کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

برخی سیاسیون از محرومیت زیلایی سوءاستفاده می‌کنند / آیا رسالت «روشنفکر» به پایان رسید!

2 بهمن 1399 ساعت 0:50

در هفته‌ای که گذشت مراسم کلنگ‌زنی انشعاب از خطوط انتقال آب به روستای 5 خانوار زیلایی توسط نماینده بویراحمد و دنا با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شد؛ گرچه رسیدگی به منطقه محروم زیلایی از ضروریات است اما برخی از اهالی می‌گویند رودخانه‌های پرآب و چشمه‌‌ی «زلال» در فاصله 3 کیلومتری روستای کیمه واقع شده که می‌توان از آن‌ها به منظور تامین آب شرب و کشاورزی روستا استفاده شود این در حالی است که خط لوله انتقال آب در 8 کیلومتری این روستا واقع شده است.


به گزارش کبنانیوز، در هفته‌ای که گذشت مراسم کلنگ‌زنی انشعاب از خطوط انتقال آب به روستای 5 خانوار زیلایی توسط نماینده بویراحمد و دنا با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شد؛ گرچه رسیدگی به منطقه محروم زیلایی از ضروریات است اما برخی از اهالی می‌گویند رودخانه‌های پرآب و چشمه‌‌ی «زلال» در فاصله 3 کیلومتری روستای کیمه واقع شده که می‌توان از آن‌ها به منظور تامین آب شرب و کشاورزی روستا استفاده شود این در حالی است که خط لوله انتقال آب در 8 کیلومتری این روستا واقع شده است.

امر کلنگ‌زنی تنها یکی از وظایفی است که مسئولان باید نسبت به انجام آن اصرار کنند، همین موضوع سرانجام منجر به این می‌شود که یک مسئول از کلنگ‌زنی انشعاب از خطوط انتقال آب در روستایی ذوق‌زده شده که گویی با این کلنگ‌زنی هر آنچه را که باید در دوران خدمتش انجام دهد، با موفقیت پشت سر گذاشته و رسالت خود را به پایان رسانده است.
یکی از اهالی معترض مورد زرد زیلایی در گفت‌وگو با کبنانیوز می‌گوید: مخزن ذخیره آب در فاصله 40 کیلومتری واقع در تنگ آسیاب زیلایی احداث شده است که به دلیل تراکم جمعیت در تابستان با افت فشار و قطعی آب مواجه بودیم. این در حالی است که به برخی از روستاها آب نمی‌رسد و اعتراضاتی هم وجود دارد. روستای ییلاقی کیمه تنها 5 خانوار دارد که حدود 3 خانوار از ابتدای خرداد تا پایان مهرماه به روستای مورد زرد کوچ می‌کنند.
وی ادامه داد: «افت فشار آب در روستاهای زیلایی وجود دارد. با خطوط انتقال آب به روستای کیمه افت فشار بیشتر خواهد شد. مردم از آبرسانی به روستای کیمه معترض نیستند بلکه خواهان این هستند که آب از مکان دیگری برای روستا تامین شود. رودخانه‌های پرآب و چشمه‌‌ی «زلال» در فاصله 3 کیلومتری روستای کیمه واقع شده که می‌توان از آن‌ها به منظور تامین آب شرب و کشاورزی روستا استفاده شود این در حالی است که خط لوله انتقال اصلی در 8 کیلومتری روستا واقع شده است.
وی افزود: متاسفانه برخی از سیاسیون از محرومیت زیلایی سوءاستفاده می‌کنند و جهت تبلیغات خود دست به هر اقدام عجیبی می‌زنند. مردم اعتراض می‌کنند اما چیزی از دستشان بر نمی‌آید.
بهنام آزاده زیلایی، دهیار روستای موشمی سفلی مرکز بخش زیلایی نیز در گفت‌وگو با کبنانیوز گفت: روستای کیمه در دل کوه «شورم» واقع شده است این روستای ییلاقی جمعیتی بالغ بر 20 نفر دارد. این روستا در سال‌های اخیر با پیگیری‌های متعدد به پنل خورشیدی مجهز شد. با مدیریت مطلوب مسئولان، بخشی از مشکلات روستا مرتفع شد؛ در بحث مشکل آب روستای کیمه دنبال چنین مدیریتی بودیم که از چشمه‌ها و رودخانه‌های اطراف این روستا پمپاژ صورت گیرد که هم زمین‌های کشاورزی را سیراب کند و هم جهت آب آشامیدنی استفاده شود.


وی با بیان اینکه مخزن ذخیره آب به روستاهای موشمی «سفلی، علیا و وسطی»، بردپهن، مورغم و زیتی با جمعیتی بالغ بر 6 هزار نفر را آبرسانی می‌کند این در حالی است که روستای کیمه 5 خانوار دارد، گفت: مخزن ذخیره آب روستای زیلایی در سال 76 با همت «سید باقر موسوی» نماینده اسبق بویراحمد و دنا در فاصله 50 کیلومتری مورد زرد زیلایی با نصب 2 دستگاه پمپ به طرف روستاهای مذکور راه‌اندازی شد. طبق نظر کارشناسان هرگونه انشعاب در مسیر خطوط اصلی باعث افت فشار می‌شود و عمر پمپ‌ها را کوتاه می‌کند.
وی بیان داشت: در تابستان به دلیل تراکم جمعیت قطعی آب وجود دارد و آب برخی از روستاها ازجمله «موشمی علیا» و «له فراخ» فقط دو هفته‌ای یکبار برای چند ساعت وجود دارد. همچنین روستاهای «اقماری» با جمعیتی بالغ بر 1400 نفر تنها سه روز در هفته آب دارد. با انشعاب جدید در مسیر خطوط اصلی افت فشار را چندین برابر می‌کند و گاهی مواقع عملی نکردن یک پروژه بدون کارشناسی هزار بار به عملی کردن آن می‌ارزد. بنده تمام زندگی خود را وقف آبادانی زیلایی کرده‌ام، همه‌ی زیلایی سرای من است و از اینکه این برچسب محرومیت را بر تارک زیلایی بردارم تمام تلاشم را انجام داده‌ام و انجام خواهم داد.


کد مطلب: 429900

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/429900/برخی-سیاسیون-محرومیت-زیلایی-سوءاستفاده-می-کنند-آیا-رسالت-روشنفکر-پایان-رسید

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1