تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۴۲۹۵۷۲
یک دربی تمام وطنی؛

ماجرای نیمروز؛ مچ‌اندازی یحیی گل‌محمدی و محمود فکری

۰
ماجرای نیمروز؛ مچ‌اندازی یحیی گل‌محمدی و محمود فکری
کبنا ؛دربی پیش رو یکی از مهم‌ترین دیدارهای استقلال و پرسپولیس است؛ البته بر اساس تجربه، نه به لحاظ فنی! هر دو تیم بعد مدت‌ها با دو نیمکت تمام ایرانی مقابل هم قرار می‌گیرند و نفراتی را در کادر فنی خود دارند که سال‌هاست اعتبار و بنیان هر دو باشگاه هستند.
استقلال نام‌های تأثیرگذاری چون پرویز مظلومی، صمد مرفاوی و محمود فکری را روی نیمکت خود دارد؛ هرچند بر اساس شواهد تاریخی و گذشته فوتبالی ایران به نظر می‌رسید سه پادشاه در یک اقلیم نگنجند اما این بار معادلات برعکس از آب در آمده و تا هفته نهم این سه نفر جز چند مورد عدم هماهنگی در تعویض‌ها حاشیه پر رنگی نداشته و به خوبی در کنار هم کار کرده‌اند. فکری در قامت سرمربی توانسته همکاری نزدیکی با این دو نام بزرگ استقلال داشته باشد و آبی‌ها پس از سال‌ها شروع ضعیف از هفته‌های ابتدایی این بار ترک عادت کرده و از همان ابتدا پرقدرت در صدر جدول لیگ برتر قرار گرفته‌اند.
آن سوی میدان کریم باقری، یحیی گل محمدی و افشین پیروانی قرار دارند. مردانی از نسل طلایی پرسپولیس با عنوان نایب قهرمانی آسیا و تیمی کم مهره از لحاظ فنی اما جنگنده و هماهنگ که بازی کردن با آنها در هر شرایطی سخت خواهد بود چرا که پرسپولیس مدتهاست تا سوت پایان مسابقه برای بردن مبارزه می‌کند. پرسپولیس علی‌رغم از دست دادن تعداد زیادی از بازیکنان تأثیرگذارش به خصوص در خط حمله که سبب کم گل شدن بازی‌های سرخ‌های پایتخت و به سرانجام نرسیدن تلاش تیمی شده است همچنان به دلیل شخصیت تیمی چند سال اخیرش از بخت‌های اصلی قهرمانی لیگ برتر محسوب می‌شود.
 مسلماً برگ برنده استقلال و پرسپولیس در دربی نود و چهارم هافبک‌های دفاعی دو تیم هستند؛ جایی که نود دقیقه شاهد درگیری آنها برای حفظ ساختار دفاعی و مالکیت تیم‌ها روی توپ و جریان مسابقه خواهیم بود. در ترکیب آبی‌پوشان بی‌شک مسعود ریگی ستاره نامرئی و فرمانده میانه میدان خط هافبک استقلال خوهد بود؛ او این بار در غیاب علی کریمی به تنهایی در برابر خط هافبک پرسپولیس که به دلیل مشکلات بازیکن این روزها سه هافبک تدافعی را در ترکیب خود می‌بیند مسئولیت برقراری تعادل بین خطوط استقلال را برعهده دارد. منطقه‌ای که سرخ‌های تهرانی در آنجا نام‌هایی چون کمال کامیابی‌نیا، احمد نوراللهی و میلاد سرلک را با سابقه بازی ملی و فینال آسیا در اختیار دارند. نبردی که ما را به یاد فیلم ماجرای نیمروز (اثر فرد زینه‌مان) می‌اندازد. جایی که کلانتر شهر در غیاب مردم تنها مانده است. مردمی که از ترس گروه مهاجم در خانه‌هایشان پناه گرفته‌اند. مسعود ریگی در این دیدار مانند ویل کین و در غیاب علی کریمی که شهر را ترک کرده است باید با دار و دسته فرانک میلر مواجه شود. او در استادیوم خالی آزادی مسئولیت مهمی را در برابر سه تفنگدار ارتش سرخ برعهده خواهد داشت و باید دید پس از سوت پایان مسابقه کدام یک از این دو دسته به برتری دست خواهد یافت.
این واقعیتی است که باید آن را پذیرفت! پرسپولیس علی‌رغم کمبود مهره بخت بلندی برای موفقیت برابر استقلال پرستاره دارد و این جنگ هافبک‌های دفاعی دو تیم در میانه میدان است که برنده این جدال را مشخص خواهد کرد.

