کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در واکنش به صحبت های اخیر سخنگوي شوراي نگهبان,

علی مطهری دلایل ردصلاحیتش را علنی کرد؛ گفتند نظرم خلاف نظر رهبری است

10 دی 1399 ساعت 8:13

چندي پيش کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان درخصوص ردصلاحيت علي مطهري گفته بود: «از ايشان خواستيم اجازه دهند گفت‌وگوها با دوربين ثبت و ضبط شود، اما آقاي مطهري اجازه ندادند. بهترين راه اين بود که اجازه مي‌دادند آن گفت‌وگو ضبط شود تا امروز شاهد اين اختلافات نباشيم!» علي مطهري در پاسخ به کدخدايي گفته «اصلا هيچ حرفي از اينکه فيلمبرداري انجام و گفت‌وگو ثبت و ضبط شود مطرح نبود. نمي‌دانم آقاي کدخدايي اين حرف‌ها را از کجا آورده‌اند؟!»


شايد به‌جز انتخابات مجلس هفتم که کسر قابل‌توجهي از نمايندگان مجلس ششم ردصلاحيت شدند در کمتر دوره‌اي پس از آن شاهد ردصلاحيت‌هاي در انتخابات بوديم. اما انتخابات مجلس يازدهم و رد صلاحيت حدودا يک‌سوم نمايندگان مجلس دهم باعث شد تا حواشي مختلفي پيرامون اين مساله پديد آيد. در همين راستا، چندي پيش کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان درخصوص ردصلاحيت علي مطهري گفته بود: «از ايشان خواستيم اجازه دهند گفت‌وگوها با دوربين ثبت و ضبط شود، اما آقاي مطهري اجازه ندادند. بهترين راه اين بود که اجازه مي‌دادند آن گفت‌وگو ضبط شود تا امروز شاهد اين اختلافات نباشيم!» علي مطهري در پاسخ به کدخدايي گفته «اصلا هيچ حرفي از اينکه فيلمبرداري انجام و گفت‌وگو ثبت و ضبط شود مطرح نبود. نمي‌دانم آقاي کدخدايي اين حرف‌ها را از کجا آورده‌اند؟!»
ماجراي ردصلاحيت‌
پيش از اين بارها به رويکرد در انتخابات مجلس يازدهم و رد صلاحيت عده‌اي از نمايندگان مجلس دهم پرداخته شده و هريک از نمايندگاني که نتوانستند مجوز حضور در دوره يازدهم را دريافت کنند به انحاي مختلف اعتراض خود را بيان کرده‌‌اند؛ ردصلاحيت‌هايي که عمدتا با دلايلي همچون مسائل اقتصادي يا عدم التزام به نظام و اسلام همراه بوده است. يکي از اين افراد علي مطهري فرزند استاد شهيد مرتضي مطهري بود که در مجالس مختلف همواره تاييد صلاحيت مي‌شد اما در مجلس يازدهم در عين رد صلاحيت شد. علي مطهري نيز به اين موضوع واکنش نشان دهد. در همان زمان گمانه‌زني‌هاي بسياري در خصوص علل و دلايل رد صلاحيت مطهري از سوي رسانه‌ها بيان شد. عده‌اي ردصلاحيت وي را ناشي از مسائل اقتصادي عنوان کردند و برخي ديگر اظهاراتش در مجلس در مقام نمايندگي را دليل رد صلاحيتش دانستند. اما در همان اثنا، سخنگوي شوراي نگهبان در مقام پاسخ برآمد که دليل ردصلاحيت آقاي مطهري را به خود وي اعلام کرده‌ايم. چند روز پيش نيز کدخدايي در گفت‌وگو با يکي از رسانه‌ها صحبت‌هايي درخصوص رد صلاحيت‌هاي مجلس يازدهم انجام داد که با واکنش‌هايي همراه بود. چنانکه محمود صادقي، نماينده مجلس دهم در توئيتي نوشت: «من به آقاي کدخدايي وکالت و اختيار تام مي‌دهم مستنداتي (اعم از قتل، قاچاق مواد مخدر، فساد، اختلاس) که موجب ردصلاحيت اينجانب در انتخابات اسفند 98 شد را بدون کم و کاست منتشر کنند.» اما شايد يکي از نکات گفت‌و‌گوي سخنگوي شوراي نگهبان اظهاراتش پيرامون ردصلاحيت علي مطهري بود که گفت: «دليل رد صلاحيت آقاي مطهري موضوعات