تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۴۲۸۱۵۱
کبنا گزارش می‌دهد

مصوبه مجلس دولت فعلی و آينده را زمين گير می‌كند؟ / نامه‌ای از ریاست جمهوری دریافت نکرده ایم

۳
۰
اختلاف بر سر مصوبه مجلس / روحانی: موافق نیستیم / نمایندگان: به نفع تیم دیپلماسی کشور است /  کارشناسان: مصوبه مجلس دولت فعلی و آينده را زمين گير می‌كند؟
کبنا ؛جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و مهم‌ترین دستور جلسه آن در مورد طرح دو فوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» بود. همچنین لازم به ذکر است که دیروز مجلس در دو نوبت صبح و عصر جلسه داشت. این طرح ۹ ماده دارد و دولت را موظف می‌کند سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰‌درصد را تولید و در داخل کشور ذخیره کند. همچنین بر اساس این طرح با هدف تحقق ظرفیت ۱۹۰‌هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی باید ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی‌سازی شده را هر ماه ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد. همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف شده تا طی ۵ ماه از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان بهره‌برداری کند، رآکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک را نیز راه‌اندازی کند و اینکه دولت موظف شده، ظرف مدت ۲ ماه دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی را متوقف کند. اگر پس از ۳ ماه روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت آنها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید. تصمیم مجلس، قطعا یک زیان بزرگ دارد و آن هم اقتصادی است. چراکه اگر تحریم‌ها رفع شود موضوعی که مورد تاکید خود نمایندگان نیز هست این تصمیم، محاسبه شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاران آن سوی مرزها برای سرمایه‌گذاری در ایران را تغییر می‌دهد و آنها ایران را در زمره کشورهای پرریسک قرار خواهند داد و طبعا گشایش اقتصادی جدیدی شکل نخواهد گرفت. یک پیامد حقوقی دیگر درمورد لغو اجرای پروتکل الحاقی، آن است که این کار می‌تواند از سوی طرف‌های برجام، نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران قلمداد شود و چه بسا این بار حتی چین و روسیه هم حمایت از ایران را ملغی کنند. در راستای بررسی این مساله«آرمان ملی» گفت و گویی با علی‌اکبر فرازی، سفیر پیشین کشورمان در رومانی داشته است که در ادامه می‌خوانید.



اقدام مجلس در راستاي خروج از پروتکل الحاقي تا چه ميزان دقيق است؟
آرمان ملی در گزارشی آورده است، همواره در فضاي پرتنش توصيه به تدبر و از اقدام شتاب‌زده پرهيز مي‌شود. در اين ميان آنچه که به‌نظر مي‌رسد اين است که مجلس از گذشته به‌دنبال اين بوده که چنين طرحي را تصويب کند و چند ماه نيز به‌دنبال اين امر بوده است. منتهي در اين شرايط زماني مطرح شد که مي‌تواند بازتاب‌هايي داشته باشد. بايد در نظر گرفته شود که اين مصوبه تا چه ميزان مبتني بر منافع ملي است و بر اين اساس به آن نگاه کنيم. امروز دشمنان کشورمان به‌دنبال اين هستند تا به جهانيان اين را القا کنند که ايران به‌دنبال صلح و آرامش نيست و به‌دنبال تلقين ايران هراسي به ديگران هستند. مجلس بايد توجه کند که منافع بلندمدت ايران در چه چيزي است و بر اساس آن تصميم‌گيري کند. امري که بايستي در مصوبه مجلس متبلور مي‌شد. گرچه اين طرح بايد مراحل مختلفي را طي کند تا قانون شود اما همين امر نيز بايد با دقت انجام بگيرد. به‌نظر مي‌رسد شوراي نگهبان با طرح مجلس مخالفت خواهد کرد زيرا اين مصوبه فرصت را به آمريکا مي‌دهد تا مکانيزم ماشه را فعال کند و زيان سنگيني وارد مي‌کند. همين که صرفا جو تبليغاتي عليه کشور ايجاد شود نيز به زيان ما خواهد بود. اين امر به هيچ‌وجه همه جانبه نگر نبوده. در برهه‌اي از زمان که ايران در پاسخ گفته است که بايد آمريکا به برجام بازگردد ما هم بايد به برجام احترام بگذاريم. مصوبه مجلس ضربه‌اي به دولت فعلي و دولت آينده است. اميد مي‌رود شوراي نگهبان اين مصوبه را رد کند.

