کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در ۲۴ ساعت گذشته؛

افزایش شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد / پایان کرونا کی؟

6 دی 1399 ساعت 3:57

با جان باختن یک بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته، تعداد فوتی‌های کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد به ۳۹۴ نفر رسید. بر اساس بررسی‌های انجام شده ماندگاری ایمنی حاصله از ابتلا به ویروس کرونا بیش از آنچه که انتظار می‌رفت، این ایمنی خطر ابتلای مجدد به این عفونت را کمتر می‌کند.


 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از افزایش شمار قربانیان کووید ۱۹ استان به ۳۹۴ نفر خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه یک هم استانی بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش کبنا، پرویز یزدان‌پناه افزود: هم اکنون ۹۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۸ بیمار در بخش‌های ویژه تحت درمان هستند. 
وی ادامه داد: از مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد ۲۰ هزار و ۷۳۰ نفر بهبود یافته گزارش شده است.
یزدان‌پناه افزود: کووید ۱۹ یک بیماری ویروسی است که هر چه جلوتر می‌رویم، علائم جدیدی از آن شناسایی می‌شود و اگر مداخله جدی انجام نشود، مشکلات عدیده‌ای را پدید خواهد آورد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تا زمانی که واکسن قطعی و اثربخشی برای بیماری تولید نشود، راه‌های موجود شامل رعایت نکات بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری، عدم حضور در تجمعات و عدم خروج از خانه بجز در موارد ضروری است.
کاهش ۳۵۰ نفری فوتی‌های کرونا در ۵ هفته
هموطنان موفق شدند با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، علاوه بر توقف سیر صعودی کرونا در جامعه، تعداد فوتی‌ها را نیز از حدود ۴۸۰ تن به ۱۳۲ نفر کاهش دهند.
  
دستاوردی که ارزان به دست نیامده است و باید برای حفظ و ادامه روند نزولی آن تا ریشه کن شدن کرونا بیش از پیش کوشید.

پایان به کرونا با ساخت و تزریق واکسن
 حدود یک سال پیش، ویروس جدید کرونا، در شهر «ووهان» چین در حال گسترش بود اما در آن زمان، از این ویروس به عنوان نوع جدیدی از ذات الریه یاد می‌شد که علت مشخصی نداشت. آنچه به دنبال آن رخ داد، بدترین همه گیری جهان در یک قرن گذشته بوده است. حدود ۸۰ میلیون نفر تا کریسمس سال ۲۰۲۰ به این ویروس آلوده شدند و بیش از ۱.۷۵ میلیون نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.
 البته این تعداد، تنها افرادی را شامل می‌شود که ابتلای آنها به کرونا توسط آزمایش مناسب PCR تأیید شده است. این در حالی است که افراد بسیاری به کرونا مبتلا شدند و آزمایش نداده‌اند و نیز افراد بسیاری هم بدون اینکه بیماری کووید-۱۹ در آنها تشخیص داده شود، بر اثر عوارض این بیماری فوت کردند.
 هرچند اکنون جهان به اولین واکسن‌های کووید-۱۹ دسترسی پیدا کرده است. بر اساس نتایج آزمایشات فاز ۳، این واکسن‌ها مؤثر هستند و می‌تواند از ابتلا به موارد وخیم کووید-۱۹ پیشگیری کنند. این داروها می‌توانند به جهانیان کمک کنند تا همه‌گیری را از بین ببرند، اما بازگشت به حالت طبیعی چند ماه طول می‌کشد و این تنها در صورتی است که درصد زیادی از مردم مایه کوبی شوند.
 واکسن‌ها نشان دادند که آنها می‌توانند واکنش ایمنی قابل مقایسه یا بهتر از پاسخ ایمنی مشاهده شده در بازماندگان کووید- ۱۹، ایجاد کنند. هرچند آنچه محققان نمی‌توانند به‌طور کامل توضیح دهند مصونیت ویروس کرونا است زیرا این ویروس هنوز جوان است.
   
