تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۴۲۹۹۱۱
تعابیر روحانی علیه مصوبات تلفیق با واکنش شدید برخی نمایندگان مجلس مواجه شد

روحانی:هرکس 4 عمل اصلی ریاضی را بلد باشد، می‌فهمد با بودجه چه کرده اند /پاسخ نمایندگان مجلس: اگر لایحه را رد می‌کردیم جرات اهانت نداشتید!

۱
۰
جدال بودجه‌ای از پشت تریبون
کبنا ؛ روز گذشته رئیس جمهور در اظهاراتی تند خطاب به مجلس و مصوبات تلفیق، تغییرات کمیسیون تلفیق در تعیین نرخ ارز 17500 برای تسعیر درآمد ارزی فروش نفت را موجب افزایش وابستگی بودجه به نفت و در عمل چشم بندی خواند. در مقابل این اظهارات روحانی با واکنش تند برخی نمایندگان مواجه شد.
به گزارش کبنا، حجت الاسلام روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به سابقه 27 ساله فعالیت خود در دولت و مجلس، گفت: در طول این سال‌ها برای نخستین بار است که چنین ادبیاتی را درباره لایحه بودجه می‌بینم و اظهار نظرها امسال متفاوت با سال‌های گذشته بوده است، دلیل آن چیست و چرا؟
وی با بیان این که در نظر گرفتن فروش روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در بودجه 1400 برای این بود که بگوییم تحریم شکست خورده است، افزود: ما با این اقدام به دنیا پیام می‌دهیم و می گوییم که ترامپ و فشار حداکثری شکست خورده و ما می‌توانیم 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز نفت بفروشیم اما شما تردید می‌کنید، ما می گوییم سهم نفت در بودجه کمتر و ارزش پول ملی ما تقویت شود. رئیس جمهور ادامه داد: حاصل فروش روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در لایحه دولت، معادل 199 هزار میلیارد تومان بوده است اما آقایان در مجلس، 2 میلیون و 300 هزار را به یک میلیون و 500 هزار بشکه کاهش داده‌اند و در مقابل درآمد 199 هزار میلیارد تومانی را در کمیسیون تلفیق به 230 هزار میلیارد تومان، یعنی 31 هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت را افزایش داده‌اند، عجب چشم بندی کرده‌اند! هرکسی که چهار عمل اصلی حساب را بداند و کلاس دوم دبستان باشد، متوجه می‌شود که چه شده است. دکتر روحانی افزود: ما قیمت دلار در لایحه بودجه سال آینده را 11 هزار و 500 تومان در نظر گرفتیم و شما آن را به 17 هزار و 500 تومان افزایش دادید، 6 هزار تومان بیشتر کردید، دم خروس همین جاست و با قسم حضرت عباس جور در نمی‌آید، عدد و رقم معلوم است. در مقابل برخی نمایندگان مجلس به اظهارات روحانی پاسخ دادند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:
علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس: باید از آقای رئیس جمهور پرسید آیا مجلس ارزش پول ملی را پایین آورده یا دولتی که برای کسب درآمد قیمت دلار را تا 32 هزار تومان نیز بالا برد؟
علی نیکزاد، نایب رئیس دوم مجلس: کسانی که ادعا می‌کنند خیلی بلدند و باسوادند، این وضع را برای مردم بزرگ ایران به وجود آورده‌اند بنابراین رئیس جمهور حق نداشت در جلسه امروز (دیروز) هیئت دولت به مجلس اهانت کند.
وحید جلال زاده، نماینده اردبیل در مجلس: رئیس جمهور از اسفند سال گذشته از محل کار خود خارج نشده تا ببیند با هفت سال بودجه‌نویسی خود چه بر سر مردم آورده است.
امیرآبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس: مشکل رئیس‌جمهور این است که همین جمع و تفریق را در کلاس اول یاد نگرفته زیرا اگر بلد بود، باید اکنون حقیقت را متوجه می‌شد. مجلس رانت ارز 4200 تومانی را که رئیس‌جمهور و معاون اول وی طی چند سال اخیر در اختیار عده‌ای خاص مانند پسرخاله‌ها، دختر وزیر، فلان مقام دستگاه اجرایی و ... قرار داده بودند، تفریق و مابه‌التفاوت آن را جمع کرده و در جیب مردم ریخته است. نمایندگان مجلس جمع و تفریق را خوب بلد هستند و این دولت است که باید پاسخ گوی ریختن درآمدهای ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب ۱۲۰ نفر در کشور باشد.