خروج از پروتکل الحاقي منجر به مخدوش شدن روابط ايران با دوستانش خواهد شد؟
اگر ايران از پروتکل الحاقي خارج شود، روسيه و چين ديگر از ايران نمي‌توانند در عرصه بين‌المللي مثل قبل دفاع کنند. اين طرح مجلس تبعات چند بعدي دارد، زيرا منافع بلندمدت در آن به طور کامل محاسبه شفاف نشده است. برخي از کشورها در گذشته به علت اينکه ايران از تعهدات خود در برجام پيروي کرده است در کنار ايران و عليه آمريکا موضع گرفته‌اند که با مصوبه مجلس اين مساله کمرنگ خواهد شد. برخي معتقدند شايد ديگر در شوراي امنيت حمايت‌هايي را که در گذشته در عرصه سياسي از آن برخوردار بوديم را احتمالا از دست بدهيم.

مزيت‌هاي اقتصادي مصوبه مجلس چه خواهد بود؟
همين مصوبه مجلس منجر به افزايش قيمت ارز و طلا در کشور بود و تاثير بر اقتصاد و بازار مي گذارد. اين نشان مي‌دهد که اين حرکت‌ها در داخل کشور نيز تبعاتي دارد و جو رواني هم ايجاد مي‌کند. براي بهبود وضعيت کشور بايد يک وضعيت باثبات ايجاد کنيم و اين امر با تصميم‌گيري خاص تطابق ندارد. اقدام برخي مثل اين است که سال‌ها تلاش کنيد و به يک نقطه موفقيت‌آميز برسيد و در زمان بهره‌برداري از آن پا پس کشيده شود. به‌نظر مي‌رسد که بايد اجازه دهيم که دوره گذار سپري شود تا وضعيت آمريکا با برجام مشخص شود تا فرصت براي طرح مسائل برجام مهيا گردد. برجام يک بازي برد- برد است و ايران اگر منافعش ايجاب کند و اگر طرف آمريکايي تحريم‌ها را لغو کند، ايران نيز روش‌هايي دارد که به تعهد خود عمل کند.

در صورت عدم تصويب نهايي مصوبه مجلس ايران بايد در سياست خارجي خود به چه روشي عمل کند؟
بايد دقت نظر داشت تا بهانه به دست نيروهاي تندرو داده نشود. نبايد به‌گونه‌اي عمل کنيم که رژيم صهيونيستي، عربستان و آمريکا به ايران هراسي دامن بزنند. در اين برهه زماني بايد با درايت عمل کنيم. ما تا به اين لحظه موفق عمل کرده‌ايم. بازگشت ايالات متحده به برجام نزديک است و با اين اقدام ايران مي‌تواند خسارات خروج از برجام را هم مطالبه کند. طبيعي است که ايران اگر در اين مسير به منافعش برسد مي‌تواند به مراتب راحت‌تر و با يک اجماع کلي تصميم‌گيري کند و اقدامات مقابله‌اي انجام دهد اما در اين برهه زماني نبايد اقدام شتاب زده درسياست خارجي داشته باشيم، زيرا در ابتدا خودمان متضرر خواهيم شد. در اين برهه زماني مي‌توان منتظر ماند تا تکليف برجام نهايي شود.

