تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۴۲۷۵۷۶
رييس مجلس براي رسيدن به رياست‌ جمهوري با مخالفت همقطارانش مواجه است؛

قالیباف ناجی کهگیلویه و بویراحمد؟! / روياي قاليباف و همراهان رقيب / شوآف مسئولان

۳
۱
قالیباف ناجی کهگیلویه و بویراحمد؟! / روياي قاليباف و همراهان رقيب
کبنا ؛پس از سفر قالیباف به خوزستان که دستاوردی نداشت و رسانه‌های کشوری از آن با عنوان سفری سیاسی تعبیر کردند، قالیباف این بار قصد سفر به کهگیلویه و بویراحمد را دارد. بحث و جدل در خصوص سفر قالیباف به استان کهگیلویه و بویراحمد چنان در فضای مجازی داغ شده است که گویا قالیباف قرار است تنها ناجی استان کهگیلویه و بویراحمد باشد. هواداران نمایندگان استان به هر نحوی تلاش می‌کنند که دعوت از رئیس مجلس را به نام خود تمام کنند. پس از سالها رفت و آمد مدیران به این استان، مسجل شده که این رفت و آمدها سودی ندارد مگر آنکه از پیش برنامه‌ای برای این سفر تدارک دیده شده باشد و مدیران استانی قصد رایزنی برای گرفتن اعتبار برای طرح‌های بزرگ داشته باشند.
به گزارش کبنا نیوز؛ با این همه واکنش‌های مثبت و منفی، و مشکلات زیادی که ذکر آن رفت، این هنر نمایندگان و مسئولان است که بتوانند در سفرهای مسئولان و پس از آن با رایزنی‌ها مشکلات را حل کنند، ولی تجربه نشان داده که در اینجا فقط سفرها برجسته می‌شود، افرادی با مسئولیت‌های بزرگ به استان سفر می‌کنند ولی هیچ همتی برای رفع مشکلات وجود ندارد، گویا همه اینها شوآف سیاسی برای نمایندگان یا مسئولان است تا بگویند که ما در حال کار و تلاش برای مردم هستیم. کافی است چندین ماه بعد، پس از سفر احتمالی قالیباف دستاوردهای این سفر را از نمایندگان و مسئولان بپرسیم تا ببینیم که واقعاً چه مشکلی از مشکلات مردم حل شده، و آیا مثل برخی از شهرهای دیگر، اعتبارات کلانی گرفته می‌شود؟ یا آنکه دستاورهای کوچک یا حتی هیچ دستاوردی حاصل این سفرهای شوآف و مصاحبه‌ها و گزارش‌ها نیست؟
تعبیر بزرگواری از سفر قالیباف؛ تبلیغاتی است
همچنانکه در سفر به خوزستان نیز تفسیرهایی شد، محمد باقر قالیباف رویای ریاست جمهوری را در سر می‌پروراند و ریاست بر مجلس را به جای آنکه کرسی‌ای برای به انجام رساندن طرح‌های مجلس بداند آن را پلی برای رسیدن به ریاست قوه‌ی مجریه فرض کرده است و در این بین چه چیزی بهتر از اینکه به استان‌هایی محروم و پر از رأی مثل کهگیلویه و بویراحمد سفر کند! علی محمد بزرگواری نماینده اسبق کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: سفر قالیباف تبلیغاتی است و بهتره که او در این شرایط کرونایی به استان کهگیلویه و بویراحمد نیاید. مگر قالیباف در سفرش به خوزستان و سیستان و بلوچستان چه خیری به مردم آن استان‌ها رسانده که الان بخواهد به استان کهگیلویه و بویراحمد بیاید.[کلیک کنید]
 
سفر قالیباف به استان خوزستان که بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت.

