تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۳۷
کد مطلب : ۴۲۶۳۶۷
این خبر تکمیل می‌شود

واکنش‌ها به درگذشت محمدرضا شجریان

۱
۰
واکنش‌ها به درگذشت محمدرضا شجریان
کبنا ؛
محمدرضا شجریان استاد نامی موسیقی ایرانی پنجشنبه، ۱۷ مهر ماه پس از یک دوره طولانی مبارزه با بیماری، در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.
محمدرضا شجریان استاد نامی موسیقی ایرانی پنجشنبه، ۱۷ مهر ماه پس از یک دوره طولانی مبارزه با بیماری، در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت. خبر درگذشت محمدرضا شجریان ـ استاد آواز ایران ـ هم اینک توسط همایون شجریان، فرزند این هنرمند تایید شد.

تجمع دوست‌داران شجریان مقابل بیمارستان جم

پس از انتشار خبر درگذشت استاد شجراین صدها تن از دوستداران او مقابل بیمارستان جم تجمع کرده اند. ویدئوهایی منتشر شده که آنها را در حال همخوانی آهنگ مشهور شجریان یعنی "مرغ سحر" نشان می‌دهد.
  
پیام روحانی در پی درگذشت محمدرضا شجریان
 
رئیس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت محمدرضا شجریان؛ استاد آواز ایران و هنرمند نامدار به خانواده و همه علاقه‌مندان و دوستداران ایشان خصوصاً جامعه هنری کشور تصریح کرد: یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگاه خواهد داشت.
رئیس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت محمدرضا شجریان؛ استاد آواز ایران و هنرمند نامدار به خانواده و همه علاقه‌مندان و دوستداران ایشان خصوصاً جامعه هنری کشور تصریح کرد: یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگاه خواهد داشت.
متن پیام تسلیت حسن روحانی به این شرح است:
انالله وانا الیه راجعون
درگذشت استاد آواز ایران و هنرمند نامدار محمدرضا شجریان، موجب تأثر و تألم فراوان گردید.
این چهره برجسته هنری و آفریننده ماندگارترین نواهای دلنشین ایرانی و خواننده ربنای رمضان، با ذوق هنرمندانه و تلاش فراوان، میراث ارزشمند و پرجاذبه‌ای از خود به یادگار گذاشت.
یقیناً ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها، زنده نگاه خواهد داشت.
اینجانب این ضایعه را به خانواده محترم و همه علاقه‌مندان و دوستداران ایشان، خصوصاً جامعه هنری کشور تسلیت عرض می‌‏کنم و از خداوند بزرگ برای آن مرحوم، رحمت و غفران الهی و برای عموم بازماندگان صبر و شکیبایی مسألت دارم.
حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران


پیام تسلیت مشاور رهبر انقلاب در پی درگذشت شجریان
علی لاریجانی، رییس پیشین مجلس و مشاور رهبر انقلاب در پیامی نوشت: «درگذشت هنرمند بلند آوازه و صاحب سبک کشورمان، استاد شجریان را به ملت عزیز، بخصوص هنرمندان فرهیخته و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنم.
صدای آشنای او از میراث اسلامی، ایرانی در دلها آرام گرفته و به یادگار می ماند. یادش گرامی باد.
از خداوند رحیم می خواهم که این سفر کرده گرامی را به نیکی بپذیرد و مورد غفران خویش قرار دهد.
علی لاریجانی
مشاور مقام معظم رهبری
 
پیام سفارت فرانسه در تهران در پی درگذشت استاد شجریان
 
واکنش‌ها به درگذشت محمدرضا شجریان

واکنش کیهان کلهر: جان از تن آواز رفت
 
واکنش‌ها به درگذشت محمدرضا شجریان

جهانگیری: درگذشت شجریان ضایعه ملی است
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور هم در پیام تسلیتی نوشت: 
درگذشت هنرمند نامی و چهره شاخص فرهنگ ایران استاد محمد رضا شجریان، ضایعه ای ملی است. هر ایرانی و هرکس که در دور و نزدیک این سرزمین به ادب و زبان فارسی و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی دلبسته است حق دارد که سوگوار فقدان این چهره نام ٱور و سخت کوش باشد. نام او به یقین در ٱینده نیز همچنان خواهد درخشید چنانکه میراثی گرانقدر در گذشته و حال داشته است.
این ضایعه سنگین را به خانواده، دوستان، شاگردان، اهالی فرهنگ و هنر و همه شهروندان ایرانی تسلیت میگویم و برای ٱن هنرمند برجسته از خداوند بزرگ ٱمرزش مسالت دارم.
 
