تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۴۳۰۸۹۳
مدیر حوزه علمیه حضرت بی بی حکیمه (س) در گفت و گو با کبنا؛

حوزه علمیه پتانسیل خوبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد / امربه‌معروف فقط برای حجاب نیست / کلینیک مشاوره مذهبی را راه‌اندازی خواهیم کرد

۰
حوزه علمیه پتانسیل خوبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد / امربه‌معروف فقط برای حجاب نیست / کلینیک مشاوره مذهبی را راه‌اندازی خواهیم کرد
کبنا ؛زهرا اکبری مدیر حوزه علمیه حضرت بی بی حکیمه (س) گچساران در گفت و گویی با این پایگاه خبری در خصوص فعالیت های این حوزه صحبت کرد.
گفت وگوی کبنا نیوز با مدیر حوزه علمیه خواهران شهرستان گچساران  حول مسائل اجتماعی، فعالیت های حوزه و دغدغه های حوزه علمیه در خصوص زنان را در ادامه می خوانید.
در حوزه زنان چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟
با توجه به امکانات محدود حوزه علمیه خواهران، کمبود نیروهای تبلیغی و ظرفیت‌های محدود ورود به مراکز آموزشی برای ارتباطات بیشتری با خانواده‌ها، آن اثرگذاری‌ای که می‌خواهیم، هنوز صورت نگرفته ولی در زمینه‌های مختلفی تلاش‌هایی کرده‌ایم.
*مثلاً 2 سال است که به مناسبت‌های مختلف در سطح شهر، در کنار روگذر شهر، ایستگاه مشاوره می‌گذاریم، همین‌طور در ایام ولادت حضرت زهرا (س) در حوزه علمیه به مدت دو روز ایستگاه مشاوره برگزار کردیم.
*برپایی ایستگاه متانت در مدارس دخترانه را داشتیم که به‌صورت دورهمی دوستانه با حضور مبلغان خواهر صورت می‌گرفت. این ایستگاه در حال حاضر به خاطر شرایط کرونا به‌صورت حضوری برگزار نمی‌شود ولی چند مورد به‌صورت مجازی در سامانه شاد برگزار شد.
*کلاس‌های آموزش خانواده ویژه مادران در برخی مدارس برگزار می‌کردیم که به مسائلی در خصوص تربیت فرزند، همسرداری می‌پرداخت، و بسیاری از مادران از این برنامه‌ها استقبال کردند و بازخورد خوبی داشت، چون با خیلی از مسائل آشنایی نداشتند، این کلاس‌ها برایشان مفید بود.
*کانون خانواده مادر است، و اگر مادر از نظر زمینه‌های تربیت فرزند و شخصیت خود، توانمند باشد قطعاً در خانواده تأثیرگذار خواهد بود، همچنان که اگر مادر بهره‌ای از تربیت درست فرزند نبرده باشد تأثیر منفی بر خانواده خواهد گذاشت، لذا ازجمله اهداف ما این است که شخصیت مادران را در زمینه‌های مختلف آموزشی توانمند کنیم.
*برخی از خانواده‌ها اعم از مذهبی‌ها و غیرمذهبی‌ها ممکن است در مورد تربیت فرزند و خانه‌داری غلط عمل کنند و اطلاعات نداشته باشند، بنابراین ما سعی داریم که در این زمینه‌ها زنان را توانمند کنیم.
*نیاز به همکاری آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها داریم، اگر این ارتباط بیشتر شود بیشتر می‌توانیم کار و فعالیت کنیم. سالی چند برنامه با دانشگاه داشتیم، ولی الان به خاطر کرونا تعطیل شده است.
*حدود سه سال است خانه‌های آسمانی را در گچساران راه‌اندازی کرده‌ایم، خانه‌های آسمانی خانه‌هایی هستند که خود بانوی صاحب‌خانه، داوطلب می‌شود تا در منزلش هفته‌ای یک‌بار جلسه مذهبی برگزار شود، که در این جلسه، یکی از مُبلغان خواهران حوزه علمیه حضور پیدا می‌کند و درزمینهٔ سبک زندگی، تربیت فرزند مباحثی را ارائه می‌کند. تا قبل از شیوع کرونا سی‌امین خانه آسمانی را افتتاح کردیم.
در فضای مجازی هم فعالیت دارید؟
*سعی می‌کنیم در مناسبت‌های مختلف مذهبی مثل ولادت حضرت معصومه، ولادت حضرت زهرا (س) در فضای مجازی محتواهایی را نشر بدهیم.
* امربه‌معروف اگر در قالب طرح‌های زیبا و متنوع مانند اهدای بسته‌های فرهنگی در مناسبت‌های دینی باشد تأثیر بیشتری خواهد داشت، ما امسال ابتکاری داشتیم، 300 بسته شیرینی و میوه همراه با برچسب‌هایی در مورد حجاب بین مغازه‌هایی که فروشنده خانم هستند، بین آرایشگاه‌ها و... توزیع کردیم، که خانم‌ها خیلی استقبال کردند.