اساسا چه موانع ديگري امروز در مسير ارتباطات اقتصادي ما وجود دارد؟
اگر مي‌خواهيم مروادات تجاري ايران با دنيا را تسهيل کنيم، نمي‌توانيم که جزوي از کنوانسيون‌هاي بين‌المللي پالرمو و اف اي تي اف نباشيم.در واقع تا زماني که ما صراحتا اعلام نکنيم که چارچوب مقررات بين‌المللي جهت برقراري ارتباطات تجاري با جهان را مي‌پذيريم يا خير، خودمان هم نمي‌دانيم که وضعيت ما چطور خواهد بود و چه برنامه‌اي بايد داشته باشيم. بهتر اين است که در تعيين تکليف وضعيت پيوستن کشور به اف اي تي اف فکري اساسي شود. برخي معتقد بودند که مي‌توان بدون ملحق شدن به اف اي تي اف هم کار کرد اما با صراحت بگويم که اصولا نمي‌شود، نمي‌توان عضو يک کنوانسيون نشويم اما توقع داشته باشيم از مواهب آن برخوردار و از تبعات آن دور باشيم. يا بايد وارد اين کنوانسيون بشويم يا نشويم اما وقتي همه کشورهاي دنيا وارد چرخه يک مجموعه‌اي مي‌شوند، وارد نشدن ايران به آن مجموعه برخي اشکالات فني را براي ما به وجود مي‌آورد. بنابراين در اين وضعيت کرونا که جهاني هست و تحريم‌هاي ناجوانمردانه و سختي که خاصِ پيش روي ما هست و سوم سوءمديريت‌هاي داخلي، چالش‌هايي را ايجاد و کار را سخت مي‌کند. از طرفي با کنوانسيون‌هاي جهاني مخالفت مي‌کنيم، آنهم با زاويه ديد سياست و نه اقتصاد. متاسفانه شرايط‌مان را روي هوا نگه داشته‌ايم در صورتي که بهترين فرصت براي بهره‌گيري از تحولات جهاني است. تحريم‌ها آثار خودشان را گذاشتند و ما نتوانستيم آنطور که بايد مقابله خوبي داشته باشيم. اگرچه آمارها نشان مي‌دهد ما در زمينه صادرات کالاهاي غيرنفتي چندان متوقف نشديم ولي اين به معناي خوب عمل کردن ما در ساير حوزه‌ها هم نيست.

     

آيا توانسته‌ايم از رابطه تنگاتنگ سياست و اقتصاد بهترين بهره را ببريم؟
ما در زمينه صادرات خدمات فني و مهندسي دستمان باز نبوده، در صنايع دستي تقريبا خوب بوديم اما در حوزه‌هاي ديگرنه. ما اصلا تعريفي براي ديپلماسي اقتصادي نداريم، آمديم معاونتي تحت عنوان ديپلماسي اقتصادي در وزارت امور خارجه تشکيل داديم اما اين اصلا به معناي داشتن ديپلماسي اقتصادي نيست. ما تعريفي از ديپلماسي اقتصادي نداشتيم، بنابراين متناسب با آن برنامه‌ريزي نکرديم و نيرويي پرورش نداديم. يکي از اقدامات مهم وزارت امور خارجه مي‌تواند فعال کردن بخش آموزش خود در آن وزارتخانه باشد و به‌خصوص در زمينه مسائل تجارت خارجي کار کند و آموزش دهد و در اسرع وقت آنها را براي کار در بدنه کارشناسي وزارت امور خارجه به کار گيرد. متعاقب اين موضوع وزارت امور خارجه بايد ميان آن وزارتخانه و بخش‌هاي مختلف اقتصادي و به خصوص بخش دولتي و خصوصي ارتباط برقرار کند. اول اينکه تکليف خودمان هنوز مشخص نيست، نمي‌دانيم که کدام بخش دنيا اولويت يک هست و اولويت‌هاي بعدي کجاست، يک شب به سمت شرق مي‌رويم، يکبار ديگر هدف آمريکاي لاتين مي‌شود و اين رويه محاسبه شده دقيقي نيست و بايد در داخل به يک هدف معين برسيم.
مصوبه مجلس برای رفع تحریم‌هاست/چرا عصبانی می‌شوید؟!
دیروز طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران با رأی قاطع نمایندگان به تصویب رسید؛ طرحی که به‌دنبال رفع تحریم‌ها است اما مشخص نیست که چرا باعث عصبانیت برخی شده؛ بهتر است دستگاه دیپلماسی و دولت به‌جای موضع‌گیری علیه مجلس از فرصت این طرح برای لغو تحریم‌ها استفاده کنند.

«ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیروز در جلسه علنی مجلس و در توضیح طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران اظهار داشت: این طرح در تاریخ 1399/9/9 با اصلاحات لازم در عنوان و متن به تصویب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسید.
وی افزود: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران چند هدف را دنبال می‌کند که هدف اول باز شدن قفل‌هایی است که بر صنعت هسته‌ای کشور وارد شده و احیای این برنامه پیگیری هدف‌های شهدایی مانند شهید فخری‌زاده، شهید شهریاری و سایر شهدای هسته‌ای کشور است. برنامه هسته‌ای کشور بایستی طبق نیازهای کشورمان پیش رفته و انتظار داریم بعد از تصویب این طرح تقویت شده و توسعه پیدا کند و روند آن سرعت
داشته باشد.
وی درباره هدف دوم این طرح خاطرنشان کرد: مقابله با تحریم‌هایی که از سوی کشورهای غربی به جمهوری اسلامی اعمال می‌شود دیگر هدف این طرح است که باید این اقدام آنان را هزینه‌مند کنیم؛ تحریم علیه ملت ایران رفتار بی‌هزینه‌ای نخواهد بود ضمن اینکه تغییر محاسبات دشمنان هدف طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها است و بایستی به نحوی پیش برویم که نه فقط اعمال تحریم را برای آنها هزینه‌مند کنیم بلکه تخریب امنیت مردم و کشتن شهدای دانشمندمان و مقام سیاسی معاون وزیر دفاع رفتار بی‌هزینه‌ای نخواهد بود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دشمنان فکر نکنند که اگر دست به اقدام ‌تروریستی بزنند بدون پاسخ خواهد بود بخشی از پاسخ مجازات قطعی آنها در خارج از این مجلس و در دستگاه‌های امنیتی و نظامی پیگیری خواهد شد که البته این مطالبه مجلس است اما وظیفه مجلس آن است که راه این شهدا برای احیای برنامه هسته‌ای و مسیر پیشرفت و توسعه کشور تقویت شود.
وی گفت:‌ برای این هدف‌ها طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران طراحی شده است و تلاش می‌‌کنیم رفتار و محاسبه غلط دشمنان را که هزینه‌هایی برای تأمین زندگی مردم با اعمال تحریم‌ها تحمیل کرده‌اند بدون پاسخ بماند.
وی گفت: محاسبات غلط دشمن بایستی تغییر کند و مجلس می‌داند که با تمرکز بر برنامه هسته‌ای و ایجاد محدودیت‌ برای بازرسی‌هایی که مبنایی ندارد و توازن در توافقات قبلی از بین رفته است و سؤال در مورد مبنای این بازرسی‌ها وجود دارد که بایستی به این توازن و بی‌توازنی و عدم توازن پاسخ داده شود. ‌در کمیسیون امنیت ملی بعد از بحث و گفت‌وگو درباره ابعاد مختلف این طرح و شنیدن نظرات کارشناسی موضوع را دنبال کرده و موادی را در این طرح در نظر
گرفته‌ایم.
فرصت دو ماهه هم زیاد است
در جریان بررسی این طرح، مطابق روند همیشگی مجلس نمایندگان مخالف و موافق طرح به اظهارنظر پرداختند. نکته جالب توجه این است که نمایندگان مخالف طرح عمدتاً با ماده 6 طرح مخالف بودند که زمان سه ماهه برای اروپا و آمریکا برای عمل به تعهداتشان زیاد‌ است.
«محمدرضا صباغیان» نماینده مهریز در مجلس در جریان بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در مخالفت با این طرح اظهار داشت: ما در موضوع برجام همه تعهدات خود را عملی کرده و طرف مقابل به هیچ تعهدی عمل نکرده است که این موضوع اعتراف مسئولان کشورمان هم است و حتی طرف مقابل هم چنین اعترافی را داشته است.
وی افزود: کشورهای اروپایی و آمریکا با سیاست هویج و چماق خیلی خوب در حال مدیریت ما هستند؛ از یک طرف آمریکا تحریم‌هایی که باید انجام دهد با شدت دنبال می‌کند و از طرف دیگر اروپایی‌ها هم دل ما را به وعده‌ها خوش می‌کنند و ما هم متأسفانه در مسیر آنان حرکت می‌کنیم.
صباغیان گفت: به‌نظرم فرصت دو ماهه هم برای اروپاییان زیاد است و بایستی از فردا اجرای این طرح را عملیاتی کنیم و به آمریکا و اروپا بگوییم که اگر تحریم‌ها را لغو کردید که هیچ و اگر لغو نکردید تمام برنامه هسته‌ای که حق ماست و قانون و منطق هم می‌گوید. مجلس هم پشت دولت است و همراه اوست که اگر این کار را کنیم مطمئن باشیم آمریکا ظرف 20 روز تجدیدنظر کرده است. باید یک هدف را پیش بگیریم و مقابل آمریکا ایستاده و از حق طبیعی خود استفاده کنیم و نبایستی استخاره بگیریم و قطعا پشت رهبری ایستاده و حتما آمریکا و اروپا کوتاه خواهند آمد.
«ابراهیم عزیزی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، ضمن تبریک و تسلیت شهادت محسن فخری‌زاده دانشمند اصلی کشورمان اظهار داشت: این طرح از همه زوایا مورد بررسی قرار گرفت؛ طرح بسیار خوبی است و می‌تواند تامین‌کننده نیاز همه باشد اما ما معتقد هستیم که باید غنای این طرح را بیشتر کنیم. ما باید تلاش کنیم که آخرین پایگاه‌ها و امکان‌های نفوذ دشمن را از آنها بگیریم، این طرح با همه خوبی‌هایش نیازمند تجدیدنظر در ماده 6 است.
وی عنوان کرد: حدود ۷ سال فرصت و مجال به دشمن دادیم و مهلت‌هایی که از ابعاد مختلف داده شد چه دستاوردی برای ما داشت و چه اتفاق مثبتی برای این ملت افتاد؟ تشدید تحریم‌های فلج‌کننده در همین ایام بیشترین فشار اقتصادی به کشور ما وارد کرد و به دلیل همین مجال و مهلتی بود که به دشمن دادیم، عدم صداقت آژانس در نظارت‌ها و گزارش‌هایی که داده حکایت از این می‌کند که تغذیه سرویس‌های جاسوسی قطعاً یکی از اهداف دشمن است.
وی تصریح کرد: مفاد همه بندهای طرح به جز ماده ۶ خوب است، ماده ۶ را اصلاح کنیم و بدون دادن زمان به سرویس‌های جاسوسی و دشمنان پیام محکم و انقلابی مجلس را به همه جهانیان صادر کنیم.



