تاریخ انتشار
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۴۲۷۹۳۲
خانه، امن‌ترین پناهگاه در برابر هیولای کرونا؛

روایتی نگران کننده از کمبودهای کهگیلویه و بویراحمد برای مقابله با کرونا / در بیمارستان شهید جلیل یاسوج چه خبر است؟

۱
۰
روایتی نگران کننده از کمبودهای کهگیلویه و بویراحمد برای مقابله با کرونا /  در بیمارستان شهید جلیل یاسوج چه خبر است؟
کبنا ؛هنوز بسیاری از شهروندان، خیل جمعیت بیمار بستری در راهروهای بیمارستان‌ها و خس خس خشک سینه و صدای سرفه‌های رنج آور مبتلایان و مرگ نزدیک به ۳۰۰ نفر در کهگیلویه و بویراحمد را باور ندارند و در دورهمی ها شرکت می‌کنند و به جای اینکه در خانه بمانند به انتشار این ویروس کمک می‌کنند.
 به گزارش کبنا، ایرنا رسانه دولتی در گزارشی آورده است که گشت و گذار در کوچه‌های شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد حکایت از این دارد که برنامه در خانه بمانیم تنها در حد یک شعار مانده و بسیاری از افراد هنوز بدون هراس در بازار و و خیابان‌های شهرها حضور می‌یابند غافل از اینکه بدون زحمت و از روی ندانم کاری دیگر همشهریان را در معرض ابتلای به ویروس کرونا قرار می‌دهند.
 بر اساس آخرین آمار تا زمان حاضر تست کرونای حدود افزون بر ۱۸ هزار نفر در کهگیلویه وبویراحمد مثبت شده است که از این تعداد بیشتر از ۱۵ هزار نفر بهبود یافته‌اند.
 شمار جانباختگان کووید ۱۹ در استان به عدد ۳۰۰ نفر نزدیک می‌شود و روزانه در گوشه و کنار استان خانواده‌هایی عزادار می‌شوند.
 برغم گذشت پنج روز از طرح محدودیت‌های هوشمند بازار شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد شلوغ است، گوش خیلی‌ها بدهکار نیست و بسیاری از فروشگاه‌ها باز بوده و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند.


          https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427932-1.jpg

 هفته گذشته بنا به تصمیم ستاد کرونای استان کهگیلویه و بویراحمد قرار شد بازار استان از ساعت ۱۸ بعد از ظهر تعطیل شود اما همچنان فعالیت بسیاری از بازاریان بعد از این ساعت ادامه دارد داشت و با وجود تذکرهای مسئولان گوششان بدهکار نیست.
 با توجه به عشیره‌ای بودن و بافت سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد، جمعیت زیادی حتی در مراسم افرادی که در اثر بیماری کووید ۱۹ فوت می‌کنند شرکت می‌کنند انگار نه انگار که ویروس کرونا در حال انتشار است.
 کارناوال‌های عروسی هم با عادی انگاری وضعیت پشت سر هم راه می افتند و جشن‌های پر سر و صدا و شلوغ در منازل برگزار می‌شود وضعیت به نحوی شده است که دادستان یکی از شهرهای استان مجبور می‌شود داماد را در جشن عروسیش بدلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و زیرپا گذاشتن قانون دستگیر کند و به بازداشتگاه بفرستد.
این در حالی است که مصوبه ستاد کرونا می‌گوید در مراسم تدفین فقط باید افراد درجه یک متوفیان حضور یابند و تجمع بیش از ۱۵ نفر ممنوع است.
 و با وجود هشدارهای مکرر استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص شرکت نکردن شمار زیاد افراد در آیین‌های عزادارای باز هم مردم مراسم‌های آن چنانی برگزار می‌کنند و با دست خود به آغوش کرونا و مرگ می‌شتابند.

