تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۴۲۷۵۹۹
کبنا گزارش می‌دهد؛

بنیاد مسکن یا بنگاه مسکن

۳
بنیاد مسکن یا بنگاه مسکن
کبنا ؛خانه‌های تاکنون واگذار نشده، واقع در زمین‌های مقابل روستای سمغان سه سال پیش جزء بافت روستایی محسوب و خانوارهای زیادی که از نعمت داشتن خانه محروم بودند، شرایط بنیاد را پذیرفته و ثبت نام می‌کنند؛ اما وعده‌ی سه ماهه بنیاد مسکن بیش از سه ساله می‌شود.
به گزارش کبنا نیوز از دهدشت، بنا به اصل ۱۳۱ قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت موظف است با رعایت اولویت برای آن‌ها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.
در همین زمینه حضرت امام خمینی (ره) هموار بر اهمیت حق مسکن با تاکید می‌فرمایند: «مشکل زمین باید حل شود و همه بندگان خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند، همه‌ی محرومان باید خانه داشته باشند، هیچ‌کس در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره‌ای بیندیشد و بر همه‌ی مردم است که در این مورد همکاری کنند.»
با احتساب قانون و فلسفه احیای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام به بخشی از رابطه و عملکرد بنیاد مسکن انقلاب در کهگیلویه برگردیم.
به گزارش کبنا، در سال ۹۷ بنیاد مسکن شهرستان کهگیلویه اقدام به انتشار آگهی جهت خانه دار شدن افراد کم درآمد می‌کند. شروط خانه دار شدن در این آگهی مشتمل بر واریز ۱۵ میلیون تومان در زمان ثبت نام و دریافت ۲۵ میلیون تومان وام با معرفی به بانک موقع سررسید یا تحویل منازل می‌باشد. دریافت ۱۰ میلیون تومان وام در زمان تحویل منازل جهت اتمام منازل و تحویل ۳ ماهه منازل به افراد نیز از شروط عقد و شرایط واگذاری عنوان می‌شود.
خانه‌های تاکنون واگذار نشده، واقع در زمین‌های مقابل روستای سمغان سه سال پیش جزء بافت روستایی محسوب و خانوارهای زیادی که از نعمت داشتن خانه محروم بودند، شرایط بنیاد را پذیرفته و ثبت نام می‌کنند؛ اما وعده‌ی سه ماهه بنیاد مسکن بیش از سه ساله می‌شود.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/000427/n00427599-r-b-000.jpg
فروردین ۹۸ به صاحبان منازل اعلام می‌کنند، مبلغ مابقی که از اول اعلام کرده بودند، مبلغ ۱۰ میلیون تومان است؛ خلف وعده کردند و به ۱۵ میلیون تومان افزایش دادند؛ سپس اعلام می‌کنند مبلغ اعلام شده را واریز کنید تا خانه‌ها را به صورت قرعه کشی تحویل صاحبان منازل دهیم.
پرداختی‌ها انجام شد و در شهریور ۹۸ جهت مشخص شدن منازل افراد، اقدام به قرعه کشی کرده و مبلغ وام را نیز به ۴۰ میلیون تومان افزایش دادند. باز هم با وجود بدعهدی‌ها دو سال تمام پول نزد بنیاد مسکن می‌ماند و مردم شرایط مجدد را پذیرفتند و باز هم خواهان تحویل منازل؛ اما با گذشت یک سال از زمان قرعه کشی هیچ یک از منازل تحویل داده نشد.
یک سال از قرعه کشی به بهانه اینکه قیمت حال ملک و زمین افزایش یافته بنیاد مسکن گروکشی می‌کند، با این ابلاغیه که باید ۴۰ میلیون تومان دیگر پرداخت کرده تا منازل مذکور را تحویل دهیم.
منازل در حریم روستا با متراژ ۲۰۰ متر و با زیربنای ۱۲۰ متر تا سقف بیشتر کار نشده با چه قیمت کارشناسی احتساب شد که ۱۱۰ میلیون تومان از مردم اخذ می‌کنند؟
با توجه به اینکه مسکن یکی از نیازهای فوری و اساسی اقشار کم درآمد و بنا بر آن که مهم‌ترین وظایف سازمان بنیاد ارائه طرحهای مورد نیاز برای ایجاد مسکن اقشار مستضعف و کمک در جهت تأمین مصالح ساختمانی است، بجای آنکه این روزها در کنار حال و هوای غبارآلود مردم باشد، بر جیب‌های خالی‌شان چنبره زده و اقشار آسیب پذیر را هر بار به هر بهانه از مسکن دور و به هر نوعی به اخذ پول وادار می‌کند.
صاحبان منازل معتقدند که «اگر در سال ۹۷ پول خود را به خرید زمین در همین نقطه یا هر نقطه‌ای از شهر دهدشت اختصاص می‌دادند، و روزانه همین مبالغ را هزینه و روزی نیم ساعت بر روی آن کار می‌کردیم حال خانه‌مان آماده و ما در این وانفسای گرانی خرید و اجاره مسکن آواره نبودیم
در گفتگوی گزارشگر کبنا نیوز با چندی از صاحبان منازل تاکنون بلاتکلیف بنیاد مسکن، معتقد بودند که «تأخیر بنیاد در تحویل منازلی که قرار بر سه ماه تحویل بود وقتی منازل افراد مشخص‌اند، قرعه کشی انجام شد چندین بار افزایش قیمت انجام شد چیست و چرا کسی در این بین پاسخگوی این تعداد مردم بلاتکلیف نیست؟»
پشت این پرده چه می‌گذرد و این پرده تا کی بدون اکران می‌ماند، باید مسئولین بنیاد مسکن در استان و مجموعه استانداری پاسخگو باشند شاید نیز این کلاف سردرگم با دخالت قوه قضائیه باز و هر کدام از ذی‌حقان به آنچه که حقانیتش دارند، برسد.
به گزارش کبنا نیوز، صاحبان منازل عاجزانه از مقامات استانی و شهرستانی بالاخص استانداری، ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خواهان ورود و پیگیری حقوق خویش شدند و از ایشان تقاضا کرده با رعایت انصاف جهت تحویل همین منازل نیمه ساخت بعد از گذشت سه سال اقدام کنند؛ شاید رؤیایی که ۳ ماهه در پی تحقق آن بودند بعد از گذشت بیش از ۳۶ ماه به یمن پیگیری دلسوزانه مسئولین متولی پیگیری حقوق ملت برآورده شود تا اندکی از آلام گرفتاری‌های این ایام کاسته شود.
-------------------------------------------
گزارش: بیژن کاظمی‌کیان
نام شما

آدرس ايميل شما

همه چيز درباره واكسن كرونا

همه چيز درباره واكسن كرونا

  سخنگوي دولت : در حال حاضر واكسن ساخت ستاد اجرايي به تست انساني رسيده است. موسسه رازي ...
عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

: فضای مجازی فضایی است که به‌عنوان قلمرو سایه فرض شده و به کناری گذاشته شده است. امروز ...
تصويرگراني سبد غذايي در پايان پاييز

تصويرگراني سبد غذايي در پايان پاييز

روز دوشنبه مركز آمار نرخ تورم در آذرماه را اعلام كرد كه بر اساس آن نرخ تورم ماهانه، نقطه ...
1