تاریخ انتشار
شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۴۲۵۹۴۴
حاشیه‌های مجلس یازدهم یکی پس از دیگری از راه می‌رسند

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

۱
۱
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»
کبنا ؛گروه سیاسی: حاشیه‌های مجلس یازدهم یکی پس از دیگری از راه می‌رسند و این در حالی است که تنها سه چهار از عمر آن می‌گذرد. هنوز جنجال تحویل خودروهای دنا پلاس اتوماتیک به نمایندگان تمام نشده که انتشار خبر و متعاقب آن تصویر رسید واگذاری 1500 دوز واکسن آنفولانزا به مجلس، در شرایطی که در مورد توزیع واکسن به طور عمومی در داروخانه‌ها امروز و فردا می‌شود و البته قرار بوده که اولین واکسن‌ها به افراد دارای ریسک برسد، حاشیه جدید بهارستان را رقم زد.
با طرح خبر واگذاری 1500 واکسن به بهداری مجلس، اما این بار مجلس‌نشینان خیلی سریع واکنش نشان دادند تا ماجرا بیخ پیدا نکند. چاره ایشان برای انتقادها نسبت به مجلسی که به اصرار نمایندگانش صفت «انقلابی» را به دنبال خود می‌‎کشد، همچون انصراف برخی نمایندگان از دریافت خودرو، باز پس فرستادن واکسن‌ها بود و البته بعد هم بر این نکته تاکید کردند که این یک روال هر ساله است و انتقادها را هم به جوسازی مخالفان مجلس و جریان سیاسی مقابل نسبت دادند.
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره این ماجرا گفت: بنده در مورد صحت خبر دریافت این میزان واکسن آنفولانزا توسط مجلس از رئیس سازمان غذا و دارو سوال کردم که وی ضمن تایید آن گفت واکسن آنفولانزا بین تمام مراکز بهداشتی و درمانی توزیع شده است. نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این موضوع که باید واکسن دریافت می‌کردند، حرف حقی است اما بنده معتقدم باید ابتدا واکسن به اندازه کافی بین مردم توزیع می‌شد بعد به مجلس می‌دادند. به این دلیل که فضاسازی علیه آن می‌شود و مردم تصور می‌کنند که نکند خون نمایندگان رنگین‌تر از آنها است.
این نماینده مجلس یازدهم، یادآور شد: البته ابتدا باید 2.5 میلیون واکسنی که قرار بود به زنان باردار و بیماران خاص داده شود توسط داروخانه‌ها بین آنها توزیع می‌شد بعد به مجلس می‌دادند؛ آن هم در شرایطی که از ۱۶ میلیون واکسن درخواستی تنها کمتر از ۲ میلیون داریم. بنابراین عجله‌ای نبود که در این شرایط سهمیه واکسن مجلس داده شود.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما باید به این نکته توجه کنیم که یک عده از این مجلس خوششان نمی‌آید و علیه آن فضاسازی می‌کنند بنابراین در این مقطع زمانی و با وجود این شرایط موافق دریافت واکسن آنفولانزا توسط مجلس نبودم. شهریاری به برنا نیز گفته است: تعداد ۱۵۰۰ واکسن، ‌نمایندگان مجلس، خدمه و کارکنان را شامل می‌شود. بهداری با بیان اینکه تعدادی مریض سرطانی داریم، این را دریافت کرده است‌. او در پاسخ به این سوال که هنوز تعداد زیادی از مردم و کادر درمان واکسن دریافت نکرده‌اند، چطور مجلس تعداد ۱۵۰۰عدد واکسن دریافت کرده است، گفت: من این مجلس را انقلابی نمی‌دانم و انتقادها را درست می‌دانم.
توضیح سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره واکسن‌های ارائه شده به مجلس
سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا و اخباری مبنی بر تحویل ۱۵۰۰ دوز از این واکسن برای نمایندگان مجلس، توضیح داد. دکتر کیانوش جهانپور در این باره به ایسنا گفت: امسال به دلیل احتمال همزمانی شیوع آنفلوآنزا با پاندمی کرونا در فصول سرد سال، وزارت بهداشت از مدتی قبل جهت واردات حدود ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا با ارز دولتی اقدام کرده است.