          https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427932-2.jpg

از طرفی مسئولان بهداشتی از پر شدن تخت‌های بیمارستان‌های کرونایی می گویند و مراکز درمانی دیگری را برای بستری بیماران کرونایی تدارک می‌بینند.
با آغاز شدن طرح محدودیت‌های هوشمند از اول هفته جاری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد باز هم هشدار داد که فقط با مشارکت مردم در رعایت دستورالعمل‌ها، عدم حضور در تجمعات، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده صحیح از ماسک می‌توانیم امیدوار باشیم از گسترش ابتلا به کووید ۱۹ جلوگیری شود تا کمتر شاهد از دست دادن عزیزانمان باشیم.
حسین کلانتری تاکیدکرد: تمامی خودروهای افرادی که در تشییع جنازه شرکت می‌کنند، جریمه می‌شوند زیرا که برگزاری مراسمات در استان با بیش از ۱۵ نفر جمعیت ممنوع است.
کلانتری عنوان کرد: وضعیت بویراحمد و کهگیلویه قرمز، گچساران و چرام و باشت در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های لنده و بهمئی و دنا در وضعیت زرد هستند.
وی ابراز داشت: در شهرهای زرد مشاغل ۱ و ۲ و ۳ فعالیت می‌کنند چنانچه مراجعان پروتکل‌ها را رعایت کنند به آن‌ها خدمات داده می‌شود و تنها فعالیت دسته چهارم مشاغل ممنوع است.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تردد در منطقه زرد آزاد است و محدودیتی نیست و در این شهرها ادارات با دو سوم نیروها فعالیت می‌کنند.
 وی تاکید کرد: شهرهای با وضعیت نارنجی مشمول ممنوعیت تردد می‌شوند از ۲۱ تا ۴ بامداد به غیر از کشیک‌ها و کارهای اداری تردد ممنوع است و تنها گروه شغلی یک حق فعالیت دارند و گروه شغلی دو و سه و چهار کاملاً در این ۱۵ روز ممنوع است.
 کلانتری تاکید کرد: ورود خودروها با پلاک غیر بومی به منطقه و خروج آن در منطقه نارنجی ممنوع است.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ورود پلاک‌های غیر بومی ممنوع و جریمه‌های سنگین ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیونی دارد و در شهرهای قرمز استان تنها مشاغل گروه یک حق فعالیت دارند.
 کلانتری با اشاره به طرح محله محور به نام حاج قاسم سلیمانی، گفت: این طرح با ۷ راهبرد در سراسر استان اجرایی می‌شود.
 وی یکی از دلایل اصلی فوت بیماران کرونایی را مراجعه دیرهنگام بیماران به بیمارستان‌ها اعلام کرد و افزود: در این طرح شناسایی هر چه سریع‌تر بیماران کرونایی و یا افراد آسیب پذیر و در معرض خطر صورت می‌گیرد.
 برخی روانشناسان دلیل مرگ بسیاری از افراد مبتلا به ویروس کرونا را ترس آنان از این بیماری می‌دانند و مراکز درمانی کرونا باید تیم روانشاسان بالینی برای کمک به بیماران در این مراکز مستقر کنند.
 مردی که زن جوان ۳۵ ساله‌اش در بیمارستان شهید جلیل یاسوج فوت کرده بود گفت: تنها ۳۰ درصد از ریه همسرم درگیر شده بود اما استرس و اضطراب به او امان نداد و فریاد می‌زد همسرم از ترس و استرس کرونا جان داد.
یکی از کارشناسان مرکز بهداشت گفت که استرس در بیماران کرونایی بسیار بالاست و بیمارستان‌های استان موظف به مشاوره بیماران با شرایط حاد هستند.
  بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که تاکنون در این زمینه هیچ اقدامی برای مشاوره بیماران کرونایی در استان از سوی علوم پزشکی استان صورت نگرفته است.
 در بخش اتفاقات بیمارستان جلیل، جوانی سر در گریبان از وضعیت برادرش نگران بود و تاکید کرد که با وجود تلاش‌های کادر درمان و از خودگذشتگی آن‌ها کمبودهای زیادی در بیمارستان وجود دارد.
 او گفت: کمبود دارو در یاسوج مثل آمپول ویتامین c و متیل پرد نیزولون ۵۰۰ و نبود تجهیزات کرونایی مثل ماسکان آی وی در بیمارستان ما را به ستوه آورده و مجبور شدیم از استان کهگیلویه و بویراحمد یا شهرهای مجاور تهیه کنیم.              
 به گفته این جوان و بسیاری از همراهان بیماران، تعداد زیادی از از بیماران در بخش کرونا منتظر بهبود یا مرگ یک بیمار کرونایی هستند تا تخت آنان خالی شود و جایگزینش شوند.
 وی در خصوص کمبود کپسول اکسیژن در بخش ای سی یو و کمبود نیروی خدماتی و مشاوره بیماران از سوی روانشناس در این بیمارستان گله کرد.
 با این وجود استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هیچ محدودیتی برای تأمین اکسیژن مورد نیاز بیمارستان‌های استان وجود ندارد و در صورت نیاز به راحتی اکسیژن مورد نیاز را از استان‌های مجاور همچون اصفهان، خوزستان و عسلویه تهیه می‌کنیم.
  رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد روز جمعه گذشته اعلام کرد که مهم تربن چالش در بیمارستان‌های استان بحث اکسیژن است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به پیگیری‌های اقای نمکی وزیر بهداشت در خصوص رفع مشکل اکسیژن در این استان، افزود: گزارش شده که در هفته پیش نارسایی اکسیژن در بیمارستان شهید جلیل یاسوج وجود داشته است.
 احد جمالی گفت: حرف جان مردم در میان است و نباید کوتاهی شود زیرا که کم و با زیاد بودن اکسیژن هر دو بد است و باید افراد ماهر در تاسیسات بیمارستان‌ها به ویژه شهید جلیل یاسوج گمارده شوند تا در صورت بروز مشکل، ان را رفع کنند.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: یکی از نگرانی‌های استاندار و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کمبود گاز اکسیژن جهت بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها بوده که هم اکنون این زیرساخت در استان فراهم شده است.
 حشمت الله صمیمی بیان کرد: واحد تولید اکسیژن جوابگوی نیاز بیمارستان‌های استان بوده که در شرایط فعلی نیاز بیمارستان‌های استان کمتر از ۲ و نیم تن است و با تولید شبانه روزی واحد تولید گاز اکسیژن به میزان ۲ و نیم تن این نیاز برطرف شده است.

