کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش میدانی کبنا از بازار گچساران؛

جدال کرونا با بازاریان؛ فرماندار گچساران پاسخ بازاریان را بدهد!

23 آبان 1399 ساعت 0:43

انتقادات زیادی به ستاد کرونای شهرستان گچساران وارد است، از جمله مهمترین این انتقادات این است که ستاد، بدون برنامه ریزی اقدام به بستن بازار می کند. سوالی که ستاد کرونا باید پاسخ دهد این است که بستن بازار چند درصد به کاهش آمار مبتلایان به کرونا کمک کرده است؟ این پاسخ را هفته آینده فرماندار گچساران به عنوان رئیس این ستاد به مردم پاسخ دهد! به نظر می آید بستن بازار آسان ترین و دم دستی ترین تصمیم این ستاد است! برنامه ریزی و فکر از پیش تعیین شده ای پشت این تصمیم وجود ندارد، آموزش و اقناع مردم بصورت ناقص صورت می گیرد! و به نظر می آید که جلسات هفتگی کرونا تاثیر چندانی در کاهش امار مبتلایان نداشته است.


تاکنون دو هفته از تصمیم ستاد کرونا مبنی بر تعطیلی بازار گچساران می‌گذرد. بازاریان طی ساعت‌های مشخصی می‌توانند مغازه‌های خود را باز کنند و از ساعتی به بعد بالاجبار باید تعطیل شوند در غیراینصورت مشمول جریمه خواهند شد.
طی روزهای اخیر مسیرهای خیابان‌های منتهی به بازار و مرکز شهر بسته شده و مردم برای فعالیت‌های ضروری یا غیرضروری خود از مسیرهای فرعی تردد می‌کنند.
با وجود وضعیت قرمز بیماری در شهرستان گچساران، بازاریان نسبت به وضعیت پیش آمده و تصمیم ستاد کرونا ابراز نارضایتی می‌کنند. بعضی از افراد نیز اظهار می‌کنند که برای بستن مغازه‌ها تبعیض بین افراد قائل می‌شود!
امروز طی اجرای تصمیمات ستاد کرونا در بازار گچساران توسط مأموران، برخی از بازاریان از بستن مغازه‌های خود ممانعت می‌کردند و نسبت به بدهکاری، گرانی، نداشتن خرجی و قسط‌ها و ... ابراز شکایت می‌کردند.
هر چند که نیروی انتظامی و سایر مأموران تعزیزات و بهداشت به عنوان مجری قانون، ملزم به اجرای تصمیمات ستاد کرونا به منظور سلامت جان شهروندان هستند، ولی به نظر می‌آید تصمیمات ستاد کرونا تأثیر چندانی در کاهش این بیماری در گچساران نداشته است، چرا که در هر حال مردم برای خرید مایحتاج و ضروریات خود اعم از خوراک و پوشاک در بازار تردد می‌کنند.
یکی از بازاریان در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: همه ما قسط داریم، کرایه مغازه داریم، صاحب مغازه هم کرایه می‌خواهد، من که نمی‌توانم بگویم کرایه نمی‌دهم، بدهکاری داریم، دولت به فکر بازاری‌ها نیست.
یکی از مغازه داران نیز گفت: تصمیمات ستاد کرونا در شهرستان‌ها درست نیست، هیچ برنامه ریزی‌ای ندارند، لااقل از دو هفته قبل‌تر نمی‌گویند که باید دو هفته بعد تعطیل کنیم. من هفته پیش بار آوردم، الان داخل این تعطیلی‌های بازار چطور چکم را پاس کنم.
یکی دیگر از بازاریان می‌گوید: ما مجبوریم باز کنیم، هم به خاطر خرج خودمان، هم به خاطر مردم که سفارش دارند وگرنه مشتری‌مان را از دست می‌دهیم. با قسط و کرایه مغازه باید چکار کنیم.
این مغازه دار در ادامه گفت: در کشورهای خارجی اگر بازار تعطیل می‌شود، دولت ماهیانه کمک‌های بلاعوض می‌کند، اینجا واقعاً هیچ کس به فکر نیست.
بر مبنای این گزارش؛ انتقاداتی به ستاد کرونای شهرستان گچساران وارد است، از جمله مهمترین این انتقادات این است که ستاد، بدون برنامه ریزی اقدام به بستن بازار می‌کند. سووالی که ستاد کرونا باید پاسخ دهد این است که بستن بازار چند درصد به کاهش آمار مبتلایان به کرونا کمک کرده است؟ این پاسخ را هفته آینده فرماندار گچساران به عنوان رئیس این ستاد به مردم پاسخ دهد! به نظر می‌آید بستن بازار آسان‌ترین و دم دستی‌ترین تصمیم این ستاد است! برنامه ریزی و فکر از پیش تعیین شده‌ای پشت این تصمیم وجود ندارد، آموزش و اقناع مردم بصورت ناقص صورت  می‌گیرد! و به نظر می‌آید که جلسات هفتگی کرونا تأثیر چندانی در کاهش امار مبتلایان نداشته است.
چه کسی قرار است پاسخ بازاریانی که معترض و نگران معاش خود هستند را بدهد؟ برخی از بازایان معتقدند دولت باید تسهیلات بلاعوض برای بازاریان فراهم کند تا تعطیلی، مشکلی برای آنها ایجاد نکند. ستاد کرونا که کارمندانش ماهیانه حقوق خود را دریافت می‌کنند، به این موضوع فکر کرده‌اند که بازاری‌ها خرج و مخارج و اقساط و کرایه خود را چطور باید تأمین کنند؟