شطرنج «گل‌محمدی» و «فکری» در آزادی!

     

تیم‌های پرسپولیس و استقلال امروز نودوچهارمین دربی پایتخت را در حالی در ورزشگاه آزادی برگزار می‌کنند که همچون دربی قبلی و به‌دلیل شیوع کرونا، هواداران در ورزشگاه حضور ندارند. شاگردان گل‌محمدی و فکری در شرایطی متفاوت به مصاف هم می‌روند.
 شرایط پرسپولیس
 تیم پرسپولیس در 3 دیداری که بعداز شکست در فینال آسیا برگزار کرده است، نتوانسته پیروزی کسب کند و در طرف مقابل آبی‌پوشان با کسب نتایج خوب توانسته‌اند صدرنشین لیگ شوند. البته تیم استقلال 2 بازی بیشتر نسبت به پرسپولیس کرده است. شاگردان یحیی گل‌محمدی بعداز ارائه فوتبالی قدرتمند، خودشان را به فینال لیگ‌قهرمانان آسیا رساندند و در شرایطی که شانس خوبی برای کسب عنوان قهرمانی داشتند، بازی را به حریف واگذار کردند. با توجه به عملکرد ضعیف سرخ‌پوشان بعداز آن دیدار و از دست‌دادن 6 امتیاز از 9 امتیاز، به‌نظر می‌رسد این تیم هنوز نتوانسته با از دست دادن قهرمانی در آسیا کنار بیاید از نظر روحی‌وروانی با شرایط ایده‌آل خود فاصله دارد.
 
شرایط استقلال
 در طرف مقابل شاگردان محمود فکری توانسته‌اند نتایج خوبی کسب کنند و در 9 دیداری که برگزار کرده‌اند فقط مقابل تیم فولاد در هفته دوم شکست خوردند و بعداز آن با کسب 18 امتیاز در صدر جدول قرار گرفتند. با توجه به نتایج خوبی که تیم استقلال در هفته‌های اخیر کسب کرده است، هواداران این تیم نسبت به پیروزی در این دربی خوش‌بین هستند. در طرف مقابل هواداران سرخ می‌دانند که پیروزی در این دیدار می‌تواند پرسپولیس را از نظر روحی و روانی بازیابی کند. نکته‌ای که باعث می‌شود استقلال بتواند تیم برتر زمین باشد حضور 3 مهاجم باکیفیت است که تیم پرسپولیس از داشتن آن محروم است. بعدازرفتن علی‌پور و ترابی هنوز به‌نظر می‌رسد جای خالی این بازیکنان به شکل کامل پر نشده است. محرومیت عیسی آل‌کثیر نیز به مشکلات تیم در گلزنی افزوده است. ارسلان مطهری و مهدی قائدی در بازی قبل موفق شدند برای تمی‌شان گلزنی کنند و آماده به‌نظر می‌رسند، روی نیمکت شیخ دیاباته‌ای حضور دارد که آقای‌گل لیگ نوزدهم بوده است و می‌تواند زمان لازم در کنار قائدی و مطهری حضور داشته باشد.
 
