تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۴۲۸۸۴۷
کبنا بررسی کرد؛

توفان توئیتری مردم با شعار #واکسن_بخرید / چرا ایران واکسن کرونا نخرید؟ + واکنش تمسخرآمیز وزارت بهداشت

۱
۰
توفان توئیتری مردم با شعار #واکسن_بخرید / چرا ایران واکسن کرونا نخرید؟ + واکنش تمسخرآمیز وزارت بهداشت
کبنا ؛
بعد از مدت‌ها واکسن فایزر و مدرنا برای درمان کووید-19 مورد تایید قرار گرفتند و بسیاری از کشورها هم این واکسن را که موثرترین واکسن در جهان معرفی شده خریداری یا پیش خرید کردند، اما ایران از همان ابتدا با اعلام بهانه‌هایی سعی کرد نشان دهد برای خرید این واکسن دچار مشکل است و در نهایت این خرید از اولویت وزارت بهداشت خارج شد!
چرا ایران واکسن کرونا نخرید؟
عبدالناصرهمتی رییس بانک مرکزی
درباره چرایی ناتوانی برای خرید واکسن توضیحاتی ارائه کرد. او در پستی در صفحه شخصی خود نوشت: از آنجا که خرید واکسن کرونا بایستی از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز به خاطر تحریم‌های غیر انسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک با مانع مواجه شده است.
عبدالناصرهمتی رییس بانک مرکزی در پستی در صفحه اینستاگرم خود درباره چرایی ناتوانی برای خرید واکسن توضیحاتی ارائه کرد. او در این باره نوشت: برخی نادانسته یا مغرضانه سعی در تطهیر اقدامات غیر انسانی آمریکا در تحریم ایران را دارند و تنها به ادعای دروغین آمریکا بر عدم محدودیت در معاملات دارو تاکید می‌کنند. برای ثبت در حافظه تاریخی می‌گویم که اعلام خبر‌های مربوط به توزیع واکسن کرونا توسط برخی کشور‌های همسایه بین مردمشان تلخ‌ترین پاسخ به این عده است.
او در ادامه نوشت: از آنجا که خرید واکسن کرونا بایستی از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز به خاطر تحریم‌های غیر انسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک با مانع مواجه شده است.
   
در ادامه این پست آمده است: کره جنوبی بابت انتقال پول از طریق U-trun دلار برای خرید‌های بشر دوستانه، نتوانست تضمینی برای عدم مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا در هنگام انتقال بدهد.
همتی در ادامه نوشت: صندوق بین المللی پول با فشار و تهدید آمریکا و علیرغم اذعان به حق ایران و عدم وجود هیچ گونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرات مطرح کردن وام بشر دوستانه ایران در هیئت مدیره صندوق را پیدا نکرد.
او در ادامه خاطر نشان کرد: البته انتقال پول از مسیر‌های دیگر تحت پیگیری است؛ که انشاالله با همکاری و اقدام به موقع دستگاه‌های ذی ربط به نتیجه خواهد رسید.
در پایان این مطلب آمده است: خرید واکسن از دیگر کشور‌ها نیز در دستور کار همکاران وزارت بهداشت قرار دارد. اخبار واصله در خصوص تولید داخلی واکسن کرونا نیز امیدوار کننده است.
     