مقام معظم رهبری نیز در نشستی با ستاد مقابله با کرونا طی هفته‌های اخیر بر موضوع اقناع افکار عمومی و اهمیت معیشت مردم تاکید کرده و لازمه‌ی اِعمال مدیریت صحیح و مناسب را «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه دستگاه‌ها و همچنین همکاری مردم» دانستند و افزودند: البته این همکاری فقط مختص مقابله با کرونا نیست بلکه باید در همه‌ی مسائل بخصوص مسائل سیاسی وجود داشته باشد زیرا کشور که دارای ملتی قدرتمند، نظام نوپدید و سخن جدید است، به‌طور طبیعی با مسائل مهمی در عرصه جهانی و داخلی مواجه است.
ایشان همچنین با اشاره به سخت‌تر شدن شرایط زندگی برخی افراد و مشاغل با اجرای جرائم سخت‌گیرانه، خاطرنشان کردند: در این زمینه دولت باید بسته‌های حمایتی را در نظر بگیرد، ضمن آنکه خیّرین و مردم نیز باید وارد میدان شوند و به کمک این افراد بیایند چرا که این کار جزو بهترین کارها و برترین وسایل نزدیک شدن به خدا است.

                      

در همین خصوص دادستان شهرستان گچساران ( 21 آبان ماه 99) ضمن تذکراتی به اعضای ستاد کرونا گفت باید دید جلسات ستاد کرونا که این جلسه پنجاه و پنجمین می‌باشد، نتیجه‌ای در کاهش بیماری کرونا داشته است؟ (خطاب به مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران سؤال کرد) آیا مصوبات قبلی اجرایی و عملی شده است که مصوبات جدیدی را مصوب و جایگزین کنیم؟
حجت الاسلام و المسلمین ادیبان دادستان جدید شهرستان گچساران بیان کرد: ما اول باید اعتماد مردم را جلب کرده، چطور می‌شود 20 تا 30 مدیر در یک فضای بسته جلسه برگزار کنند و آنگاه از مردم انتظار داشته باشند در خاکسپاری عزیزانشان 4 نفر شرکت و حضور داشته باشند. ما باید در تعطیلی اصناف عدالت را رعایت کرده و خودی و غیر خودی  و... نکنیم. بدون همکاری مردم ما نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم.
دادستان عمومی و انقلاب گچساران افزود: ما کسبه و بازار را تعطیل می‌کنیم اما مناطق گردشگری پر از جمعیت است که این موضوع با مصوبات ستاد کرونا  تعارض دارد. بطوریکه در روزهای گذشته تصاویری از ازدحام جمعیت در مراکز تفریحی گناوه لری و دیل و... منتشر شده است ما باید ورود و خروجی‌ها را کنترل بکنیم تفریح در این شرایط ضرورت ندارد اما کسب و کار ضرورت دارد.
وی در خصوص مصوبات ستاد کرونا گفت: قرار نیست که هرچه در یاسوج مصوب می‌شود ما در گچساران اجرایی کنیم اگر اینطور است دیگر نیازی به برگزاری جلسه نداریم و همان مصوبات یاسوج ابلاغ و اجرایی شود.  شرایط، موقعیت و بافت شهرستان گچساران نسبت به دیگر شهرستان استان متفاوت‌تر است و ما باید به این موضوع کاملاً کارشناسی و ویژه نگاه کنیم.

 


کد مطلب: 427488

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/427488/جدال-کرونا-بازاریان-فرماندار-گچساران-پاسخ-بدهد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1