کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اعتصاب غذا در طبقه ششم بهارستان!

26 آبان 1399 ساعت 11:05

در حالي که قطعا مسئولان چپ و راست مي‌گويند برايشان انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا فرقي ندارد، اما با مطرح شدن جو بايدن به عنوان پيروز انتخابات در همه اين روزها به انحاي مختلف خوشحالي دروني خود را بروز داده و نتوانسته‌اند آن را پنهان کنند. يکي اين پيروزي را نتيجه امداد الهي مي‌داند، ديگري آن را به همه ايرانيان و جهانيان شادباش مي‌گويد، آن ديگري اعلام مي‌کند رسما خوشحال است که ترامپ رئيس‌جمهور نيست و... .


در حالي که قطعا مسئولان چپ و راست مي‌گويند برايشان انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا فرقي ندارد، اما با مطرح شدن جو بايدن به عنوان پيروز انتخابات در همه اين روزها به انحاي مختلف خوشحالي دروني خود را بروز داده و نتوانسته‌اند آن را پنهان کنند. يکي اين پيروزي را نتيجه امداد الهي مي‌داند، ديگري آن را به همه ايرانيان و جهانيان شادباش مي‌گويد، آن ديگري اعلام مي‌کند رسما خوشحال است که ترامپ رئيس‌جمهور نيست و... . چهره‌هاي اصلا‌ح‌طلب و اصولگراي مشخصا شادمان اين پيروزي، هم‌اکنون به برنامه‌هاي آينده‌شان با بايدن فکر مي‌کنند. دولتمردان ايران اميدوارند خيلي سريع و قبل از انتخابات 1400 گشايش‌هايي حاصل شود و رئيس‌جمهور و کابينه‌اش با توجه به اين موضوع تلاش کنند پايگاه‌هاي اجتماعي از دست رفته‌شان را اندکي بازسازي کرده و چه‌بسا با بهبودي اوضاع اينطور القا کنند که همه چيز در اين چند سال، به خاطر ترامپ بوده است و تحريم‌ها. در آن سو اما اصولگراياني هستند که آنها نيز مي‌خواهند برد بايدن را به سود خود رقم بزنند با اين تفاوت که آرزويشان اين است که استقرار بايدن براي رياست‌جمهوري و وارد مذاکره شدنش با ايران آنقدر به طول بينجامد تا اگر بناست گشايش‌ها و بهبودهايي هم حاصل شود به دوران حسن روحاني، رئيس‌جمهوري نرسد و به بعد از انتخابات 1400 موکول شود، چون با اين احتساب اصولگرايان با به دست گرفتن احتمالي قدرت مي‌توانند نتايج حضور بايدن را به ثمره اقدامات خود نسبت دهند و آن را حاصل تدبير و درايت خويش و نوع متفاوت مديريت‌شان از اصلاح‌طلبان و اعتداليون بدانند. نکته‌اي که به نظر مي‌آيد بعد از گذشت چند روز از ابراز خوشحالي‌هاي رياست‌جمهوري بايدن، حالا با حربه‌هاي مختلف دنبال مي‌شود. يکي از اين روش‌ها اين است که جريان اصولگرا با خيال آسوده از وجود بايدن در آينده خودشان و البته با علم به اينکه تغييرات کليدي، قرار نيست در اين چندماهه باقي‌مانده دولت روحاني رخ بدهد، تلاش کنند تمام اتفاقات اين سال‌ها را تنها برگردن دولت بيندازند و بي‌ارتباط با ساير موارد از جمله آمريکا و ترامپ بدانند.
گراني‌ها به کجا ربط دارد؟
نمونه بارز اين سياست را مي‌توان در کلام ديروز محمدباقر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي به خوبي حس کرد؛ کسي که البته به دليل ديدار با بيماران کرونايي سوژه رسانه‌ها شده بود. او حالا مي‌گويد که گراني‌ها به پاستور و بهارستان ربط دارد، نه جورجيا و آريزونا. او موضوع را طوري دنبال مي‌کند اينکه بگويد آنچه مسبب اين روزهاست قطعا بهارستاني است که تا 4 سال دست اصلاح‌طلبان و اعتداليون بوده و تنها چند ماهي به دست مجلس انقلابي رسيده و البته دولت روحاني که منتخب اصلاح‌طلبان هست هم از مسببان شماره يک وضعيت کنوني کشور به شمار