کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

بازاریان معترض / ارشدی: صدای خرد شدن استخوان‌های بازاریان شنیده می‌شود / چک‌های برگشتی بر سر صنوف آوار شده است / کلانتری: ما اختیاری نداریم

13 آذر 1399 ساعت 17:20

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد بعد از پایان صحبت‌های ارشدی به اظهارات او واکنش نشان داد و اظهار داشت: شرایط را باید درک کرد، هر کسی، مدیر، بازاری و خبرنگار و... که حرف می زند، باید شرایط کشور را درک کند. مگر فقط تنها مرکز استانی که بازارش تعطیل است، شهرستان بویراحمد است.


تمدید تعطیلی بازار به چالش جدی در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است، علی ارشدی رئیس اتاق اصناف کهگیلویه و بویراحمد از تهدید جان خود توسط بازاریان می‌گوید و خواهان بازنگری در شیوه تعطیلی‌ها شد و می‌گفت: شرایط بازار استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرستان بویراحمد با شهرهای بزرگ که بازار مقتدری دارند، تفاوت دارد. حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به ارشدی گفت: وقتی صحبت می‌کنیم، باید شرایط کشور را درک کنیم، ما در باره جان و سلامت مردم حرف می‌زنیم. بیش از 80 درصد از کسانی که در این استان فوت می‌کنند، کهنسالان ما هستند که وقتی جوان در بازار حضور پیدا می‌کند و به خانه می‌رود، آن پیرمرد و پیرزن بیچاره را به کام مرگ می‌فرستد.
علی ارشدی رئیس اتاق اصناف کهگیلویه و بویراحمد
در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای این استان که به ریاست حسین کلانتری در ساختمان دولت برگزار شد، از گلایه شدید اصناف خبر داد و اظهار داشت: بازاریان تاکنون 6 مرحله تعطیل شده‌اند. 90 روز از زمان شیوع کرونا بازار کهگیلویه و بویراحمد تعطیل بوده. من فریاد آنها را به گوش شما می‌رسانم.، ضجه بازاریان را می‌شنویم. خرد شدن استخوان‌های بازاریان را می‌شنویم، چک‌های برگشتی بر سر بازاریان آوار شده است، صنوف مختلف، پوشاکی‌ها، خریدهای داشته‌اند و الان نمی‌توانند، جنس خریداری شده را به دست مشتری برسانند.

     https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000428/nf00428185-1.jpg
وی با بیان اینکه چک‌های برگشتی و اجناس روی دست مانده و فاسد شده موجب ورشکسته شدن اصناف شده است تصریح کرد: پوشاکی که برای ایام عید تدارک دیده بودند روی دستشان ماند و اکنون هم لباس‌هایی که برای زمستان تدارک دیده شده همان بلای پوشاک عید بر سرش آمد.
ارشدی در ادامه با بیان اینکه نباید تصمیمات ستاد ملی را برای کل شهرستان‌ها در نظر گرفت، افزود: بین شهرستان بویراحمد و شهرستان‌ها و شهرهای بزرگ تفاوت است. برخی تصمیمات مختص به شهرهای بزرگ است. متأسفانه تصمیماتی را که برای شهرهای بزرگ می‌گیرند، نباید در شهرستان بویراحمد پیاده کنند.
وی ادامه داد: باید تعطیل‌ها بر اساس برنامه ریزی مدون و کارشناسی شده باشد. نباید یک مرتبه صنوف را وادار به تعطیلی کنیم که اقلام و کالاهای مصرفی روی دست آنها بماند. و یا کالاهای آنها به فروش نرسد.
ارشدی با بیان اینکه ستاد کرونا تردد از ساعت 9 به بعد را ممنوع اعلام کرده، خطاب به حسین پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، گفت: آقای حسین پور فروشگاه کوروش تا ساعت چند باز است؟ این فروشگاه تا ساعت 12 باز است. از آن طرف ما منع تردد داریم. این تناقض است و باید تدابیر بهتری اندیشیده شود.
ارشدی از اهانت‌ها و تهدیدهای که از سوی بازاریان نسبت به او شده است، می‌گوید و بیان می‌کند: بدترین اهانت‌ها و تهدیدها نسبت به من شده است. اصناف ما همانند اصناف مقتدر شهرهای بزرگ نیستند. برخی از این صنوف وقتی از درگاه‌های دیگر به غیر از درگاه خداوند متعال رانده شده‌اند، کسب و کاری را برای خود دست و پا کرده‌اند.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد بعد از پایان صحبت‌های ارشدی به اظهارات او واکنش نشان داد و اظهار داشت:
شرایط را باید درک کرد، هر کسی، مدیر، بازاری و خبرنگار و... که حرف می زند، باید شرایط کشور را درک کند. مگر فقط تنها مرکز استانی که بازارش تعطیل است، شهرستان بویراحمد است. شاید هنوز نمی‌دانید که اوضاع کشور بحرانی است آیا موقع حرف زدن شرایط کشور را هم می‌سنجید؟
وی ادامه داد: این که می‌گویید فقط در استان ما بعضی صنوف تعطیل هستند و در بقیه جاها تعطیل نیست، حرفی است که خیلی‌ها می‌زنند و موضوعیت ندارد، طبق قانون آن‌هایی که باید تعطیل کنند در همه جای کشور و استان ملزم به تعطیلی هستند.
وی افزود: قبول دارم که فشار روی بازاریان ما هست، اما داریم در باره بحث جان و سلامت مردم صحبت می‌کنیم. دولت فرصت‌های را برای حمایت از بازاریان فراهم کرده است. بیمه و تسهیلات از جمله این فرصت‌ها است که بازاریان می‌توانند از آن استفاده کنند.

