کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کهگیلویه و بویراحمد؛

کرونا جان 262 نفر کهگیلویه و بویراحمدی را گرفت / تولید داروی ضد کرونا

25 آبان 1399 ساعت 23:21

شمار قربانیان کرونا در کهگیلویه و بویراحمد به ۲۶۲ نفر رسید. دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، داروی ضد ویروس مؤثر در درمان کرونا را تولید کردند.


 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از افزایش شمار قربانیان کووید ۱۹ استان به ۲۶۲ نفر خبر داد و گفت: از دیروز تا کنون متاسفانه سه هم استانی دیگر بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.
 پرویز یزدان‌پناه افزود: هم اکنون ۴۲۳ بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۴۱ بیمار کرونایی قطعی بوده و ۲۲ بیمار در بخش‌های ویژه تحت درمان هستند.
 وی ادامه داد: از مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد ۱۳ هزار و ۲۵۰ نفر بهبود یافته گزارش شده است.
 وی اضافه کرد: شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد همچنان در وضعیت قرمز کرونایی هستند.
 یزدان پناه بیان کرد: وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون بحرانی است، اما هر لحظه ممکن است با طغیان این ویروس که مرداد و شهریور با آن مواجه بودیم باز هم مواجه شویم.
 وی ادامه داد: کووید ۱۹ یک بیماری ویروسی است که هر چه جلوتر می‌رویم، علائم جدیدی از آن شناسایی می‌شود و اگر مداخله جدی انجام نشود، مشکلات عدیده‌ای را پدید خواهد آورد.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تا زمانی که واکسن قطعی و اثربخشی برای بیماری تولید نشود، راه‌های موجود شامل رعایت نکات بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری، عدم حضور در تجمعات و عدم خروج از خانه بجز در موارد ضروری است.
 
 صنوف مواد غذایی، دارویی و بهداشتی محدودیت ساعات فعالیت ندارند

 مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ممنوعیت فعالیت صنوف از ساعت شش عصربه بعد، شامل صنوف مواد غذایی، دارویی و بهداشتی نمی‌شود.
  براتعلی صالحی نیز با بیان اینکه اصناف از ساعت شش عصر به بعد اجازه فعالیت ندارند، افزود: محدودیت ساعتی و اهرمهای نظارتی و قانونی تازه‌ای برای برخورد با متخلفان پیش بینی شده است.
 وی بیان داشت: در راستای نظارت بر اجرای قوانین و مصوبات پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا، هماهنگی‌هایی بین تعزیرات حکومتی، بازرسی صمت، بازرسی اصناف، نمایندگان بهداشت، و نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود.
 صالحی افزود: از امروز، همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مصمم به اجرای دقیق و بدون اغماض مقررات ابلاغی تازه در محدودیت کردن فعالیت واحدهای صنفی هستند و بازرسین در قالب گشت‌های مشترک بر بازار نظارت کافی دارند.
 وی تصریح کرد: بیشترین ازدحام جمعیت در مرکز شهر از ساعت شش به بعد بوده و طبق دستور ستاد کرونا، محدودیت‌ها در مرکز استان اجرایی شده است.
 
سرعت انتقال کرونا تا ۹ برابر افزایش یافته است
 متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا: برای توقف گردش انتقال ویروس کرونا باید دست به دست هم بدهیم و با برخورد منطقی با شرایط، از تجمعات و مهمانی‌های شبانه و دورهمی ها دوری کنیم.
 مردانی در برنامه تیتر امشب رسانه ملی گفت: با جهشی که ویروس کرونا کرده سرعت انتقال آن ۳ تا ۹ برابر افزایش پیدا نموده است برای همین همه باید بیشتر مراقب خودشان باشند و پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی را کاملاً رعایت و از تجمع و اجتماع دوری کنند و با اعمال محدودیت‌های جدید تلاش می‌کنیم حداقل سرعت انتقال بیماری را آهسته‌تر کنیم.
عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با اشاره به افزایش موارد ابتلا به بیماری افزود: امیدواریم که محدودیت‌هایی که اعلام می‌شود اجرا شود، من خودم دیشب سمت سعادت آباد و ... رفتم حدود ساعت ۸ و ۹ شب، دیدم رستوران‌ها و فست فودها همه باز و لبالب آدم نشسته بود و فاصله گذاری و پروتکل‌ها اصلاً رعایت نمی‌شد.
 مردانی با اشاره به این که پیشنهادهای کمیته علمی در سطوح بالاتر ستاد ملی چکش کاری و به اقتضای جوانب مختلف تصمیم گیری می‌شود گفت: پیشنهاد ما تعطیل کردن کامل ۲ تا ۳ هفته‌ای شهر تهران بود.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427564-2.jpg
این متخصص عفونی با ابراز خوشبینی درخصوص ساخت واکسن تا ۵ یا ۶ ماه دیگر گفت: هر عاملی که بتواند گردش ویروس را در سطح جامعه یا متوقف و یا آهسته کند می‌تواند از بار و فشار همه کارکنان درمانی و بهداشتی کم کند و بگذارد تا نفسی بکشند الان هر روز وقت و بی وقت ما خبر ابتلا و یا فوت همکاران پزشک یا پرستارمان را می‌شنویم و این خیلی سخت و دردناک است.
 مردانی درباره افزایش تست گیری‌ها گفت: تعداد تست‌ها خیلی نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است و نزدیک به ۳۰ هزار تست pcr در روز رسیده قرار است با کیت‌های رپیدی که از کشور کره وارد کرده‌اند تعداد تست‌ها به روزی ۱۰۰ هزار برسد و مراکزی برای غربالگری مشخص کرده‌اند تا افراد مشکوک به کرونا به آنجا معرفی و تست بدهند و این به شناسایی افراد مبتلا و ناقل کمک می‌کند و قرنطینه آن‌ها کمک شایانی به کنترل بیماری می‌کند.
  عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با اشاره به این که ۵۰ درصد مبتلایان در مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی مبتلا شده‌اند، از مردم خواست ضمن رعایت همه شیوه نامه‌ها حتماً از تجمع‌ها دوری و از برگزاری مهمانی‌های شبانه و دورهمی‌ها به شدت اجتناب کنند.
رؤسای بیمارستان‌های امام خمینی (ره)، سینا، و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی لرستان و کردستان هم در ارتباط تصویری با برنامه ضمن ابراز نگرانی شدید از سیر افزایشی مبتلایان بدحال و پر شدن آی سی یوها، درباره تأثیر محدودیت‌های جدید برای کنترل بیماری ابراز تردید کردند و گفتند محدودیت‌ها باید همراه با آگاهی افراد باشد تا از دورهمی‌ها و مهمانی‌ها و تجمع‌ها دوری و همه دستورالعمل‌ها را رعایت کنند وگرنه محدودیت‌ها به تنهایی تأثیر چندانی نخواهد داشت و شاهد افزایش مرگ و میرها و فرسایش و خستگی بیش از حد کارکنان درمانی خواهیم بود.
 