شرق نوشت: قاليباف هر چند توانست بالاخره به كرسي رياست يكي از قواي سه‌گانه جمهوري اسلامي برسد اما گويا هنوز با آرزوي ديرينه‌اش يعني كرسي رياست‌جمهوري در خيابان پاستور فاصله دارد. دو دوره كه با پاسخ منفي مردم از رسيدن به رياست‌جمهوري ناكام ماند يك دوره هم از همقطاران اصولگرايش شكست خورد و برخلاف اينكه نزديكانش معتقد بودند نسبت به رقيب خود، سيدابراهيم رييسي از وضعيت بهتر نزد افكار عمومي برخوردار است ولي درنهايت با فشارهاي همفكرانش ميدان را خالي كرد و عرصه را براي رقابت رييسي با حسن روحاني باز گذاشت. حالا با اينكه در رأس مجلس شوراي اسلامي است هنوز به نظر مي‌رسد كه سوداي «پاستور» را در سر دارد. هر چند اوضاع به هر روي همان است كه بود و او اگر باز تن به ميدان رقابت بزند، به‌جز مصائب تازه، با همان چالش‌هاي پيشين نيز دست و به گريبان خواهد بود. البته در اين دوره انتخابات رياست‌جمهوري كه دغدغه مشاركت پايين مردم از دغدغه‌هاي جدي اصلاح‌طلبان شده، اصولگرايان از اين بابت چندان نگران نيستند و از همين حالا خود را پيروز رقابت مي‌بينند و شايد به همين دليل هنوز نه به بار است و نه به دار، همين كه احتمال كانديداتوري قاليباف به گوش مي‌رسد، صداي مخالف‌خواني رقباي هم‌جناح او نيز در جناح اصولگرا بلند مي‌شود. مخالفت‌هايي كه با علني شدن‌شان اين احتمال وجود دارد كه دوباره قاليباف در رسيدن به آرزوي خود ناكام بماند و اگر درنهايت بار ديگر رداي كانديداتوري رياست‌جمهوري به تن كرد، بار ديگر پيش از شروع انتخابات و در رقابت با همفكرانش ناكام بماند.
احمد سالك از اعضاي جامعه روحانيت مبارز كه ازجمله پايداري‌هاي ادوار گذشته مجلس نيز هست درباره كانديداتوري قاليباف و البته رييسي كه حالا همچون قاليباف رياست قوايي به جز قوه مجريه را عهده‌دار است به خبرگزاري برنا گفته:«بنده مخالف ورود اين دو نفر هستم؛ رييسي، كارش را در قوه قضاييه آغاز كرده، قاليباف هم در مجلس. خالي كردن صحنه، بدين معنا كه فرد يا افراد ديگري هست درست نيست. اين دو نفر بايد به كار و وظيفه خود بپردازند هنوز مجلس به يك سال خود نرسيده كجا مي‌خواهند بروند؟!» سالك در عين حال كه سعي‌اش پرهيز از هرگونه گمانه‌زني درباره فردي مشخص است و حتي حاضر نشده از جليلي كه احتمالا نزديكي فكري بيشتري به او دارد نيز به عنوان يكي ازكانديداها نام ببرد، در پاسخ به اين پرسش كه آيا افرادي در جريان اصولگرايي حضور دارند كه علاوه بر بحث اقتصادي در حوزه سياست بين‌الملل هم توانا باشند، پاسخ مثبت داده اما در ادامه گفته كه اين حضور، «به‌صورت نسبي» است و تاكيد كرده كه «تعيين مصداق زود است؛ نمي‌دانم چه كسي مي‌آيد كه بخواهم قضاوتي داشته باشم.» او آن‌جا كه با نام سعيد جليلي و ديگر كانديداهاي احتمالي مواجه شده نيز صرفا گفته است: «اينها گمانه‌زني است، هنوز ظهور و بروز خارجي ندارد.» حال آنكه در روزهاي اخير احتمال حضور سعيد جليلي در انتخابات سال آينده قوت گرفته‌ و بسياري مي‌گويند با پيروزي جو بايدن در انتخابات امريكا و احتمال باز شدن درهاي ديپلماسي براي برجام، هيچ بعيد نيست بار ديگر ديپلماسي و بحث مذاكره يا پرهيز از گفت‌وگوي ديپلماتيك، محور انتخابات رياست‌جمهوري باشد.