وی افزود: در مرحله اول، یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن جهت استفاده افراد پرخطر و در معرض خطر در مراکز بهداشت تامین شده و این واکسن‌ها به تدریج در حال توزیع در مراکز بهداشتی هستند؛ قاعدتا مراکز بهداشت نهادهای مختلف از جمله مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز ممکن است در این مرحله دریافت‌کننده واکسن باشند. البته تاکید بر آن است که هرگونه توزیع باید بر اساس پروتکل‌های ابلاغی باشد و توزیع و تلقیح عام آن به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.
به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، امسال تمهیدی صورت گرفته که افراد در گروه‌های پرخطر و از جمله زنان باردار واکسن را به صورت رایگان از مراکز بهداشت دریافت کنند.
جهانپور ادامه داد: ارز مربوط به خرید مابقی واکسن‌ها نیز تخصیص یافته و سایر محموله‌های واکسن آنفلوآنزا جهت استفاده سایر افراد و همچنین توزیع در داروخانه‌ها به تدریج طی روزهای آینده و با تامین ارز و انجام تبادلات بانکی وارد کشور می شوند. این واکسن‌ها با قیمت‌های مناسب کمتر از ۵۰ هزارتومان، با اولویت گروه‌های پرخطر و سالمندان و با ارایه کارت ملی عرضه خواهند شد. وی همچنین گفت: در صورت افزایش متقاضی واکسن آنفلوآنزا، اقدامات لازم جهت واردات واکسن با ارز نیمایی صورت خواهد گرفت اما به هیچ‌وجه توصیه همگانی مبنی بر واکسیناسیون آنفلوآنزا توصیه نمی‌شود؛ چنان که خود بنده واجد شرایط نیستم و از واکسن هم استفاده نخواهم کرد.
مجلس واکسن‌ها را برگشت زد
به هر ترتیب، فشار حاشیه‌ها و افکار عمومی باعث شد که مجلس این واکسن‌ها را به سازمان غذا و دارو برگشت بزند. شهلا میرگلوبیات، مدیر کل سلامت مجلس در مصاحبه‌ای در‫این‫باره اظهار کرد: تخصیص واکسن آنفولانزا به داروخانه وابسته به مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی مطابق روال سال‌های گذشته صورت گرفته است که با توجه به نزدیک شدن فصل پاییز و لزوم پیش‌بینی لازم جهت این امر، تعداد ۱۵۰۰ واکسن از سوی سازمان غذا و دارو به داروخانه مجلس شورای اسلامی تخصیص داده شده است. مدیرکل سلامت مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: با اینکه واکسن‌های تخصیص داده شده به این مرکز بهداشت مشابه دیگر مراکز درمانی صرفا در زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند و صرفا مورد استفاده برای افرادی قرار می‌گرفت که مطابق با دستورالعمل وزارت بهداشت تعیین می‌شود علی رغم اینکه روند توزیع گسترده واکسن برای همه مراکز درمانی مشابه آغاز شده است، در عین حال مقرر شد به دلیل شرایط خاصی که امسال وجود دارد این ۱۵۰۰ واکسن به سازمان غذا و دارو برای استفاده دیگر مراکز درمانی بازگردانده شود. وی درباره اظهارات مطرح شده توسط برخی نمایندگان دراین‌باره تاکید کرد: این اظهارات نادرست است و احتمالا از افراد مطلع در این باره پرس و جو نکرده‌اند.
این سخنان میرگلوبیات در حالی مطرح می‌شود که تعداد کرسی‌های مجلس 290 تاست که چند تای آن‌ها هم خالی مانده است و این سوال پیش می‌آید که در مجلس چند نفر مشغول کارند که شرایط 1500 نفر از آنان با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت برای استفاده از واکسن مطابق باشد. همچنین اگر یک روال هر ساله اشتباه باشد، آیا قرار نیست در مجلسی که خود را انقلابی می‌نامد، اصلاح شود؟ این همه ماجرا نیست. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای درخواستی امسال – به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا – تنها 2 میلیون دوز به وزارت بهداشت تحویل داده شده است و در این شرایط تحویل 1500 واکسن طبق شرایط عادی هر ساله عجیب‌تر می‌شود.
واکسن آنفولانزا هنوز به داروخانه‌ها نرسیده است
