تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۰۴
کد مطلب : ۴۲۵۷۷۳
بررسی‌ها نشان می‌دهد

پاسخ منفی جامعه جهانی به اقدام بی‌شرمانه امریکا

۰
پاسخ منفی جامعه جهانی به اقدام بی‌شرمانه امریکا
کبنا ؛نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت، ادعای آمریکا برای بازگشت تحریم‌های این سازمان علیه ایران را غیرقانونی دانست و گفت: تحریم‌های مربوطه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافته‌اند.
به گزارش کبنا، نامه روز یکشنبه واسیلی نبنزیا به آنتونیو گوترش و عبدو آباری سفیر نیجر و رئیس دوره‌ای شورای امنیت به شرح زیر است:
«بازگشت به نامه ۲۰ اوت اینجانب، مفتخرم بار دیگر موضع خودمان را درباره ادعای آمریکا مبنی بر اعاده مکانیسم ماشه بر اساس بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تکرار کنم.
ما همچنان به طور بدیهی، این ادعاها را غیرقانونی می‌دانیم چرا که عامدانه و به طور رسمی در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و این خروج را مخفی هم نکرد. در نتیجه قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام را نقض کرد.
بنابراین هرگونه حقی را برای استفاده از ابزارهای پیش بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت  از جمله موارد موجود در بند ۱۱ آن را از خود سلب کرد.
این روش به طور گسترده‌ای توسط اکثریت اعضای شورا به اشتراک گذاشته شده است که به صراحت آن را در جلسه ۲۵ اوت شورای امنیت و در مکاتبات خود با رئیس این شورا بیان کردند. ایالات متحده تنها کشور عضو است که خلاف این را ادعا می کند.
در تاریخ ۲۵ اوت، رئیس شورا به وضوح موارد زیر را بیان کرد: «سوالاتی از من مطرح شده است. در مورد سوال فدراسیون روسیه و همچنین سایر افراد، پس از مشورت با اعضا و دریافت نامه از بسیاری از کشورهای عضو، برای من روشن است که یک عضو وجود دارد که موضع خاصی دارد، در حالی که تعداد قابل توجهی از اعضای دیدگاه‌های مخالفی دارند. به نظر من در شورا اتفاق نظر وجود ندارد. بنابراین رئیس شورا در موقعیتی نیست که اقدامات بیشتری انجام دهد.»

