کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر انتخابات میاندوره گچساران و باشت؛

قدرت گچساران و باشت؛ در گرو انتخابی هوشمندانه

4 بهمن 1399 ساعت 17:19

بی تردید سید قدرت حسینی یکی از چهره‌های شناخته شده در عرصه‌ی فعالیت‌های دینی و انقلابی می‌باشد. اما از منظر منفعت طلبانه هم، با توجه به اینکه آینده از آن اصولگرایان خواهد بود، هر انتخابی به جز گزینه‌ی اصولگرایانه، قطعاً به ضرر منافع گچساران و باشت خواهد بود.


 عرصه‌ی انتخابات، یکی از میدان‌های تصمیم سازی جمعی برای تعیین آینده‌ی ملت‌ها می‌باشد. تصمیمی آگاهانه یا ناشیانه، نتایج متفاوتی را برای شهروندان به ارمغان خواهد آورد.
پس از آنکه اعتبارنامه نماینده‌ی گچساران و باشت تأیید نشد، امکانی فراهم گردیده تا با انتخابی درست، زمینه تبدیل این چالش را به فرصتی تازه بدل نماییم. البته این امکان هم وجود دارد که با عدم شناخت دقیق زمان و موقعیت، و درگیر شدن در احساسات عقلانیت زدا، تصمیمی ناصحیح و خسارت بار گرفته شود.
اینکه به دستورالعمل سایمون نظریه پرداز «تصمیم گیری عقلایی» عمل نماییم که می‌گوید «در تصمیم گیری، مهم این است که نگاهمان به تعالی باشد» و یا نه، برخلاف این نظریه علمی، همچنان در تصور ناپخته‌ی «انتقام»، شاخه‌های زیر پایمان را ببریم، دو آینده‌ی متفاوت را برایمان رقم خواهد زد.
اگر بخواهیم به صورت مصداقی‌تر وارد این بحث شویم، باید به این نکته اشاره شود که تحلیل انتخابات این حوزه، بدون در نظر گرفتن وضعیت کنونی مجلس و آینده‌ی انتخابات ریاست جمهوری، تحلیلی ناقص و غیر واقعی می‌باشد. با نگاهی به مجلس کنونی و شرایط آینده‌ی کشور، به احتمال قریب به یقین دولت آینده در اختیار اصولگرایان خواهد بود.
 حال با این پیشینه ذهنی می‌توانیم با دو نگاه به نامزدهای انتخابات گچساران و باشت نگریست. از منظر ایدئولوژیکی و از منظر منفعت طلبانه.
از منظر نخست، بی‌تردید سید قدرت حسینی یکی از چهره‌های شناخته شده در عرصه‌ی فعالیت‌های دینی و انقلابی می‌باشد. اما از منظر منفعت طلبانه هم، با توجه به اینکه آینده از آن اصولگرایان خواهد بود، هر انتخابی به جز گزینه‌ی اصولگرایانه، قطعاً به ضرر منافع گچساران و باشت خواهد بود. و آنانکه به منافع کلی و مردم این حوزه می‌نگرند و نه منافع شخصی خود، گزینه‌ی غیر اصولگرا را انتخاب نخواهند کرد.
اما پاسخی به یک حاشیه: عده‌ای می‌خواهند عامل اصلی رد اعتبارنامه تاج گردون را به سید قدرت نسبت دهند و از این طریق بر موج احساسات مردم سوارشوند و فریاد «وا انتقام» سر دهند و کاری کنند که در این غلیان احساسات مردم، منافع کلی خود را فدای احساسات فردی یک خانواده کنند. با این وجود، با دو شرایط روبرو هستیم: یا اینکه می‌پذیریم که تصمیم بر حذف تاج گردون، یک تصمیم کلی از بدنه جریان اصولگرایی و حتی حاکمیتی بوده است که آنگاه بی دلیل با فرافکنی، سید قدرت را به پای اشتباهات جدی تاجگردون قربانی نخواهیم کرد و یا اینکه به اشتباه می‌پذیریم که عامل اصلی سید قدرت بوده است که بازهم با نگاه منفعت محورانه، «سید قدرتی»، که اینقدر در معادلات قدرت مؤثر و پرتوان است، قطعاً در مجلس انقلابی و دولت اصولگرای آینده می‌تواند به خوبی سکان مدیریت این حوزه‌ی انتخابیه را به عهده گیرد. فراموش نکنیم که نماینده‌ی دو حوزه دیگر استان کهگیلویه و بویراحمد هم از اصولگرایان است و قطعاً انتخاب یک نامزد اصلاح طلب یعنی با دست خود منافع گچساران را نادیده گرفتن.
در پایان: آنچه در گذشته از مردم شهرستان‌های گچساران و باشت نظاره کرده‌ایم، انتخاب‌های هوشمندانه و آینده نگر بوده است. اینکه منافع جمعی خود را فدای منافع فردی عده‌ای خاص نمی‌کنند. ببینیم که آیا بازهم این مردم آگاه، به همین شیوه هوشمندانه عمل خواهند کرد؟
--------------------------------------
البرز یاوری
 


کد مطلب: 429990

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/429990/قدرت-گچساران-باشت-گرو-انتخابی-هوشمندانه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1