کنایه تند رئیس جمهور به نمایندگان مجلس در مورد رویکردشان در قبال لایحه بودجه
 حسن روحانی دیروز در جلسه هئیت دولت هم به اتفاقات آمریکا اشاره کرد و هم اتفاقات مجلس.اما به نظر می‌رسد سخنان او در مورد رویکرد نمایندگان در قبال بودجه مهمتر و حساس‌تر بود چرا که واکنش سریع اهالی بهارستان را به دنبال داشت.
سخنان احساسی روحانی در مورد پایان ترامپ
دیروز روحانی سخنان خود را با توجه به مراسم تحلیف دیروز در آمریکا شروع کرد و گفت: امروز دفتر سیاه ترامپ برای همیشه بسته می‌شود. آدمی که امروز حکومت منحوس او پایان پیدا می‌کند میراثی که از خودش به جا گذاشت در این چهار سال دو قطبی کردن جامعه آمریکا بود. در روز چهارشنبه که روز تحلیف رئیس جمهوری جدید آن کشور است واشنگتن دیسی به یک پادگان نظامی تبدیل شده است. این همه نظامی مسلح آمدند تا امنیت این شهر را برقرار کنند این جزو ثمرات کارهای ناشیانه و مستبدانه ترامپ است که این دو قطبی در جامعه آمریکا به وجود آورد.وی گفت: انزوای سیاسی آمریکا از میراث ترامپ است. آمریکا در سیاست‌ها تنها ماند. آنجایی که علیه فلسطین کار می‌کرد تنها ماند و اکثریت دنیا با او مخالفت و مبارزه کردند. آنجایی که روبروی برجام ایستاد تنها ماند. در سازمان‌های بین‌المللی تنها ماند. حداقل در سازمان ملل و در شورای امنیت در ۴ نوبتی که موضوع مطرح بود چه سالی که ترامپ ریاست شورای امنیت را در سال ۱۳۹۷ برعهده گرفت و سران شورای امنیت را دعوت کرد که برجام را محکوم کند تمام ۱۴ عضو در حضور خود او علیه آن صحبت کردند و این فضاحت بزرگ در تاریخ آمریکا در سازمان ملل بود.
میراث ترامپ
روحانی افزود: در برابر برجام در برابر ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ باز هم شکست خورد آنجایی که جلوی تحریم تسلیحاتی را بگیرد شکست خورد، آنجایی که آمد به اصطلاح خودش اسنپ بک را اجرا کند شکست خورد. آنجایی که آمد در مجمع کاری کند که آن اتاق‌ها یا کمیته‌های تحریم باقی بماند باز هم شکست خورد. یعنی در چند مورد به طور رسمی آمریکا به میدان آمد پیشنهاد رسمی داد و دوره گردی کرد، همه جهان را زیرو رو کرد تا رای بیاورد و شکست خورد. انزوای سیاسی جزو میراث ترامپ است و طول خواهد کشید که آنها این میراث‌ها را از بین ببرند. وی با بیان این که جهان نسبت به امضای آمریکا و تعهد آمریکا بی‌اعتماد شده است گفت: ما تا الان ندیده بودیم که در آمریکا رئیس‌جمهوری صریحا اعتراف کند که یک فرمانده بزرگ نظامی یک کشور را در کشور دیگری که او مهمان بوده ترور کند و بعد هم رسما اعلام کند که من دستور ترور داده ام. یعنی در تاریخ ما یک تروریست احمق دیدیم. تروریسم دولتی روی پیشانی کاخ سفید خورد و این کار را ترامپ انجام داد.
   
ساکنین جدید کاخ سفید لکه‌های سیاه چهار سال قبل را پاک کنند
وی با تاکید بر اینکه امروز پایان زندگی دولت و حتی حیات سیاسی ترامپ است، ابراز داشت: این چهار سال ظلم، زیر پا گذاشتن قانون و مقررات بود. امروز انتظار ما از آنهایی که قدرت را در کاخ سفید در دست می‌گیرند، این است که به قانون و تعهدات برگردند و اگر بتوانند در چهار سال آینده تمام لکه‌های سیاه چهار سال قبل را پاک کنند، البته اگر پاک شدنی باشد زیرا برخی از لکه‌ها پاک شدنی نیست. رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه ساکنان امروز کاخ سفید باید به قانون، مقررات بین‌المللی و قطعنامه‌ها از جمله ۲۲۳۱ بازگردند، بیان کرد: اگر آنها به قانون برگردند و صادقانه بیایند و به قانون بازگردند، طبیعی است ما هم به تمام تعهدات‌مان عمل خواهیم کرد. برای دنیا و ملت ما روشن شد سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی نسبت به ایران ۱۰۰ درصد شکست خورده است. روحانی با بیان اینکه مردم در طول این سه سال رنج کشیدند ولی امروز شکست سیاست فشار حداکثری بر همه مبرهن است، یادآور شد: مردم صبورانه تحمل کردند و ما از این شرایط عبور کردیم. حتی در یک سال اخیر که کرونا ضمیمه تحریم شد، ترامپ باز مرتکب جنایات جدید شد و حتی مانع خرید واکسن کرونا شدند. برای خرید دارو سنگ‌اندازی کردند، هر کجا هر اقدامی توانستند علیه ملت ایران انجام دهند، انجام دادند ولی شکست خوردند.