 بهترین مطالعه‌ای که تا کنون در مورد ایمنی کووید-۱۹ انجام شده است، به محققان نشان می‌دهد، بیمارانی که هشت ماه پیش از این بیماری جان سالم به در بردند، هنوز در برابر ابتلای مجدد به این عفونت محافظت می‌شوند. امید این است که این واکسن‌ها، واکنش ایمنی مشابهی ایجاد کنند که می‌توانند با ایجاد محافظت طولانی مدت در برابر ابتلا به موارد وخیم بیماری همراه باشد.
  اکنون، چند مطالعه جدید خبرهای خوبی را به موقع برای کریسمس ارائه می‌دهند، و امیدها را افزایش می‌دهد که ایمنی ویروس کرونا بهتر از حد انتظار است. گروه‌هایی مستقل از محققان متوجه شدند، افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند کمتر دوباره به این عفونت مبتلا می‌شوند.
 البته ابتلای مجدد کووید-۱۹ در حال حاضر مستند است، زیرا کشورهای مختلفی موارد واقعی از ابتلای مجدد به کووید-۱۹ را گزارش داده‌اند که چند ماه پس از اولین دوره رخ داده است. اما ابتلای مجدد به کرونا، نادر و علت آن هنوز کاملاً شناخته نشده است. برخی گمان می‌کنند که فعالیت نکردن سیستم ایمنی بدن ممکن است بازماندگان کووید-۱۹ را برای دومین بار در معرض خطر آلودگی مجدد با این ویروس قرار دهد و برخی دیگر می گویند جهش‌های ویروس کرونا، اگر قابل توجه باشند، می‌توانند منجر به ابتلا به عفونت مجدد شوند.
 به گزارش آسوشیتدپرس، گروه‌هایی از محققان دانشگاه «آکسفورد» و «موسسه ملی سرطان آمریکا»، آزمایش‌های مشابه اما جداگانه‌ای را در زمینه ایمنی ایجاد شده ناشی از ویروس کرونا انجام دادند. نتیجه هر دوی این مطالعه‌ها تقریباً یکسان بود و نشان دادند که عفونت قبلی کووید-۱۹، از اکثر افراد در برابر ابتلای مجدد به این عفونت محافظت خواهد کرد.
 محققان آنتی بادی‌های ناشی از عفونت طبیعی را بررسی کردند و متوجه شدند که افراد دارای این آنتی بادی‌ها بسیار کمتر در معرض خطر ابتلای مجدد به این ویروس قرار دارند؛ این دو مطالعه نشان دادند که این افراد از همان نوع محافظتی برخوردارند که از یک واکسن مؤثر دریافت خواهند کرد. به گفته دکتر «ند شارپلس»، مدیر انستیتوی ملی سرطان، عفونت مجدد بسیار نادر است.
 در این مطالعات از دو آزمایش شامل آزمایش خون برای آنتی بادی و آزمایش کووید-۱۹ برای تشخیص عفونت استفاده شد. موسسه ملی سرطان، ۳ میلیون نفر را که آزمایش آنتی بادی را در آزمایشگاه‌های خصوصی آمریکا انجام داده بودند، بررسی کرد. نتیجه این بررسی نشان داد: تنها ۰.۳٪ از افرادی که این پروتئین‌های محافظ را داشتند، آزمایش ویروس کرونا آن‌ها مثبت بود. این در حالی است که حدود سه درصد از افرادی که آنتی بادی نداشتند، نتیجه آزمایش کووید-۱۹ آن‌ها مثبت بودند.
   
در مطالعه دوم محققان بیمارستان‌های دانشگاه آکسفورد که در مجله پزشکی New England منتشر شد، بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ پرسنل بهداشتی بررسی شد و از این تعداد، هزار و ۲۶۵ نفر از آنتی بادی‌های ویروس کرونا برخوردار بودند. تنها دو نفر از ۲۶۵ نفری که آنتی بادی کرونا داشتند، شش ماه بعد، دوباره به کووید-۱۹ مبتلا شد اما هیچ علائمی نداشتند. این در حالی است از ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفری که ایمنی کووید-۱۹ نداشتند، ۲۲۳ نفر از آنها ۶ ماه بعد به کرونا مبتلا شدند.
 شارپلس به خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفت: مشاهده نتایج مطالعه دانشگاه آکسفورد «بسیار خوشحال کننده» است. هر دو مطالعه نشان دادند که در صورت وجود آنتی بادی، ۱۰ برابر کمتر احتمال دارد که به عفونت دوم مبتلا شد. با این حال همانند سایر مطالعات، برای توضیح بیشتر در مورد مدت زمان ماندگاری این ایمنی و خطر ابتلای مجدد به این عفونت به تحقیقات بیشتری نیاز است. افراد پس از بهبودی از کووید-۱۹ همچنان باید باید اقدامات ایمنی را رعایت کنند.
 


کد مطلب: 428947

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/428947/افزایش-شمار-قربانیان-کرونا-کهگیلویه-بویراحمد-پایان-کی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1