 
در سوگ استاد محمد رضا شجریان
احمد زیدآبادی روزنامه نگار در یادداشتی تلگرامی نوشت: 
امروز حنجره‌ای خاموش شد که فوران آوازش تجلی تمام آلام و عظمت‌های مردم این سرزمین بود. صدای آسمانی‌ او که سکوت شب‌های کویرمان را در هم می‌شکست تا به ابد در کوه و دشت و جنگل و صحرایِ این فلات پهناور طنین‌انداز خواهد بود.
گرچه ویروس کرونا، فرصت تشییعِ بی‌سابقه و تاریخی پیکر او را از ایرانیان گرفت، اما راه‌های بسیاری برای ادای دین مردم ایران به استاد بی‌همتای آوازشان پیش روست.
در وصف صدای او باید از خواجۀ شیراز کمک گرفت که فرمود:
دگر حور و پری را کس نگوید با چنین حسنی
که این را این چنین چشم است و آن را آن چنان ابرو
 
پایان سالها ممنوع التصویری شجریان در صدا و سیما
صداوسیما پس از سال ها ممنوع التصویری و پخش نکردن صدای محمد رضا شجریان، در گذشت این استاد موسیقی ایرانی را تسلیت گفت. 
واکنش‌ها به درگذشت محمدرضا شجریان
تسلیت ظریف در پی درگذشت استاد شجریان
بسم الله الرحمن الرحیم
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر یادگاری که در این گنبد دوار بماند
با کمال تاسف و تاثر‌ مطلع شدم اسطوره بزرگ هنر، موسیقی و آواز ایران زمین و سفیر پر افتخار پارسی گویان جهان، استاد محمد رضا شجریان در اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، رخت انا الیه راجعون بر تن کرد، تن خاکی را به خاکیان و جان و دل را به افلاکیان سپرد‌ و از میان ما پرکشید.
برای آنانی که سالها با صدای روحانی این‌ شجره هنر ناب افطار کردند، عمری میهمان مناجات او در سحرگاهان بودند، و همراه همیشگی نغمه های دل انگیزش در خلوت و جلوت، بزم‌ و رزم و ضیافت و سیاحت بودند، محمدرضا شجریان یک نام همواره مانا است.
ضمن عرض تسلیت این مصیبت به همسر، فرزندان و خانواده این هنرمند فقید بویژه جناب همایون شجریان و همچنین دوستداران‌ و علاقمندان ایشان و نیز جامعه هنر و موسیقی، از خداوند رحمان و رحیم مسالت دارم که او را مشمول رحمت خاصه خود و میهمان ضیافت داوودی و نغمه خوانی فردوسیان در سرای باقی بگرداند.
پروردگارا او را رهین الطاف و برکات بی پایان خود بدار.
آمین یا رب العالمین.
محمد جواد ظریف
 
پیام تسلیت وزیر ارشاد به مناسبت درگذشت محمدرضا شجریان
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت محمدرضا شجریان در پیامی فقدان استاد آواز ایران را تسلیت گفت.
متن پیام سیدعباس صالحی بدین شرح است:
درگذشت ترنم ماندگار ایران استاد محمدرضا شجریان موجب تأثر و تأسف عمیق گردید.
شجریان نمای موسیقی اصیل ایرانی و از نمادهای هویت هنری این سرزمین است. وجوه متنوع استاد فقید، در کنار هوشمندی کم نظیر او در انتخاب مناسب از گنجینه گرانبهای شعر و ادب فارسی، آواز و موسیقی او را جاودان و نامیرا ساخت.
بخش مهمی از ادبیات ایران با نغمه او در گوش و جان نسل جوان و نوجوان راه‌یافت و آنان را با حکمت و ادب این سرزمین پرگهر آشنا و همراه ساخت.
نوای استاد، تاریخ حسّ و حال ایرانیان در نیم قرن گذشته است. آثار او بازتاب حسرت‌ها و امیدها، نگرانی‌ها و دلبستگی‌ها و در یک کلام حال و هوای مردم خوب کشورمان بود.
اینجانب فقدان این هنرمند گرانمایه را به جامعه بزرگ هنری کشور، عموم علاقه مندان و بویژه به خانواده محترم استاد شجریان، تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال رحمت واسعه و آرامش ابدی برای آن مرحوم و صبر و بردباری بازماندگان معزز را آرزومندم.
 