به گزارش کبنا، مردم سالاری در این زمینه نوشت، پس از تلاش‌های زیادی که برای کشف واکسن کرونا انجام شد، در نهایت دو واکسن فایزر و مدرنا مورد تایید نهایی قرار گرفتند و واکسیناسیون عمومی‌ در برخی از کشورها آغاز شد. همزمان هم بسیاری از کشورها با توجه به نتایج این واکسن اقدام به پیش خرید آن کردند.
براساس اعلام شرکت داروسازی فایزر این واکسن بیش از 90 درصد اثرگذاری بر ویروس کرونا دارد و مدرنا هم توانسته به چنین درصدی از تاثیرگذاری دست یابد، از این رو این دو واکسن بهترین در نوع خود هستند. واکسیناسیون عمومی‌ در بسیاری از کشورها با اولویت سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه و در معرض خطر آغاز شده و بسیاری هم منتظر تحویل محموله‌های واکسن از سوی شرکت سازنده هستند تا این اقدام ملی بهداشتی را آغاز کنند؛ هر چند برخی از کشورها تحقیقات خودشان را هم برای کشف واکسن ادامه می‌دهند.
ایران اما برخلاف تمام کشورهایی که برای خرید این دو نوع واکسن صف کشیده‌اند؛ تصمیم دیگری گرفته است. در هفته‌های گذشته نظرات ضد و نقیضی از مشکلات سر راه خرید واکسن مطرح شد که «نبود منابع ارزی کافی»، «نبود امکان انتقال ارز»، «تحریم»، «نبود امکان حمل و نقل مناسب» و ... از این دست گفته‌ها بود.
 مشکل تراشی‌ها به کجا رسید؟
با اینکه مقامات ایرانی از رئیس کل بانک مرکزی گرفته تا مسئولان دولتی و رئیس‌جمهور و وزارت بهداشت از قبل درباره تهیه واکسن نهایی و موثر کرونا از هر کشوری به مردم اطمینان داده بودند؛ اما حالا نظرها متفاوت شده و بیشتر به این سمت حرکت کرده که کشور نیازی به واکسن خارجی ندارد!
این رویکرد مسئولان باعث تردید مردم در عزم آنها برای ریشه‌کن شدن کرونا شده است به این جهت که مسئولان تمام صحبت‌های خود درباره تهیه واکسن را فراموش کرده و حالا به برداشت‌های سیاسی از این موضوع روی آورده‌اند و قصد دارند تا با انداختن قصور تهیه نکردن واکسن بر سر تحریم‌ها، به مقاصد دیگری دست یابند.
در این بین مسئولان کشور بویژه در وزارت بهداشت مانورهای خود بر روی واکسن ایرانی کرونا را شدت بخشیدند درحالیکه براساس اعلام کارشناسان بهداشتی هنوز مراحل آزمایش بالینی این واکسن طی نشده و حتی فاز آزمایش انسانی آن هم در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
همین چند وقت پیش بود که مینو محرز، عضو علمی ستاد مقابله با کرونا از مردم با دادن جایزه و دیه برای تست واکسن کرونای ایرانی دعوت کرد درحالیکه حریرچی، معاون وزارت بهداشت مدعی شده بود که برای اطمینان مردم اول خودشان واکسن را تست می‌کنند ولی این اتفاق هم بی‌سرانجام باقی ماند!
موج توییتری در واکنش به نخریدن واکسن
بعد از تمام صحبت‌های مسئولان؛ کابران فضای مجازی بویژه توییتر با راه‌اندازی هشتگ «واکسن_بخرید» این خواسته مردمی ‌را مورد توجه قرار دادند. کاربران ایرانی یکشنبه شب ۳۰ آذر و همزمان با شب یلدا طوفانی توئیتری با هشتگ «واکسن بخرید» برای مبارزه با کرونا به راه انداختند و از مقام‌های کشور خواستند که این موضوع را با فوریت در دستور کار خود قرار دهند.
بیشتر کاربران ایرانی در این طوفان توئیتری از سیاست‌های بهداشتی مسئولان برای مقابله با ویروس کرونا که منجر به قربانی شدن ده‌ها هزار نفر و فشار روی کادر درمانی شده است انتقاد کرده و پرسیده‌اند که چرا ایران تاکنون برای خرید واکسن اقدام نکرده ‌است؟
یکی از کاربران توئیتر، این سوال را پیش کشیده که اگر ایران با شرکت‌های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرارداد بسته ‌است اعلام کند که «تاریخ تحویل واکسن چه زمانی است؟» و «اگر نبسته‌ بگوید چرا نبسته‌؟»

