کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش‌های ضدو نقیض مسئولان درباره شیوع هپاتیت A در استان خوزستان؛

ماجرای شیوع هپاتیت A در خوزستان

23 دی 1399 ساعت 13:50

دکتر سیدمحمد علوی گفت: "بعد از مساله سیل در خوزستان و آبگرفتگی و بالا زدن فاضلاب در کوت عبدالله شهرستان کارون، موارد متعددی از هپاتیت A در این مناطق گزارش شد هر چند مشکل فاضلاب در خوزستان مساله جدیدی نیست و سال‌هاست که آب با فاضلاب ترکیب می‌شود."


وزارت بهداشت گزارش ها درباره افزایش هپاتیت A در خوزستان به دلیل تلاقی آب و فاضلاب را رد کرد. با این حال اظهار نظرها در این باره ضدو نقیض است و مرکز بهداشت خوزستان پیشتر اعلام کرده بود موارد متعدد این بیماری بعد از سیل گزارش شده است. 
به گزارش کبنا به نقل از فرارو، مریم مسعودی فر رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه افزایش موارد ابتلا به هپاتیت Aدر استان خوزستان گزارش نشده است، گفت: "هپاتیتA در ایران یک بیماری اندمیک و بومی است و آنگونه نیست که بگوییم مشکل فاضلاب خوزستان منجر به افزایش و طغیان در موارد ابتلا به این بیماری شده است و چنین تصوری درست نیست." 
او با تاکید بر اینکه اصل اساسی در پیشگیری از هپاتیت A، رعایت بهداشت فردی است، تصریح کرد: "شست‌وشوی مرتب دست‌ها، دفع بهداشتی مدفوع، استفاده از آب سالم، غذایی با پخت کامل و ... می‌تواند از ابتلا به ویروس جلوگیری کند."
مسعودی‌فر تاکید کرد: «برای خوزستان و مناطقی که از سال قبل درگیر سیل شدند حتی به عنوان پیشگیری که مبادا افزایش موارد بیماری در این نقاط رخ دهد واکسیناسیون هپاتیت A را انجام دادیم. واکسن هپاتیت A در برنامه کشوری ما ادغام نشده است که همه افراد بخواهند تزریق کنند. در موارد اینچنینی که احساس کنیم در منطقه‌ای به خاطر سیل یا موارد دیگر ممکن است افزایش بار بیماری را شاهد باشیم، واکسیناسیون را با کودکان زیر ۱۰ سال آغاز کرده‌ایم. بر اساس شرایط هر منطقه گروه سنی که واکسن هپاتیت A دریافت می‌کنند ممکن است تغییر پیدا کند. ولی آنچه که توصیه می‌شود واکسیناسیون گروه سنی یک تا ۳۰ سال و بویژه افرادی با ریسک‌فکتورهای بالا است. فعلا در شهر ماهشهر واکسیناسیون کودکان زیر ۱۰ سال انجام شده است.» 
چندی پیش محمدرضا ایزدی رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز از ابتلای تعدادی از شهروندان اهوازی در سال گذشته به هپاتیت، بر اثر مصرف آب آلوده خبر داد که بر آن شدیم صحت و سقم این خبر را پیگیری کنیم.
این عضو شورای شهر گفته بود هر چند ماه، اسناد و مدارک محرمانه از بایگانی شرکت آبفا به من ارائه می‌شد مبنی بر اینکه، مرکز بهداشت ابتلای مردم به هپاتیت A را گزارش داده بود یعنی تلاقی آب و فاضلاب موجب بروز بیماری روده‌ای شده بود، اما به این موارد توجهی نشد.
در همین راستا فرهاد ابول‌نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: "اطلاعات عضو شورای شهر در خصوص آب آلوده درست نبوده و هپاتیت A یک بیماری است که در منطقه ما از مدت‌ها پیش وجود داشته است که این بیماری از طریق آب و غذا به‌صورت فرد به فرد منتقل می‌شود."

هپاتیت A : راه‌های انتقال و پیشگیری - دانش و فنآوری

او افزود: "در سال ۹۸ دو مورد طغیان داشته‌ایم که یکی ۳۰ مورد ابتلا در روستای مدینات ناشی از سیلاب بوده و یک مورد هم هپاتیت A در غرب اهواز با ۹ ابتلا داشتیم که ناشی از تلاقی آب و فاضلاب نبوده است."
ابول‌نژادیان عنوان کرد: «در سال ۹۸ مجموعا ۱۱۰ نفر مبتلا در دو مورد طغیان بیماری داشتیم اما در سال ۹۹ میزان این آمار کمتر اعلام شده است.»
مرکز بهداشت خوزستان: موارد متعدد هپاتیت گزارش شده است
با وجود این اظهار نظر ها اما رییس مرکز بهداشت خوزستان می گوید موارد متعددی از هپاتیت A در این استان گزارش شده است. 
دکتر سیدمحمد علوی چهارشنبه گفت: "بعد از مساله سیل در خوزستان و آبگرفتگی و بالا زدن فاضلاب در کوت عبدالله شهرستان کارون، موارد متعددی از هپاتیت A در این مناطق گزارش شد هر چند مشکل فاضلاب در خوزستان مساله جدیدی نیست و سال‌هاست که آب با فاضلاب ترکیب می‌شود."
او افزود: «مراکز بهداشت غرب و شرق اهواز بارها اعتراض و شکایت خود را از شرکت آب و فاضلاب و به خصوص آبفای روستایی به دلیل آلوده شدن آب با فاضلاب به دادستانی اعلام کردند و این موضوع به دلیل تاثیر آن بر سلامت مردم از مطالبات قدیمی بهداشت است.»
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: "موارد تک گیر از بیماری هپاتیت A به مطب پزشکان در استان مراجعه می‌کنند البته مواردی از ابتلا بیماری‌هایی از جمله سالمونالا، بیماری‌های اسهالی مانند شیگلوزو آمیبیازیس نیز اعلام شده که در شورای سلامت خوزستان مطرح شده است."
هپاتیت A نوعی بیماری عفونی حاد کبد است.  این بیماری از طریق خوردن یا نوشیدن غذا و آبی که با مدفوع فرد آلوده، آلوده شده‌است گسترش می‌یابد. سخت پوستان دریایی که به اندازه کافی پخته نشده‌اند منشأ بیماری نسبتاً رایجی هستند. این بیماری همچنین ممکن است از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده منتقل شود.
بسیاری از افراد مبتلا به ویژه افراد کم سن و سال علایم کمی دارند یا هیچ علامتی ندارند.
فاصله زمانی بین ابتلاء و بروز علایم در افرادی که علایم بیماری را نشان می‌دهند بین دو تا شش هفته است. اگر علایمی وجود داشته باشند به‌طور عادی تا هشت هفته باقی می‌مانند، علایم آن ممکن است شامل تهوع، استفراغ، اسهال، زردی پوست، تب و شکم درد باشد.
 


کد مطلب: 429605

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/429605/ماجرای-شیوع-هپاتیت-a-خوزستان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1