کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

به رغم تأیید سازمان جهانی بهداشت؛

واکسن فایزر امریکایی فعلاً ۴ کشته داد

20 دی 1399 ساعت 2:15

طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۱۹ دی ماه، ۶ هزار و ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۸۱ نفر از آن‌ها بستری شد. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۷۴ هزار و ۵۱۴ نفر رسید.


طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۱۹ دی ماه، ۶ هزار و ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۸۱ نفر از آن‌ها بستری شد. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۷۴ هزار و ۵۱۴ نفر رسید.
به گزارش کبنا، روزنامه جوان نوشت: یک سال پس از شناسایی ویروس تاجدار کرونا هنوز هیچ دارو یا واکسنی ندارد! واکسن‌های تولیدی شرکت فایزر به رغم تأیید سازمان جهانی بهداشت هر روز با چالش‌های تازه‌ای مواجه‌شده و در کنار گزارش واکنش‌های آلرژیک، یا ابتلا و ناقل شدن تزریق‌کنندگان واکسن حالا کم‌کم شمار مرگ افرادی که واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند، زیاد می‌شود. تاکنون چهار تن از افرادی که واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند. پس از مرگ یک کارمند پرتغالی و دو تن از سالمندان نروژی اینبار یک پزشک امریکایی بعد از تزریق واکسن فایزر جان خود را از دست داده‌است! همین مسئله هم علامت سؤال‌های فراوانی را پیش روی این واکسن امریکایی گذاشته و در تصمیم کشور‌ها برای واردات این واکسن اثرگذار بوده‌است. در ایران هم چند روز قبل یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره واردات این واکسن و احتمال آزمایش آن روی مردم کشورمان هشدار داده‌بود. روز گذشته هم رهبر معظم انقلاب با تأکید بر سوابق رفتار‌های غیر‌قابل اعتماد امریکا و غرب ممنوعیت واردات واکسن کرونای ساخت امریکا و انگلیس را اعلام کردند. پس از این مطالبه، سخنگوی جمعیت هلال احمر از منتفی شدن ورود ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونا شرکت فایزر از امریکا به کشورمان خبر داد. به گفته وی قرار است یک میلیون واکسن کرونا از یکی از کشور‌های شرق (احتمالاً روسیه، چین یا هند) در اختیار جمعیت هلال احمر قرار گیرد که در این زمینه جمعیت هلال احمر براساس سیاست‌های وزارت بهداشت در امر توزیع عمل خواهد کرد.
در ایران بر خلاف امریکا و اروپا با وجود سردی هوا در مسیر مهار ویروس تاجدار حرکت می‌کنیم.
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۱۹ دی ماه، ۶ هزار و ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۸۱ نفر از آن‌ها بستری شد. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۷۴ هزار و ۵۱۴ نفر رسید. در همین زمان، ۸۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۱۸ نفر رسید. تاکنون یک میلیون و ۵۸ هزار و ۶۵۴ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴ هزار و ۷۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. ۸ میلیون و ۴۴ هزار و ۷۹۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، چهار شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

ورود 150 هزار دوز واکسن کرونا از آمریکا توسط هلال احمر منتفی شد- اخبار  تهران - اخبار اجتماعی تسنیم - Tasnim

رکوردشکنی مرگ‌های کرونایی در امریکا
در دنیا تاخت و تاز کرونا همچنان ادامه دارد. بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی worldometer تا صبح امروز ۸۸ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۵۶۴ نفر در جهان به ویروس کرونا کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد، یک‌میلیون و ۹۰۶ هزار و ۷۷۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون ۶۳ میلیون و ۶۱۴ هزار و ۸۴۸ نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست دهند.
در این میان، امریکا همچنان در تعداد مبتلایان به کرونا در دنیا رکورد‌دار است. این کشور با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش ۲۷۴ هزار و ۱۹۰ مبتلا در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، به مجموع ۲۲ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۴۵ نفر رسیده‌است. تاکنون ۳۷۴ هزار و ۱۲۴ امریکایی مبتلا به کووید ۱۹ در این کشور جان خود را از دست داده اند. تارنمای سی ان ان امروز به نقل از داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز نوشت که تعداد متوفیان ویروس کرونا در امریکا به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش‌یافته و در ۲۴ ساعت گذشته ۴ هزار و ۵۱ نفر در پی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان باختند. این در حالی است که امریکا، عملیات واکسیناسیون را از هفته‌ها پیش آغاز کرده‌است.
گزارش‌هایی از عوارض جانبی واکسن فایزر
هر چند رقابتی جدی در میان شرکت‌های داروسازی دنیا برای ساخت واکسن کرونا شکل گرفته و واکسن‌هایی هم تاکنون ساخته و حتی واکسیناسیون گسترده با آن‌ها آغاز شده‌است، اما از یک‌سو جهش‌های مداوم کرونا و از سوی دیگر عوارض گزارش‌شده این واکسن‌ها اثربخشی آن‌ها را با ابهام مواجه کرده‌است. یکی از واکسن‌هایی که در جهان ساخته‌شده و مورد استفاده محدود در برخی از کشور‌ها نیز قرار گرفته، واکسن «فایزر بیونتک» است؛ این واکسن توسط شرکت امریکایی داروسازی «فایزر» با همکاری شرکت داروسازی آلمانی «بیونتک» ساخته شده‌است و هم‌اکنون در امریکا و برخی از نقاط جهان تزریق می‌شود، اما به‌رغم تزریق این واکسن، امریکا روز گذشته با ثبت بیش از ۴ هزار فوتی بیماران کرونایی، رکورد مرگ‌های کرونایی در ۲۴ ساعت را شکست. عوارض متعدد گزارش‌شده از واکسن کرونای فایزر نگرانی‌هایی را درباره این واکسن ایجاد کرده‌است.
طبق داده‌های اولیه و گفته مقامات شرکت فایزر، عوارض جانبی واکسن کووید ۱۹ شباهت زیادی به عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا دارد، اما شدت آن‌ها بیشتر است؛ در بیانیه منتشر شده توسط شرکت سازنده عوارضی از قبیل درد‌های عضلانی، درد در محل تزریق، تب شدید و همچنین بروز عوارض آلرژیک در برخی از دریافت‌کنندگان است. در فاز سوم آزمایش‌های بالینی در امریکا، چهار نفر از داوطلبان دچار فلج موقت صورت (موسوم به فلج بلز) شدند که در همان ابتدا مورد انتقاد سازمان غذا و داروی امریکا قرار گرفت؛ با این وجود برخی از پزشکان و متخصصان امریکایی مدعی شدند که هنوز بروز این حادثه بر اثر تزریق واکسن تأیید نشده‌است. همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در امریکا در تاریخ ۲۰ دسامبر اعلام کرد که شش نفر از ۲۷۰ هزار نفر در این کشور که با واکسن فایزر ـ بیونتک علیه ابتلا به ویروس کرونا واکسینه شده‌اند، دچار واکنش‌های آلرژیک شدید شده‌اند و زندگی عادی آن‌ها مختل شده‌است. در نخستین گروه ۲۱۵ هزار نفری که در امریکا واکسینه شده‌اند در درصدی از آنها، مشکلاتی بروز کرده که مانع انجام فعالیت‌های عادی آن‌ها شده یا نیاز به درمان داشته‌اند.