بیشتر بخوانید:
________________________
واکنش تاجگردون در خصوص سفر قالیباف به کهگیلویه و بویراحمد؛ مردم ما مهمان‌نواز هستند، خدمت تعطیله، فقط زحمت پمپ آب را بکشید

موحد با هشتگ بازگشت عزت: قالیباف رئیس مجلس به کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کند

نظر روشنفکر در باره سفر قالیباف / گلایه نماینده بویراحمد از رسانه‌ها؛ تمرین مطالبه گری اولویت باشد

بزرگواری: بهتر است آقای قالیباف برای حفظ سلامتی مردم، این سفر را کنسل کند/ قالیباف چه عزتی به مردم خوزستان و سیستان و بلوچستان داده است؟!

 قاليباف منع نشده است
با اين همه اما سالك در حالي از مخالفت با حضور قاليباف در انتخابات 1400 سخن مي‌گويد كه مرتضي طلايي ديگر چهره اصولگرا و البته از نزديكان رييس كنوني مجلس و شهردار سال‌هاي نه چندان دور تهران، گمانه‌زني‌ها را درباره منع قاليباف و رييسي به عنوان روساي دو قوه از قواي سه‌گانه از شركت در انتخابات رياست‌جمهوري البته صرفا در حد گمانه‌زني سياسيون تأييد كرده تا عملاً بر رد اين گزاره انگشت گذاشته باشد. طلايي البته تاكيد كرده كه اين سخنان تنها در حد گمانه‌زني است و به معناي منع قطعي اين دو از حضور در انتخابات 1400 نيست. طلايي گفته: «هيچ مرجع رسمي اين را (منع حضور قاليباف و رييسي در انتخابات) رد يا تأييد نكرده كه شخصيت‌هاي يادشده از حضور در انتخابات منع شده‌اند. اين گمانه‌زني انتخاباتي و سياسي است كه بيان مي‌شود. شايد در منطق سياسي جاي بحث و توجه داشته باشد كه آيا در اين شرايط شخصيت‌هايي كه در رأس قواي ديگر هستند ضرورتي براي حضورشان در صحنه انتخابات است يا خير؟ الان به اين مساله كاري ندارم؛ لكن بحث يادشده را گمانه‌زني جريانات سياسي براي پررنگ كردن چهره‌هاي مطلوب خودشان و كمرنگ كردن يا حذف چهره‌هاي ديگر مي‌دانم.»
فارغ از اين تاييد و تكذيب‌ها اما فعاليت‌هاي قاليباف طي ماه‌هاي اخير رنگ‌وبوي انتخاباتي به خود گرفته و سفرهاي استاني او با وعده‌هاي اجرايي همراه است و بيش از آن‌‎كه در راستاي وظايف رييس مجلس باشد، زمينه‌چيني براي به دست گرفتن قدرت اصلي اجرايي كشور است و مهم‌ترين كرسي كاخ رياست‌جمهوري در ميدان پاستور تهران. سفرهايي كه حالا قاليباف با وجود اوج گرفتن كرونا هم حاضر نشده از آن دست بكشد و با وجود مخالفت‌هاي مراجع پزشكي، ظاهرا بار ديگر بار سفر بسته و در حال برنامه‌ريزي براي عزيمت به استان كهگيلويه و بويراحمد است.