       https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000428/nf00428185-2.jpg

کلانتری در ادامه گفت: ستاد استانی کرونای استان کهگیلویه و بویراحمد این اختیار قانونی را ندارد که بر خلاف نظر ستاد ملی کاری انجام بدهد. تعطیلی بازار شهرستان‌های قرمز نظر ستاد ملی است. همه ملزم به رعایت تصمیمات ستاد کرونا هستیم. همه باید تلاش کنیم تا از این وضعیت عبور و از این بحران خروج کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: تصمیمات برای خروج از بحران شیوع  ویروس است و از سر اضطرار اوضاع چنین شده تا بحران مرگ و میر شدیدتر نشود نمی‌توان اجازه داد روزانه 50 نفر را به دلیل بیماری کرونا تشییع جنازه کنند بنابراین جان مردم بیش از باز بودن واحدهای صنفی برای ما مسوولان و البته خود مردم ارزش دارد.
این مسوول تاکید کرد: ما اختیار قانونی نداریم که به دلخواه خود در استان به برخی اجازه کسب و کار بدهیم این‌ها تصمیمات ستاد ملی کروناست و اگر تخلف کنیم مجرم شناخته می‌شویم، مگر بیمار روانی باشیم که اجازه دهیم تخلفی در این وانفسای شیوع ویروس مرگبار کرونا صورت گیرد.
کلانتری در ادامه گفت: می‌دانم که حرف‌های شما [ارشدی] هم از سر دلسوزی بوده اما اگر بخواهیم رعایت نکنیم باید روزانه 40 تا 50 جنازه کرونایی در استان تشییع شود که هیچ شخصی راضی به این امر نیست.
وی افزود: ما هم دوست نداریم که به بازاریان فشار بیاید. در برخی از کشورها محدودیت‌های سختگیرانه تری را در دستور کار دارند که در کشور و استان ما هم به خاطر سلامت مردم تصمیم به اعمال محدودیت‌ها شد.
به گزارش کبنا، صبح امروز جمعی از بازاریان شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به ادامه تعطیلی‌های صنوف جلوی استانداری این استان تجمع کردند.


کد مطلب: 428185

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/428185/بازاریان-معترض-ارشدی-صدای-خرد-شدن-استخوان-های-شنیده-می-شود-چک-های-برگشتی-سر-صنوف-آوار-شده-کلانتری-اختیاری-نداریم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1