تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۱۳
کد مطلب : ۴۲۶۱۰۶
گزارش کبنا از نشست ستاد ملیِ مقابله با کرونا استان کهگیلویه و بویراحمد؛

وضعیت کهگیلویه و بویراحمد قرمز شد / 6000 واکسن آنفلوانزا وارد استان شد / زمستان سخت / پیشنهاد ایجاد گشت ارشاد کرونایی تا برخورد جدی با واحدهای بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی

۱
۰
وضعیت کهگیلویه و بویراحمد قرمز شد / 6000 واکسن آنفلوانزا وارد استان شد / زمستان سخت / پیشنهاد ایجاد گشت ارشاد کرونایی تا برخورد جدی با واحدهای بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی
کبنا ؛
 بعد از ظهر امروز، چهارشنبه (9 مهر 1399) هشتاد و پنجمین نشستِ ستاد ملیِ مقابله با کرونا در محلِ ساختمان دولت برگزار شد. به گزارش کبنا، محمد مهدی بانشی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کل مراجعات به مراکز درمانی ۳۲ هزار نفر بوده است، افزود: به تازگی استان کهگیلویه و بویراحمد بین استان‌های با وضعیت قرمز قرار گرفت زیرا از نظر تعداد بستری و فوت آمار بالاتر رفت. بانشی افزود: کل افراد بستری شده ۴۷ بیمار بستری و مجموعاً ۵۸۲۱ نفر بستری، ۳۹ نفر ترخیص شده و 5 هزار و 554 نفر مجموع بستری‌ها است. وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۹ نفر مثبت و تا اکنون ۹ هزار و ۱۰۱ نفر مثبت بوده است. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان اینکه تعداد ۱۱ نفر در بخش‌های ویژه هستند، افزود: تعداد قرنطینه د منزل ۱۰۵ مورد و مجموعه این قرنطینه‌ها ۱۲۵۲ نفر و به طور کلی ۷۵۱۹ نفر بهبود یافته کامل داریم و در مجموع ۱۳۶ نفر فوتی داریم.
 وی افزود: میزان بروز بیماری در استان 12.7  و در کشور ۵ بوده است. وی افزود: میزان کشندگی در کشور 5.8 در صد است و دراستان ۱ و نیم در ۱۰۰ است.
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز گفت: درصد نمونه گیری ما اکنون از میانگین کشوری بالاتر است، افرادی که با مبتلایان در تماس بودند ردیابی و شناسایی می‌شوند، این افراد باید قرنطینه شوند. بانشی ادامه داد: میانگین سنیِ مبتلایان به کرونا در استان 40 سال است. البته در ماه گذشته، میانگین سنی، 41 سال بود که در این ماه با یک سال کاهش به 40 سال رسیده است. همچنین میانگین سنیِ کسانی که به دلیل ابتلا به کرونا از دنیا رفته‌اند 68 سال است.
 شاهرخ کناری، فرماندار بویراحمد در ادامۀ جلسه به گزارش آماری دربارۀ کرونا در بویراحمد پرداخت و بیان کرد: تعداد کل نمونه‌گیری‌ها در بویراحمد 15 هزار و 38 مورد بوده است. تعداد فوتی‌های بویراحمد، 38 نفر، تعداد ترخیص‌ها 14 و بستری 18 مورد بوده است.
وی افزود: در یکی دو روز گذشته، آمارها کمی امیدوارکننده بوده‌اند و ما شاهد آمارهای خوبی بودیم. وی در ادامه ضمن تذکر به برخی ادارات که پروتکل‌های بهداشتی را به درستی رعایت نمی‌کنند بیان کرد که در مکان‌هایی مثل بانک‌ها که تعداد مراجعین بالاست و شلوغی‌های زیادی در آن شکل می‌گیرد، خطر ابتلا به کرونا زیاد است. وی افزود: از ظرفیت شوراهای اسلامی و دهیاران در کنترل بیماری کرونا به‌خوبی استفاده می‌شود.
در ادامه جلسه، یزدان‌پناه ریاست دانشگاه علوم پزشکی گفت: ما همچنان منتظر دستگاه اکسیژن ساز هستیم، که قول امروز را داده بودند و هنوز ارسال نشده است، خوشبختانه منابع خوبی به حساب دانشگاه واریز شد که می‌توانیم کارانه پزشکان را در سال 98 پرداخت کنیم. یزدانپناه دربارۀ واکسن آنفلوانزا گفت: 6000 واکسن آنفلوانزا به دست ما رسید و ما بر اساس اولویت‌بندی آن‌ها را بین گروه‌های مختلفی که از اولویت بیشتری برخوردار بودند تقسیم کردیم. وی همچنین بیان کرد: قرار شده که 5000 واکسن دیگر در اختیار استان قرار گیرد که باز هم آنها را بر اساس اولویت در بین گروه‌ها و افراد در معرض خطر تقسیم می‌کنیم.
احمد مولایی معاون دادستان مرکز استان ضمن ارائۀ پیشنهادی به استاندار بیان کرد: خیلی خوب می‌شود که در زمینۀ کنترل بیماری کرونا هم چیزی شبیه گشت ارشاد داشته باشیم. می‌توانیم آن را گشت ارشاد سلامت بنامیم.
وی در ادامه از استاندار سوال کرد که آیا امکان چنین چیزی وجود دارد؟
ارشدی، رئیس اصناف نیز گفت: از تاریخ 5 مهر جلسات متعددی با اصناف پُرریسک داشته‌ایم. در فضای مجازی نیز اعلام کردیم اصناف پُرریسک تعطیل خواهند شد. بعد از هماهنگی‌ها، مراجعات، نظارت‌ها و تلاش‌های زیادی که در ارتباط با پاساژها داشتیم، تا حدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آنها زیاد شد و ما متوجه شدیم که پاساژها واقعاً شرایط را تغییر دادند و بهتر از گذشته رعایت می‌کنند.
در ادامه، جواد غلامپور مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ضمن ارئۀ پیشنهادی بیان کرد: تمام صنوف را می‌توان به QR Code مجهز کرد که با استفاده از آن هیچ تماس فیزیکی بین فروشنده و خریدار صورت نمی‌پذیرد. بدین‌وسیله می‌توان در کنترل کرونا بهتر عمل کرد.