حالا که اخبار ارائه واکسن آنفولانزا به مجلس در جامعه پخش شده است، احتمالا بسیاری که در یک ماه گذشته، با امروز و فردا کردن مسئولان درباره زمان توزیع واکسن در داروخانه‌ها، به انتظار آن نشسته‌اند، به سوی داروخانه‌ها می‌روند تا واکسن مورد نیاز خود را تهیه کنند. اما دیروز رئیس انجمن داروسازان ایران در مصاحبه‌ای گفت: واکسن آنفولانزا هنوز تحویل داروخانه‌ها نشده است.
محمدباقر ضیا اظهار کرد: خواهش ما از مردم این است که به اطلاع‌رسانی‌های رسمی که از سوی وزارت بهداشت و انجمن داروسازان ایران در خصوص زمان و نحوه توزیع واکسن آنفولانزا صورت می‌گیرد، توجه کامل داشته باشند.
وی افزود: بر اساس اطلاعات ما، کلیه محموله وارداتی واکسن آنفلوآنزا تا کنون تحویل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت شده که بر اساس آنچه که ابلاغ شده قرار است در مراکز بهداشتی توزیع شود. به گفته ضیا، تا زمانی که واکسن‌ها تحویل داروخانه‌ها نشده، داروخانه‌ها دسترسی به واکسن‌ها ندارند و مردم از مراجعه و تجمع در داروخانه‌ها به منظور دریافت واکسن خودداری کنند.
رئیس انجمن داروسازان افزود: مسئولان مربوطه هم باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشند که توزیع واکسن در شرایط سال جاری که با شیوع کرونا روبرو هستیم، حساسیت‌های خاص خودش را دارد و اینکه به هرداروخانه ۴ یا ۵ عدد واکسن تحویل دهند، نمی‌تواند گره‌گشا باشد.
به نظر می‌رسد که هر چند در بادی امر، سخنان کارشناسان و نیز مسئولان وزارت بهداشت، درمورد لزوم تزریق واکسن آنفولانزا در شرایط شیوع کووید19 و تمهیدات در نظر گرفته شده برای توزیع واکسن به صورت هر فرد یک عدد با ارائه کارت ملی و اولویت افراد پرخطر، به منظور اطلاع‌رسانی و آرام‌سازی فضا صورت گرفته است، اما همین اظهارات باعث شده که مردم نسبت به موضوع واکسن آنفولانزا حساس شده و حتی عده بیشتری به تزریق آن ترغیب شوند. در چنین شرایطی شیوه توزیع این واکسن – از جمله ارائه آن به مجلس یا سایر نهادهای حاکمیتی – پیش از رسیدنش به دست مردم و البته روش توزیع آن میان مردم، زیر ذره‌بین قرار خواهد داشت. گفتنی است که به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، زمان مناسب تزریق واکسن آنفولانزا از 15 شهریور تا 15 مهرماه هر سال است و حالا تنها 10 روز از این بازه یک ماهه باقی مانده و هنوز واکسن به دست مردم نرسیده است. باید منتظر ماند و دید مدیریت این ماجرا از سوی دولت و وزارت بهداشت به کجا می‌رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ایرانی
Iran, Islamic Republic of
خبرنگار و خبرگزار گرامی همون خطوط اول رو که خوندم دیگه انگیزه ای ب ای خوندن ادامه متن نداشتم.
بنده سالهاست حزب بازی دوری کردم و نه اصول و نه اصلاح و نه دیگران به طور مجزا وحی منزَل یا بهارین نیستن اما لطفا منصفانه صحبت کنید.
اگر بررسی کنید متوجه خواهید شد که در اکثر ادوار مجلس قضیه ثبتنام ویژه ی خودرو برای نمایندگان و کارکنان مجلس وجود داشته و متاسفانه یکی از دهها فریب و وسوسه مافیای خودرو در قبال مسئولین علی الخصوص نمایندگان و کارکنان محلس بوده

لطفاً منصف باشید چون همه ما روزی میمیریم و هیچکس منکر این قضیه نیست و فقط اعمال و خاطره الی خوب و بدمون می مونه...
در عین منتقد بودن باید منصف هم باشیم...
امیدوارم دلی خوش داشته باشین و در کارتون در مسیر درستتر موفق باشین...
شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
هشدار «اتحاد ملت» به دولت

هشدار «اتحاد ملت» به دولت

حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در واكنش به برنامه‌ دولت در خصوص رهاسازي قيمت‌ها، بيانيه‌اي انتقادي ...
قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني، گزارش کميسيون امور داخلي کشور و شورا‌ها در ...
فایل های مرتبط
1