مي‌آيد. قاليباف ديروز گفته است درست است که بايدن با ترامپ فرق‌ دارد اما بايدن در بهترين حالت با اوبامايي که طراح تحريم‌هاي به اصطلاح فلج‌کننده و اولين ناقض تعهدات آمريکاست، تفاوتي ندارد. او ادامه مي‌دهد: تصميمات اقتصادي ما در حوزه‌هاي مختلف، به پاستور، بهارستان، باب‌همايون و ميرداماد ارتباط دارد؛ نه به جورجيا، ميشيگان و آريزونا. البته اشاره او به رياست‌جمهوري، مجلس، بانک مرکزي و وزارت اقتصاد و دارايي است. اين تصميماتِ ماست که مستقل از اين رفتن‌ها و آمدن‌ها، پايه‌هاي اصلي اقتصادِ ما را مي‌سازد و قدرتِ ما را در اين عرصه مشخص مي‌کند. باور کنيم کسي که واگن خود را به لوکوموتيو ديگران ببندد، بايد منتظر بنشيند تا با آنچه در اختيارش نيست شادي کند يا عزا بگيرد. قاليباف در حالي اين اظهارات را مطرح مي‌کند که ظاهرا بهتر مي‌داند در نبود تحريم‌ها و در زمانه مجلس اصولگراي هفتم تا نهم يا در دولت‌هاي اصولگرا نيز وضعيت هيچ‌گاه مطلوب نبوده و البته اين‌ روزها وضعيت اقتصاد کشور عنان از دست داده است. اما قطعا در همه اين سال‌ها اصولگرايان تندرو يکي از تشديد‌کننده‌هاي فشارها بوده‌اند.
آنچه عجيب‌تر است
گفته‌ها و مانور اصولگرايان مجلسي، اما وقتي جالب‌تر مي‌شود که تنها نگاهي به عملکرد مجلس يازدهم در طول مدتي که برقدرت بوده‌اند، بيندازيم. آنچه در اين مدت در مجلس رخ داده بيانگر آن است که در اين مدت هيچ موضوع خاصي به تصويب نرسيده و در عوض مجموعه‌اي از حواشي وجود داشته‌ است؛ حواشي‌اي مانند دعواهاي قاليباف و مصطفي ميرسليم. ماجراي شهرداري که به کرات از زبان ميرسليم گفته شد، موضوع را به شکايت قاليباف از وي کشانده است. بعد از آن پرداختي 220ميليون توماني به عنوان اولين حقوق نمايندگي مجلس يازدهم بود و سپس ماجراي تحويل خودروي دناپلاس به نمايندگان. قابل‌تامل‌تر از همه اينکه روز گذشته يکي از نمايندگان برا ي رفع بحران اقتصادي و... بزرگ‌ترين راهکارش اين بوده که دست به اعتصاب غذا بزند. ديروز يک عضو هيات رئيسه کميسيون صنايع و معادن مجلس در نطق ميان دستور خود از تحصن و اعتصاب غذا در دفتر کاري‌اش خبر داد و گفت: در حمايت از محتاجين به نان شب و گرفتاران و به خاطر عدم‌صداقت برخي مسئولان دست به اعتصاب غذا مي‌زنم. مصطفي رضا حسيني قطب آبادي افزود: امروز در کشور لايه‌لايه سيم‌هاي خاردار بي‌ارزشي کشيده‌اند تا ارزش‌ها نتوانند از آن عبور کنند. امروز ميدان‌هاي مين تجمل‌گرايي و ثروت کاشته‌اند تا فقرا و وارثان اصلي انقلاب زمين‌گير شوند. نماينده شهربابک در مجلس در ادامه نطق خود تحصن و اعتصاب غذاي خود را در دفتر کارش در طبقه ششم مجلس اعلام کرد و ضمن عذرخواهي از خانواده‌اش گفت: به عنوان سرباز ولايت در حمايت از محتاجين به نان شب و گرفتاران و به خاطر عدم صداقت برخي مسئولان اين کار را انجام خواهم داد. البته او مشخص نکرده که اين اعتصاب غذا تا چه زمان قرار است ادامه يابد يا چه دردي از درد محتاجين نان شب دوا مي‌کند‌، جز اينکه يک شوآف تبليغاتي براي او باشد؟ سوال اين است که آنهايي که نه ترامپ، بلکه غير‌‌مستقيم دولت و مجلس اصلاح‌طلب را عامل همه اين اتفاقات مي‌دانند، تصور مي‌کنند با اين اوضاع مجلس، اصولگرايان مي‌توانند راهکارهايي براي حل مشکلات بدهند؟

منبع: آرمان ملی


کد مطلب: 427575

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/427575/اعتصاب-غذا-طبقه-ششم-بهارستان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1