کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جدل بر سر تعطیلی پاستور!

آفتاب یزد , 27 شهريور 1399 ساعت 1:03

اوضاع خوب نیست، این گزاره بیش از هر چیز مربوط به حوزه اقتصادی است هرچند شامل دیگر حوزه‌ها نیز می‌شود! با این حال کسی نمی‌تواند این ادعا را مطرح کند که به لحاظ اقتصادی و معیشتی وضعیت قابل قبولی را شاهد هستیم! همه آنهایی که اردیبهشت 96 شعار «با روحانی تا 1400» را دادند قطعا تصور نمی‌کردند حالا لحظه شماری برای پایان روحانی در 1400 به یک موضوع رایج تبدیل شود.


اوضاع خوب نیست، این گزاره بیش از هر چیز مربوط به حوزه اقتصادی است هرچند شامل دیگر حوزه‌ها نیز می‌شود! با این حال کسی نمی‌تواند این ادعا را مطرح کند که به لحاظ اقتصادی و معیشتی وضعیت قابل قبولی را شاهد هستیم! همه آنهایی که اردیبهشت 96 شعار «با روحانی تا 1400» را دادند قطعا تصور نمی‌کردند حالا لحظه شماری برای پایان روحانی در 1400 به یک موضوع رایج تبدیل شود.
دلایل برای این وضعیت فعلی بسیار است، عوامل داخلی و خارجی! دولت دوست دارد عوامل خارجی نظیر تحریم‌ها را مهمترین و شاید حتی تنها دلیل شرایط امروز معرفی کند! با این حال مخالفان و البته مردم چنین دیدگاهی را قبول ندارند و دولت را بهانه جو می‌دانند. رد ادعای اینکه همه مشکلات ناشی از فاکتور بیرونی یا همان تحریم است نیز با سخنان سابق روحانی قابل اثبات است. او در سال 92 وقتی کاندیدای انتخابات شده بود و کشور درگیر موج تحریمی دولت اوباما بود در همه اظهار نظرهای خود تاکید می‌کرد مشکل تنها تحریم نیست بلکه دولت احمدی‌نژاد تدبیر ندارد! روحانی نام دولتش را «تدبیر و امید» نهاد اما در نهایت مشخص شد نه تدبیری قابل رویت است و نه امید! در چنین شرایطی این روزها عرصه سیاسی کشور به کشمکشی برسر این موضوع تبدیل شده که آیا دولت توانسته به اندازه کافی برای حل مشکلات مردم تلاش کند یا خیر. علی ربیعی سخنگوی دولت به تازگی در نشست خبری خود گفته است: «مطمئن باشید رنج مردم با تک تک سلول‌های اعضای هیئت دولت حس می‌شود. این طور نیست که دولت خبر نداشته باشد. اینکه می‌گویند دولت تعطیل است، درست نیست. این کلمات در شرایط امروز که عملیات وسیع علیه افکار عمومی صورت می‌گیرد، درست نیست.»
 نگاه دو روزنامه
این اظهارات با واکنش‌های مختلفی در رسانه‌ها مواجه شده است. روزنامه «جوان» نزدیک به جریان‌های محافظه کار دیروز در تیتر یک خود با عنوان «دولت کار باشید، نه عذر و بهانه» به این موضوع پرداخته است. این روزنامه نوشته است:«شان و فلسفه وجودی دولت برای کار و مسئولیت‌پذیری است نه برای آه و ناله و عذر و بهانه. دو روز پیش نیز رئیس‌جمهور در سخنان چالش برانگیزی گفت: مردم وقتی می‌بینند در تابستان آب و برق آن‌ها قطع نمی‌شود، به دولت اعتماد می‌کنند! آن سخن رئیس جمهور از سوی بیشتر مخاطبان در فضای مجازی اینگونه تعبیر شد که گویا رئیس دولت ناخودآگاه مردم را از شرایط بدتری هم که نه آب وصل باشد و نه برق می‌ترساند! حالا روی اصلی سخن سخنگو هم به این تعبیر شده که ایشان به مردم و دیگران گرا می‌دهد که ما هر کاری از دست‌مان برمی‌آمد، انجام داده‌ایم و کار دیگری نمی‌شود کرد و اگرچه دولت تعطیل نیست، اما جز نگرانی برای سفره مردم کار دیگری هم از دستش برنمی‌آید!» این روزنامه در ادامه نوشته است: «معلوم است که اولاً کار‌های زیادی از دست همین دولت برمی‌آید که خود بهتر می‌دانند، اما دانستن کی بود مانند عمل کردن؟! ثانیاً همه آن کار‌هایی را هم که انجام داده‌اید، می‌توانستید بهتر انجام بدهید و حالا هم سه صد روز و اندی وقت دارید که مانند صد روز اول برنامه و وعده بدهید و عمل کنید. مگر آنکه دولت دنبال کار راحت باشد، یعنی مذاکره به هر طریقی (به قول اصلاح‌طلبان حتی به شرط بردگی و مانند متهم مقابل امریکا نشستن) و شاید پس از آن اندکی فروش نفت