اقتصادي نبوده است بلکه دلايل ديگري مطرح بوده که به خودشان گفته‌ايم. با يکي از اعضاي شوراي نگهبان صحبت کردند. از ايشان خواستيم اجازه دهند گفت‌وگوها با دوربين ثبت و ضبط شود، اما آقاي مطهري اجازه ندادند. بهترين راه اين بود که اجازه مي‌دادند آن گفت‌وگو ضبط شود تا امروز شاهد اين اختلافات نباشيم.» اين در حالي است که مطهري نظرات ديگري دارد و برخي از نمايندگان ردصلاحيت‌شده همچون مطهري نيز به رد صلاحيت خود همچنان معترضند.
دلايل رد صلاحيت
نايب‌رئيس مجلس دهم در واکنش به اظهارات سخنگوي شوراي نگهبان پيرامون ردصلاحيتش اظهار داشت: آقاي کدخدايي پيش‌تر و در زمان انتخابات مجلس يازدهم نيز اين مطالب را عينا مطرح کرده بودند و من جواب ايشان را همان زمان دادم اما تعجب مي‌کنم چرا دوباره اين مطالب را بيان کرده‌اند. ايلنا نوشت، علي مطهري گفت: زماني که هيات نظارت بر انتخابات مرا رد صلاحيت کرد، شوراي نگهبان از بنده دعوت کرد که براي صحبت کردن به آنجا بروم. يکي از اعضاي حقوقدان شورا و کارشناس پرونده در جلسه حضور داشتند. بعد از بحث‌هاي متفرقه خصوصا درباره نحوه بررسي صلاحيت‌ها، وارد موضوع شديم. آن عضو حقوقدان سه نمونه از اظهارنظرهاي من را مطرح کردند و نسبت به آنها اعتراض داشتند و من بر درستي هر سه مورد تاکيد کردم. وي ادامه داد: يکي از مطالبي که ايشان معتقد بودند که نبايد مي‌گفتم اين بود که در نطق خود در مجلس نهم درباره نهم دي نظري داشتم که ايشان گفتند اين خلاف نظر رهبري است. گفتم اولا خلاف نظر ايشان نيست. ثانيا من نظر خودم را گفتم. نماينده ادوار مجلس بيان کرد: مورد بعدي سخني بود که درباره مرحوم ابراهيم يزدي گفته بودم که «ما با او برخورد خوبي نکرديم و به زندان انداختن آن پيرمرد کار درستي نبود.» آن عضو حقوقدان شوراي نگهبان گفت «اين موضوع را نبايد مطرح مي‌کرديد، چرا که برخورد با آقاي يزدي موضع نظام بوده است.» من پاسخ دادم که اين موضع را قبول ندارم. موضوع ديگري که مطرح کردند مساله رفع حصر خانگي بود. ايشان مي‌گفت: «چرا راجع به رفع حصر صحبت کرده‌اي؟ بايد مي‌گفتي پس از اطلاع از نظر رهبري نظر من عوض شد.» گفتم من نمي‌توانم.
اين حرف‌ها از کجا آمده؟
پس از اين گفت‌و‌گو، بلند شدم و جلسه را ترک کردم. وي تصريح کرد: اصلا هيچ حرفي از اينکه فيلمبرداري انجام و گفت‌وگو ثبت و ضبط شود مطرح نبود. نمي‌دانم آقاي کدخدايي اين حرف‌ها را از کجا آورده‌اند. نماينده پيشين مجلس عنوان کرد: فقط زماني که از جلسه خارج شدم به من گفتند که آن طرف فضاي مصاحبه فراهم است، اگر مي‌خواهيد، مصاحبه کنيد که من نيازي به مصاحبه نديدم و با خودم گفتم اگر مصاحبه کنم بايد شرح جلسه را بگويم که... . به هرحال دلايلي که به من گفتند همين‌ها بود و چيز ديگري به من نگفتند. وي با بيان اينکه من هنوز سر درنياورده‌ام که آقاي کدخدايي اين حرف‌ها را از کجا مي‌زنند و درحالي که يک‌بار پاسخ داده‌ام بار ديگر آن را تکرار مي‌کنند، گفت: عضو حقوقداني که با من گفت‌وگو کرد آقاي کدخدايي نبود و من نمي‌خواهم اسمي از او ببرم.
 


کد مطلب: 429116

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/429116/علی-مطهری-دلایل-ردصلاحیتش-علنی-گفتند-نظرم-خلاف-نظر-رهبری

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1