ترامپ مُرد و برجام زنده ماند
وی با بیان اینکه امروز مسیر صادرات غیرنفتی ما به سمت عادی‌شدن است، عنوان کرد: صادرات نفتی ما و شرایط امروز ما به مراتب از ماه‌های قبلی بهتر است. مسیر صادرات فرآورده‌های نفتی ما در مسیر درست حرکت می‌کند. اگر واردین جدید در کاخ سفید از آنچه گذشته درس عبرت گرفته باشند. البته آن کسی که امروز دولتش تمام می‌شود، سیاست بلد نبود، برج‌ساز بود و سیاست را در برج‌سازی می‌دید ولی کسانی که امروز آمدند، سیاست را بلد هستند. رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: اگر آنها قطعنامه ۲۲۳۱ که را که خودشان امضا کردند، امضا کرده و عمل کنند، امضا خواهند دید. اگر فرمانی صادر کردند، به ازای آن در ایران فرمان خواهند دید. اگر اجرای موثر تعهدات‌شان را انجام دادند، این طرف هم اجرای تعهدات موثر را خواهند دید.
روحانی با تاکید بر اینکه توپ امروز در زمین واشنگتن است، گفت: اگر به تعهدات‌شان عمل کنند، ما هم به تعهدات خود عمل کنیم. ترامپ مرد و برجام زنده ماند. تمام تلاش او از بین بردن برجام بود. تندروهای عربستان و اسراییل به دنبال آن بودند. برجام امروز زنده است و سر حال‌تر از دیروز است. او با آن پرونده سیاهش رفت و ایران با پرونده مقاومتش باقی ماند.
وی با بیان این که همه باید واقعیت را بگوییم و نمی‌شود واقعیات را پنهان کرد، گفت: آنچه در این سه سال بر سر ما آمد توطئه‌های ترامپ بود. اگر این توطئه‌های ترامپ را کنار بگذارید و اگر مثل سابق نفت می‌فروختیم و بانک‌ها و بیمه و کشتیرانی ما فعالیت خود را داشت، شرایط ما با امروز کاملا متفاوت بود. این که ما در بودجه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه تعیین کردیم دلیل آن چیست و آنهایی که مخالف هستند، باید اثر کار خود را بدانند در زمینه توضیح خواهم داد.رئیس جمهوری افزود: آنچه انجام گرفت توطئه آنها بود که نسبت به اهداف خود صد در صد شکست خوردند. می‌خواستند حکومت و نظام ما را از بین ببرند. می‌خواستند مردم را به خیابان بیاورند که همه اینها شکست خورد. البته رنجی برای مردم ما گذاشتند و ننگی برای خودشان.
>اگر صداقت و اراده باشد بازگشت به تعهدات مشکلی ندارد
رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: امروز آمادگی داریم که اگر طرف مقابل با صداقت به میدان بیاید این مسائل حل و فصل شود. خیلی سریع هم می‌تواند حل شود. اصلا هیچ پیچیدگی حقوقی ندارد. بگویند به تمام تعهدات عمل می‌کنیم ساعت بعد ما به همه تعهدات خود عمل می‌کنیم. البته اگر اراده و صداقت باشد اگر نباشد مهم نیست و ما کار خود را انجام می‌دهیم.
وی تصریح کرد: ملت بدانند که شرایط سه سال پیش تکرار نخواهد شد. آنچه در این سه سال رنج کشیدند آن شرایط تکرار نمی‌شود. اما این که در آینده چه شرایطی پیش می‌آید کمی باید صبر کرد. همه آمار و ارقام ما این واقعیت را می‌گوید که دیگر آن شرایط تکرار نمی‌شود. امروز ارز ما به سمت تعادل می‌رود. آمار و ارقام فعالیت‌های ما نیز همین را می‌گوید.