روسیه ادعای بازگشت تحریم‌ها ضد ایران را غیرقانونی دانست

این نتیجه گیری و همچنین نظرات مربوط به اکثریت اعضای شورا در نامه رئیس شورا به تاریخ ۲۷ اوت منعکس شده که به عنوان سند شورای امنیت ثبت شده است.
بنابراین، همچنان مکانیسم ماشه را محقق نشده می‌دانیم و تمام قطعنامه‌های شورای امنیت ذکر شده در بند ۷ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خاتمه یافته است، که در واقع به این معنی است که هیچ تحریم سازمان ملل علیه ایران بازگردانده نشده است و هرگونه ادعا یا اقدام خلاف آن، یکجانبه و غیرقانونی خواهد بود.
موضع بیشتر ما در این مورد در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه به تاریخ ۲۰ سپتامبر (ضمیمه این نامه) شرح داده شده است.»
سفیر روسیه در سازمان ملل متحد همچنین خواستار ثبت این نامه به عنوان سند رسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است.
روحانی: آمریکا بخواهد قلدری کند با پاسخ قاطع ایران مواجه می‌شود
 «حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی» در جلسه هیات دولت گفت: امروز سی‌ام شهریور سال ۱۳۹۹ به عنوان یک روز به یادماندنی در تاریخ دیپلماسی ما خواهد بود. آمریکا به عنوان یک کشور زورگو در سطح جهان تلاش سرسختانه‌ای برای تحمیل مجدد تحریم‌های شورای امنیت علیه ملت ایران آغاز کرد و مخصوصا روندی که در ماه‌های اخیر و در یک ماه گذشته دنبال می‌کرد، امروز به نقطه شکست حتمی خود رسید.  
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در دو سال و نیم اخیر تلاش کردند یک ائتلاف جامعه جهانی به اصطلاح خود علیه ایران به وجود آورند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها از روزی که از توافق هسته‌ای خارج شدند، فکر می‌کردند در زمان کوتاهی اتحادیه اروپا را به سمت خود بکشانند و فکر می‌کردند با تحریکات خود، ایران اقداماتی را انجام دهد که آنها بهانه لازم را برای بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت پیدا کنند.  
رییس جمهور با بیان اینکه خوشبختانه آمریکا در تمام مراحل در این مدت با شکست و پاسخ منفی جامعه جهانی حتی متحدان سنتی خود مواجه شده است، تصریح کرد: آمریکا نتوانست ائتلافی علیه ما ایجاد کند و در یک ماه گذشته هم تلاشی که انجام داد تا لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را جلویش بایستد و نگذارد در یک ماه آینده تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود،  دچار شکست شد.  
روحانی با بیان اینکه فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران در بخش سیاسی و حقوقی تبدیل به انزوای حداکثری آمریکا تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: امروز در جهان دیپلماسی همه شاهد هستند در یک ماه گذشته آمریکا سه بار پیاپی دچار شکست در شورای امنیت شده است. یعنی همان جایی که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند شورای امنیت نقطه قوت آنهاست.
رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: به دلایل مختلف و تاریخی و دلایل اینکه حق وتو دارند به دلایل این که دوستان سنتی داشتند، همیشه فکرمی کردند حداقل در شورای امنیت سازمان ملل شکست نمی‌خوردند. البته در مجمع عمومی زیاد شکست خوردند.
وی گفت: شاهد این بودیم که در شورای امنیت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو این شورای در برابر آمریکا ایستادند و از برجام حمایت کردند و نظر آمریکا را نپذیرفتند. البته کار آمریکا از یک ماه پیش در زمینه به اصلاح استفاده از ماشه شروع کرده بود یک حرف نامعقولی بود که برای هیچ کس در دنیا قابل پذیرش نبود.
 بی‌اعتنایی شورای امنیت به نامه‌آمریکا ارزشمند بود
رییس جمهوری افزود: کسی که به طور رسمی از جمعی خارج شده و گفته من در این جمع نیستم دومرتبه بگوید من می‌خواهم از حقوق عضویت در این جمع استفاده کنم. کسی که عضویت در آن جمع را به عنوان یک حادثه تاریخی بسیار بد علیه دولت قبلی سخن گفته حالا می‌خواهد برگردد و از حقوق آن استفاده کند.  این مثل آدمی  است که از تابعیت یک کشور خارج شده و می‌خواهد در یک روز برگردد و از حقوق تابعیت آن کشور استفاده کند. بنابراین کاملا روشن بود که آمریکا در این زمینه دچار شکست حتمی می‌شود.