بیمارستان جم: پیکر شجریان به بهشت زهرا منتقل شد
 
واکنش‌ها به درگذشت محمدرضا شجریان
پست اینستاگرامی همایون شجریان
 
واکنش‌ها به درگذشت محمدرضا شجریان
خانه سینما در پیامی اعلام کرد "درگذشت استاد آواز ایران زنده‌یاد محمدرضا شجریان را به خانواده محترم ایشان، جامعه موسیقی کشور و اعضای جامعه اصناف سینمای ایران تسلیت می‌گوید."
هیات مدیره خانه سینما نیز درگذشت خسرو آواز ایران را تسلیت گفت و پیام داد: «بدون تردید استاد محمدرضا شجریان نه تنها فخر ما در عرصه آواز و نه فقط ارزشمند در صحنه موسیقی فیلم بلکه به عنوان انسان موثری در پهنه اجتماعی که در آن می‌زیست، از جاودانه‌های تاریخ این سرزمین خواهد ماند. هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران (خانه سینما) سوگوار از دست دادن یار دیرین خود است و این فقدان را به عموم هنرمندان، دست‌اندرکاران سینما و مردم هنردوست ایران و جهان تسلیت می‌گوید.»
فرشته طائرپور، رییس انجمن کارفرمایی تهیه‌کنندگان (اکت) نیز در پیامی عنوان کرد: «همزمان با عزای اربعین حسینی، ستاره پرفروغ آسمان هنر و موسیقی ایران‌زمین، استاد شجریان نیز به دیدار حق رفت تا در محضر لطف او آرام گیرد و به پاس «ربنا»ی ملکوتی‌اش، قدر بیند و بر صدر نشیند. جایش هماره خالی و یادش همیشه باقی خواهد بود.»
اصغر فرهادی، کارگردان برگزیده اسکار نیز در پیامی درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفت. در بخشی از پیام او آمده است: «با تمام وجود غمگینم. نام او در این سرزمین می‌درخشد.»
کانون کارگردانان سینمای ایران نیز برای درگذشت استاد شجریان پیام داد: «بانگ آواز قرن‌ها هنر و فرهنگ ایران‌زمین و صدای ماندگار مردم به آسمان پر کشید. پرواز بانگ ربنا را به مردم و آب و خاک این سرزمین تسلیت می‌گوییم.»

امروز در فقدان قله آواز ایران، مرغ سحر ناله سر می کند

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران را تسلیت گفت.
 در پیام تسلیت، سیدرضا صالحی امیری خطاب به همایون شجریان آمده است:
«خبر تاسف بار ضایعه درگذشت خسرو آواز ایران، استاد والامقام و گرانمایه محمدرضا شجریان موجب اندوه همه علاقه‌مندان آن یگانه آواز ایران شد.
شجریان در طول عمر هنری خود همواره بازتاب صدای مردم روزگار خویش بود و نوای جاودانه‌اش معنوی‌ترین لحظات ایرانیان را رنگ و طعمی دوچندان می‌بخشید.
او که دعای ربنا را با نوای بی بدیلش خواند و وقف ملت بزرگ ایران کرد، در زمره اساتیدی بود که چراغ فرهنگ موسیقی ایرانی را در چند دهه به سختی و با تحمل رنج‌های فراوان تا به امروز بر دوش کشید و شیوه آوازش بسیاری از ایرانیان را با ادبیات ایرانی و اشعار شاعران کهن ایران زمین مأنوس کرد.
امروز در فقدان قله آواز ایران، مرغ سحر ناله سر می کند و ملت بزرگ ایران سوگوار داغی تازه است.
ضمن عرض تسلیت این غم بزرگ به عموم ملت ایران و علاقه‌مندان و دوستداران آن استاد پرآوازه به‌ویژه اهالی فرهیخته فرهنگ، هنر و ادب سرزمینمان، از درگاه خداوند متعال برای استاد عزیزمان طلب رحمت و مغفرت و برای جنابعالی و خاندان گرامی صبر و سلامت مسالت می‌کنم.»

بدرقه شجریان به آوای «درود» خواهد بود

سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفت.