سخنان داغ روحانی در مورد بودجه
اما این بخش از سخنان روحانی بسیار مورد توجه قرار گرفت. وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ و فرآیند بررسی آن در مجلس گفت: لایحه بودجه برای زندگی مردم، اقتصاد و تولید کشور برای صادرات و واردات کشور برای معیشت مردم خیلی مهم است و برنامه‌ای است که زندگی یک ساله دولت و فعالان اقتصادی را تنظیم می‌کند. رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در لایحه بودجه جای ادبیات غیرکارشناسی و اتهامات نیست. من ۲۷ سال است که در بودجه هستم و برای اولین بار امسال من ادبیاتی را می‌بینم که ناپسند است. ۲۰ سال نماینده مجلس بودم. ۷ سال گذشته در دولت یازدهم و دوازدهم هم ما به مجالس گذشته لایحه دادیم اما سال بیست و هشتم این تجربه ما امسال با همیشه متفاوت است چرا اینگونه است. روحانی اضافه کرد: مردم از ما همکاری می‌خواهند. ما هر دو نماینده مردم هستیم. من نماینده و وکیل مردم هستم. شما هم وکیل مردم هستید. من رای مردم را دارم شما هم رای مردم را دارید باید با هم همکاری کنیم و در کنار هم باشیم.
>جای ادبیات سیاسی در بودجه نیست
وی با بیان اینکه جای ادبیات سیاسی در بودجه نیست، گفت: بودجه جای اعداد و ارقام و محاسبه و قانونگذاری برنامه سال آینده و حساب و کتاب است. جای شعار نیست که من شعار بدهم یا آنها شعار بدهند چه فایده دارد. من بلدم همه شعارها را جواب بدهم ولی مردم اینها را از من نمی‌خواهند که آنها شعار بدهند و من جواب بدهم. مردم بودجه خوب و زندگی بهتر و معیشت می‌خواهند.رئیس جمهوری با اشاره به نظر دولت در خصوص سهم نفت در بودجه گفت: در بودجه برای نفت دو میلیون ۳۰۰ هزار بشکه گذاشتیم و خواستیم اعلام کنیم فشار حداکثری و تحریم شکست خورد. اما برخی توجه نکردند معنی آن چیست گفتند آیا می‌توانید دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را بفروشید. وی اضافه کرد: ما پیام می‌دهیم به دنیا و می‌گوییم ترامپ شکست خورد، فشار حداکثری، تروریسم اقتصادی شکست خورد و می‌گوییم ما نفت را دو میلیون و ۳۰۰ هزار می‌فروشیم. شما تردید می‌کنید خوب تردید کنید. بعد می‌گویید در بودجه سهم نفت کمتر باشد آیا شما سهم نفت را کمتر کردید. شما می‌گویید ارزش پول ملی بیشتر باشد آیا ارزش پول ملی را بیشتر کردید؟ مردم ما باید قضاوت کنند.
چشم‌بندی عجیب نمایندگان مجلس
روحانی ادامه داد: ما گفتیم سال ‌آینده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم ماحصل آن ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بوده است. آقایان آمدند
دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه را کردند یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه. بعد به جای ۱۹۹ هزار میلیارد تومان شده ۲۳۰ هزار میلیارد تومان. چشم‌بندی عجیبی شد. نفت کم شد پول آن بالا رفت. این چطور چشم‌بندی بود که انجام گرفت. ما ۱۹۹ هزار میلیارد تومان گذاشتیم این‌ها در کمیسیون تلفیق ۲۳۰ هزار میلیارد تومان کردند و میزان وابستگی بودجه به نفت را ۳۱ هزار میلیارد تومان اضافه کردند. رئیس جمهوری گفت: هر کسی چهار عمل اصلی را بلد باشد و کلاس دوم دبستان باشد می‌تواند محاسبه کند که شما چه کردید. ما نفت را بر مبنای ۱۱ هزار ۵۰۰ حساب کردیم شما قیمت دلار را ۱۷,۵۰۰ تومان حساب کردید اینکه خیلی ساده است آدم ارزش پول ملی را کم کند. شما ۶۰۰۰ تومان ارزش پول ملی را کم کردید تا حساب و کتاب تان جور باشد و بعد می‌گویید ما نگفتیم قیمت دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ باشد. پس این دم خروس است و این حرف‌ها با قسم حضرت عباس جور در نمی‌آید. رئیس دولت تدبیر و امید
چشم انداز روشن برای اقتصاد، شکست تروریسم اقتصادی، بالا بردن ارزش پول ملی و اصلاح معیشت مردم، فروختن اموال دولت و کوچک کردن دولت و چابک کردن آن را از اصول حاکم بر لایحه بودجه ذکر کرد و گفت: ما گفتیم باید کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان باشد اگر خواستید تغییر بدهید باید در اختیار دولت باشد. شما نمی‌توانید تغییر بدهید امروز می‌خواهید تغییر بدهید
۴ ماه بعد اجرا شود در این مدت زندگی مردم، سوء استفاده‌ها و رانت چه می‌شود. روحانی اظهار کرد: خواهش می‌کنم از کمیسیون تلفیق و رئیس محترم مجلس و نمایندگان دست به دست بدهیم. مسئله زندگی و آینده مردم است با کمک همدیگر بتوانیم بودجه‌ای را نهایی بکنیم هم نظرات دولت و هم نظرات شما مراعات شود اصل هم منافع مردم است.
