کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد؛

نمره مردودی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه آموزش در دوره یزدان‌پناه

8 آذر 1399 ساعت 22:05

در مجموع دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بین 20 دانشگاه غیر مرکز قطب که مرکز استان هستند رتبه یکی مانده به آخر را کسب نموده است. باید قدردان دانشگاه علوم پزشکی ایلام باشیم که نگذاشتند رتبه آخر را کسب نماییم.


اگر چه کشور و بویژه حوزه درمان کاملاً درگیر مبارزه با ویروس منحوس کروناست اما این موضوع نباید سبب غفلت از عملکرد این مجموعه در حوزه‌های مختلف شود. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی هفته قبل مدعی کسب رتبه ۵ عملکردی این دانشگاه در میان دانشگاه‌های کشور شد امّا هیچ توضیحی در مورد چگونگی این کسب این رتبه نداد.
این در حالی است که طبق آنار و گزارشات رسمی وزارت، [کلیک کنید] دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در دو سال اخیر روند نزولی محسوسی نسبت به سایر دانشگاه‌ها و حتی دانشگاه‌های اقماری غیر مرکز استان داشته است.
دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز آموزش عالی سلامت در کشور ما متولی تربیت منابع انسانی حوزه سلامت است. یکی از راهبردهای اساسی در جهت ارتقای انگیزش و تقویت روحیه رقابت سازنده و هم افزا در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، برنامه رتبه بندی آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور است. این برنامه نه تنها باید به ارتقای جنبش و فعالیت دانشگاه‌ها منجر شده بلکه کمک می‌کند این مراکز علمی با مشاهده نقاط قوت و ضعف و رصد وضعیت خود در میان سایر دانشگاه‌ها، به ارتقای استانداردهای آموزشی اندیشیده و برای آن تلاش نمایند.
طرح رتبه بندی آموزشی (راد) دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان یکی از ابزارهای پایش وضعیت دانشگاه‌ها در فرآیندهای جاری آموزش، روند پیشرفت و اجرای برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را نیز ارزیابی می‌نماید.
در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به دلیل ضعف برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی نظام آموزشی نه تنها بهبود و ارتقای مداوم آموزش در دو سال اخیر صورت نگرفته است بلکه زمینه پویایی و تحرک پایدار از این نظام آموزشی سلب شده است به نحوی که در این میدان و فضای رقابتی برای تحول و پیشرفت بازی را به رقبا باخته‌ایم و هنوز هم راهکاری برای برون رفت از این ایستایی و در جا زدن وجود ندارد.
بیش از یک دهه است که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رتبه‌بندی آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی (راد) را پی گرفته است. پیش از این در سالهای 90-89 و 94-93 دو دوره رتبه بندی آموزشی بصورت رسمی انجام شده است. در آن دو دور رتبه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج قابل قبول بود. در دور جدید که در سال 99-98 و در دوره مدیریت دکتر یزدانپناه انجام گرفت، وزارت بهداشت با نگاه جامعتر و مترقی‌تر و با توجه ویژه به سیاستها و برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی این ارزیابی را طراحی و اجرا نمود.
در این ارزیابی که مستندات آن نیز موجود است دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نسبت به دو دور گذشته تنزل فاحشی را تجربه نموده است. رتبه این دانشگاه در بسیاری از حیطه‌ها پائین‌تر از رتبه دانشگاه‌های اقماری هست. رتبه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در حیطه‌های هفده گانه در بین 64 دانشگاه مرکز قطب، دانشگاه مرکز استان غیر مرکز قطب و دانشگاه اقماری به شرح جدول زیر می‌باشد.
ردیف /  حیطه ارزیابی /  رتبه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
1   _دانشگاه اخلاق مدار رتبه / 21
2   -فعالیت‌های دانشگاه در تراز بین الملل رتبه / 45
3-  دانشگاه پاسخگو به جامعه رتبه / 21
4-  دانشگاه رسالت مدار و مأموریت مدار رتبه / 34
5    -دانشگاه مرجع علمی رتبه/46
6-  دانشگاه پیشتاز با رهیافت همگرائی علوم رتبه/43
7  -حوزه عملکردی رتبه/32
8   -بسته آینده نگاری و ظرفیت سازی رتبه/ 43
9-   بسته توسعه کارآفرینی و دانشگاه نسل سوم رتبه/42
10  -بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور رتبه/18
11 -بسته توسعه راهبردی و هدفمند رتبه /37 (آخر)
12- بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای رتبه/ 44
13- بسته بین المللی سازی آموزشی رتبه/ 45
14- بسته توسعه آموزش مجازی رتبه/22
15 - بسته ارتقای نظام ارزیابی و آزمون‌ها رتبه/24
16 - بسته اعتباربخشی مؤسسات رتبه/50
17- بسته توسعه ارتقای زیر ساخت‌ها رتبه/40
در مجموع دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بین 20 دانشگاه غیر مرکز قطب که مرکز استان هستند رتبه یکی مانده به آخر را کسب نموده است. باید قدردان دانشگاه علوم پزشکی ایلام باشیم که نگذاشتند رتبه آخر را کسب نماییم.
نکته جالب آن که دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در دوره‌های گذشته رتبه‌ی بهتری کسب نموده است و باعث تأسف هست که از افراد صاحب تجربه در این حوزه‌ها برای برنامه ریزی، پیاده‌سازی، پایش و ارزیابی استفاده نمی‌گردد.

رتبه بندی آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را در اینجا بخوانید.


کد مطلب: 428017

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/428017/نمره-مردودی-دانشگاه-علوم-پزشکی-حوزه-آموزش-دوره-یزدان-پناه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1