    واکسن کرونا

آب پاکی روی دست مردم ایران!
با اینکه موج انتقادها از مقامات بهداشتی و درمانی کشور شدت گرفته و انتظار می‌رفت که واکنش درستی به خواسته مردم درباره چنین موضوع حساسی داده شود دکتر مصطفی قانعی، دبیر کمیته علمی ‌ستاد ملی مقابله کرونا با اشاره به اقداماتی که برای تولید واکسن ایرانی کرونا صورت گرفته است، در عین حال درباره آثار تحریم‌ها بر ساخت واکسن، افزود: «هرجا که بفهمند می‌خواهیم به فناوری دست پیدا کنیم تا نیاز داخل را مرتفع کنیم، جلوی آن را می‌گیرند. اگر این کارشکنی‌ها نبود می‌توانستیم به شکل اورژانسی تعدادی واکسن وارد کنیم تا مشکل گروه‌های پرخطر رفع شود.»
وی درباره واردات واکسن خارجی کرونا، به ایسنا گفت: «در این مورد هم وزارت بهداشت اقداماتی انجام داده است ولی کارشکنی‌هایی از سوی آمریکا وهم پیمانانش صورت می‌گیرد که ممکن است کارها را دچار اختلال کند. فعلا در لیست خرید ایران واکسن‌های کرونای فایرز و مدرنا اولویت ندارند، ما بر اساس زیرساخت‌ها، امکانات، قیمت و کشوری که قرار است از آن واکسن را خریداری کنیم تصمیم می‌گیریم که البته اختیارات این امر با سازمان غذا و دارو است.»
قانعی با اشاره به اینکه تولید صنعتی واکسن ایرانی کرونا در اواخر خرداد ماه ۱۴۰۰ میسر خواهد شد، اظهار کرد: «این تولید صنعتی در حد واکسیناسیون همگانی خواهد بود.»
اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا وقتی می‌توان واکسن را شش ماه زودتر به دست مردم رساند تا این بیماری سریع‌تر کنترل شود مسئولان ترجیح داده‌اند که تولید واکسن ایرانی را که هنوز فاز انسانی را هم طی نکرده همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آغاز کنند؟! برخی از وجود مقاصد سیاسی در این تصمیم‌گیری خبر می‌دهند در صورتی که همین امروز هم افراد زیادی جانشان را از دست داده یا در وضعیت وخیمی‌ هستند که لحظه‌ها برای زنده ماندشان اهمیت دارد.
بدین ترتیب و به همین راحتی خواسته مردم به‌رغم تمام ‌انتظارات به حق آنها، از مسئولان نادیده گرفته شد؛ این اقدام نشان داد که بیش از جان مردم، پایبندی به شعارها و اهداف سیاسی برای مسئولان بهداشتی و درمانی کشور اهمیت دارد.
    
خوب شد گفتید!
در حالی که مسئولان تلاش خود را به کار بسته تا خواسته مردم که همان تهیه واکسن کروناست را تحقق بخشند، بسیاری از شهروندان با ایجاد هشتگ(# واکسن بخرید) طوفان توئیتری راه انداخته و تا حصول نتیجه واکسن داخلی کرونا، از مسئولان خواسته‌اند که واکسن فایرز و مدرنا که مورد تائید قرار گرفته و بسیاری از کشورها در حال استفاده از آنها هستند را تهیه کنند. اکنون به دنبال این اتفاق کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به این مسئله با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «در ادامه پروژه تحریم دارو، تحریم وام IMF، تحریم ماسک، تحریم تجهیزات حفاظتی، تحریم کیت تشخیصی PCR، تحریم رپیدتست کرونا، این بار رمز عملیات فریب و عنوان مستعار پیوست رسانه‌ای تحریم: واکسن بخرید. خیلی ممنون! خوب شد گفتید!»
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
هم باید حد و مرز داشته باشد خدا ازتون نگذرد
خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

در منطقه راج شاهی بنگلادش اعضای یک خانواده دارای یک تفاوت ژنتیکی نادر هستند و آن نداشتن ...
همه چيز درباره واكسن كرونا

همه چيز درباره واكسن كرونا

  سخنگوي دولت : در حال حاضر واكسن ساخت ستاد اجرايي به تست انساني رسيده است. موسسه رازي ...
عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

: فضای مجازی فضایی است که به‌عنوان قلمرو سایه فرض شده و به کناری گذاشته شده است. امروز ...
1