دومین دربی بدون تماشاگر
 استقلال و پرسپولیس رقبای سنتی آخرین‌بار پنجم شهریور امسال در مرحله نیمه‌نهایی جام‌حذفی به مصاف یکدیگر رفتند و استقلال توانست در ضربات پنالتی پرسپولیس را شکست دهد. دربی 93 اولین دیدار بین تیم‌های سرخابی پایتخت بود که بدون‌تماشاگر برگزار شد.
   
دوپینگ؟!
 سهیل مهدی در حاشیه نشست خبری دربی پایتخت و در رابطه با برگزاری این دیدار که قرار است امروز بدون حضور تماشاگران برگزار شود، اظهارکرد: در دو بخش برنامه‌ریزی ازسوی سازمان لیگ انجام شده است، یک بخش مربوط به مسئولیت اجتماعی و در حوزه فرهنگی است که در این زمینه برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته و در بخش فنی نیز این دیدار در زمان مقرر و با رعایت صددرصدی پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و تیم‌ها نیز در این زمینه همکاری لازم را با سازمان لیگ خواهند داشت. وی در مورد مسائل مطرح شده مربوط به دوپینگ «میلیچ»، اظهارکرد: در رابطه با بحث دوپینگ باید بخش و گروه پزشکی سازمان لیگ اظهارنظر کنند. سرپرست کمیته برگزاری مسابقات لیگ‌برتر فوتبال ایران همچنین در پاسخ به اینکه آیا روز برگزاری دربی از بازیکنان تست دوپینگ گرفته خواهد شد یا خیر، اعلام کرد: هرگز از قبل در مورد انجام تست دوپینگ اطلاع‌رسانی نمی‌شود و حتی ما نیز نمی‌دانیم که در روز بازی و در رابطه با انجام تست دوپینگ چه اتفاقی رخ می‌دهد، چرا که این مساله کاملاً محرمانه است و در صورت صلاحدید و حضور مسئولان ذیربط در این زمینه، سازمان لیگ نیز در جریان بازی متوجه امر خواهد شد. مهدی افزود: این روال قانونی تست دوپینگ است و در تمام رقابت‌ها بنا بر تشخیص، برنامه‌ریزی لازم از سوی مسئولان انجام می‌شود.
 
داور
 دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس از هفته هشتم لیگ‌برتر فوتبال در حالی امروز (دوشنبه 22 دیماه) ساعت 16 و 35 در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود که کمیته داوران فدراسیون تیم داوری این دیدار را به شرح زیر اعلام کرد:
 
داور: رضا کرمانشاهی
 کمک داوران: آرمان اسعدی - تورج عیوض‌محمدی
 کمک داور اضافی 1 و 2: بیژن حیدری - وحید کاظمی
 به این ترتیب قضاوت دربی 94 پایتخت به چهره‌ای رسید که چندین ماه قبل در یکقدمی قضاوت این مسابقه قرار گرفته بود؛ اما با کنارگذاشتن از قضاوت بازی، فدراسیون را مورد انتقادات سختی قرار داده بود و حتی پایش به کمیته اخلاق هم باز شد. داور دربی متولد 25 تیرماه 1357 در تهران است و در سال 1374 با اخذ مدرک درجه 3، داوری را شروع کرد. او سال 1384 درجه ملی داوری را کسب کرد. کرمانشاهی از سال 1389 در لیگ‌برتر فوتبال ایران قضاوت کرده است. او داوری‌های زیادی در لیگ‌برتر برای هر 2 تیم استقلال و پرسپولیس کرده است. او در دیدار پرسپولیس با شهرخودرو پس از خطای خشتن سرلک به او کارت زرد داد، اما کارشناسان معتقد بودند باید به این بازیکن کارت‌قرمز می‌داد. رضا کرمانشاهی، داور دیدار پرسپولیس و پارس‌جنوبی پس از پایان این بازی در سال گذشته بیان کرد: شما (خبرنگاران) به شکلی به داوران حمله می‌کنید که انگار همه چیز تقصیر داور است. مگر ما چقدر از این فوتبال درآمد داریم؟ 700 هزارتومان برای هر بازی دریافت می‌کنیم. او افزود: در طول 90 دقیقه، ما فقط یک دقیقه تاثیرگذار هستیم. چرا باید به‌خاطر آن یک دقیقه این همه جوابگو باشیم؟ کاری به بحث استقلال و پرسپولیس ندارم. یک نفر جرأت ندارد درباره بازیکن و مربی بگوید. از صبح تا بعداز بازی درباره داور می‌نویسند. مگر چقدر پول می‌گیریم که ما را می‌زنند؟
 