تصویب طرح با رای قاطع 251 نماینده
نهایتا پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان طرح، کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران با ۲۵۱ رای موافق به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.
«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران اظهار داشت:‌ با تصویب کلیات این طرح مجلس این پیغام را به دشمنان ایران اسلامی داد که بازی یک طرفه پایان پیدا کرده است.
مطابق روال نمایندگان مجلس پس از تصویب کلیات طرح مذکور به بررسی جزییات آن خواهند پرداخت.
طرح اقدام راهبری برای لغو تحریم‌ها 9 ماده دارد که دولت مکلف است برای لغو تحریم‌ها غنی‌سازی 20 درصدی را عملیاتی کرده و سازمان انرژی اتمی‌هم استفاده از سانتریفیوژ‌های نسل 6 و 8 و همچنین ساخت راکتور آب سنگین شبیه رآکتور سابق اراک، ساخت کارخانه اورانیوم فلزی را در دستور کارش قرار دهد.
پایان بازی یکطرفه
 «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب تمامی جزئیات (9 ماده) طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران اظهار داشت: از نمایندگان مجلس که در 2 جلسه امروز [ صبح و عصر] مصوبات مهمی ‌درباره طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها داشتند تشکر می‌کنم. مجلس این فرصت را برای مجموعه هسته‌ای کشور در ابعاد تحقیقات و صنعتی فراهم آورد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چند سالی است که می‌بینیم ایران تعهدات یکطرفه را بر اساس برجام اجرا کرده است ولی طرف‌های غربی به تعهدات‌شان پایبند نبوده و به هیچ‌کدام از آنها عمل نکردند. تعهدات غربی‌ها در قبال ایران در برجام پابرجا بوده و هیچ‌کدام از آنها اجرا نشده است.
وی افزود: امروز مجلس شورای اسلامی این تصمیم را گرفت که به جاده‌ای که یکطرفه بوده است پایان دهد. البته این فرصت برای غربی‌ها فراهم است که اگر به تعهدات‌شان در برجام عمل کنند بر اساس طرح اقدام راهبردی فرصت لازم را دارند. این در حالی است که آنها نه تنها به تعهدات‌شان در قبال ایران عمل نکردند بلکه مشاهده کردیم با خرابکاری در نطنز به صنعت هسته‌ای ایران آسیب وارد کردند و با کارهای  ‌تروریستی که اتفاق افتاد و حتی حاضر به محکوم کردن این اقدام نشدند منجر به شهادت شهید فخری‌زاده شدند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم که با این تصمیم قاطع بتوانیم رفع تحریم کرده و غربی‌ها هم مطمئن باشند تا زمانی که به تعهدات‌شان در قبال جمهوری اسلامی عمل نکنند ما اجرای طرح اقدام راهبردی را پیش خواهیم برد. ولی اگر به تعهدات‌شان عمل کردند بر اساس ماده 7 طرح مذکور امکان مذاکره وجود دارد.
قالیباف در پایان اظهار امیدواری کرد که بتوانیم رفع تحریم کرده و سختی‌های مردم را با پیگیری آن از این مسیر برطرف کنیم.
فرصت خوبی برای دستگاه دیپلماسی کشور
«حجت‌الاسلام سید محمود نبویان»، نماینده تهران، عصر دیروز در نشست خبری بررسی طرح اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ها که در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: دغدغه اصلی این طرح، تامین نیازمندی‌های جدی ملت در ابعاد گوناگون بود که از عهده دانشمندان خودمان برمی‌آید.
وی هدف دوم طرح مجلس را رفع تحریم‌ها دانست و تصریح کرد: این طرح، ابزار مهمی ‌در دست تیم دیپلماسی ایران خواهد بود تا با استفاده از آن به طرف مقابل فشار بیاورند تا تحریم‌ها لغو شود. در طرح مجلس، پیش‌بینی شده که در صورت استنکاف از اجرای این قانون، ذیل قانون مجازات اسلامی قرار گیرند.
بر اساس مصوبه دیروز مجلس، رئیس‌جمهور و مقامات و مدیران مربوط و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط موظف شدند ۷ گام تا بازیابی مجدد توان هسته‌ای اجرا کنند.
طرح مذکور به‌عنوان اهرمی ‌برای لغو تحریم‌ها و احقاق حقوق برجامی ایران تصویب شده است، اما نکته قابل تأمل اینجاست که برخی دولتمردان و رسانه‌ها و فعالین مدعی اصلاحات، به طرح مجلس حمله کردند.