تزریق واکسن ایرانی کرونا از امروز آغاز می‌شود - تجارت‌نیوز

در این بین نیز برخی از گزارشات حکایت از ابتلای دریافت‌کنندگان دوز نخست واکسن دارد؛ در یکی از گزارش‌های منتشر شده توسط پایگاه خبری abc news بیان شد که یکی از پرستاران بخش اورژانس در «سن‌دیه‌گو» امریکا، هشت روز پس از دریافت واکسن شرکت فایزر به کرونا مبتلا شده‌است همچنین برخی از پایگاه‌های خبری اعلام کردند که در فلسطین اشغالی ۲۴۰ اسرائیلی بلافاصله پس از دریافت واکسن، کرونا مثبت تشخیص داده شده و ناقل ویروس هستند! این معضل نیز در ایتالیا و مکزیک مشاهده شده و برخی از افراد پس از دریافت دوز نخست واکسن به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.
شوک بزرگ با ثبت ۴ مرگ مرتبط با تزریق واکسن فایزر
مرگ احتمالی چهار نفر بر اثر دریافت واکسن فایزر شوکی بزرگ در مسیر اثرگذاری این واکسن برای درمان کرونا بود.
طبق گزارش رسانه‌های پرتغالی کارمند بخش بهداشتی در این کشور ۴۸ ساعت پس از دریافت واکسن کرونای فایزر جان خود را از دست داده‌است و هنوز علت دقیق فوت این کارمند ۴۱ ساله مشخص نشده‌است؛ همچنین رسانه‌های نروژی در خبری اعلام کردند که دو نفر از ساکنان خانه سالمندان در این کشور به طور ناگهانی پس از دریافت واکسن کرونای فایزر، جان خود را از دست دادند؛ «اشتاینر مادسن» مدیر پزشکی آژانس دارویی نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما باید ارزیابی کنیم که آیا واکسن منجر به مرگ شده یا اینکه حادثه‌ای بوده که بلافاصله پس از واکسیناسیون اتفاق افتاده‌است.»
آخرین قربانی واکسن کرونای فایزر پزشکی امریکایی است. یک پزشک امریکایی سه هفته پس از تزریق واکسن کرونا بر اثر سکته مغزی جان خود را از دست داد.
بر اساس این خبر، «دکتر گروگری میشل» که در مرکز پزشکی «Mount Sinai» در ساحل میامی مشغول به فعالیت بود، پس از سکته مغزی که ناشی از کمبود پلاکت خون بود، درگذشت. این در حالی است که او هیچ نوع سابقه بیماری نداشته‌است.
وزارت بهداشت فلوریدا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بازرسان پزشکی میامی در حال بررسی مرگ این پزشک ۵۶ ساله هستند.»
از سوی دیگر شرایط انتقال و نگهداری بسیار خاص این واکسن باعث بروز مشکلات برای برخی از کشور‌ها شده‌است. این واکسن باید در منفی ۷۰ درجه سانتیگراد (منفی ۹۴ درجه فارنهایت) نگهداری شود. کمبود فریزر‌های مجهز برای نگهداری از واکسن فایزر همچنین گران بودن این فریزرها، کار را برای درخواست‌کنندگان سخت می‌کند؛ طبق برآورد‌های انجام شده، هزینه یک عدد از این فریزر‌های مجهز حدود ۲۰ هزار دلار است و همچنین از لحاظ زمانی به مدت شش هفته برای ساخت آن‌ها وقت نیاز است!
به گزارش کبنا، مقام معظم رهبری دیروز (جمعه، 19 دی‌ماه 99) در سخنرانی تلویزیونی خود در سالروز قیام تاریخی مردم قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶، فرمودند: ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع است، اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح در کشور خودشان به بار نمی‌آمد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنان خود فرمودند: من واقعاً به این‌ها اعتماد هم ندارم. گاهی می‌خواهند واکسن را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند. به فرانسه هم خوشبین نیستیم چون سابقه خون‌های آلوده را دارند. امّا اگر از جایی دیگر که مطمئن باشد بخواهد وارد کنند اشکالی ندارد.


کد مطلب: 429486

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/429486/واکسن-فایزر-امریکایی-فعلا-۴-کشته

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1