       https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427932-3.jpg
 وی تاکید کرد: بیمارستان شهید جلیل در هر شبانه روز قریب به ۱.۵ تن گاز اکسیژن در اختیار بیماران کرونایی قرار می‌دهد و مابقی تولیدات کارخانه در اختیار سایر بیمارستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد قرار می‌گیرد.
 وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج جهت رعایت حال بیماران و جلوگیری از هرگونه کمبود اکسیژن اعتبارات لازم را در اختیار این واحد قرار داده است.
 وی قول مساعد جهت همکاری و اجرای فاز دوم این واحد تولیدی اکسیژن را به سرمایه گذار داده است.
 به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با توجه به روند افزایشی شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان بیمارستان شهید رجایی شهر یاسوج به عنوان مرکز درمانی پشتیبان راه اندازی شده است.
 هم اکنون سه بیمارستان شهید جلیل، شهید رجایی و امام خمینی (ره) در سه شهر بزرگ کهگیلویه و بویراحمد شامل یاسوج، دوگنبدان و دهدشت به بیماران کرونایی استان خدمات رسانی می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اقای استاندار عدم مدیریت شما در حل این بحران وواضح و مبرهن رییس علوم پزشکی شما مسولید در قبال جان مردم. از 9 شب قرار بود ماشینی تو خیابون نباشه. انگار 10 صبح. پس کو نظارت.
برای رفع تحریم‌ها چندین سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه نرسید

برای رفع تحریم‌ها چندین سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه نرسید

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مسیر غلبه بر تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آنها گفتند: این مسیر ...
جنجال 3 کلمه‌‌ای ...

جنجال 3 کلمه‌‌ای ...

شکست استقلال برابر فولاد در هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر حواشی زیادی به‌ همراه داشته است....
دعوای بی‌وقت

دعوای بی‌وقت

استعفای ملک‌زاده از وزارت بهداشت آن‌هم با نامه‌ای سرگشاده و چکشی هرچند در این شرایط کرونایی ...
1