در همین رابطه علی ربیعی، سخنگوی دولت با‌ اشاره به مصوبه مجلس تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، گفت:«به‌نظر دولت موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت این مصوبات بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فرا قو‌ه‌ای است و هیچ قوه‌ای نمی‌تواند فارغ از این چارچوب عمل کند و مجلس نمی‌تواند وارد این حوزه شود و قطعاً شورای نگهبان به این موضوع و مصلحت ملی توجه خواهد کرد.»
سایت حامی ‌دولت اعتماد آنلاین نیز در گزارشی با عنوان «مجلس مدعی معیشت، معیشتِ مردم را هدف گرفت» نوشت:«مصوبه مجلس یازدهم که هدف نهایی آن لغو اجرای پروتکل الحاقی است، در همان ساعات اولیه تأثیر خود را روی بازار‌ها گذاشته و قیمت دلار را تا کانال ۲۶ هزار تومان بالا برده است. مجلس یازدهم با شعارهای پرطمطراق حمایت از معیشت مردم روی کار آمده اما در چند ماهی که از فعالیت آن می‌گذرد، نه تنها هیچ اقدامی در راستای این شعار خود نکرده بلکه با مصوبه دیروز، عملاً معیشت مردم را به‌طور مستقیم بیش از پیش به خطر انداخته است.»
همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده سابق مجلس در واکنش به تصویب کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» گفت:«در شرایطی که روح برجام در حال احیاء است و اروپایی‌ها و حتی آمریکا دنبال احیای برجام هستند، این طرح تا حد زیادی بهانه دست مثلث پمپئو، نتانیاهو و بن‌سلمان می‌دهد تا از بین دو مسیری که در آینده وجود دارد مسیر دلخواهشان را تقویت کنند.»
فلاحت پیشه افزود: «این طرح زمینه کاهش تحریم‌ها را از بین می‌برد».
چرا ناراحتید؟!
همان‌طور که دولتمردان و رسانه‌های زنجیره‌ای بارها اذعان کرده‌اند، برجام هیچ دستاوردی برای کشورمان نداشته و از روز امضای توافق تاکنون صرفا به اجرای یکطرفه تعهدات از سوی ایران خلاصه شده است.  
برهمین اساس طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» دقیقاً با هدف احیای حقوق ایران در برجام و اهرمی ‌برای لغو تحریم‌هاست. بنابراین عصبانیت و هجمه به مجلس برای تصویب چنین طرحی از سوی دولتمردان و رسانه‌های زنجیره‌ای، جای تعجب دارد.
سؤال اینجاست که چرا برخی دولتمردان و فعالین مدعی اصلاحات از اهرم فشار ایران برای لغو تحریم‌ها ناراحت هستند؟!
مشکوک
این ناراحتی و عصبانیت کاملاً مشکوک است، چرا که این آمریکا و‌ تروئیکای اروپایی است که باید از طرح اخیر مجلس عصبانی و ناراحت باشد. این طرح به طرف بدعهد و بی‌عمل این پیام را می‌دهد که اجرای یکطرفه تعهدات دیگر امکان‌پذیر نیست.
به نفع معیشت مردم
اعضای اروپایی برجام از روز امضای توافق تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و در واکنش به عهدشکنی آمریکا نیز صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده‌اند.
در سال‌های اخیر این ادراک در طرف غربی ایجاد شده که دولت روحانی تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نشده و تعهدات خود را همچنان یکطرفه در چارچوب برجام ادامه می‌دهد.
پیش از این وب‌سایت رادیو فرانسه-  مهرماه 92 - در گزارشی نوشت:«ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. بر پایه این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر می‌کند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد»!
تجربه ثابت کرده است که آمریکا و ‌تروئیکای اروپا فقط زبان زور را می‌فهمد. بنابراین اتفاقا طرح مجلس در راستای حمایت و بهبود معیشت مردم است.
متأسفانه طیف مدعی اصلاحات اصرار دارد تا معیشت مردم را گروگان بگیرد. این طیف در اقدامی مسبوق به سابقه تنها چند ساعت پس از تصویب طرح مجلس مدعی شد که التهابات بازار ناشی از طرح مذکور است!
این قبیل رفتارهای مشکوک و تأمل‌برانگیز طرف عهدشکن را به ادامه بی‌عملی و گستاخی تشویق می‌کند. چرا که بیش از پیش به اطمینان می‌رسد که حامیان برجام معیشت مردم را به گروگان گرفته و دولت نیز تحت هر شرایطی تعهدات خود را یکطرفه و بدون چشمداشت ادامه می‌دهد.