انتقادات صریح واعظی از نمایندگان
اما روحانی در انتقاد از مجلس تنها نبود.محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه امسال شاهد آن هستیم که بیشتر به جای نگاه حرفه‌ای به بودجه بیشتر بودجه تبدیل به ابزاری برای حمله به دولت و زدن دولت شده است. وی عنوان کرد: حدود ۴۰ سال است دولت‌های مختلف به مجالس مختلف بودجه می‌دهند. این اولین سالی است که بعد از انقلاب شاهد این هستیم که از روزی که بودجه را فرستادیم نمایندگان همینطور دارند مصاحبه و تبلیغ می‌کنند. همه وزرا در جلسات کمیسیون تلفیق شرکت می‌کنند و رئیس مجلس با رئیس جمهور مطالب را بیان کردند و در جلسه با سران سه قوه نظرات خود را گفتند.
واعظی گفت: اکنون در مجلس به جای این که به مسئله بودجه یک نگاه حرفه‌ای و کارشناسی شود بیشتر ابزاری برای تبلیغات شده است. ابزاری برای زدن دولت و حمله به دولت و یا برخی آن را ابزاری برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کرده اند. وی ادامه داد: امسال اولین سالی است که بعد از انقلاب شاهد این هستیم که از روزی که بودجه را فرستادیم، از رئیس مجلس گرفته تا سایر نمایندگان همینطور مصاحبه و تبلیغ می‌کنند. همه وزرا در جلسات کمیسیون تلفیق شرکت می‌کنند. جلساتی هم با حضور خود رئیس‌جمهور و سران سه قوه برگزار شده است. اینکه اینطوری پرخاش و انتقاد می‌کنند و مسائلی را مطرح می‌کنند که خودشان خلاف آن را انجام می‌دهند.
بودجه ابزار سیاسی و تبلیغاتی شده است
رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: توصیه ما به مجلس این است که با بودجه همانطور که مجالس و دولت‌های گذشته با یکدیگر تعامل و همکاری داشتند، رفتار کنند. اینکه می‌بینیم بودجه ابزار سیاسی و تبلیغاتی و بخشی از کارهای انتخاباتی ۱۴۰۰ شده است، به صلاح مجلس و دولت و مردم نیست.
مجلس وارد میدان شد
اظهارات تند دولتی‌ها در مورد رویکرد مجلس با واکنش قابل پیش‌بینی نمایندگان مواجه شد. یک عضو هیئت رئیسه مجلس در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور در رابطه با مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 1400 گفت: متاسفانه اطلاعاتی که به رئیس‌جمهور داده می‌شود غلط است چراکه در لایحه بودجه، قیمت دلار 17 هزار تومان پیش‌بینی شده است و آن را با دلار 4200 تومانی -که باعث رانت شده- جمع کرده‌‎ و میانگین آن را حدودا 11 هزار تومان اعلام کرده‌اند بنابراین قیمت ارز را خود دولت در لایحه اینگونه محاسبه کرده است و من نگرانم با توجه به اظهارات رئیس جمهور ایشان لایحه را نخوانده باشد لذا مجلس به چند نرخی بودن ارز ایراد وارد کرده است. نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید پرسید آیا مجلس ارزش پول ملی را پایین آورده یا دولتی که برای کسب درآمد قیمت دلار را تا 32 هزار تومان نیز بالا برد؟، همچنین مجلس وابستگی به نفت را افزایش نداده بلکه درآمد حاصل از فروش نفت را با توجه به محاسبه غلط دولت اصلاح کرده است. وی افزود: طبق محاسبات، دولت به اشتباه درآمد حاصل از فروش نفت را کم حساب کرده لذا 199 هزار میلیارد تومانی مورد اشاره آقای روحانی عدد واقعی حاصل از فروش نفت نیست درواقع نمایندگان جلوی اشتباه دولت را گرفته است.