وی ادامه داد: اما شیوه ای که شورای امنیت اتخاذ کرد یک شیوه ارزشمندی بود یعنی شیوه بی‌اعتنایی به تقاضا و نامه آمریکا بود و این که شورای امنیت هیچ جلسه ای برای درخواست آمریکا تشکیل نداد این بهترین شیوه‌ای بود که این سازمان در برابر آمریکا برخورد کرد.
روحانی گفت: ما همواره گفتیم که در برابر ملت ایران یک راه بیشتر وجود ندارد و آن احترام به حقوق ملت ایران است و آن این که با زبان تکریم با ملت ایران سخن گفتن است و هر کس بخواهد با قلدری با مردم ایران مواجه شود پایان آن راه قطعا شکست خواهد بود و پاسخی نخواهد گرفت.
آمریکا بخواهد قلدری کند با پاسخ قاطع ایران مواجه می‌شود
رییس جمهوری تاکید کرد: به عنوان رییس جمهوری ایران اعلام می کنم که اگر آمریکا بخواهد از قلدری خود استفاده کند و حرف نادرستی که می‌گوید من توانستم قطعنامه ها را برگردانم که هیچ کس این حرف را قبول ندارد در مقام عمل بخواهد اقدامی انجام دهد حتما با پاسخ قاطع ما مواجه می‌شود و کاملا روشن است که ایران زیر بار قلدری آمریکا در هیچ مقطعی نرفته و در این مقطع هم در برابر قلدری آمریکا ایستادگی خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی آمریکا یک درخواست غیرحقوقی و ناصحیحی را مطرح کرده و اکثریت قاطع قریب به اتفاق شورای امنیت این درخواست را رد کرده و ایستادگی کرده، از این به بعد حرف زدن آمریکا جز یاغی‌گری، معنای دیگری نخواهد داشت و کسی زیربار این حرف نخواهد رفت و عواقب اینگونه حرف‌ها و موضع گیری‌ها به خود آمریکا برمی‌گردد.
 از اعضای شورای امنیت قدردانی می‌کنم
روحانی افزود: من در اینجا لازم می‌دانم از اعضاء شورای امنیت که در برابر درخواست غیرقانونی و غیرمنطقی آمریکا در این یک ماه در ماه اوت و سپتامبر ایستادگی کردند، از «اندونزی» رییس شورای امنیت قبلی و «نماینده نیجر» رییس شورای امنیت فعلی یعنی نماینده نیجر به خاطر ایستادگی آنها در برابر حرکت‌های غیرقانونی آمریکا قدردانی کنم.
رییس جمهوری اظهار داشت: همچنین از روسیه و چین که با استحکام و باقدرت در برابر بی‌منطقی آمریکا، هم در مقاطع قبلی و هم در این مقطع ایستادگی کردند هم به عنوان کشورهای دوست قدردانی کنم و همچنین از سایر اعضای شورای امنیت، کشورهای اروپایی و سایر کشورها و همه ۱۲-۱۳ کشوری که از ایران حمایت کردند و در برابر آمریکا ایستادگی کردند، باید قدردانی کنم. 
وی یادآور شد:‌ یک بار دیگر به ۱+۴ اعلام می‌کنم، در صورتی که ۵ کشوری که امروز در توافق هسته‌ای باقی ماندند به همه توافق و اصولی که در این توافق متعهد شدیم، عمل کنند ما هم به طور کامل به تعهد خود من برمی‌گردیم. اینکه ما تعهدات برجامی را کاهش دادیم و کنار گذاشتیم به خاطر این بود که یک سال صبر کردیم و ۱+۴ در زمینه اقتصادی پاسخ مثبتی به ما نداد.
 هر زمان پنج کشور به تعهدات برجامی خود برگردند ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: گرچه از لحاظ حقوقی و سیاسی همواره مواضع خوبی اتخاذ کردند اما چون در زمینه اقتصادی نتوانستند یا نخواستند به طور کامل عمل کنند ما هم از تعهدات برجامی خودمان کنار رفتیم اما هر زمانی که ۵ کشور آمادگی داشته باشند و به همه تعهدات برجامی خودشان برگردند ما هم دومرتبه به تعهدات برجامی خودمان برمی‌گردیم.
روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین المللی خودش عمل کرده است اما هیچ زمانی حاضر نبوده در یک توافقی که توازن آن به هم می‌خورد بار آن توافق ‌یک جانبه بر عهده بگیرد.
وی با بیان اینکه همه موفقیت هایی که تا امروز و در این دو سال و نیم داشتیم مرهون ایستادگی و مقاومت ملت بزرگ ایران است، گفت: آنها فکر می‌کردند با فشار بر مردم، مردم در برابر زورگویی‌هایی آنها تسلیم می‌شوند.موفقیت هایی که ما به دست آوردیم به رغم فشار بر زندگی مردم بود.
رییس دولت تدبیر و امید یادآورشد: با ایستادگی و مقاومت مردم  و در سایه هدایتهای مقام معظم رهبری امروز دیپلمات های ما توانستند در صحنه بین المللی این موفقیت ارزشمند را کسب کنند. تا زمانی که این هدایت و حمایت مردمی هست می‌توانیم به خوبی برابر سخنان غیر منطقی آمریکا و اقدامات غیر منطقی این کشور ایستادگی کنیم.
روحانی در پایان گفت: بی تردید پیروزی نهایی از آن ملتی است که با استواری برای حقوق خودش ایستادگی کرده و ایستادگی خواهد کرد.

