کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زمان واریز یارانه معیشتی مهرماه مشخص شد

9 مهر 1399 ساعت 14:50

طبق روال قبل سازمان برنامه‌وبودجه کشور یارانه کمک معیشتی خانوارها، فردا شب به‌حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز خواهد شد.


یازدهمین مرحله یارانه معیشتی فردا شب (پنج‌شنبه ۱۰ مهرماه ساعت ۲۴) به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.
طبق روال قبل سازمان برنامه‌وبودجه کشور یارانه کمک معیشتی خانوارها، فردا شب به‌حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز خواهد شد. تاکنون ده دوره از این بسته معیشتی دولت برای حمایت از دهک‌های پایین جامعه پرداخت‌شده است و به گفته رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، یازدهمین مرحله آن ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه ۱۰ مهرماه، به‌حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.
بسته معیشتی فوق پس از افزایش قیمت بنزین در آبان ماه برای حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه در نظر گرفته‌شده است.
سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه جدید خود اعلام کرده که این مبلغ همانند مراحل قبل و بر اساس تعداد اعضای خانوار واریز می‌شود. طبق این اطلاعیه برای خانواده یک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دونفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های ۵ نفره و بیشتر نیز ۲۰۵ هزار تومان یارانه کمک معیشتی واریز خواهد شد.
در حال حاضر ۶۰ میلیون نفر در طرح بسته کمک معیشتی دولت هستند که دولت موظف است در هرماه به آن‌ها یارانه کمک معیشتی پرداخت نماید.
چه خانوار‌هایی یارانه کمک معیشتی دریافت نمی‌کنند؟
در طرح بسته معیشتی دولت که در پی گرانی و اصلاح قیمت بنزین تصویب شد، مقرر شد خانوار‌ها و اقشار آسیب‌پذیر جامعه مابه‌التفاوت افزایش قیمت بنزین را به‌صورت یارانه کمک معیشتی دریافت نمایند. طبق این طرح خانوار‌هایی هم که هستند که این یارانه را دریافت نمی‌کنند. خانوار‌های دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به‌طور هم‌زمان، خانوار‌های دارای دو واحد ملکی و هم‌چنین خانوار‌هایی که ارزش ملک آن‌ها در تهران و کلان‌شهر‌ها ۱۲ و ۹ میلیارد ریال است، نیز مشمول این طرح نمی‌شوند.
در این میان خانوار‌هایی که دارای خودروی شخصی به ارزش سه میلیارد ریال و خودروی عمومی به ارزش بیشتر از چهار میلیارد ریال باشند، نیز در طرح دریافت‌کنندگان این بسته معیشتی قرار نخواهند گرفت. کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه پرداز، خانوار‌های دارای بیش از سه سفر خارجی غیر زیارتی و گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ بیش از سه میلیارد ریال نیز مشمول این کمک معیشتی نخواهند بود.
طبق اعلام سازمان هدفمندی سازی یارانه‌ها میزان درآمد ماهیانه خانوار‌های نیز یکی دیگر از شاخص‌های پرداخت یارانه کمک معیشتی خواهد بود. بر این اساس حداقل درآمد ماهانه برای خانواده یک‌نفره باید چهار میلیون، خانواده دونفره پنج میلیون، خانواده سه‌نفره ۶ میلیون و خانواده ۵ نفره و بیشتر نیز ۸ میلیون تومان باشد.
آیا میزان و مبلغ یارانه و کمک معیشتی دولت تناسبی با گرانی و تورم و خط فقر دارد یا خیر؟
در روز‌های اخیر با انتشار اخباری مبنی بر رسیدن «خط فقر به ۱۰ میلیون تومان»، در رسانه‌ها و فضای مجازی شاهد واکنش‌های زیادی هستیم. برای ملتی که باید هم‌زمان با شرایط تورم، گرانی، تحریم و همه‌گیری کرونا دست‌وپنجه نرم کند، خبر خط فقر ۱۰ میلیونی، یک شوک تازه بود که این روز‌ها در محافل خبری و فضای مجازی در مورد آن زیاد بحث می‌شود.
با توجه به مشکلات چند سال اخیر به نظر می‌رسد سابقه دولت در پرداخت یارانه‌ها چندان هم خوب و مفید واقع نبوده است، چراکه طبق قانون دولت موظف است در کنار تأمین نیاز‌های اساسی مردم در و ریشه کردن فقر نیز تلاش کند. با نگاهی به مبلغ و میزان یارانه‌ها، با افزایش تورم و بالا رفتن دلار متوجه می‌شویم که دولت در پرداخت یارانه‌ها و کاهش فقر، عملکرد قابل قبولی نداشته است. چراکه به میزان و مبلغ یارانه و کمک معیشتی دولت هیچ تناسبی با گرانی، تورم و خط فقر ندارد.
با همه این تفاسیر می‌توان عنوان کرد که بیش از نیمی از جمعیت کشور در خط فقر مطلق به سر می‌برند که در این اوضاع اقتصادی سخت می‌بایست تمام مشکلات را خودشان به‌تن‌هایی به دوش بکشند.


کد مطلب: 426093

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/426093/زمان-واریز-یارانه-معیشتی-مهرماه-مشخص

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1