می دانیم روحانی چرا عصبانی است
سلیمی خطاب به رئیس جمهور گفت: لازم به استفاده از این ادبیات عجیب -همچون اینکه مجلس چشم‌بندی کرده است- نیست، من به آقای روحانی توصیه می‌کنم زمانی که ناراحت هستند از این نوع ادبیات استفاده نکنند البته ما می‌دانیم علت استفاده از این ادبیات چیست و ماجرای بورس موضوع را روشن می‌کند، آقای روحانی شخصا مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کرد اما اکنون به جای اینکه پاسخگوی وضعیت آشفته کنونی بورس باشد این مسائل را مطرح می‌کند تا ذهن مردم منحرف شود.
>جهش قیمت مسکن و دلار در تاریخ بی‌همتا است
وی با بیان اینکه ‌ای کاش آقای رئیس جمهور توضیح دهد چرا بورس به این وضعیت آشفته دچار شد، مطرح کرد: جهش قیمت مسکن و جهش قیمت دلار در دوران آقای روحانی در تاریخ بی‌همتا است.
طی 8 سال گذشته چه گلی بر سر مردم زده است
این نماینده مجلس با بیان اینکه آقای روحانی قول ایجاد اشتغال را داده بود، تصریح کرد:‌ای کاش آقای رئیس‌جمهور به جای حاشیه‌پراکنی و اتهام‌زنی به مجلس، توضیح دهد؛ طی 8 سال گذشته چه گلی بر سر مردم زده است و کمی درباره فرصت‌های شغلی ایجاد کرده توضیح می‌داد.
لازم به اینگونه پرخاشگری‌ها نیست!
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه در صحن با حضور مسئولان دولتی بررسی خواهد شد، گفت: اگر دولت استدال منطقی داشته باشد، مجلس آمده شنیدن این استدلال‌ها خواهد بود لذا لازم به اینگونه پرخاشگری‌ها نیست!
آیا آقای روحانی فقط از قیمت تخم مرغ اطلاع دارد؟
وی با بیان اینکه از سال 97 تاکنون میلیاردها دلار ارز 4200 تومانی به عده‌ای محدود پرداخت شده است، گفت: ارز 4200 تومانی توزیع شد که دارو و کالاهای اساسی همچون برنج، مرغ و تخم‌مرغ ارزان به دست مردم برسد نه اینکه قیمت هر عدد تخم مرغ 1700 تومان شود آیا آقای روحانی فقط از قیمت تخم مرغ اطلاع دارد؟
قیمت کالاهای اساسی و دارو گران‌تر شد
به گفته سلیمی در حالی آقای روحانی همچنان از ارز 4200 تومانی دفاع می‌کند که نه تنها قیمت کالاهای اساسی و دارو ارزان به دست مردم نرسید بلکه قیمت‌ها چندین برابر شد. هرچند آقای روحانی باید پاسخ دهند سرانجام 51 میلیارد دلار ارز دولتی چه شده است اما به جای پاسخ دادن فریاد می‌کشند. وی معتقد است اکنون که مجلس حساب و کتاب‌ها را دقیق کرده است دولت و آقای رئیس جمهور وحشت‌زده شده‌اند اما بهتر است به جای وحشت از این شفافیت مجلس استقبال کنند.
>بالاترین افزایش از آن بودجه نهاد ریاست جمهوری
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه بودجه نهاد ریاست جمهوری بالاترین افزایش را داشته است، مطرح کرد: باید از آقای رئیس جمهور پرسید چرا بودجه خودتان را افزایش ده‌ها برابری می‌دهید اما بودجه نهادهایی همچون کمیته امداد و بهزیستی را تغییر ندادید، آیا آقای رئیس‌جمهور می‌داند دولت در لایحه باوجود افزایش کمرشکن تورم، بودجه نهادهایی همچون کمیته امداد و بهزیستی را تغییر نداده بود؟
مجلس به حاشیه‌‌ها و حاشیه‌سازی‌ها توجه نمی‌کنند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به‌یقین حساب و کتاب مجلس دقیق‌تر است و مجلس اشتباهات فاحش دولت را در کمیسیون تلفیق اصلاح کرده است، گفت: مجلس به حاشیه‌‌ها و حاشیه‌سازی‌ها توجه نمی‌کنند و به صورت علمی و کارشناسی به نفع معیشت مردم لایحه بودجه بررسی و کرده و اصلاحات لازم را انجام می‌دهد.