به گزارش کبنا، حسینی در این پیام نوشته است:

«هوالجمیل،
زُهره سازی خوش نمی‌سازد مگر عودش بسوخت
می‌موید به تلخی و به زاری می‌گرید هر که در آیینه آوازش از خویش رمیده و در عشق آرمیده باشد.
خنیاگر وطن، تن به خاک وطن و جان به جان جهان سپرد. کیمیاگری که به گوهر هنر، شریک دردها و درودهای روزگار خویش بود و به اعجاز آواز، ناب ترینِ نیایش‌ها را سرود و بی‌نقاب‌ترینِ انسان‌ها را ستود. اگر چه بالای آن سرو به سعی مرگ خم آورده است اما به حُسن خداداد خویش و به مهر ماندگار مردم، آن جانِ جویا جاودانه است و به صاحب‌دلی، صدایش نوشداری آشفتگی‌ها و سرگشتگی‌ها باقی خواهد ماند.
استاد «محمدرضا شجریان» متولدِ مردم بود و بدرقه او نه به لحن و لهجه «بدرود» که به آوای «درود» خواهد بود اما مگر می‌توان به بوی بهار و عطر گل و غیبت یار به حسرت نگریست و نخواند که
عندلیبان را چه پیش آمد هزاران را چه شد؟»
 
پیام محمود دولت‌آبادی در سوگ محمدرضا شجریان
 
پیام محمود دولت‌آبادی در سوگ محمدرضا شجریان
محمود دولت‌آبادی در پیامی درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفت و نوشت: یادش زنده و زنگ صدایش همیشه.
این نویسنده در یادداشتی که در پی درگذشت «خسرو آواز ایران» به طور اختصاصی در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است: «محمدرضا شجریان درگذشت، تسلیت به نزدیکان - وابستگان و پیوستگانی که نیم قرن با زنگ صدای او، با فهمِ اهمیتِ شعر در صدای او، و خویشاوندی دوباره با شیوه‌های دستگاهی صدای او به واقع زیستند و خواهند زیست. مردمی که اکنون می‌گرید. اما تلخی پایانِ زندگی شجریان منحصر به این کمتر از یک سال اخیر نبود که با گرمای خانواده، دلدادگی پزشکان مجرب و علمِ پزشکی زنده نگه داشته شد. تلخی عمیق‌تر آن بود که هنرمند ممتاز آواز ایران در اوج کمال‌یافتگی، حضور و بانگِ بی‌نظیرش دریغ شد از مردمی که اکنون به سوگ او نشسته‌اند و اشک می‌ریزند. دیگر این‌که چون محمدرضا شجریان از هنرِ خودِ، یعنی از زندگی منع شد، ندیدم و نشنیدم همکارانِ وی، اربابِ هنر موسیقی دمی آشکار به شکوِه برآورند و دریغا شنیدم برخی ذوق‌زده و طعنه‌زن هم شدند که این خود چیزی جز نشان فرومایگی نبود.                          
باری... هیچ نفوسی همیشه زنده نخواهد ماند، اما در این «بر تسمه نقاله زمان» گذر داشتن خوب است که آبرومندانه گذری باشد، چنان که شجریان (سیاوش) گذر کرد.
روانِ او شاد
یادش زنده و زنگ صدایش همیشه»

محمدرضا شجریان و محمود دولت‌آبادی در سال‌های دورتر

پیکر شجریان در طوس به خاک سپرده می‌شود
 
پیکر محمدرضا شجریان بنا به وصیت خودش در طوس و در کنار آرامگاه حکیم فردوسی و مهدی اخوان ثالث به خاک سپرده می‌شود.
 
 محمدرضا شجریان ساعتی پیش در بیمارستان جم در تهران درگذشت‌. پیکر این خواننده سرشناس موسیقی ایران در بهشت زهرا تطهیر می‌شود و سپس برای خاکسپاری به مشهد و از آنجا به طوس منتقل می‌شود.
پیکر محمدرضا شجریان بنا به وصیت خودش در طوس و در کنار آرامگاه حکیم فردوسی و مهدی اخوان ثالث به خاک سپرده می‌شود.
به دلیل اپیدمی ویروس کرونا و برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس، خاکسپاریِ شجریان با حضور خانواده‌ی وی برگزار می‌شود.
 
(تصاویر) حال‌وهوای بیمارستان جم پس از درگذشت شجریان
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خدا بیامرزدش چه جای خوبی کنار فردوسی دفن می شود روحش شاد
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1