد آسیب باشند و تنها ۶ مدرسه قدیمی که ساخت آنها به دهه ۵۰ و ۶۰ می‌رسید و از پیش در لیست و نوبت مدارس نیازمند تخریب و بازسازی قرار داشتند دچار آسیب شدند.
وی در خصوص زمان آماده شدن فضاهای آموزشی برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ در صورت حضوری بودن کلاس‌های درس بیان کرد: در کنار برخی از این مدارس آسیب دیده چند مدرسه در حال ساخت داشته‌ایم که با آماده شدن این مدارس نوساز مشکل نیاز به فضای آموزشی برطرف خواهد شد و قطعاً برای مهرماه مشکلی از نظر فضای آموزشی نخواهیم داشت.
    
 دستور وزیر رفاه برای ارسال کمک به مناطق زلزله زده سی سخت
در پی زلزله سی سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد، به دستور محمد شریعمتداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا پناه معاون توسعه مدیریت و منابع به عنوان نماینده ویژه راهی این شهرستان شد و از مناطق زلزله زده بازدید کرد.
غلامرضا پناه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در ستاد فرماندهی در فرمانداری دنا از دستور شریعتمداری برای بسیج سازمان‌ها و صندوق‌های تابعه وزارت کار برای کمک به مناطق زلزله زده خبر داد.
 به گفته وی، بر همین اساس، همه سازمان‌ها، صندوق‌ها، معاونین وزارتخانه و بانک‌های تابعه مکلف شدند تا کمک‌های خود را سریعاً به منطقه زلزله زده ارسال کنند. 
پناه درباره جزئیات این کمک‌ها گفت: شستا محموله‌های اهدایی خود را شامل ۵۵۰ تخته پتو و ۲۰۰ بسته برنج و انواع کنسرو و سایر اقلام خوراکی را تحویل فرمانداری داد. بانک رفاه و توسعه تعاون نیز مبالغی را برای خرید اقلام مورد نیاز زلزله زده‌ها در اختیار استان قرار دادند.
 به گزارش روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وی افزود: صندوق بازنشستگی کشوری نیز تمامی بازنشستگان شهرستان را که دچار خسارت شده‌اند از قبل بیمه کرده که خسارت آنها پرداخت می‌شود و کارخانه سیمان یاسوج نیز در این زمینه کمک‌هایی انجام داده است.
  همچنین نماینده سازمان بهزیستی کشور درمنطقه حضور پیدا کرد و به تمام افراد تحت پوشش خود که منازلشان آسیب دیده مبلغ ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و مبلغ ۶۰ میلیون تومان قرض‌الحسنه پرداخت می‌کند و به افراد تحت پوشش در منطقه که ۱۱۷۶ نفر هستند دو ماه کمک هزینه پرداخت می‌شود.
  
بسیج تمام امکانات وزارت تعاون برای ارائه خدمت به زلزله‌زدگان سی‌سخت
مشاور و نماینده ویژه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: تمام ارکان و زیر مجموعه‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مکلف شده‌اند در امداد و کمک رسانی به هم میهنان آسیب دیده بویژه جامعه هدف از قبیل (سالمندان، بازنشستگان، مددجویان و بیمه شدگان و تعاون گران) نهایت اهتمام را بعمل آورند.
 کریم یاوری مشاور و نماینده ویژه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در دیدار با فرماندار سی سخت اعلام کرد: بدستور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تمامی امکانات این وزارتخانه برای ارائه خدمت و امداد و کمک رسانی به هم میهنان آسیب دیده از زلزله در سی سخت بسیج شده است.
 یاوری افزود: تمام ارکان و زیر مجموعه‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مکلف شده‌اند در امداد و کمک رسانی به هم میهنان آسیب دیده بویژه جامعه هدف از قبیل (سالمندان، بازنشستگان، مددجویان و بیمه شدگان و تعاون گران) نهایت اهتمام را بعمل آورند.
 وی گفت: توجه به نیازهای اولیه و مایحتاج ضروری بویژه اقلام خوراکی و گرمایشی و بهداشتی در اولویت است.
 مشاور ونماینده ویژه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: هم اکنون بخشی از کمک‌های زیر مجموعه‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به استان و منطقه زلزله زده از قبیل موادخوراکی، بهداشتی، پتو و .... رسیده است ودر بین زلزله زدگان توزیع شده است.
 وی افزود: مردم غیرتمند کشور عزیزمان ثابت کرده‌اند در اینگونه حوادث برای یاری رساندن به هم نوعان خود از هیچ کوششی فروگذار نیستند و بهترین نوع کمک و امداد و خدمات رسانی از سوی مردم عزیز صورت می‌پذیرد.
 مشاور و نماینده ویژه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: از سوی دیگر جامعه کار و تولید، کارگران، کارفرمایان و کار افرینان و تشکل‌های آنان نیز اعلام آمادگی برای کمک و امداد رسانی به هموطنان آسیب دیده از زلزله را نموده‌اند که جای تقدیر دارد.
 وی گفت: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تا هر زمان که زلزله زدگان نیاز داشته باشد به کمک‌ها و امداد رسانی خود ادامه می‌دهد ودر کنار زلزله زدگان خواهد بود.
به گزارش کبنا، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ دهم ریشتر، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه؛ چهارشنبه شب شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.
 مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرد این زمین لرزه در عمق ۸ کیلومتری زمین اتفاق افتاده است.
 زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۹ کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است.
 این زمین لرزه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت هم احساس شد.
 ۱۲ اردیبهشت سال ۹۷ نیز زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در شهرهای یاسوج و دنا اتفاق افتاد و خساراتی به هر دو شهرستان وارد شد.
 سی سخت با ۷ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد. بر اساس گزارشهای اولیه ۷۸ روستای شهرستان دنا در زلزله خسارت جدی دیده‌اند و برخی منازل مسکونی صد در صد تخریب و غیر قابل سکونت شده‌اند.
 زمین لرزه سی سخت خسارت جانی نداشته است اما ۶۱ نفر مصدوم شده‌اند. مدیریت بحران استانداری در همان دقایق اولیه تیم‌های ارزیاب را برای بررسی وضعیت سی سخت به این شهر اعزام کرد و تمامی دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی هم در حالت آماده باش قرار گرفتند. جاده‌ها در همان ساعت اولیه بازگشایی شد و مسئولان استانی در شهر سی سخت حضور پیدا کردند و شب را در کنار مردم به صبح رساندند.
 ۷ تیم ارزیاب هلال احمر، تیم‌های پزشکی، گروه‌های بازگشایی راه‌ها بلافاصله به سی سخت اعزام شدند. میراث فرهنگی اماکن گردشگری را در اختیار زلزله زدگان قرار داد. اردوگاه اسکان اضطراری در شهرسی سخت راه اندازی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

آلام مردم سی‌سخت

آلام مردم سی‌سخت

در روزهایی که مشکلات معیشتی و معضل کرونا دست به گریبان اکثر مردم کشور است، یک زلزله نسبتاً ...
علی دایی تکلیفش را با صداوسیما روشن کرد

علی دایی تکلیفش را با صداوسیما روشن کرد

بازی یادبودی که دو روز پیش برای زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطره مهرداد میناوند و علی انصاریان ...
خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

شاید کمتر کسی در کشور وجود داشته باشد که در همه حوزه‌ها کار کرده است. اینکه کسی بگوید ...
1