ظریف: ترامپ مسیرش را تغییر دهد

وزیر امور خارجه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا باید پیش از آنکه وزیر امور خارجه این کشور شعار تبلیغاتی‌اش را بیش از این به دستمایه خنده جهان بدل کند، مسیرش را تغییر دهد.
 محمد جواد ظریف در توییتر نوشت:«دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا باید پیش از آنکه مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور شعار تبلیغاتی‌اش (عظمت را به آمریکا برگردانیم) را بیش از این به دستمایه خنده جهان بدل کند، مسیرش را تغییر دهد.»
وزیر امور خارجه تصریح کرد: «جهان می‌گوید هیچ‌یک از تحریم‌های شورای امنیت بازنگشته است اما آقای «ما دروغ گفتیم، ما تقلب کردیم، ما سرقت کردیم» کل جهان را که از زندگی در دنیای موازی او امتناع می‌کند، به تنبیه تهدید می‌کند.»
ظریف در توییت دیگری با اشاره به توییت پامپئو که از تحریم‌های سازمان ملل با عنوان تحریم‌های «ما» یاد کرده و از همه کشورها خواسته این تحریم‌ها را اجرا کنند، نوشت: مسئله‌ای که درباره مبتلایان به جنون دروغگویی - کسانی که نمی‌توانند از دروغگویی بیمارگونه دست بردارند - وجود دارد این است که آن‌ها عملا در تور فریب خود گم می‌شوند.
 در حالی که اغلب کشورهای جهان معتقدند آمریکا به دلیل خروج از برجام نمی تواند از مکانیسم‌های پیش بینی شده درآن برای حل و فصل اختلافات استفاده کند، دولت آمریکا از برنامه خود برای بازگرداندن تحریم‌های ایران از ۳۰ شهریورماه خبر داده و کشورها را تهدید کرده تا با این سیاست خصمانه آمریکا همراهی کنند.

روسیه، اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم ها در مورد ایران را بی‌شرمانه خواند

 نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین، اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها در مورد ایران را گامی بی‌شرمانه خواند.

«میخاییل اولیانوف» عصر امروز (یکشنبه) در توییتی یادآوری کرد: آمریکا ادعا می کند که تحریم های سابق سازمان ملل علیه ایران دوباره برقرار شده است و تهدید به مجازات مخالفان این تحریم ها می کند.
مقام روس افزود: آمریکا بطور بی‌شرمانه این اقدامات را گامی برای تحکیم صلح و امنیت بین المللی می خواند.
وی ادامه داد: همه این اقدامات درصورتی که برای مناسبات بین المللی پیامدهای منفی نداشت، خنده دار بود.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی به رئیس شورای امنیت اعلام کرد با توجه به این‌که ایران برجام را بطور کامل اجرا نمی کند، آمریکا یک ماه بعد (روز ۲۰ ماه سپتامبر) تحریم ها علیه این کشور را بازمی گرداند.
اما در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع خاورمیانه و مساله فلسطین برگزار شد، روسیه و چین از رئیس شورای امنیت خواستند درباره نشست‌های دوجانبه‌ای که با اعضای شورای امنیت داشته است،درباره نامه آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه یا اسنپ بک اطلاع رسانی کند.
دیان دیجانی نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را هم برعهده دارد، در پاسخ گفت با توجه به مخالفت اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با درخواست آمریکا، اقدام بیشتری نمی‌توان درباره این درخواست انجام داد.
پمپئو بامداد امروز (یکشنبه) به وقت تهران با صدور بیانیه‌ای و به رغم مخالفت جهانی، در اقدامی یکجانبه مدعی شد که تمام تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است. وزیر امور خارجه آمریکا درحالی مدعی از سرگیری تحریم‌ها از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شده است که چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل با رد پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، مخالفت صریح خود را با آن اعلام کرد و بجز آمریکا، تنها کشور دومنیکن به آن رای مثبت داد.
وزارت امور خارجه روسیه امروز در بیانیه‌ای با بیان اینکه "آمریکا با ارائه اطلاعات نادرست در مورد بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به گمراه کردن جامعه جهانی ادامه می‌دهد" اعلام کرد ادعای آمریکا در مورد بازگرداندن تحریم‌ها واقعیت ندارد و جهان برای نگاه به برجام عینک آمریکایی نمی زند.
 در این بیانیه آمده است:  بدیهی است که مقام های آمریکایی می دانند که ادعای آنها در این مورد واقعیت ندارد به همین خاطر همه کسانی را که با دیدگاه آن موافق نیست تهدید به وضع تحریم و مجازات های دیگر می کند. بنظر می رسد دستگاه سیاست خارجی آمریکا استدلال های دیگر ندارد.
 رئیس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) نیز امروز اعلام کرد: یکجانبه گرایی امریکا در مورد ایران، به اصول اساسی سازمان ملل ضربه می زند.
  «کنستانتین کاساچوف»  در مطلبی در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: طرف آمریکایی با تصمیم یکجانبه خود به دنبال بازگرداندن تحریم هایی است که به گفته آنها از طرف سازمان ملل است که قبلا به اتفاق آرا در شورای امنیت رد شده بود. 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1