 
 رونمایی از یاغی چپ پا؟ گمانه زنی: ترکیب استقلال در دربی

احتمالاً دو تغییر استقلال برای دیدار مقابل پرسپولیس، حضور محمد نادری و آرش رضاوند در بازی باشد.
 به نظر می‌رسد استقلال برای دیدار بزرگ فردا مقابل پرسپولیس با دو تغییر نسبت به دیدار مقابل آلومینیوم به مصاف پرسپولیس برود و این تغییرات، حضور محمد نادری به جای دانشگر و قرار گرفتن آرش رضاوند در ترکیب اصلی و خارج شدن فرشید اسماعیلی باشد.
 همچون دیدارهای گذشته رشید مظاهری درون دروازه استقلال قرار خواهد گرفت. مظاهری در دیدارهای گذشته یکی از بهترین بازیکنان استقلال بوده و هواداران این تیم امید زیادی به درخشش این سنگربان باتجربه در درون دروازه تیمشان دارند.
 یکی از نکات مبهم در خط دفاعی استقلال، انتخاب مدافع چپ برای تیم فکری در بازی دربی است. با توجه به آمادگی محمد نادری و رسیدن این بازیکن به بازی شهرآورد، فکری تصمیم گرفته است او را به میدان بفرستد. نادری که در نقل و انتقالات تابستانی از پرسپولیس به استقلال آمد، انگیزه‌های زیادی برای تقابل با تیم سابقش دارد.
  محمدحسین مرادمند و عارف غلامی که در این فصل ترکیب اصلی خط دفاعی استقلال را تشکیل داده بودند، در بازی دربی نیز دو مدافع مرکزی تیم فکری برای جدال با مهاجمین پرسپولیس خواهند بود. سیداحمد موسوی نیز مدافع استقلالی‌ها در پست مدافع راست خواهد بود. 
فکری برای پست هافبک‌های دفاعی از مسعود ریگی و مهدی مهدی پور استفاده می‌کند. این دو بازیکن در بازی مقابل گل گهر سیرجان و آلومینیوم اراک بازی خوبی را از خود نشان دادند و زوج خط میانی استقلال را تشکیل می‌دهند.
 یکی دیگر از نکات مبهم در ترکیب استقلال، انتخاب میان آرش رضاوند یا فرشید اسماعیلی است اما به نظر می‌رسد فکری از میان این دو، قصد دارد رضاوند را روانه میدان کند. کادرفنی استقلال برای جلوگیری از محرومیت این بازیکن، از او در بازی با آلومینیوم اراک استفاده نکرد تا نشان دهد رضاوند انتخاب فکری برای بازی با پرسپولیس است.
 وریا غفوری که در این فصل به عنوان هافبک راست برای استقلال به میدان رفته و اتفاقاً بازی خوبی را از خودش نشان داده است، در دیدار فردا مقابل پرسپولیس نیز به عنوان هافبک راست به میدان می‌رود.
  محمود فکری برای انتخاب زوج خط حمله‌اش دست به ریسک نمی‌زند و از مهدی قایدی و ارسلان مطهری استفاده می‌کند. شیخ دیاباته که در بازی با آلومینیوم به میدان رفت و عملکرد خوبی نیز داشت و یک پاس گل نیز داد و حتی چند شانس گلزنی را از دست داد، از ابتدا برای استقلال به میدان نمی‌رود.
   ترکیب احتمالی استقلال برای بازی دربی
رشید مظاهری، موسوی، عارف غلامی، محمدحسین مرادمند، محمد نادری، مهدی مهدی پور، وریا غفوری، آرش رضاوند، مسعود ریگی، ارسلان مطهری و مهدی قایدی
  