در پایان، کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز صحبت خود را با تشکر از دستگاه‌ها و نهادهای استانی آغاز کرد. وی در ادامه بیان کرد: من تمایل ندارم نقاط مثبت‌مان را رسانه‌ای کنم. وی گفت: بدون کمک مردم، هیچ کاری نمی‌شود کرد. ما پایین‌ترین میانگین مرگ و میر کشوری را داریم. وی ادامه داد: برخی از آمارها حائز اهمیت هستند؛ میزان بروز بیماری در استان دو برابر کشور است، آیا این ناشی از تست‌گیری ماست یا اینکه شیوع بیماری خیلی گسترده است؟ اگر ما در نمونه‌گیری موفق بوده‌ایم، یک توفیق است. اما اگر تصادفی باشد می‌تواند معنای دیگری داشته باشد. ما باید از این آمارها ارزیابی دقیق و علمی داشته باشیم. کلانتری ادامه داد: ما به دنبال بستن و تعطیلی واحدها و صنوف نسیتیم، اما تاکنون با خیلی از واحدهای متخلف برخورد کرده‌ایم. ما به دنبال این هستیم که همه رعایت کنند چرا که جان مردم برای ما مهم است. وی ضمن تشکر از اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند گفت متأسفانۀ عدۀ قلیلی رعایت نمی‌کنند که هم جان خود و هم جان دیگران را به خطر می‌اندازند. وی گفت نقطۀ مطلوب رسیدن به بالای 80 درصد در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. کلانتری در ادامه بیان کرد: گشت ارشاد سلامت یا کرونایی (اسم آن چندان مهم نیست) الأن هم وجود دارد، مثلاً در روستاها و محلات این اتفاق افتاده است. گشت ارشاد کرونایی نوعی امر به معروف و نهی از منکر است با رعایت آداب و اخلاق و احترام.
استاندار افزود: متأسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد مستندسازی صورت نمی‌گیرد. بهتر است همۀ ادارات کارهایی که انجام می‌دهند را ثبت و مستند کنند.
وی گفت: شرایط‌مان کم‌کم در حال سخت شدن است. به زمستان نزدیک می‌شویم. باید تا می‌توانیم میزان ابتلا را کاهش دهیم. چرا که امکان همزمانی آنفلوانزا و کرونا وجود دارد.
کلانتری ضمن اشاره به نظارت در بارۀ کرونا بیان کرد: جاهایی که واقعاً نیاز هست را باید تعطیل کنیم. در آموزش و پرورش هم باید جدی‌تر نظارت کرد. چون سلامت دانش‌آموز، خانواده و معلم برای ما مهم است.
وی در پایان بیان کرد: در کنترل کرونا همه باید کمک کنند؛ بخش‌های عمده‌ای رعایت می‌کنند. اما آن عده که رعایت نمی‌کنند، خود و بقیه را به خطر می‌اندازند. ما باید با این عدۀ قلیل برخورد کنیم تا متوجه شوند در بحث سلامت ما با کسی شوخی نداریم و در این موارد به طور جدی و قانونی برخورد می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
منابع خوبی به حساب دانشگاه واریز شد که می‌توانیم کارانه پزشکان را در سال 98 پرداخت کنیم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1