کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نگاهی به شرایط روانی مردم در مناطق زلزله زده دنا؛

چرا مردم زلزله زده به گفته‌ی مسئولان اعتماد نمی‌کنند ؟ آیا در توزیع، عدالت لحاظ نمی‌شود؟ / چطور به آرامش روانی مردم کمک کنیم/ نگرانی در میان زلزله‌زدگان / نیاز به گزارش ریزجزئیات خدمات‌رسانی‌ها است

30 بهمن 1399 ساعت 13:52

اکتفا کردن به اینکه مردم آرامش خود را حفظ کنند کافی نیست، بلکه گزارش لحظه به لحظه «جزئیات خدمات رسانی های مستند به مناطق، پیش از خدمات رسانی، و پس از خدمات رسانی» به آرامش خیال مردم آسیب دیده‌ای که در برف و سرما هستند، کمک خواهد کرد.


احمد محيط روانپزشك عضو سازمان بهداشت‌جهاني می گوید: مرور خاطرات زلزله توسط نسل‌هاي گذشته و انتقال آنها به نسل‌هاي كنوني ناخودآگاه وحشت‌آفرين است، براي مثال خاطرات دردناك زلزله‌ بم كه در آن‌درصد بالايي از جمعيت شهر به يك‌باره فوت كرده‌اند. بنابراين طبيعي است با وقوع يك حادثه و زلزله كوچك اين خاطرات در ذهن افراد جامعه مرور مي‌شود و ايجاد اضطراب مي‌كند و وجود اضطراب در رابطه با مساله‌اي مانند زلزله عادي و قابل‌انتظار است.
به گزارش کبنانیوز، مهمترین مسئله در وقوع زلزله حفظ آرامش و ایجاد آرامش روانی به مردم است. چرا که نبود آرامش و ایجاد تنش آرامش موجب بی نظمی و تنش در میان مردم می شود. منابع موجود، امدادرسانی و کمک رسانی با مشکل مواجه می شود.
در زلزله شب گذشته‌ی سی سخت، طبیعی است که مردم زلزله زده در شوک و واهمه  قرار دارند، از طرفی وجود هوای سرد و یخبندان منطقه به ایجاد ترس بیشتر در میان مردم دامن می زند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کبنانیوز که از نزدیک شاهد مشکلات و خرابی‌های منطقه بوده، شهر آسیب دیده است، و متاسفانه مردم در خیابان‌ها هستند، و این موجب مختل شدن امدادرسانی شده است. هر چقدر مسئولان از مردم می خواهند به مکان استقرار خود بروند، مردم از ترس یا نگرانی در همان مناطق و در اطراف پرسنل خدمات رسان ازدحام کرده اند.
-
به گزارش پایگاه خبری کبنانیوز، مردم نگران هستند که خدمات به آنها رسانده نشود، و بی اعتمادی میان مردم و مسئولین وجود دارد.
در حالی که مسئولان شهرستان و استان، مدیران کل و استاندار در منطقه حضور یافته اند، و جلسات بحران برگزار می کنند. تاکنون بیش از 400 چادر به بویراحمد رسانده شده، اما میزان خسارت روستاها هم بسیار زیاد است، اگر مسئولان مردم آسیب دیده را مخاطب خود قرار دهند، و به رسانه ها بگویند که مردم نگران نباشند، رسانه ها هم بدون معطلی و بصورت فزاینده این موضوع را مخابره می کنند. متاسفانه یکی از مشکلات ارتباطی در موضوع بحران این است که مردم آسیب دیده مخاطب مسئولان قرار نمی گیرند!
با این حال، این سوال مطرح است که چرا بی اعتمادی وجود دارد، و چرا مردم به مسئولان اعتماد ندارند؟ آیا ایراد از اطلاع رسانی های نابجا است، و در واقع مسئولان ما مخاطب خود را اشتباهی درنظر می گیرند! یا آنکه منابع کم است، و مردم نگران هستند که در سرما و یخبندان بمانند! یا اینکه در توزیع منابع بی عدالتی می شود! چرا که شاهد هستیم در توزیع مواد و امدادرسانی ها تنش ها و نگرانی هایی ایجاد شده است.
در هر حال زلزله، حادثه ای طبیعی است که آرامش روانی جامعه را از بین می برد، (آرامش روانی مردم آسیب دیده)، پس باید روی این موضوع به درستی تمرکز کرد تا ضمن ارائه لحظه به لحظه ی خدمات رسانی به فلان روستا، یا فلان منطقه، مردم آرامش خیال بیشتری پیدا کنند.
گزارش لحظه به لحظه خدمات رسانی های مستند به مناطق، پیش از خدمات رسانی، و پس از خدمات رسانی به آرامش خیال مردم آسیب دیده ای که در برف و سرما هستند، کمک خواهد کرد.


کد مطلب: 430949

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/430949/چرا-مردم-زلزله-زده-گفته-ی-مسئولان-اعتماد-نمی-کنند-آیا-توزیع-عدالت-لحاظ-نمی-شود-چطور-آرامش-روانی-کمک-کنیم-نگرانی-میان-زلزله-زدگان-نیاز-گزارش-ریزجزئیات-خدمات-رسانی-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1