>چهار عمل اصلی ریاضی کوچک شدن سفره خانوارها را نشان می‌دهد
مجتبی یوسفی دیگر نماینده مجلس نیز در رابطه با اظهار نظر اخیر رئیس جمهور در خصوص مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور در صحبت‌های اخیر خود درست اشاره کردند که مردم کار می‌خواهند نه شعار؛ مردم اقدام و عمل می‌خواهند نه وعده؛ مردم 7 سال پیش به شعار‌های دولت تدبیر و امید در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی کشور رای داده‌اند اما وضعیت معیشت ارتقا نیافت. نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: معتقدم اگر کسی چهار عمل اصلی ریاضی را بلد باشد، متوجه می‌شود کسی که وعده سامان دادن صد روزه به اقتصاد کشور، چرخاندن همزمان سانتریفیوژها و صنعت را داد، اکنون به وعده‌های خود عمل کرده است یا خیر؟ مردم حساب و کتاب را خوب بلد هستند اما ‌ای کاش مسئولان اقتصادی دولت هم بلد بودند تا متوجه شوند افزایش قیمت مرغ از 6 هزار تومان به بیش از 27 هزار تومان و گرانی‌ها بدون افزایش متناسب حقوق کارمند، موجب کوچک‌تر شدن سفره مردم به ویژه اقشار کم درآمد و فقرا می‌شود.
نه زبان دنیا را می‌فهمید و نه مشکلات مردم را درک می‌کنید
وی در ادامه تاکید کرد: امسال 18 میلیارد دلار و از سال 97 الی 98 نزدیک به 45 میلیارد دلار سرمایه کشور در قالب ارز4200 تومانی به افراد نزدیک به دولت و پرنفوذ پرداخت شد تا مرغ، گوشت، دارو و کالاهای اساسی مردم گران نشود، اما نه تنها هیچ یک از این اتفاق‌ها رخ نداد، بلکه ذرت و دانه‌های روغنی نیز در اختیار مردم قرار نگرفت در حالی که در بازار آزاد وجود داشت، این موارد نشان‌دهنده همان حساب و کتابی است که دولت از آن صحبت می‌کند. دولتی که تمام امید و سیاستش را به برجام گره زد و شعار داد زبان دنیا و مردم را می‌فهمد اما عملکرد آن نشان داد که نه تنها زبان دنیار را نمی‌فهمد بلکه مشکلات مردم را نیز درک نمی‌کند. عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس یازدهم ادامه داد: اگر مجلس از روز اول به دلیل 320 هزار میلیارد تومان تراز عملیاتی منفی بودجه و 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه، با کلیات بودجه مخالفت می‌کرد، چنین صحبت‌هایی را شاهد نبودیم. وی با بیان اینکه دولت برخلاف اسناد بالا دستی و قانون برنامه ششم توسعه یک بار 40 هزار میلیارد تومان و بار دیگر 53 هزار میلیارد تومان و مجموعا 93 هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برداشت کرد، افزود: تعجب می‌کنم از رئیس جمهور حقوق دانمان که متوجه نبود برداشت از صندوق توسعه ملی بیشتر از سهم 38.5 درصدی که باید واریز به صندوق واریز می‌کردند خلاف قانون بوده و این مطلب را نمی‌داند.
خط قرمز مجلس،معیشت مردم و مقابله با رانت برای افراد با نفوذ است
یوسفی با بیان اینکه خط قرمز مجلس هم معیشت مردم و مقابله با رانت برای افراد با نفوذ بوده و در این مسیر گام بر می‌دارد، اظهار کرد: مردم از رئیس جمهورشان انتظار دارند که به جای این حاشیه سازی‌ها در خصوص وضعیت امروز بورس و دعوت مردم به سرمایه‌گذاری توضیح دهد، نمایندگان مجلس وکارشناسان در آن زمان بارها هشدار دادند که این میزان رشد و سودهای رویایی با وضع تولید تناسب ندارند، دولت با همان 4 عمل اصلی ریاضی هم می‌توانست متوجه شود در بازاری که تولید صورت نمی‌گیرد، رکود تورمی وجود داشته و مواد اولیه‌ای هم وجود ندارد چگونه به مردم سودهای کلان می‌دهد که مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کرده و موجب کاهش سرمایه‌هاشان به یک سوم شود.