*اگر امکانات باشد، امربه‌معروف و نهی از منکر به این شکل خیلی تأثیر بیشتری دارد. امربه‌معروف شیوه‌های مختلفی دارد، فقط یک شیوه نیست و هم امربه‌معروف فقط برای حجاب نیست، در مورد راهنمایی و رانندگی، در مورد گران‌فروشی‌ها و مسائل دیگر می‌توان از این شیوه‌ها استفاده کرد. اگر همه دستگاه‌ها و ادارات در این زمینه بخواهند فعالیت داشته باشند، کار برای انجام دادن زیاد هست. اگر دغدغه داشته باشند و احساس مسئولیت کنند می‌شود کارهای خوبی انجام داد.
برای خانم‌های اقشار ضعیف یا آسیب‌دیده هم برنامه‌هایی دارید؟
*برای خانم‌هایی که همسرشان را ازدست‌داده‌اند و خودشان سرپرست خانوار هستند، با توجه به اینکه شیوع کرونا را داشتیم، بر اساس امکانات و هزینه‌ای که داشتیم، شب شهادت حضرت زهرا میوه‌هایی را بسته‌بندی کردیم، شب سال نو، بسته‌های مواد غذایی و بسته‌های مواد شوینده را بسته‌بندی کردیم، وسایلی را جمع‌آوری می‌کنیم و برای خانواده‌هایی که نیازمند هستند بردیم.
*اما در مورد خانم‌های آسیب‌دیده، هدف ما پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، در همین خصوص در آینده نزدیک کلینیک مشاوره مذهبی را راه‌اندازی خواهیم کرد. این کلینیک با همکاری تبلیغات اسلامی برای مراجعه عموم مردم راه‌اندازی می‌شود و امیدواریم با راه‌اندازی آن شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.
حوزه علمیه بانوان برای فعالیت‌هایش چه بودجه‌ای دارد؟
*بودجه حوزه علمیه ناچیز است و کارهای فرهنگی حوزه عموماً خودجوش صورت می‌گیرد، مثلاً خانه‌های آسمانی «بیت الزهرا» حرکتی خودجوش بوده است. مثلاً خانمی می‌گوید هفته‌ای یک‌بار می‌خواهم خانه‌ام جلسه باشد، مبلغ حوزه ما تشریف می‌برد در مورد آسیب‌های اجتماعی، تربیت فرزند، خرده‌فرهنگ‌های غلطی که وجود دارد، مسائلی که باعث اختلافات بین زن و شوهر می‌شود، در مورد ازدواج دختران و مسائل این‌چنینی صحبت می‌کنند.
در حوزه اشتغال‌زایی بانوان هم فعالیتی داشته‌اید؟
*برنامه‌هایی داریم مثلاً اینکه کانون‌هایی راه‌اندازی شود که خانم‌ها در کنار اینکه مهارت‌های زندگی را می‌آموزند، فن‌ها و هنرهایی را یاد بگیرند که بتوانند با آن گذران زندگی کنند که این طرح نیاز به حمایت دارد.
حرف یا نقدی نسبت به مسئولان دارید؟
*مشکل ما این است که مسئولان ما اهمیت حوزه علمیه زنان را آن‌طور که بایدوشاید درک نمی‌کنند، خیلی از مسئولان توجه لازم را به حوزه علمیه ندارند، درصورتی‌که حوزه علمیه پتانسیل خوبی برای  کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه دارد.
*فعالیت‌های ما، بخصوص در خانه‌های آسمانی این هست که آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا کنند. درحالی‌که شاید گفته شود که مسئله حجاب یک موضوع سطحی هست، درصورتی‌که بدحجابی ریشهٔ مشکلات دیگری ازجمله خیانت‌ها، بی‌اعتمادی‌ها و درگیری‌ها در خانواده است
چه تعداد دانشجوی حوزوی خانم در گچساران داریم؟
*هم‌اکنون حدود ۱۰۰ طلبه در سطح ۲ تحصیل می‌کنند و ۱۲ نفر نیز در حال تحصیل در سطح ۳ حوزه هستند. دانشجوهای ما در نگارش کتاب و مقالات مختلف فعال هستند، در المپیادهای ویژه طلاب رتبه‌های ممتاز علمی کسب کرده‌اند، رتبه ممتاز در ارائه طرح‌ها و ایده‌های فرهنگی سازمان‌ها و نهادها کسب کرده‌اند. در زمینه‌های پژوهشی طلاب ما مقالات خوبی نوشته‌اند، یکی از طلاب هم یک کتاب نوشته است.

خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

شاید کمتر کسی در کشور وجود داشته باشد که در همه حوزه‌ها کار کرده است. اینکه کسی بگوید ...
انتخابات ۱۴۰۰ با قانون فعلی؟!

انتخابات ۱۴۰۰ با قانون فعلی؟!

نمایندگان مجلس که به‌جای بررسی لایحه کارشناسی‌شده دولت ترجیح دادند طرحی سیاسی و در جهت ...
تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
1