و اداره مملکت با پول نفت. این کار راحت‌ترین است و دیگران هم در گذشته به همین روش معتاد بودند، اما دولت تدبیر و امید باید نشان دهد که وجه تسمیه‌ای غیر از "تدبیر دیگران و امید بستن به دیگران" دارد!» در طرف دیگر ماجرا روزنامه ایران که در واقع روزنامه رسمی دولت است تیتر یک خود را به «تصمیم‌ها و تصویرهای اقتصادی» اختصاص داده و با چندین تیتر کوچکتر تلاش کرده دولت را در این حوزه بسیار فعال نشان دهد. تیترهایی همچون «تصمیم‌های دولت برای ارز صادرکنندگان، خودرو و کالاهای اساسی»، «توصیه‌های جهانگیری برای تولید و بخش خصوصی»، «گزارش وضعیت اقتصادی در سه ماهه اول سال» و «گفته‌های ربیعی از دغدغه‌های دولت برای زندگی روزمره مردم» همگی به دنبال این بوده‌اند که نشان دهند دولتی‌ها با حساسیت امور را پیگیری می‌کنند. این روزنامه نوشته است: «دیروز روز اعلام تصمیم‌ها و تصویرهای اقتصادی بود. روزی که حسن روحانی، از زمان و از امکان تسویه ریالی تسهیلات ارزی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران از صندوق توسعه ملی تا پایان سال خبر داد و وزارت صمت را مامور کرد اقدامات فوری را برای تنظیم قیمت کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم انجام دهد و سیستم واسطه‌گری‌رانت‌جویانه حذف و نحوه خرید و فروش برای مصرف‌کنندگان واقعی اصلاح شود. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در نشست خبری دلشوره، دلمشغولی و مسئله اصلی دولت را زندگی روزمره مردم دانست؛ با این خبر که دولت کماکان طرح فروش اوراق سلف نفتی را در دستورکار دارد. تصویری که از اقتصاد سه ماهه اول سال از سوی رئیس کل بانک مرکزی ترسیم شد هم رشد اقتصادی منفی بدون احتساب نفت و با احتساب و رشد اقتصادی مثبت در بخش کشاورزی و صنایع و معادن بود. بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در مجلس بود تا بگوید دوری از خام‌فروشی و دور زدن تحریم‌ها را توانستیم محقق کنیم و البته این تذکر را هم بدهد که اعلام برنامه‌های دور زدن تحریم، توضیح نقشه‌های عملیات در جنگ است.
دیروز اولین جلسه کارگروه رفع موانع جهش تولید هم به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد و در آن اسحاق جهانگیری گفت باید برای تحقق جهش تولید، فضای رسانه‌ای و روانی مدیریت شود و نباید علیه بخش خصوصی و فعالیت‌های اقتصادی باشد.» این روزنامه درحالی تلاش کرده دولت را بسیار فعال و مسلط به امور نشان دهد که سخنان دیروز خود حسن روحانی بار دیگر این موضوع را در اذهان تقویت می‌کند که دولت پای کار نیست یا دست کم فعالانه پای کار نیست. روحانی تلاش کرده با تغییر اسم اینکه الان در شرایط تحریم نیستیم بلکه در جنگ اقتصادی هستیم عملکرد دولت را قابل توجیه بداند. او دیروز گفت:« برخی می‌گویند ما در شرایط تحریم هستیم، این حرف دقیق نیست ما در دولت قبلی هم مدتی در تحریم بودیم اما الان در جنگ اقتصادی هستیم و با تروریسم اقتصادی مواجهیم. می‌بینید که چطور کشتی‌های ما را در دریاها دنبال می‌کنند.» رئیس جمهور همچنین در بخشی از سخنان خود گفت:« ما اعتراف می‌کنیم که مردم عزیز ایران! در تامین مواد غذایی از لحاظ اصل این مواد، موجودی داریم و در بازار وجود دارد اما قیمت ناعادلانه است، غیرمنصفانه، غلط و نادرست است. چرا مردم در فشار قرار می‌گیرند؟ ما باید پایش و نظارت داشته باشیم و باید تعزیرات حکومتی با تمام توان در بازار باشد و قوه قضائیه هم آماده است. ما در توزیع مشکل داریم و کالاهای ما وجود دارند اما در بازار به درستی عرضه نمی‌شوند.» روحانی ادامه داد: « ما در حد توان خود در زمینه حقوق کارمندان و بازنشستگان و کارگران داریم تلاش می‌کنیم و کسی فکر نکند و نگوید که قیمت‌ها در بازار بالا رفت و اینان به فکر ما نبودند. کسی فکر نکند دولت دست روی دست گذاشته است. ما در حال تلاش هستیم که مشکلات مردم کم شود هر چند که مردم هم در شرایط سختی هستند.»