 تولید داروی ضد ویروس مؤثر در درمان کرونا
 
دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، داروی ضد ویروس مؤثر در درمان کرونا را تولید کردند و موفق به دریافت تأییدیه کمیسیون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت شدند.
 مرحله مطالعاتی این دارو که دستاورد مشترک تیمی ۴۰ نفره متشکل از متخصصان علوم پایه و بالینی علوم پزشکی است، از زمان پیدایش کرونا در چین آغاز و پس از ورود ویروس به ایران وارد مرحله آزمایشگاهی شد.
 بر اساس اعلام مجری این طرح پژوهشی در این دارو از ترکیبی استفاده شده که تجربه ۱۵ سال تحقیق بر روی آن وجود داشته است.
در مطالعات آزمایشگاهی دارو، روش‌های مختلفی از جمله کشت مستقیم دارو بر روی ویروس کرونا انجام و اثرگذاری آن بررسی شد و پس از گذراندن آزمایش‌های فیزیکی و شیمیایی، آزمایش‌های تعیین سمیت و اخذ کد اخلاق، وارد مرحله کارآزمایی بالینی شد.
 این داروی ضد ویروس در ابتدا به صورت گزارش (کیس ریپورت) و سپس در بیماران سرپایی و در نهایت تعداد قابل توجهی از بیماران بستری مورد ارزیابی قرار گرفت و بعد طی مراحل بررسی در سازمان غذا و دارو موفق به دریافت تأییدیه کمیسیون غذا و دارو شد.
هم‌اکنون این دارو در حال معرفی در مجامع تخصصی است و به دلیل لزوم رعایت اخلاق پژوهشی و توصیه دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا امکان انتشار نام دارو در جامعه و مجامع غیر تخصصی وجود ندارد.
 
 اظهارات دکتر زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره داروی جدید مؤثر بر درمان کرونا

 این دارو یک داروی مکمل نیست بلکه به‌عنوان داروی ضد ویروس در درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیاز به استفاده از داروهای پروتکل در کنار آن نمی‌باشد و اغلب مصرف بعضی از داروهای ضد ویروس دیگر با این دارو تداخل داشته و منجر به کاهش اثربخشی دارو می‌شود. البته در شرایط عفونت ثانویه باکتریال و جلوگیری از دهیدراتاسیون بیمار در مواقع لازم باید از آنتی بیوتیک و سرم تراپی استفاده شود.
 این دارو دارای مکانیسم کاملاً مشخص است و با سه مکانیسم شامل: نخست اتصال به پروتیین RBD اسپایک ویروس و جلوگیری از اتصال ویروس به گیرنده ACE۲، دوم اتصال به جایگاه فعال آنزیم RDRP و غیر فعال کردن آنزیم و جلوگیری از تکثیر ویروس و سوم تقویت و تنظیم سیستم ایمنی با مهار سایتوکاین‌های التهابی و تقویت سیستم ایمنی سلولار و مهار واکنش اکسیداتیو، اثر می‌کند.
بنا بر اعلام تیم تحقیقاتی، تمامی مراحل تولید انبوه این دارو انجام شده و به زودی وارد داروخانه‌های سراسر کشور خواهد شد. تهیه این دارو تنها با تجویز پزشک معالج امکان‌پذیر است.


کد مطلب: 427564

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/427564/کرونا-جان-262-نفر-کهگیلویه-بویراحمدی-گرفت-تولید-داروی-ضد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1