حسن روحانی رییس جمهوری در جلسه هیئت دولت، دلیل حاضر نشدن در جلسه امروز مجلس را مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد و گفت: دولت با مصوبه دیروز مجلس موافق نیست و آن را برای فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تاکنون نامه‌ای از ریاست جمهوری در خصوص مصوبه طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها دریافت نکرده ایم.
عباسعلی کدخدایی افزود: با توجه به مصوبه روز گذشته مجلس در خصوص طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها و اظهارات امروز آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این باره، تاکنون نامه‌ای دریافت نکردیم و طبیعتاً اگر نامه‌ای بیاید و ملاحظاتی وجود داشته باشد بر اساس اختیارات قانونی آن را مدنظر قرار خواهیم داد.
 
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: درباره نظر شورای نگهبان در خصوص تصویب طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها در مجلس هم گفت: این مصوبه در ماده ۶ از جهت روشن نبودن نسبت آن با مصوبه شورای عالی امنیت ملی ابهام دارد.
وی افزود: این مصوبه جهت اصلاح به مجلس بازگردانده شد که پس از رفع ابهام مجددا در دستور کار شورای نگهبان قرار گیرد.
آقای کدخدایی در ادامه گفت: هر وقت این مصوبه اصلاح شود، ما آمادگی داریم اعلام نظر کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

ععععع
Iran, Islamic Republic of
این مجلس بر اساس باد هوا وبدون اینکه به تبعات مصوبه خودشون آگاهی داشته باشند دارند مردم را نابود میکنن این مجلس برای انقلاب دافعه ایجاد می‌کنه پرونده هسته‌ای یک موضوع ملی است وباید در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری شود نه قالیباف و فریدون عباسی و خضریان براش تصمیم بگیرند
Iran, Islamic Republic of
همه مصوبات زیر نظر مجلس بصورت طرح ولایحه مورد برسی قرار می گیرد شورای امنیت هم تابع همین مصوبات است
رضایت
Iran, Islamic Republic of
آدم واقعا خنده ش میگیره اقدام راهبردی

اگر این اقدام راهبردی است وای به حال ما
ارتباط سردار با بزرگان اصلاح‌طلب

ارتباط سردار با بزرگان اصلاح‌طلب

جهانگیری در این گفت‌وگو همچنین درباره رابطه سردار با آیت‌الله هاشمی گفت: «ایشان با آقای ...
خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

در منطقه راج شاهی بنگلادش اعضای یک خانواده دارای یک تفاوت ژنتیکی نادر هستند و آن نداشتن ...
همه چيز درباره واكسن كرونا

همه چيز درباره واكسن كرونا

  سخنگوي دولت : در حال حاضر واكسن ساخت ستاد اجرايي به تست انساني رسيده است. موسسه رازي ...
1