کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پس از ۴۰ سال انتظار:‌

بالاخره محور ارتباطی روستاهای کَمَک لوداب بویراحمد آسفالت می‌شود

23 آبان 1399 ساعت 1:18

اهالیشروستای «کمک» بخ لوداب از توابع استان کهگیلویه و بویر احمد سالهاست که از داشتن جاده‌های ایمن و هموار با زیر ساخت‌های مناسب رنج می‌برند به گونه‌ای که این موضوع باعث مهاجرت اغلب روستاییان از سرزمین آبا و اجدادی‌شان و ترک تحصیل دانش آموزان شده است.


اهالیشروستای «کمک» بخ لوداب از توابع استان کهگیلویه و بویر احمد سالهاست که از داشتن جاده‌های ایمن و هموار با زیر ساخت‌های مناسب رنج می‌برند به گونه‌ای که این موضوع باعث مهاجرت اغلب روستاییان از سرزمین آبا و اجدادی‌شان و ترک تحصیل دانش آموزان شده است.
 به گزارش کبنا به نقل از ایلنا، جاده‌ای به طول ۷ کیلومتر که اگر در چند دهه گذشته روزی یک وجب آن آسفالت می‌شد تاکنون این پروژه به پایان رسیده بود و مشکلات تحریم و نداشتن بودجه و اعتبار بهانه مسئولان برای شانه خالی‌کردن از زیر بار مسئولیت نبود.
 جاده روستای "کَمَک" لوداب و چند پارچه آبادی دیگر برای رسیدن به محور اصلی به دلیل ناهمواری‌های کوهستانی و خاکی بودن مسیرها با مشکل تردد روبرو هستند. ضمن اینکه این جاده روستایی مسیر 40 روستا را به هم وصل می‌کند. این جاده‌های ارتباطی خاکی، سنگلاخی و بسیار ناهموارند که در هنگام بارندگی واقعاً تردد در آن بسیار دشوار می‌شود.
 این جاده خاکی هفت پارچه روستای "کَمَک" با جمعیتی بیش از ۳۰۰ خانوار را به محورهای اصلی مرتبط می‌کند و مردم چاره‌ای جز تردد از این مسیر خاکی ندارند. این منطقه خانه بهداشت ندارد و انتقال بیمار تا نزدیک مرکز درمانی ۳ ساعت طول می‌کشد. اهالی روستا برای انتقال مصالح ساختمانی از شهر به روستا باید یک میلیون و نیم کرایه بپردازند چرا که به دلیل مشکلات جاده‌ای هر کامیونی به منطقه نمی‌آید.

 بیشتر بخوانید:

"کمک" در حسرت 7 کیلومتر جاده آسفالت/ دهیار روستا: روزانه تصادفات جاده‌ای داریم/ مدیرکل راه استان: فراموش نکردیم، بودجه نداریم


اکثر این روستائیان، باغدار و دامدارند و بهترین محصولات باغی را تولید می‌کنند اما به دلیل دشواری شغلی و راه‌های ارتباطی به مرور در حال مهاجرت به مناطق شهری‌اند. همچنین دانش‌آموزان نیز بعد از گذراندن دوره ابتدایی به علت عدم وجود کلاس‌های درسی مقطع راهنمایی و دبیرستان که مجبورند به روستاهای دیگر و شهر تردد کنند به دلیل همین وضعیت نامناسب جاده‌ها ناگزیرند ترک تحصیل کنند. چرا که روزانه باید ۶ ساعت در مسیر ناهموار و نا ایمن جاده‌ها رفت و آمد کنند. حتی گاهی این احتمال وجود دارد که در این مسیر کوهستانی و سخت گذر مورد حمله جانوران وحشی قرار بگیرند و برخی از خانواده‌ها برای فرستادن فرزندانشان به شهر برای ادامه تحصیل به لحاظ مالی توانایی ندارند و قادر به تأمین هزینه تحصیل فرزندانشان نیستند.
 روستاییان از نبود محور ارتباطی مناسب نگران هستند و از حضور نمایندگان سابق و اسبق حوزه انتخابیه بویراحمد در روستاهای خود خبر می‌دهند و تاکید می‌کنند که این نمایندگان به همراه مسئولان مختلف به این جاده سر زدند و وعده‌های بسیاری برای آسفالت آن دادند اما خبری از عملی شدن این وعده‌ها تاکنون نبوده است.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000425/nf00425980-3.jpg

 مهدی روشنفکر نماینده بویراحمد دنا و مارگون در مجلس یازدهم شورای اسلامی با محمدحسین نصیری راد مدیرکل حمل و نقل پایانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ماه گذشته از جاده کَمَک لوداب بازدید و با روستاییان نشست صمیمی برگزار کردند.
 در آن بازدید روشنفکر با معاون وزیر راه تماس می‌گیرد و معاون وزیر به این نماینده مجلس قول تخصیص اعتبار ویژه برای آسفالت این محور ارتباطی روستایی می‌دهد.
 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از تخصیص ۴۱ میلیارد ریال برای آسفالت این محور روستایی خبر می‌دهد.
 سید محمدحسین نصیری راد با تقدیر از پیگیری‌های نماینده بویراحمد در مجلس و رسانه‌ها؛ اظهارداشت: ۴۱ میلیارد ریال برای آسفالت محور ارتباطی روستایی کَمَک لوداب بویراحمد تخصیص یافته و این پروژه بزودی به مناقصه می‌رود.
 او گفت: هفته پیش رو این مناقصه منتشر و با مشخص شدن پیمانکار؛ عملیات اجرایی این پروژه پس از سالها انتظار شروع می‌شود.
 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد با مشخص شدن پیمانکار؛ کار آسفالت محور ارتباطی روستای کَمَک لوداب در کمترین زمان ممکن به اتمام می‌رسد.


کد مطلب: 427490

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/427490/بالاخره-محور-ارتباطی-روستاهای-ک-م-ک-لوداب-بویراحمد-آسفالت-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1