تاریخ انتشار
جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۴۳۱۰۰۲
چراغ سبز دولت بایدن به ایران؛

حرکت غیرمنتظره دولت بایدن برای مذاکره با ایران

۰
حرکت غیرمنتظره دولت بایدن برای مذاکره با ایران
کبنا ؛
بعد از ضرب الاجل برجامی ایران برای خروج از برخی تعهدات نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تکاپوی دیپلماتیک تروئیکای اروپایی و دولت جدید آمریکا برای عدم اجرای این اقدام ایران از روز گذشته شدت گرفت.
به گزارش کبنا نیوز، بعد از ضرب الاجل برجامی ایران برای خروج از برخی تعهدات نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تکاپوی دیپلماتیک تروئیکای اروپایی و دولت جدید آمریکا برای عدم اجرای این اقدام ایران از روز گذشته شدت گرفت.
ابتدا وزیران خارجه سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) در جلسه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا شرکت کرده و بیانیه‌ای درباره اقدام برجامی ایران که از ۵ اسفند ماه آغاز می‌شود، صادر کردند.
در همین راستا این ۴ کشور از ایران خواستند از برداشتن گام‌های بیشتر به خصوص در زمینه تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدودسازی فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خودداری کند.
سه کشور اروپایی از نیت اعلام‌شده ایالات متحده برای بازگشت به دیپلماسی با ایران و از سر گیری گفت‌وگوهای عمیق و قابل‌اتکا میان سه کشور اروپایی و ایالات متحده استقبال کردند.
پالس مثبت آمریکا برای گفت‌وگو با ایران
این اقدام با واکنش توئیتری جواد ظریف، وزیر امور خارجه روبرو شد.
وی در توئیتی نوشت: به‌جای فلسفه‌بافی و قرار دادن بار مسئولیت بر دوش ایران، تروئیکای اروپایی/اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود عمل کرده و خواستار آن شود که میراث تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایران پایان یابد.
تدابیر جبرانی ما پاسخی هستند به نقض‌های ایالات متحده و تروئیکای اروپایی. اگر از معلول هراسانید، علت را حذف کنید.
ما «اقدام» را با اقدام پاسخ می‌دهیم.»
بعد از این بیانیه، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع فرانسوی نوشت آمریکا آمادگی خود را برای گفتگو با ایران در قالب جلسه کمیسیون مشترک با اعضای گروه ۱+۵ نشان داده است.
خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال هم به نقل از برخی منابع نوشت قرار است یک جلسه غیررسمی کمیسیون مشترک برجام برگزار شود و از آمریکا دعوت شده به عنوان میهمان در آن جلسه حضور پیدا کند.
این خبر ساعتی بعد تایید و با استقبال دولت جو بایدن روبرو شد.
«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بامداد جمعه (به وقت تهران) اعلام کرد دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حضور در جلسه گروه ۱+۵ و ایران را خواهد پذیرفت.
پالس مثبت آمریکا برای گفت‌وگو با ایران
در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده آمریکا دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برای شرکت در جلسه گروه ۱+۵ و ایران جهت بحث درباره یافتن یک مسیر دیپلماتیک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران خواهد پذیرفت.»
با وجود این، خبرگزاری فرانسه گزارش داده هنوز دعوتنامه‌ای برای حضور آمریکا در جلسه‌ای با مشارکت اعضای گروه ۱+۵ و آمریکا صادر نشده، اما انتظار می‌رود این اقدام به زودی انجام شود.
حساب کاربری شبکه تلویزیونی CNN اعلام آمادگی دولت بایدن برای گفتگو با ایران را «حرکتی غیرمنتظره» خواند.
پالس مثبت آمریکا برای گفت‌وگو با ایران
همچنین دولت جو بایدن در دو اقدام که نشانه‌هایی از کاهش خصومت با ایران در آن مشاهده می‌شود ابتدا طی نامه‌ای به شورای امنیت ادعای دولت پیشین آمریکا مبنی بر احیای همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را پس گرفت.
پالس مثبت آمریکا برای گفت‌وگو با ایران
تصویر نامه سفیر آمریکا در سازمان ملل برای بازپس‌گیری اجرای تحریم‌های این سازمان علیه ایران
خبرگزاری رویترز با استناد به نامه «ریچارد میلز» به شورای امنیت که به رویت این رسانه رسیده نوشته ایالات متحده در این نامه از ادعای دولت «دونالد ترامپ» مبنی بر بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران عقب‌نشینی کرده است.
در اقدام دوم هم، یک مقام دولت جو بایدن به نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اطلاع داده محدودیت‌های تردد اعمال‌شده علیه دیپلمات‌های ایران در نیویورک کاهش خواهند یافت.
باید دید واکنش مقامات ایران به این اقدامات چه خواهد بود و آیا تعلیق همکاری با آژانس از پنجم اسفند را اجرایی خواهند کرد یا تصمیم دیگری گرفته می‌شود، چون شرط ایران برای عدم تعلیق، اجرای کامل برجام است.
منبع: برترین ها
نام شما

آدرس ايميل شما

علی دایی تکلیفش را با صداوسیما روشن کرد

علی دایی تکلیفش را با صداوسیما روشن کرد

بازی یادبودی که دو روز پیش برای زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطره مهرداد میناوند و علی انصاریان ...
خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

شاید کمتر کسی در کشور وجود داشته باشد که در همه حوزه‌ها کار کرده است. اینکه کسی بگوید ...
انتخابات ۱۴۰۰ با قانون فعلی؟!

انتخابات ۱۴۰۰ با قانون فعلی؟!

نمایندگان مجلس که به‌جای بررسی لایحه کارشناسی‌شده دولت ترجیح دادند طرحی سیاسی و در جهت ...
1