دست‌هایی که نمی‌خواهند رو بشوند / گمانه‌زنی: ترکیب پرسپولیس در دربی

تیم فوتبال پرسپولیس با ترکیبی متفاوت نسبت به بازی با سپاهان مقابل استقلال صف آرایی خواهد کرد.
چند روز پس از بازی با سپاهان و آرنج عجیب یحیی گل محمدی، حالا او یک بار دیگر باید 11 بازیکن تیمش را برای دیداری حساس و سرنوشت ساز معرفی کند. حریف سرخپوشان، تیم آبی پوش پایتخت است که دوئل صدرنشینی را فعلاً از مدافع عنوان قهرمانی بُرده و یحیی برای بازگرداندن پرسپولیس به صدر، چاره‌ای جز برنامه ریزی برای کسب سه امتیاز ندارد و بنابراین شکی نیست که ترکیب سرخپوشان با بازی قبلی متفاوت خواهد بود.
 در درون دروازه پرسپولیس، حامد لکی حضور خواهد داشت که در این مدت یکی از بهترین بازیکنان پرسپولیس بوده و حالا در اولین تجربه دربی، امیدوار است که با ثبت کلین شیت، دوئل حیثیتی با رشید مظاهری را هم به نفع خود خاتمه دهد. در سمت راست خط دفاعی، یحیی ریسک نکرده و سیامک نعمتی را استفاده کرده است. سیدجلال حسینی و محمدحسین کنعانی زادگان در دفاع مرکزی خواهند بود و سعید آقایی نیز پس از یک بازی غیبت به جایگاه خود برگشته است.
 یک خط جلوتر، سرخ‌ها شاهد حضور سه هافبک دفاعی تخصصی هستند که البته با نقشی متفاوت وارد زمین می‌شوند؛ میلاد سرلک و کمال کامیابی نیا با جنگندگی خاص خود وظیفه خنثی کردن برنامه هجومی عناصر میانی استقلال را خواهند داشت و احمد نور به همراه احسان پهلوان وظایفی هجومی را برعهده می‌گیرد.
  وحید امیری و مهدی عبدی همچنان زوج خط حمله پرسپولیس خواهند بود و البته یحیی خوش شانس است که از میان این 11 بازیکن، شش مهره چند پسته دارد و می‌تواند با تغییر سیستم در طول بازی، کار را برای استقلال سخت کند.
 روی نیمکت علاوه بر امید عالیشاه، آرمان رمضانی مهم‌ترین نامزد جایگزینی در نیمه دوم خواهد بود. او تاکنون با پیراهن پرسپولیس گلی نزده و حالا انگیزه بسیار زیادی دارد. 
ترکیب احتمالی پرسپولیس برای دربی پایتخت: حامد لک، سیدجلال حسینی، احمد نوراللهی، سیامک نعمتی، محمدحسین کنعانی زادگان، سعید آقایی، کمال کامیابی نیا، میلاد سرلک، احسان پهلوان، مهدی عبدی و وحید امیری
نام شما

آدرس ايميل شما

آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

دوره حضور دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در قدرت، با این کشور کاری کرده که دیگر ...
ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

 در صورتي که جنگي در منطقه رخ دهد همه توجه‌ها به اين جنگ منعطف خواهد شد و بالطبع توجه ...
پیشنهاد زیباکلام مبنی بر اعدام سلطانِ واکسن کرونا!

پیشنهاد زیباکلام مبنی بر اعدام سلطانِ واکسن کرونا!

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی پیشنهاد اعدام سلطانِ واکسن کرونا را مطرح ...
1