 اختلافات اصولگرايي
با وجود اينكه تلاش‌هاي مختلفي درجريان اصولگراي براي انتخابات 1400 در حال انجام است اما به نظر مي‌رسد كه اختلافات بين اعضا و احزاب اين جريان سياسي هم بسيار است. اكثر نيروهاي اصولگرا شرايط را براي رسيدن به كرسي‌هاي انتخابي مناسب مي‌بينند و چندان تمايلي به خالي كردن صحنه رقابت ندارند. آنها سرمست از پيروزي در انتخابات مجلس يازدهم، بر اين باور و تصورند كه با ناكامي مجدد اصلاح‌طلبان در مسير عبور از سد نظارت استصوابي، بهترين فرصت را در كف دارند تا مگر اين مهم‌ترين كرسي انتخابي كشور را نيز از آن خود كنند. شرايطي مطلوب كه البته در عين حال كارشان را نيز دشوار كرده است. همانطور كه در انتخابات مجلس يازدهم رسيدن به كانديداي واحد كاري بسيار دشوار براي اصولگرايان بود، احتمالا چالش جدي آنان براي انتخابات سال آينده رياست‌جمهوري نيز همين باشد. مهدي چمران ديگر چهره اصولگرا و از قضا نزديك به قاليباف كه در شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب (شانا) نيز به عنوان نايب‌رييس فعال است، به‌تازگي فعاليت اصولگرايان درخصوص فرآيند شكل‌گيري نهاد ائتلافي جديد و دايمي در جناح راست را تاييد كرده و به ايلنا، گفته: «هنوز در حال رايزني و گفت‌وگو هستيم. اگر اين بحث‌ها به نتيجه برسد، نتيجه را اعلام خواهيم كرد ولي در حال حاضر مساله‌اي كه قطعي شده و قابل‌بيان باشد، وجود ندارد.»

روشنفکر: کهگیلویه و بویراحمد را مسائل حاشیه‌ای و سیاست‌زدگی رنج می‌دهد
به گزارش کبنا، در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در باره حضور قالیباف در این استان اظهار نظرهای متفاوتی شد. غلامرضا تاجگردون پیام داد که من با او در ارتباط نیستم، حالا که خدمت تعطیله، دوستانش در باره آب منطقه پیچاب به او صحبت کنند.[کلیک کنید]
غلامرضا تاجگردون نماینده سابق گچساران و باشت گفت: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و گچساران و باشت نیز مهمان نواز هستند.
اما در این بین روشنفکر با انداختن توپ در زمین رسانه‌ها، آنها را متهم به سیاست زدگی کرده است. مهدی روشنفکر نماینده بویراحمد و دنا و مارگون نیز گفت: نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی به سفر قالیباف واکنش نشان داد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد را مسائل حاشیه‌ای و سیاست‌زدگی رنج می‌دهد.
 مهدی روشنفکر در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنا نیوز در پاسخ به این سؤال که سرانجام سفر قالیباف به استان به کجا رسید و به دعوت چه کسی به استان می‌آید؟ افزود: واقعیت امر از رسانه‌ها گلایه دارم زیرا از متن سریع به حاشیه می‌روند و باید دنبال تمرین مطالبه گری در جامعه باشند نه اینکه روح مطالبه گری را با پرداختن به مسائل ضد توسعه، به کما ببرند.
وی ادامه داد: آقای دکتر قالیباف در جایگاه رئیس قوه مقننه به مناطق مختلف سفر می‌کنند و بدون شک استان کهگیلویه و بویراحمد اولین و آخرین استان نیست، همانطور که خوزستان اولین و آخرین استان نبود.
 نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر و بازدید میدانی مسئولان کشوری به مناطق مختلف را معمول دانست و افزود: بخشی نگری در عدم توسعه نیافتگی استان نقش بسزایی داشته و متاسفانه برخی دست‌بردار این فضا نیستند و همچنان ادامه می‌دهند.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427576-1.jpg
سفر قالیباف به سیستان و بلوچستان

