تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۴۲۷۸۰۱

جزییات وام یک‌ میلیونی و یارانه صد هزار تومانی

۱
جزییات وام یک‌ میلیونی و یارانه صد هزار تومانی
کبنا ؛ همزمان با اجرای طرح محدودیت‌های شدید کرونا در کل کشور دولت یک بسته مالی نیز برای کاستن از صدمات اقتصادی کرونا ارائه کرده است. دولت می‌گوید ۱۴ تصمیم در این رابطه اتخاذ کرده که مهمترین آن‌ها پرداخت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی و وام یک میلیون تومانی است.
به گزارش کبنا، حسن روحانی رییس‌جمهوری روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره گفت: "تا پایان سال به نزدیک ۳۰ میلیون نفر ماهانه ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و ۱۰ میلیون خانوار هم وام یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند که بازپرداخت آن ۳۰ ماهه است. "
این یارانه و وام کی و به چه کسانی پرداخت می‌شود؟
دولت دقیقا روشن نکرده است که چه کسانی مشمول پرداخت‌های می‌شوند، اما آنگونه که اعلام شده، خانوار‌هایی که درآمدشان تحت تاثیر کرونا قرار داد شامل این طرح‌ها هستند، به طور مشخص خاوار‌هایی که "درآمد ثابتی" ندارند. به این ترتیب کارمندان دولت و شرکت‌های خصوصی شامل این طرح‌ها نمی‌شوند. اما روشن نیست که کارگران با حقوق غیرثابت و کارگران فصلی چگونه در این طرح شناسایی شده اند.از طرف دیگر به نظر نمی‌رسد صاحبان فروشگاه های و تولید‌ها و کارمندان آنها نیز در این طرح جایی داشته باشند. دولت می‌گوید این طرح یک سوم جمعیت را حمایت می‌کند.
محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور در این باره گفته است: "این خانوار‌ها شناسایی شده‌اند که جمعیت ۳۰ میلیون نفر از مجموع جامعه را شامل می‌شوند. "
به گفته این مقام مسوول، دو اقدامی که برای این خانواده‌ها پیش‌بینی شده یکی، پرداخت یک میلیون تومان تسهیلات به جامعه ۳۰ میلیونی یاد شده است که کارمزد آن را دولت تقبل خواهد کرد و اقساط آن، بدون نیاز به پرداخت از سوی خانوار‌ها از محل حساب یارانه و یارانه معیشتی افراد برداشت خواهد شد.
به این ترتیب وام یک میلیون تومانی شباهت‌هایی با وامی دارد که ابتدای شیوع کرونا دولت به یارانه بگیران داد، اما حالا دایره شمول این وام محدود شده است. وام قرض‌الحسنه یک میلیونی به ده میلیون خانوار داده می‌شود.
نهاوندیان همچنین در مورد یارانه گفت: "از آذرماه تا پایان امسال ماهانه به هر یک از اعضای خانوار‌ها معادل ۱۰۰ هزار تومان به سرپرست خانوار‌ها پرداخت می‌شود تا جبران بخشی از کاهش درآمدهایشان باشد. "
این یارانه نیز شامل سی میلیون نفر خواهد بود.
یارانه صدهزار تومانی را سازمان برنامه و بدجه باید منابعش را تامین کند و به واجدین شرایط پرداخت نماید و وام یک میلیونی را بانک مرکزی آنگونه که همتی می‌گوید از " محل همان اعتبارات ۷۵ هزار میلیارد تومانی اختصاصی نظام بانکی برای مقابله با آثار کرونا است. "
نام شما

آدرس ايميل شما

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

با رفتن ترامپ و جايگزين شدن بايدن اين فرصت در اختيار ماست تا نتيجه سي ماه زحمت و رنج ...
واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در یکی از این پیام های ...
رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

غلامحسین دوانی معتقد است: در ایران با وجود تصویب قانون سوت‌زنی اما هنوز عدم اعتماد افراد ...
1