چرا اقتصاد کشور به اینجا رسید؟/ رویکرد جدید دولت در قبال اقتصاد چه خواهد  بود؟ - جهان نيوز
 فشار شکن نیستند
درحالی که دولتی‌ها تلاش دارند بگویند فعال هستند اما واقعیت‌های جامعه موجب شده تا مردم نسبت به گفته‌های مسئولین توجهی نداشته باشند. به عنوان نمونه در روزهایی که شاهد گرانی شدید از دلار گرفته تا کره هستیم رئیس بانک مرکزی گفت:« اقتصاد در مسیر بازگشت به تعادل بعد از شوک کرونا است. درمقایسه با کشورهایی که مواجه با هیچ تحریمی نبودند و اقتصادشان صرفاً با ویروس کرونا درگیر بوده، عملکرد رشد اقتصادی کشور امیدوارکننده است.» اما معلوم نیست این چه بازگشت به تعادلی است که هر روز بر قیمت‌ها افزوده می‌شود! از قدیم گفته‌اند «با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود.» اینکه مسئولین دولتی هر روز تکرار کنند که «دولت تعطیل نیست»« ما به فکر مردم هستیم»، «درحال تلاش هستیم» یا «اقتصاد امیدوار‌کننده و درحال تعادل است» همه این‌ها فقط حرف است و در عمل آنچه مردم احساس می‌کنند متفاوت است و به عبارتی با این حرف‌ها جیب کارگرانی که حالا حقوقشان کمتر از 100 دلار شده و جزء ارزان‌ترین کارگران جهان به شمار می‌روند پر نمی‌شود. درباره این موضوع که آیا دولت را باید فعال و پرکار قلمداد کنیم یا تعطیل با یک فعال سیاسی گفتگو کردیم. حسین کنعانی مقدم به «آفتاب یزد» گفت:«به نظر می‌رسد بعد از آنکه برخی در مجلس این موضوع را عنوان کردند که گویی دولت تعطیل است درحال واکنش‌هایی از سوی دولتی‌ها هستیم که تاکید می‌کنند دولت فعالانه در حال انجام امور است و برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کند.»
او افزود:«در شرایط فعلی که فاکتور بیرونی یعنی تحریم در حال اعمال فشار حداکثری بر ایران است مهمترین وظیفه‌ای که دولت بر عهده دارد این است که نقش یک فشار شکن را ایفا کند و فشار خارجی اعمال شده را بتواند در درون ساختار خود کنترل کند تا به عنوان یک ضربه گیر میزان سختی کمتری بر زندگی مردم اعمال شود.» این فعال سیاسی در ادامه اظهار داشت:«با توجه به اینکه دولت در همه بخش‌های اقتصادی نظیر بورس، مسکن، ارز، خودرو و تولید نقش محوری دارد طبیعتا مردم انتظار دارند از این بخش‌ها فشار زیادی به آنها تحمیل نشود اما وقتی وضعیت به شکل کنونی است طبیعی به نظر می‌رسد که مردم نیز انگشت اتهام خود را به سمت دولت ببرند و تاکید کنند که دولتی‌ها فعال نیستند و نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند.» او گفت:«دو فرضیه در این مورد قابل بررسی است، نخست اینکه دولت آنطور که باید و شاید تلاش نمی‌کند تا موانع را بکاهد و دوم اینکه دولت تلاشش را می‌کند اما قادر نیست وضعیت را تغییر دهد که به نظر می‌رسد هر دو فرض نیز از سوی دولتی‌ها در واقع عذر بدتر از گناه است.» کنعانی مقدم در پایان گفت:«اگرچه شرایط سخت است، تحریم و کرونا ترکیب شده و فشار سنگینی را بر جامعه وارد کرده اما طبیعی است این وظیفه دولت است که با همراهی سایر بخش‌ها از فشار بر زندگی مردم بکاهد و اگر سیاست غلطی دارد آن را تغییر دهد به هرحال به عنوان نمونه آقای روحانی بارها گفته بازار ارز در اختیار دولت است اما چطور امروز وضع دلار و ارزش پول ملی در این شرایط است، یا گفته شد مسکن نخرید ارزان می‌شود اما قیمت‌ها چندبرابر شد این‌ها سیاست‌های غلطی است که وجود دارد اما با این تفاسیر به نظر می‌رسد باید منتظر شد و دید رئیس جمهور بعدی در سال 1400 چه کاری می‌تواند انجام دهد چرا که دولت فعلی با یک روند سینوسی همین وضعیت فعلی را ادامه خواهد داد.»

 


کد مطلب: 425627

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/425627/جدل-سر-تعطیلی-پاستور

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1