 روشنفکر تاکید کرد: رسانه‌ها به جای پرداختن به مسائل ضد توسعه، پرسشگری کنند که مهدی روشنفکر برای افزایش حق آبه ما از کارون چه کرده‌اید؟ و از مسئولان استان در ۳ دهه اخیر سؤال کنند چرا خروجی آب ما از کارون بیش از ۳ میلیارد متر مکعب بوده ولی تخصیص آب ۲۸۰ میلیون متر مکعب است.
رمزگشایی از سفر قالیباف رئیس مجلس به کهگیلویه و بویراحمد
 روشنفکر از رسانه‌ها خواست: پیگیر مطالبات مردم در حوزه‌های مختلف از جمله اشتغال، معیشت، عمران روستایی و توسعه در بخش‌های مختلف باشند.
 روشنفکر در پاسخ به این سؤال که سرانجام قالیباف به استان سفر می‌کنند یا خیر، گفت: در ۱۲ روز اخیر دو تیم از طرف دفتر رئیس مجلس برای بررسی شرایط به استان آمده‌اند و بررسی لازم را داشته‌اند، ولی در مجموع زمان دقیق سفر رئیس مجلس به استان به دلیل شرایط کرونایی مشخص نیست.
«حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر با اشاره به در پیش بودن سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان گفت: بنا به محرومیت‌هایی که در استان وجود دارد کهگیلویه و بویراحمد در اولویت سفرهای استانی آقای قالیباف قرار گرفت. توقع داریم رئیس مجلس برنامه کلان کوتاه مدت و بلندمدت برای برون رفت شهرستان از بن‌بست ارائه دهد.» «وحدانی فر با بیان اینکه کهگیلویه ظرفیت‌های مغفول مانده بسیاری در حوزه‌های کشاورزی، صنایع دستی، میراث فرهنگی و ...دارد گفت: استفاده از این ظرفیت‌ها کمک خوبی به توسعه خواهد کرد با این حال به خاطر مشکلات و موانعی که وجود داشته آنطور که باید مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. اتصال راههای شهرستان به خوزستان و اصفهان در خروج از بن بست اهمیت ویژه‌ای دارد. دشت‌های حاصلخیر شهرستان در حالی تشنه مانده‌اند که آب‌های جاری از رودخانه‌ها به دیگر شهرها سرازیر می‌شود و اجازه برداشت آب به کشاورزان داده نشده است. حقابه از سدهای کوثر و مارون از مطالبات به حق و فراموش شده مردم این دیار است که سالهاست به نتیجه نرسیده است.»حجت‌الاسلام وحدانی‌فر بافت تاریخی بلادشاپور را مورد اشاره قرار داد و افزود: بناهای تاریخی در این مجموعه عظیم و ارشمند نیازمند توجه ویژه است. وحدانی فر همچنین به وضعیت نامطلوب سایت زباله ، فاجعه زیست محیطی ، اشاره کرد و همچنین گفته است: بی‌تدبیری‌های مسؤولان عدم اجرای طرح تفصیلی مالکان چندین هکتار زمین را دچار سردرگمی کرده است، در طرح‌های ولایت، بسیجیان، پرستاران و کمربندی 3 در طرح تفصیلی گنجانده شوند شهر توسعه و به تبع آن رونق پیدا می‌کند. نبود کارخانجات و فرصت شغلی در شهرستان جوانان تحصیل کرده این دیار را کارگر استان‌های همجوار بوشهر و خوزستان کرده است.»
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427576-2.jpg

