کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

از 4 روز پیش؛

آتش در جنگل‎‌های کهگیلویه و بویراحمد می‌‌تازد / تراژدی خاکستر شدن جنگل‌ها

30 شهريور 1399 ساعت 19:09

آتش به جان جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد افتاده و الان بیش از 4 روز است که آتش در کوه‌های لنده می‌تازد.


جنگل‌ها و مراتع کوه سفید لنده ساعت 15 عصر روز پنجشنبه هفته گذشته طعمه حریق شد و هم اکنون بعد از گذشت 4 روز همچنان آتش در این جنگل‌ها زبانه می‌کشد و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به‌عنوان متولی حفاظت و صیانت از جنگل‌ها مثل دیگر حوادث آتش سوزی گذشته نیز رفوزه شده است.
در سال‌های اخیر با گرم شدن هوا تراژدی غمگین خاکستر شدن جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد نیز آغاز می‌شود تا جایی که در یک روز در چندین نقطه از جنگل‌های این استان شاهد آتش سوزی به طور همزمان هستیم.
طبق قانون اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان متولی حفاظت و صیانت از جنگل‌ها در صورت عدم موفقیت در مهار آتش سوزی در ساعات اولیه باید موضوع را به مدیریت بحران گزارش کند تا تدابیر لازم برای اعزام نیروهای امدادی و بالگرد به منطقه اندیشیده شود.
جنگل‌های لنده بعد از گذشته 3 شبانه روز سوختن، امروز بالگرد برای اعزام نیروهای امدادی در منطقه حضور پیدا کرد در حالی کمبود آب‌پاش مشهود بوده ولی این مهم شاید برای مسئولان محلی از اعراب نداشته است.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000425/nf00425765-2.jpg
فرماندار شهرستان لنده گفت: آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع کوه سفید لنده هنوز خاموش نشده است.
سید خدادوست موسوی فزود: اتش سوزی جنگلها و مراتع کوه سفید لنده هنوز مهار و خاموش کامل نشده و  هم اکنون در دو نقطه آتش سوزی داریم که تحت کنترل است.
وی اظهارکرد: حداقل ۵۰ نفر نیروی مردمی، ادارات و تخصصی با ۲۵ دستگاه دمنده در حال تلاش برای مهار آتش سوزی هستند. همچنین یک فروند بالگرد نیز تاکنون سه سورتی پرواز برای انتقال نیروها انجام داده و قرار است که بعدازظهر نیز این پروازها ادامه داشته باشد.
فرماندار شهرستان لنده خاطرنشان کرد: هنوز خسارات وارده ناشی از این آتش سوزی مشخص نیست اما برآورده اولیه نشان می دهد که به حدود ۸۰ هکتار جنگل و مرتع خسارت وارد شده است.
موسوی بیان کرد: صعب العبور و صخره ای بودن منطقه و وزش باد شدید مهار و خاموش کردن اتش را با کندی مواجه کرده است اما تلاش ها برای مهار کامل آتش سوزی ادامه دارد.
موسوی از اعزام یک فروند بالگرد برای اعزام نیروهای امدادی به محل آتش سوزی خبر داد و افزود: نمی‌توان میزان دقیق خسارت وارد شده را اعلام کرد ولی پیش بینی می‌شود تاکنون نزدیک به 100 هکتار مرتع و جنگل طعمه حریق شده باشد.
وی تاکید کرد: کوهستانی و سخت‌گذر بودن محل آتش سوزی در کوه سفید لنده عملیات مهار را با سختی روبه‌رو کرده و اما همچنان تلاش‌ها ادامه دارد و در این زمینه تاکنون کوتاهی نشده است.

آتش سوزی در جنگل‌های منطقه حفاظت شده دنا
ایسنا: عضو شورای روستای بادمگان شهرستان دنا از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات این روستا خبر داد.
«اکبر پایه گذار» افزود: این آتش سوزی از ساعت ۱۴ ظهر امروز یکشنبه ۳۰ شهریورماه آغاز شده و هنوز نیروی برای مهار آن در منطقه حضور نیافته است.
وی اظهارکرد: آتش سوزی در محدوده منطقه حفاظت شده دنا و در ارتفاعات تنگ کیکم و تنگ قلعه رخ داده است.


کد مطلب: 425765

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/425765/آتش-جنگل-های-کهگیلویه-بویراحمد-می-تازد-تراژدی-خاکستر-شدن-جنگل-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1