دوران 7 سال شعار رئیس جمهور گذشته است
نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مردم در این 7 سال متوجه شدند که راهی به جز اتکا و اعتماد به درون وجود ندارد، ادامه داد: دولتی‌ها باید از پشت ماشین‌های شاسی بلند بیت المال پیاده و از خانه‌های ده‌ها میلیاردی شمال شهر بیرون بیاید و مشاهده کند که مردم روستاها و پایین شهرها در معیشتشان هم دچار مشکل هستند؛ دیگر دوران 7 سال شعار رئیس جمهور گذشته است، بیاییم در این مدت باقی مانده کاری کنیم که مردم خاطره‌ای هرچند کوچک از کارآمدی دولت داشته باشند.
>مجلس بودجه را به نفع معیشت مردم اصلاح می‌کند
یوسفی در پایان خاطرنشان کرد: نمایندگان و کارشناسان در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 به دور از حاشیه‌سازی‌ها و به صورت شبانه روزی در حال اصلاح بودجه به نفع معیشت مردم هستند. البته در این مسیر ممکن است برخی که جلوی حقوق‌های نجومی‌شان گرفته شده و با محدود کردن پرداخت‌ها از طریق خزانه داری، اختیارات ریاست جمهوری و برخی از سازمان‌ها را کاهش پیدا کرده، ناراحت شوند اما کمیسیون تلفیق به دور از این حواشی با بهره‌‎گیری از کارشناسان، بودجه را به نفع مردم اصلاح خواهد کرد.
رئیس جمهور حق اهانت به مجلس را ندارد
همچنین وحید جلال زاده در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین‌نامه با استناد به بند 11 ماده 22 آیین‌نامه داخلی مجلس که بر حفظ شان، منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از جایگاه قانونی نمایندگان تاکید دارد، گفت: رئیس جمهور برای بار چندم به نمایندگان مجلس و کمیسیون تلفیق اهانت کرد. نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت که کمیسیون تلفیق را زیر سوال برده است، عنوان کرد: رئیس جمهور به نمایندگان اهانت کرده و گفته آنها کسانی هستند که 4 عمل اصلی را بلد نیستند و هر کس دو کلاس سواد داشته باشد متوجه می‌شود کمیسیون تلفیق به جای ادبیات اقتصادی، ادبیات سیاسی به کار می‌برد. وی در ادامه خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: شما که می‌گویید 27 سال تجربه بودجه نویسی دارید، اکنون چه بر سر مملکت آورده‌اید؛ اگر مجلس کلیات بودجه 1400 که بودجه فروپاشی بود، رد می‌کرد ایشان جرات اهانت به مجلس را نداشت. جلال زاده ادامه داد: رئیس جمهور از اسفند سال گذشته از محل کار خود خارج نشده تا ببیند با 7 سال بودجه‌نویسی خود چه بر سر مردم آورده است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس مجلس و هیئت رئیسه می‌پرسم چرا اجازه میدهید ایشان به مجلس توهین کند؟ نمایندگان باید با رد کلیات جواب رئیس جمهور را بدهند.
>مدعیان بودجه‌نویسی مسبب بروز وضع فعلی برای مردم ایران هستند
علی نیک زادثمرین در پاسخ به تذکر نماینده ارومیه گفت: درباره رد یا قبول کلیات لایحه بودجه در صحن علنی و توسط همکاران تصمیم‌ گرفته می‌شود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه کسی حق اهانت به نمایندگان و مجلس را ندارد، اظهار داشت: کسانی که ادعا می‌کنند خیلی بلدند و باسوادند، این وضع را برای مردم بزرگ ایران به وجود آورده‌اند لذا رئیس جمهور حق نداشت در جلسه هیئت دولت به مجلس اهانت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تاريخي
Iran, Islamic Republic of
فقط رئیس مجلس و خواندن از روی کاغذ و نانانانانننه های اوست که سواد را معنی می‌کند و ده درصدی های صد درصد نماها. توروخدا به‌ فکر مردم نباشید اینجوری ما راحت تریم. شکست ترامپ شکست ده درصدی هاست اون ول کرده شما ول کن نیستید
پایان کابوس؛ آینده سیاسی ترامپ

پایان کابوس؛ آینده سیاسی ترامپ

جو بايدن روز چهارشنبه در نخستين سخنراني پس از به دست گرفتن قدرت، افزود: اين روز امريكا،...
احضار آذری جهرمی وزیر ارتباطات به دادگاه

احضار آذری جهرمی وزیر ارتباطات به دادگاه

دادسرای تهران گفت: پرونده قضایی وزیر ارتباطات با شکایت تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی ...
دایی و بازگویی ماجرای فرار از دست احمدی‌نژاد!

دایی و بازگویی ماجرای فرار از دست احمدی‌نژاد!

اسفندماه 97 در روزنامه شهروند گزارشی درباره ننشستن علی دایی کنار محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ...
1