دعوت رسمی امام جمعه سی‌سخت از قالیباف برای سفر به شهر برف و آفتاب
امام جمعه شهر سی سخت در پیامی رسمی از رئیس مجلس شورای اسلامی دعوت کرد تا به شهر دیارفرهنگ و ادب، برف و آفتاب و توریستی سی‌سخت سفر کند.حجت الاسلام ناصر مصباح نژاد امام جمعه شهر سی سخت در پیامی از رئیس مجلس شورای اسلامی رسما دعوت کرد تا در سفر به کهگیلویه و بویراحمد به شهر توریستی سی سخت هم سفر کند.
متن پیام دعوت نامه رسمی امام جمعه سی سخت از رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر به شهر توریستی سی سخت به شرح زیر است: «محضر شریف رئیس مکرم مجلس شورای اسلامی برادر گرامی جناب دکتر قالیباف، با ابلاغ سلام وآرزوی صحت و عافیت. بررسی ونظارت میدانی مسائل جاری کشور، جلوه کارآمدی از مدیریت جهادی و انقلابی است که اطلاع یافته ام مقصد سفر جنابتان  استان قهرمان پرور کهگیلویه و بویراحمد است،ضمن خوش آمد گویی و تقدیر  از تلاشهای جهادی مستطاب عالی دعوت می کنم تا به دیار فرهنگ و ادب، سرزمین برف و آفتاب و پایتخت طبیعت شهر توریستی سی سخت تشریف فرما شوید. موجب خرسندی مردم عزیز و لایق دنا خواهد بود که مردی از جنس مردم و مسئولی دلسوز، صدای مطالبات و دردهای آنان را از نزدیک می‌شنود و ظرفیت‌های ارزشمند گردشگردی، کشاورزی، ورزشی و علمی منطقه را مشاهده می‌نماید که بی شک این ظرفیت ها قابلیت بهره‌مندی در تراز ملی و فراملی را خواهند داشت. با سپاس فراوان ناصر مصباح نژاد امام جمعه شهرستان دنا»
با این همه واکنش‌های مثبت و منفی، و مشکلات زیادی که ذکر آن رفت، این هنر نمایندگان و مسئولان است که بتوانند در سفرهای مسئولان و پس از آن با رایزنی‌ها مشکلات را حل کنند، ولی تجربه نشان داده که در اینجا فقط سفرها برجسته می‌شود، افرادی با مسئولیت‌های بزرگ به استان سفر می‌کنند ولی هیچ همتی برای رفع مشکلات وجود ندارد، گویا همه اینها شوآف سیاسی برای نمایندگان یا مسئولان است تا بگویند که ما در حال کار و تلاش برای مردم هستیم. کافی است چندین ماه بعد، پس از سفر احتمالی قالیباف دستاوردهای این سفر را از نمایندگان و مسئولان بپرسیم تا ببینیم که واقعاً چه مشکلی از مشکلات مردم حل شده، و آیا مثل برخی از شهرهای دیگر، اعتبارات کلانی گرفته می‌شود؟ یا آنکه دستاورهای کوچک یا حتی هیچ دستاوردی حاصل این سفرهای شوآف و مصاحبه‌ها و گزارش‌ها نیست؟
نام شما

آدرس ايميل شما

باباحیدر
Iran, Islamic Republic of
اکثر مردم گچساران از قالیباف متنفر هستند .
زنبور
Iran, Islamic Republic of
سفرهای قالیباف صرفا سیاسی وانتخاباتی است ونظارت میدانی هم توجیه قانونی ومنطقی ندارد وکسانی که در رابطه با دعوت از ایشان تلاش می کنند گویا وظیفه نماینده مجلس را نمی دانند ،آقای قالیباف هم بداند به آرزویی که در ذهن خود می پروراند نخواهد رسید بهتر است به وظایف نمایندگی اش بپردازد
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
مردم گرسنه و بینوا و مظلوم استان فقط نان می خواهند وکار ،از اینهمه بازی های سیاسی خسته ومتنفرند و خواهید دید ،پنجاه نفر به استقبالش نخواهد رفت مگرانان که نانشان در روغن است
امامزاده دموکراسی شفا نمی‌دهد؟!

امامزاده دموکراسی شفا نمی‌دهد؟!

ینکه برای مردم این ادراک ساخته شود که از صندوق رای نمی‌توانند سرنوشت‌شان را عوض کنند....
اصولگرایانی که نمی‌خواهند در آستانه انتخابات اصولگرا باشند!

اصولگرایانی که نمی‌خواهند در آستانه انتخابات اصولگرا باشند!

ضرغامی: «اصلا من اصولگرا نیستم. اشکال بزرگ ما این است که یک پوست خربزه از ابتدا زیر پای ...
پایان وهم آقای پوپولیست

پایان وهم آقای پوپولیست

 پس از 6 هفته تلاش بی وقفه و نافرجام «دونالد ترامپ» برای بی اعتبار کردن پیروزی رقیب دموکراتش،...
1