کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد:

زهره طغیان کرد / آب شرب 320 خانوار گچساران قطع شد

14 آذر 1399 ساعت 0:42

معاون شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد از تخریب خط انتقال آب روستای باباکلان شهرستان گچساران در بستر رودخانه زهره خبر داد.


معاون شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد از تخریب خط انتقال آب روستای باباکلان شهرستان گچساران در بستر رودخانه زهره خبر داد.
به گزارش کبنا، مسعود مرادیان معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در پی بارش‌های اخیر رودخانه زهره طغیانی گردید و خط انتقال آب شرب روستای باباکلان که در پایین دست پل زهره از عرض بستر رودخانه می‌گذرد درهم نوردیده شد و بصورت کامل تخریب گردید.
وی گفت: بر اثر این حادثه که خط انتقال ۶ اینچ و خط رزرو ۸ اینچ بصورت کامل تخریب گردید آب شرب ۳۲۰ خانوار ساکن در روستای باباکلان قطع شد.
 معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا افزود؛ تدابیر و تصمیمات لازم در راستای آبرسانی سیار به خانوارهای ساکن در روستای مورد نظر اتخاذ گردیده و تلاش می‌کنیم تا فروکش کردن طغیان رودخانه و بهسازی کامل خط انتقال مورد نظر، آبرسانی با تانکر انجام گردد و ساکنین در منطقه مورد نظر هیچ مشکلی جهت آب آشامیدنی نداشته باشند.

     https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000428/nf00428196-2.jpg

رودخانه زهره یا هندیجان با طول تقریبی حدود ۲۷۵ کیلومتر در سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد.
 این رودخانه از دو رود فهلیان و تنگ شیو در شهرستان ممسنی در استان فارس و خیرآباد در منطقه‌ی دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد.
این رودخانه از کنار شهرهای اردکان، نورآباد و رستم در استان فارس می‌گذرد که در نورآباد به آن رودخانه‌ی فهلیان می‌گویند. در میانه بردنگان رودخانه کتی به رود فهلیان می‌ریزد و پس از آن رود تنگ شیو هم به این رود می‌ریزد. پس از خروج از استان فارس، این رودخانه را زهره می‌نامند. رودخانه به مسیر خود به سمت جنوب غرب ادامه می‌دهد و از کنار شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد عبور می‌کند که پس از ریخته شدن رودخانه‌های بابا منیر و هفت قنات در آن به سردشت (زیدون) بهبهان در استان خوزستان وارد می‌شود و با گذشتن از روستای سریره به سمت شهرستان هندیجان در جنوب تغییر مسیر داده و با گذشتن از این شهرستان به خلیج فارس می‌ریزد. 
رودخانه‌ی زهره در محدوده‌ی شهرستان هندیجان به علت نزدیکی به خلیج فارس داری آبزیان متعددی است. آبزیان این رودخانه به دو گروه ماهیان آب شیرین و آب شور تقسیم می‌شوند. ماهیان آب شیرین شامل سرخه یا سرخو، ماهی بچ و ماهیان آب شور نیز شوریده، شانک، خارو، میگو، سرز و راشگو هستند.
این رودخانه بر حسب شهرها و دشت‌های که در مسیر خود از نزدیکی آنان می‌گذرد به نام‌ها مختلفی مثل اردکان، شش پیر، فهلیان، زیدون نامگذاری می‌شود که نام رسمی آن رودخانه زهره یا بر اساس آخرین شهری که از آن می‌گذرد و به دریا می‌ریزد رودخانه هندیجان نیز نامیده می‌شود.
 


کد مطلب: 428196

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/428196/زهره-طغیان-آب-شرب-320-خانوار-گچساران-قطع

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1